مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

بهترین مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و درخشان چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه
بهترین مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و درخشان چیست؟

همیشه داشتن پوستی درخشان و شفاف با مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی حاصل نمی‌شود. گاهی باید با رعایت رژیم غذایی سالم به زیبایی و درخشانی پوستتان بپردازید. علت این امر از آن جهت است که سلامت کبد، روده و معده باعث سلامت پوست است. برای مثال بسیاری از لکه های پوستی از نارسایی کبد منشأ می‌گیرد. برای همین هم در این نوشته به معرفی بهترین مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و درخشان می‌پردازیم.

ماست برای داشتن پوستی سالم و درخشان

ماست برای داشتن پوستی سالم و درخشان

ماست حاوی پروبیوتیک‌هایی است که به فرآیند هضم  غذا کمک می‌کنند. هضم درست غذا باعث می‌شود مشکلاتی مانند جوش‌ها و خشکی پوست به وجود نیایند. در کنار همه این‌ها اسیدهای مفید در ماست به ازبین‌رفتن جوش کمک شایانی می‌کنند. با این توضیح هم ماست را در وعده‌های غذایی‌تان بگنجانید و هم هرازگاهی مقداری از آن را به پوست خود بزنید تا همیشه درخشان و شاداب باشد.

سبزیجات سبز جادوی سبز پوست

سبزیجات سبز جادوی سبز پوست

هیچ چیز مانند یک کاسه سبزیجات سبز و تازه و برگ‌دار برای داشتن پوستی سالم و درخشان مفید نیست. اسفناج، گشنیز، جعفری و کلم بروکلی، از سبزی‌های سبزرنگی هستند که مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی ضروری و ویتامین‌ها بوده و به پوست شما کمک می‌کنند تا درخشندگی و شادابی خود را حفظ کند.

میوه‌های تازه بهترین مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و درخشان

میوه‌های تازه بهترین مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و درخشان

از مرکبات مانند پرتقال، لیموترش و گریپ فروت گرفته تا میوه‌های استوایی و گرمسیری برای داشتن پوستی بدون لک ضروری هستند. در واقع همه میوه‌ها برای داشتن پوستی سالم و درخشان مفید هستند. برای مثال انبه به پوست شما کمک می‌کند تا خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده و بهبود بخشد. خوردن موز می‌تواند به جلوگیری از بروز زودرس چین و چروک کمک کند. ویتامین C موجود در مرکبات نه‌تنها به سنتز کلاژن کمک می‌کند، بلکه از پوست شما نیز محافظت می‌کند و حتی هر گونه آسیبی که ممکن است در اثر نور آفتاب ایجاد شود را ترمیم می‌کند.

پاپایا پاک‌کننده‌ای عالی است که به پوست شما کمک می‌کند تا سلول‌های مرده قدیمی را از بین ببرد. این میوه فوق‌العاده سرشار از چربی‌های سالم و ویتامین E است که می‌تواند به رفع تعدادی از مشکلات مانند آسیب‌های پوستی، آکنه، چین و چروک‌های زودرس، پوست خشک و ظاهر خسته پوست کمک کند. گیلاس، توت، سیب و کیوی برای داشتن پوستی سالم و درخشان بسیار مفید هستند.

شگفتی‌های زردچوبه

شگفتی‌های زردچوبه

زدچوبه پای ثابت اکثر آشپزخانه‌هاست که جایگاه ویژه‌ای در حوزه مراقبت از پوست به دست آورده است و یک غذای سالم برای پوستی درخشان است. همان طور که حتماً می‌دانید، دستور العمل‌های بی‌شماری وجود دارد که از این پودر برای بهترین ماسک صورت استفاده می‌کنند. زردچوبه که به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی‌اش معروف است. کورکومین موجود در زردچوبه به مبارزه با هرگونه عفونت باکتریایی هم در داخل و هم در خارج از بدن شما کمک می‌کند. صرف نظر از اینکه زردچوبه را بخورید یا در ماسک صورت استفاده کنید، گام مؤثری برای داشتن پوستی سالم و درخشان برداشته‌اید.

معجزه آلوئه ورا برای داشتن پوستی سالم و درخشان

معجزه آلوئه ورا برای داشتن پوستی سالم و درخشان

آلوئه ورا را همه می‌شناسند و  تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. این گیاه معجزه‌گر هر مشکل پوستی را برطرف می‌کند، به‌خصوص التهاب پوست را. آلوئه ورا سرشار از هورمون‌های ضد التهابی است که می‌تواند پوست شما را از بیماری‌های مختلف نجات دهد. می‌توانید با استفاده از ژل آلوئه ورا  بهترین ماسک صورت را بسازید  یا از آن یک اسموتی خنک درست کرده و نوش جان کنید.

چای سبز بهترین سم‌زدای طبیعی

چای سبز بهترین سم‌زدای طبیعی

وقتی اسم چای سبز می‌آید، قبل از هر چیز دیگر، خاصیت سم‌زدایی آن به ذهن خطور می‌کند. این چای مفید سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی و غنی از یک ماده مغذی گیاهی به نام اپی گالوکاتچین گالات است. این ماده مغذی کمک می‌کند پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد مضر مسئول لکه‌های تیره، پیری زودرس و حتی زگیل مؤثرتر عمل کند. چای سبز همچنین به کاهش سطح دی هیدروتستوسترون (DHT) کمک می‌کند، این هورمون مسئول بروز جوش و لکه است؛ پس اگر دوست دارید برای داشتن پوستی سالم و درخشان اقدامی کنید، چای سبز بنوشید.

اسفناج و معجزه‌ای برای داشتن پوستی سالم و درخشان

اسفناج و معجزه‌ای برای داشتن پوستی سالم و درخشان

کاملاً درک می‌کنیم اگر اسفناج را دوست نداشته باشید؛ اما زمانی که فواید ضدپیری این سبزی برگ سبز محبوب را بدانید، ممکن است بیشتر وسوسه شوید. اسفناج منبع عالی از ترکیبات گیاهی لوتئین و زاگزانتین است. این دو ماده مغذی برای تقویت دفاع طبیعی پوست شما در برابر عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و تغییرات آب‌وهوایی حیاتی هستند. این عوامل به‌طور عمده روند پیری را تسریع می‌کنند و خوردن اسفناج به کاهش اثرات آن کمک می‌کند و ظاهری سالم و جوان به پوست شما می‌بخشد.

صد دانه یاقوت انار

صد دانه یاقوت انار

آیا می‌دانستید که خوردن انار یک راه عالی برای حفظ جوانی و درخشندگی پوست است؟ این میوه استوایی منبع غنی آنتی اکسیدان است که از آسیب پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد در محیط جلوگیری می‌کند. همچنین یکی از بهترین منابع ویتامین C طبیعی است که به تولید کلاژن کمک می‌کند و پوست شما را برای مدت طولانی‌تری سالم و شفاف نگه می‌دارد.

خیار بهترین آبرسان پوست

خیار بهترین آبرسان پوست

یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به پوستی سالم، شفاف و جوان، خیار است! این به این دلیل است که خیار حاوی سیلیس است که نوعی کلاژن است که به مبارزه با ایجاد خطوط و چین و چروک کمک می‌کند. علاوه بر این، خیار ویتامین K و C را نیز افزایش می‌دهد که هر دوی این‌ها پوست خسته، تحریک‌شده و پف‌شده را روشن می‌کنند. این میوه همچنین حاوی ویتامین A معروف به رتینول است که خیار را به یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با همه علائم پیری تبدیل می‌کند.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی ضروری هستند که در روغن ماهی، روغن سویا، کتان و دانه‌های چیا یافت می‌شوند. آن‌ها می‌توانند تولید چربی پوست را تنظیم کنند، هیدراتاسیون متعادل را بهبود بخشند، جوش‌ها را مهار کنند و علائم پیری را به حداقل برسانند! بنابراین، امگا 3 همچنین می‌تواند به نرم‌شدن پوست خشن و خشک کمک کند و اثر تسکین‌دهنده‌ای بر تحریک و درماتیت داشته باشد.

فواید آووکادو برای داشتن پوستی سالم و درخشان

فواید آووکادو رای داشتن پوستی سالم و درخشان

آنتی اکسیدان‌ها برای داشتن سلامتی بهینه و پوستی زیبا و درخشان کاملاً ضروری هستند. آووکادو حاوی انواع آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین E، و همچنین لوتئین است که نوع دیگری از آنتی اکسیدان است. ویتامین C به‌طور مؤثر با التهاب در پوست مبارزه می‌کند، در حالی که ویتامین E باعث ترمیم پوست شده و از آن در برابر رادیکال آزاد محافظت می‌کند. در نهایت، لوتئین با جلوگیری از تجزیه لیپیدهای مهم پوست به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند و به پوست اجازه می‌دهد تا آن خاصیت هیدراته را حفظ کند.

گردو برای ذهن و جسم

گردو برای ذهن و جسم

گردو نه‌تنها برای صبحانه بسیار عالی است، بلکه به دلیل وجود  ویتامین E و آنتی اکسیدان قوی می‌تواند به شما کمک کند پوست جوان‌تر و سالم‌تر داشته باشید. دوز بالای ویتامین E گردو به مبارزه با رادیکال‌های آزاد ناشی از استرس کمک می‌کند و روند پیری را به تأخیر می‌اندازد. گردو همچنین حاوی عناصری است که می‌تواند به پوست شما درخشندگی خیره‌کننده‌ای بدهد.

تخمه آفتابگردان و پوستی سالم و درخشان

تخمه آفتابگردان و پوستی سالم و درخشان

چه کسی می‌دانست که این تخمه آفتابگردان می‌توانند بسیار بیشتر از یک میان وعده یا تنقلات مفید باشد؟ یکی از بهترین فواید خوردن تخمه آفتابگردان این است که سرشار از سلنیوم است که در ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده یک جزء مهم است. تخمه آفتابگردان همچنین حاوی درصد بسیاری از ویتامین E است که برای تولید کلاژن و الاستین بسیار حیاتی است. این ویتامین‌ها با حفظ پوست شما مانند هر دارو یا تزریق، درخشش جوانی را به شما می‌دهند.

سیب زمینی شیرین

شکی وجود ندارد، سیب زمینی سرخ‌شده یک غذای محبوب برای همه است؛ اما ما این غذا را اصلا توصیه نمی‌کنیم. منظور ما در اینجا بیشتر سیب زمینی شیرین بخارپز یا آبپز است. سیب زمینی از آن دسته سبزیجات ریشه‌دار سرشار از ویتامین C و ویتامین E است که حتی استفاده موضعی آن به درخشندگی پوستتان کمک می‌کند. این ماده غذایی سطوح بالای بتاکاروتن دارد که با رادیکال‌های آزادش مانع از پیری پوست می‌شود.

فلفل دلمه ای زرد

فلفل دلمه ای زرد

البته خوردن همه سبزیجات برای سلامت پوست عالی است؛ اما فلفل دلمه‌ای زرد به دلیل محتوای بالای ویتامین C فایده ویژه‌ای دراد. ویتامین C منجر به افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شود و آن را انعطاف‌پذیر و کشسان می‌کند و علائم مشهود  پیری را کاهش می‌دهد. همچنین ویتامین C می‌تواند اثربخشی ضد آفتاب‌های شما را افزایش دهد، چین و چروک‌ها را کاهش دهد و از خشکی پوست جلوگیری کند.

کلم بروکلی و پوستی سالم و درخشان

کلم بروکلی و پوستی سالم و درخشان

کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای سلامت پوست مانند روی، ویتامین A ، ویتامین C همچنین حاوی لوتئین یا کاروتنوئید است. لوتئین از خشک‌شدن و چین و چروک شدن پوست شما جلوگیری می‌کند.

گوجه فرنگی برای رفع لکه های پوستی

گوجه فرنگی برای رفع لکه های پوستی

گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که به دفع رادیکال‌های آزاد مضر از سیستم شما کمک می‌کند. این سیفی به دستگاه گوارش شما شفافیت می‌بخشد و نوید پوستی درخشان و سالم را می‌دهد.

دانه سویا و کاهش ظاهر پیری پوست

دانه سویا و کاهش ظاهر پیری پوست

دانه سویا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی معروف به ایزوفلاون است که ممکن است نقش مهمی در کاهش ظاهر پیری پوست داشته باشد. بنابراین، افزودن غذاهایی مثل شیر سویا به رژیم غذایی شما می‌تواند به کاهش علائم تیرگی و چین و چروک کمک کند و ظاهری صاف‌تر و جوان‌تر ایجاد کند.

چربی‌های سالم

روغن زیتون | مهمان همه خانه‌ها

چربی‌های سالم محبوب مثل روغن زیتون یا روغن بادام حاوی اسیدهای چرب غیراشباع و اسیدهای اولئیک هستند که پوست را مرطوب می‌کنند. زیتون همچنین به‌طور طبیعی غنی از اسکوالن است که یک عنصر کلیدی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است.

پروتئین برای ساخت عضلات

پروتئین برای ساخت عضلات

پروتئین استقامت عضلات و درخشندگی پوست شما را تضمین می‌کند. فیبرهای الاستین و کلاژن ضمن اینکه چارچوب پوست را تشکیل می‌دهند، به حفظ سلامت و استحکام پوست نیز کمک می‌کنند.

ویتامین A

Vitamin A

رتینوئیدها نوعی ویتامین A هستند که به‌طور گسترده در داروهای موضعی و خوراکی ضد جوش استفاده می‌شود. آن‌ها دارای خواص ضدالتهابی هستند که به بهبود علائم جوش کمک می‌کند. ویتامین A همچنین برای قطع کردن روند آسیب کلاژن و حفظ جوانی پوست شما عالی است.

ویتامین C

Vitamin C

در بخش‌های قبلی جسته‌گریخته درباره فواید ویتامین C معروف مخصوصاً نقشش در تولید کلاژن صحبت کردیم. در مقاله زیر می‌توانید بیشتر در این باره بخوانید.

ویتامین E

ویتامین ای برای درمان جوش

مکمل‌های ویتامین E برای حمایت از سلامت پوست، می‌توانند برجستگی‌های آکنه، پسوریازیس، جای زخم و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را درمان کنند.

چه غذاهایی برای پوست شما مضر است؟

چه غذاهایی برای پوست شما مضر است؟

غذاهای زیادی وجود دارند که پوست شما را خراب می‌کنند. غذاهای سرخ شده یا فرآوری‌شده در صدر این لیست قرار دارند. اگر می‌خواهید شادابی پوست خود را حفظ کنید، بهتر است از غذاهایی مانند فست فود، انواع کنسرو، شکر و غلات تصفیه‌شده اجتناب کنید.

سخن پایانی

در این نوشته با هم درباره بهترین مواد غذایی برای داشتن پوستی سالم و درخشان صحبت کردیم. امیدواریم همه این مطالب برایتان مفید بوده باشد. در پایان از شما می‌خواهیم نظرات و تجربیاتتان را با همراهان مجله آموزشی اردمی در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها 4812بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه