تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

خواص ادویه و انواع گیاهانی که همه نیاز دارند بخورند

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
خواص ادویه و انواع گیاهانی که همه نیاز دارند بخورند

تنوع، ادویه زندگی است و ادویه به زندگی تنوع می‌دهد. ادویه‌جات برای سلامتی و طعم دادن به غذا مهم هستند. برای درک خواص ادویه کافیست بدانید که نصف قاشق چایخوری دارچین به اندازه یک پیمانه زغال‌اخته آنتی‌اکسیدان دارد همچنین، آنتی‌اکسیدان موجود در نصف قاشق چایخوری پونه کوهی خشک‌شده، با سه پیمانه اسفناج خام برابری می‌کند.

در این مقاله، با فهرستی از ادویه‌جات و گیاهان و خواص بی‌شمار آن‌ها آشنا می‌شوید:

زردچوبه

خواص ادویه زردچوبهزردچوبه فرمانروای تمام ادویه‌جات است. از خواص ادویه زردچوبه، می‌توان به ضد‌التهاب، ضد‌ویروس، ضد‌باکتری و ضد‌قارچ بودن اشاره نمود؛ بنابراین اگر می‌خواهید ضد‌گلوله شوید باید تا آنجا که ممکن است از آن بخورید. در طب سنتی هندی و چینی از زرد‌چوبه برای درمان همه بیماری‌ها، از دیابت و آلرژی گرفته تا ورم مفاصل و آلزایمر استفاده می‌شود. در زرد‌چوبه، یک نوع آنتی اکسیدان به‌نام «کورکومین» وجود دارد که دارای خاصیت ضد التهاب بوده و به زرد‌چوبه رنگ زرد می‌دهد. ثابت شده که «ماده رنگی زردچوبه» سبب کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. اگر فقط یک دلیل برای خوردن این ادویه وجود داشته باشد، همین دلیل کافی است! زرد‌چوبه، همچنین دارای سایر ترکیبات ضد‌ التهاب می‌باشد که سبب کاهش تورم و درد شده و نشانه‌های بروز آلزایمر را از بین می‌برند. خلاصه این‌که، زردچوبه بیشتری بخورید. آن را به سس سالاد، گوشت و ماهی بیافزایید. زرد‌چوبه را می‌توان به چای، لاته و لیموناد هم اضافه کرد چون به‌طرز شگفت‌آوری خوش طعم است.

فلفل قرمز

خواص ادویه فلفل قرمزماده مؤثر موجود در فلفل قرمز «کاپسایسین» است که سبب تندی و نیز خواص دارویی آن می‌باشد. هر چقدر فلفل تندتر باشد، میزان «کاپسایسین» آن بیشتر است. از خواص ادویه فلفل قرمز این است که  قبایل سرخپوست از آن برای رفع مشکلات دستگاه‌های گوارش و گردش خون استفاده می‌کرده‌اند همچنین در طب سنتی چینی و هندی تاریخچه طولانی دارد. اما باید دانست که «کاپسایسین» علاوه بر فواید، مضراتی نیز دارد. فلفل قرمز و سیاه می‌توانند دارای مقادیری سم باشند بنابراین طرز نگهداری آن یک نکته کلیدی است. فلفل قرمزی که به‌طور صحیح عمل‌آوری شده باشد و درست نگهداری شود، می‌تواند منبع قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان باشد که رادیکال‌های آزاد را از بین برده و از آسیب رسیدن به سلول‌ها (یعنی آنچه که به پیری زودرس موسوم است) جلوگیری می‌کند. در مورد اثر فلفل قرمز بر رشد سلول‌های سرطانی، مطالعاتی انجام شده اما هنوز نتیجه‌ای در برنداشته است.

زنجبیل

خواص ادویه زنجبیلزنجبیل مدت‌های طولانی در طب سنتی چینی و هندی به‌عنوان ماده ضد‌ التهاب جهت تسکین دردهای عضلانی و همچنین برای رفع خستگی استفاده شده است. خواص ادویه زنجبیل، متعدد و زیاد هستند. زنجبیل از رشد بیش از حد باکتری‌های مضر درون روده جلوگیری می‌کند. ترکیبات موجود در زنجبیل، دارای خاصیت ضد التهاب بوده و عملکرد آن شبیه داروهایی مانند ایبوپروفن می‌باشد. اگر مردم از این موضوع آگاهی داشتند، بیشتر به سراغ چای زنجبیل و غذاهای شرقی می‌رفتند. زنجبیل، برای گلو درد و سرماخوردگی نیز مفید است و حتی می‌توان آن‌را به صورت مستقیم روی یک مفصل دردناک قرار داد. زنجبیل نیز مانند سایر ادویه‌جات، برای نگه‌داری طولانی مدت به شرایط خاصی نیاز دارد. اگر پودر زنجبیل درست نگهداری نشود خطر ایجاد سم «مایکوتوکسین» در آن افزایش می‌یابد. زنجبیل تازه، بعد از مدتی درون یخچال سفت می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که زنجبیل را تازه استفاده کنید و یا اگر مایلید آنرا به شکل پودر (که البته خواص آن کمتر است) استفاده کنید. توصیه می‌شود که پودر را در مکانی دور از تابش نور و به دور از رطوبت و حرارت نگهداری کنید. هنگام پخت غذا اگر از روغن استفاده می‌کنید، زنجبیل را آخر از همه به غذا بیافزایید؛ چون با روغن ترکیب‌شده و مزه تلخی به غذا می‌دهد. ضمنا اگر می‌خواهید زنجبیل را در «سوشی» استفاده کنید بهتر است دنبال نوع زرد رنگ آن بروید، زنجبیل صورتی که در بعضی رستوران‌ها مشاهده می‌کنید به‌طور مصنوعی رنگ شده است.

دارچین

خواص ادویه دارچینشهرت دارچین بیشتر به‌دلیل توانایی آن در کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. از خواص ادویه دارچین آن است که دارای ترکیباتی با خواص آنتی‌اکسیدان و ضد‌ التهاب می‌باشد که احتمال آسیب‌های سلولی و بیماری‌های عروق قلب را کاهش می‌دهد. دارچین با جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون و تجمع آن‌ها در رگ‌ها، می‌تواند مانع بیماری‌های قلبی گردد؛ همچنین از رشد بی رویه سلولی جلوگیری کرده و می‌تواند به‌عنوان ماده ضد‌سرطان به‌کار برده شود.

میخک

خواص ادویه میخکمیخک یک منبع غنی آنتی‌اکسیدان می‌باشد که رادیکال‌های آزاد را حذف کرده و از سلول‌های بدن محافظت به‌عمل می‌آورد. خواص ادویه میخک دارای خواص ضد قارچ نیز می‌باشد. از روغن میخک نباید بیش از حد استفاده نمود زیرا ممکن است سبب مسمومیت گردد. توصیه‌شده که از تمام قسمت‌های گیاه میخک استفاده شود.

مریم گلی

مریم گلیمریم گلی دارای مواد ضد‌ التهاب می‌باشد که به این گیاه، عطر و طعم خاص خود را داده است. مریم گلی به‌طور خاص بر بیماری‌های التهابی دستگاه عصبی مانند آلزایمر مؤثر می‌باشد و می‌تواند سبب بهبود حافظه و تمرکز گردد. ترکیبات موجود در این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضد‌سرطان می‌باشند. از عصاره آن همراه با کافور می‌توان برای نابود کردن باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده نمود.

رزماری

خواص ادویه رزماریرزماری هم مثل مریم گلی دارای ترکیباتی با خواص ضد‌ التهاب و آنتی‌اکسیدان می‌باشد. رزماری فعالیت آنزیم‌هایی که وظیفه آن حذف رادیکال‌های آزاد مرتبط با التهاب عروق قلب می‌باشد را افزایش می‌دهد. این خاصیت در رزماری پخته‌شده بیشتر است پس می‌توان آنرا به سبزیجات و گوشت و سایر غذاهای پخته شده افزود. رزماری را می‌توان به‌صورت خام نیز میل نمود. «فلاونوئید»های موجود در رزماری سبب توقف رشد سلول‌های سرطانی لوزالمعده می‌گردند. اگر می‌خواهید چیزی را درون روغن سرخ کنید مقداری رزماری به آن بیافزایید؛ اسید موجود در رزماری به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از اکسیداسیون تخریبی جلوگیری می‌کند.

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 6378بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه