۳۰۰هزارتومان بُن تخفیف در حساب کاربری شما شارژ شد! مهلت استفاده: از ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت «روز دختر مبارک»

۱۰ خاصیت برتر گوجه فرنگی برای زیبایی

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
۱۰ خاصیت برتر گوجه فرنگی برای زیبایی

گوجه فرنگی از مواد اولیه ثابت اکثر آشپزخانه‌هاست. مصرف روزانه گوجه فرنگی علاوه بر بهبود طعم غذاها، سلامتی شما را نیز تامین می‌کند. از خواص گوجه فرنگی می‌توان به سلامتی معده، کاهش فشارخون، جلوگیری از عفونت ادراری، پیشگیری از سرطان، بهبود قدرت بینایی و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. از دیگر خواص گوجه فرنگی، می‌توان «کمک به زیبایی و سلامت پوست و مو» را نیز برشمرد.
در این مقاله، به 10 مورد از خواص برتر گوجه فرنگی برای زیبایی اشاره شده است:

۱- درمان جوش‌ها

tomato-01گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که برای بهبود زخم‌ها موثر است. اسید سالیسیلیک به خشک شدن جوش‌ها کمک می‌کند.
خاصیت قابض گوجه فرنگی سبب جمع شدن چربی اضافه‌ پوست و در نتیجه کاهش جوش‌ها می‌شود. گوجه فرنگی، ویژگی روشن کنندگی دارد که سبب از بین رفتن جای زخم‌ها می‌شود.

یک گوجه فرنگی خام را له کنید و تکه‌های آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید. پس از 20 تا 30 دقیقه با آب ولرم بشویید. این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید. روش دیگر این است که به میزان مساوی آب گوجه فرنگی و خیار را با هم مخلوط کنید. با کمک پنبه این مخلوط را روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید. پس از خشک شدن، با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. این کار برای از بین بردن رد جوش‌ها نیز مفید است.

۲- جمع کردن منافذ باز پوست

tomato-02از آن‌جا که منافذ بزرگ روی پوست محلی برای تجمع گردوغبار و میکروب‌هاست، این منافذ سبب افزایش احتمال بروز جوش و لکه می‌شوند. اگر از این منافذ روی پوست خود دارید از گوجه فرنگی برای جمع کردن آن‌ها استفاده کنید. گوجه فرنگی یک قابض طبیعی است که پوست را سفت و منافذ بزرگ را جمع می‌کند. گوجه فرنگی همچنین نقاط تیره را روشن می‌کند و از این طریق پوست شما را روشن و جوان می‌کند.

یک قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی را در کاسه‌ای ریخته و چند قطره آب‌لیمو به آن اضافه کنید. پس از شستن صورت، با استفاده از پنبه این مخلوط را روی منافذ بزرگ پوست بزنید. پس از 15 دقیقه با آب سرد یا ولرم شسته و به آرامی با یک حوله نرم، خشک کنید.
این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

۳- کنترل ترشح چربی اضافه

tomato-03اگر پوست شما چرب است، می‌توانید ترشح چربی اضافه را با کمک گوجه فرنگی کنترل کنید. گوجه فرنگی دارای ویژگی کاهش چربی و قابض طبیعی بوده و چربی اضافه را از روی پوست پاک می‌کند. علاوه بر این، گوجه فرنگی در مبارزه با جوش‌ها و لکه‌ها نیز موثر است.

یک گوجه فرنگی را نصف کنید و آن را روی پوست بمالید. اجازه دهید آب گوجه فرنگی 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید و بعد با ضربات آرام حوله خشک کنید. این کار را روزی یک بار انجام دهید. روش دیگر این است که آب 2 گوجه فرنگی و 3 یا 4 خیار را با هم مخلوط کنید، آن را روی صورت بمالید و با حرکات دورانی ماساژ دهید. پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را روزی یک بار و قبل از خواب انجام دهید.

۴- رفع برنزگی پوست

tomato-04گوجه فرنگی برای رفع برنزگی پوست نیز موثر است. لیکوپن فراوان موجود در آن، نه تنها از پوست در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب مراقبت می‌کند، بلکه پوست را خنک نموده و سطح آن را تمیز می‌کند. به جز استفاده موضعی، مصرف منظم آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از فواید آن بهره‌مند شوید. یک مطالعه در سال 2001 نشان داد مصرف رب گوجه فرنگی پوست را در مقابل التهاب ناشی از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.
دو گوجه بزرگ و نصف فنجان ماست را در مخلوط کن ریخته تا خمیر یکدستی حاصل شود. آن را روی ناحیه آفتاب سوخته بگذارید و پس از 10 تا 15 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را روزی یک بار انجام دهید. روش دیگر این است که دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را با 4 قاشق غذاخوری دوغ طبیعی مخلوط کنید. آن را 30 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس بشویید. روزی یک بار این کار را انجام دهید.

۵- از بین بردن لکه‌ها

tomato-05لکه‌ها در هر قسمتی از بدن ممکن است بروز کنند و به شکل بی‌رنگ یا تیره ظاهر شوند. حال می‌توانید با استفاده از گوجه فرنگی، این لکه‌ها را از بین ببرید. گوجه فرنگی به دلیل ویژگی قابض بودن و روشن کنندگی پوست، در رفع لکه‌هایی مفید است که به علت مسدود شدن منافذ ایجاد شده‌اند.
دو قاشق چایخوری گوجه خرد شده را با یک قاشق چایخوری جو دوسر و ماست مخلوط کنید. به آرامی آن را روی ناحیه لکه بمالید و بگذارید 20 دقیقه باقی بماند سپس با آب سرد بشویید. هفته‌ای یک یا دوبار این کار را انجام دهید.

۶- روشن کردن رنگ پوست

tomato-06گوجه فرنگی، سفیدکننده‌ای طبیعی است و در روشن کردن رنگ پوست بسیار موثر است. به علاوه ویتامین‌های موجود در آن به تولید کلاژن و محافظت از سلول‌ها در مقابل آسیب‌ رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این ویژگی برای درخشش و زیبایی پوست مهم است.

با استفاده از 3 قاشق غذاخوری رب گوجه، 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو و 2 قاشق غذاخوری خامه، یک ماسک خوب برای صورت درست کنید. این ماسک را روی صورت و گردن قرار دهید و پس از 15 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید. روش دیگر این است که دو قاشق غذاخوری رب گوجه را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. آن را 10 دقیقه روی صورت بگذارید و سپس با آب سرد بشویید. این کار را هر روز یا یک روز در میان انجام دهید.

۷- رفع سلول‌های مرده پوست

tomato-07سلول‌های مرده که روی سطح پوست جمع می‌شوند، می‌توانند درخشش پوست را از بین ببرند. گوجه می‌تواند به راحتی سلول‌های مرده را از پوست جدا نموده و آن را تمیز و درخشان کند. به علاوه، ویژگی مغذی ویتامین‌های A، C و K پوست شما را تغذیه می‌کند.
برای لایه برداری، یکی از این روش‌ها را هفته‌ای یک بار انجام دهید.
یک گوجه فرنگی را به دو قسمت تقسیم کنید. کمی شکر روی سطح برش خورده بریزید و آن را به طور دورانی روی صورت بمالید.
گزینه بعدی این است که 1 قاشق غذاخوری رب گوجه را با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری رس ریزدانه یا هرنوع رس دیگر مخلوط کنید. آن را با کاردک یا برس روی پوست پخش کنید. بعد از 15 تا 20 دقیقه با انگشتان خیس آن را روی پوست ماساژ دهید.

۸- تاخیر در روند پیری پوست

tomato-08خاصیت آنتی‌اکسیدان گوجه فرنگی، آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن را کاهش می‌دهد تا پوست را جوان و سالم نگاه‌ دارد.
شما باید مصرف گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. گوجه فرنگی با محتوای غنی لیکوپن، به جذب اکسیژن کمک می‌کند که این‌کار روند چروک پوست را به تاخیر می‌اندازد و آن را در مقابل چروک‌ها مقاوم‌تر می‌کند.
یک گوجه و یک آووکادو را در مخلوط کن خرد کنید تا به حالت خمیر دربیاید. آن را 20 تا 30 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم شسته و با ضربات آرام حوله خشک کنید. این ماسک را هفته‌ای یک بار روی صورت بگذارید. هم‌چنین می‌توانید برای تغذیه پوست، روزی یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید.

۹- خواص گوجه فرنگی در رفع چربی مو

tomato-09ماهیت اسیدی گوجه فرنگی به تنظیم pH پوست سر کمک می‌کند که برای کنترل ترشح چربی اضافه مهم است.
گوجه فرنگی هم‌چنین بوی نامطبوع ناشی از موهای چرب را نیز از بین می‌برد. بعد از شست‌‌وشوی سر، آب گوجه فرنگی را به سر بمالید.
پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را که برای کنترل شوره سر نیز مفید است را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

۱۰- مراقبت از سلامت موها

tomato-10گوجه فرنگی ظاهر موها را بهبود می‌بخشد. ویتامین‌های موجود در آن، مو را تقویت نموده و رشد آن را تحریک می‌کند.
گوجه به تعادل pH مو کمک می‌کند که برای سلامت مو بسیار مهم است. می‌توانید با استفاده از خواص گوجه فرنگی، موهای بیمار و تیره خود را درخشان کنید.
دو عدد گوجه، 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون تصفیه نشده و 2 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را با مخلوط کن به حالت خمیری درآورید. آن را روی پوست سر بمالید. پس از 30 دقیقه پوشیدن کلاه پلاستیکی، آن‌ها را بشویید. این ماسک را هفته‌ای یک بار استفاده کنید.
گزینه دیگر، رب یک عدد گوجه را با 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک مخلوط کنید. آن را روی پوست سر بمالید و بعد از 30 تا 45 دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید. این کار را می‌توانید هفته‌ای یک بار انجام دهید.

در رابطه با خواص گوجه فرنگی می‌توانید به مقاله دیگری از بلاگ تخصصی اُردمی با عنوان 6 ماده غذایی برای داشتن پوستی سالم و شفاف مراجعه کنید.

منبع: Top10homeremedies ۳ دیدگاه 20693بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. ممنون، عالی بود

  2. بسیار سپاسگذارم خیلی خوب بود خوشم اومد:)

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه