تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

ریزش موی زنان | بررسی علت و راه های درمان آن

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
ریزش موی زنان | بررسی علت و راه های درمان آن

استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو، اولین گزینه برای افرادی است که با این عارضه درگیر هستند. ریزش مو در واقع عارضه‌ای است که سن و جنسیت نمی‌شناسد و در هر زمان ممکن است بروز پیدا کند. در این میان افراد میان‌سال و زنان یائسه بیشتر از زنان دیگر به ریزش مو دچار می‌شوند. در این مقاله بنا داریم علت ریزش موی زنان و برخی از پرکاربردترین روش‌های درمان آن را بررسی کنیم.

علت ریزش موی زنان

علت ریزش موی زنان

قبل از اینکه از بهترین شامپو برای ریزش مو یا هر روش طبیعی و شیمیایی دیگری برای رفع این عارضه استفاده کنید، لازم است با علت آن آشنا باشید. ریزش مو بنا به دلایل مختلف رخ می‌دهد که اولین و مؤثرترین آن‌ها ژنتیک است. افرادی که در خانواده سابقه ریزش مو دارند، بیشتر از دیگران باید مراقبت سلامت موهای خود باشند. برخی داروهای خاص، بارداری، یائسگی، استرس زیاد، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، فقر آهن و املاح، سوءتغذیه، مصرف دخانیات، برخی بیماری‌های خاص و غیره از جمله علت‌های شایع ریزش موی زنان است.

مسلماً پشت سر گذاشتن بارداری و شیردهی، اتمام دوره مصرف برخی داروها، کاهش ‌استرس، ترک دخانیات، درمان کیست‌های تخمدان و غیره گام بزرگی در رفع ریزش مو است. افرادی که به این دلایل دچار ریزش مو شده‌اند، پس از گذشت مدتی و با استفاده از شامپو یا محلول‌های تقویتی مو یا برخی داروهای خاص، موهای پرپشت خود را باز می‌یابند. در این میان افرادی که به دلیل افزایش سن یا پیش‌زمینه‌ی ارثی دچار ریزش مو شده‌اند، باید روش های خاص دیگری را پی بگیرند.

چرخه رشد مو

چرخه رشد مو

هر مو از یک فولیکول ایجاد می‌شود و سه مرحله رشد را پشت سر می‌گذارد. آناژن یا مرحله رشد فعال، دو تا هفت سال طول می‌کشد. کاتاژن یا مرحله انتقال، حدود دو هفته طول می‌کشد. در طی این مرحله، ساقه‌ی مو به سمت سطح پوست به سمت بالا حرکت کرده و پاپیلای پوستی شروع به جداسازی از فولیکول می‌کند. در مرحله بعد که استراحت نام دارد و حدود سه ماه طول می‌کشد، ریختن ساقه مو به اوج خود می‌رسد. این چرخه همواره در حال تکرار است.

الگوی ریزش موی زنان

الگوی ریزش موی زنان

با توجه به آنچه از چرخه رشد مو برایتان گفتیم، طاسی زمانی رخ می‌دهد که مدت زیادی بین ریختن مو و تشکیل موی جدید طول بکشد. همچنین در این مرحله ساقه مو ضخامت و رنگدانه قبل را ندارد و بسیار نازک یا کم‌رنگ می‌شود. پزشکان از یک الگو برای توصیف میزان ریزش موی زنان استفاده می‌کنند. طبق تصویر بالا، ریزش موی زنان در سه مرحله‌ی II ،I و III اتفاق می‌افتد. پزشک با بررسی وضعیت ظاهری مو و شدت پیشرفت آن بهترین راه درمان ریزش مو را عرضه می‌کند.

در مرحله‌ی I موها بیشتر نازک هستند و سطح پوست سر را پوشش می‌دهند. ریزش مختصری در خط تقسیم موی سر مشاهده می‌شود. در مرحله‌ی II کاهش حجم مو و گسترش قابل توجه آن در قسمت خط میانی مشهود است. در مرحله‌ی سوم،‌ ریزش و نازک شدن مو کاملاً مشخص است و بخش وسیعی از پوست سر به‌راحتی دیده می‌شود. پزشک در این مرحله زمینه‌های دیگر پوستی مانند التهاب، حساسیت یا بیماری‌های خاص دیگر را نیز بررسی می‌کند تا میزان تأثیر آن‌ها در شدت ریزش مو مشخص شود.

آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک

همان‌طور که از نامش پیداست، آلوپسی آندروژنتیک شامل عمل هورمون‌هایی به نام آندروژن است که برای رشد طبیعی جنسی مردان ضروری است و عملکردهای مهم دیگری از جمله تنظیم رشد مو دارد. این بیماری ممکن است ارثی باشد و چندین ژن مختلف را درگیر کند. همچنین ممکن است ناشی از بیماری غدد درون‌ریز مانند تولید بیش از حد آندروژن یا تومور ترشح آندروژن در تخمدان، هیپوفیز یا غده فوق کلیوی باشد. در هر دو حالت، آلوپسی به احتمال زیاد با افزایش فعالیت آندروژن مرتبط است. اما برخلاف آلوپسی آندروژنتیک در مردان، تعیین دقیق نقش آندروژن در زنان سخت‌تر است.

در هر دو جنس (مرد و زن)، به دلیل کوتاه‌شدن ژنتیکی مرحله رشد مو و طولانی‌شدن زمان بین ریختن مو و شروع مرحله جدید آناژن، رشد مو به کندی رخ می‌دهد. این یعنی که پس از ریختن مو، رشد مجدد آن در چرخه رشد بیشتر طول می کشد. فولیکول مو نیز تغییر می‌کند. این تغییر باعث کوچک‌شدن فولیکول و تولید ساقه کوتاه‌تر و باریک‌تر می‌شود. در نتیجه موهای ضخیم‌تر و بلندتر با موهای کوتاه‌تر، نازک‌تر و بدون رنگدانه جایگزین می‌شوند. به این ترتیب در نواحی مشخصی از سر، طاسی رخ می‌دهد.

درمان ریزش موی زنان

درمان ریزش موی زنان

برای درمان ریزش موی زنان راه‌های متنوعی وجود دارد. پزشکان معمولاً روش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنند. توصیه ما نیز این است که  قبل از اعمال هر روش با پزشک متخصص مشورت کنید تا با بررسی وضعیت هورمون‌های بدن و سابقه التهاب یا عفونت،‌ بهترین راه درمان ریزش مو را به شما تجویز کند.

  • استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو

استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو به سن، وضعیت ریزش و علت ریزش موی زنان بستگی دارد. این شامپوها اغلب با عصاره‌های مختلف مانند روغن زیتون، جنسینگ،‌ سدر، حنا، روغن بادام، روغن نارگیل، روغن آرگان، بابونه یا غیره غنی می‌شوند. هر کدام از این شامپوها یکی از علت‌های ریزش مو را پوشش می‌دهد. قبل از مصرف هر نوع شامپو یا محلولی لازم است بدانید چه عاملی باعث ریزش موی شما شده است و بهترین راه درمان آن چیست. پس برای گرفتن نتیجه از مصرف شامپوهای ضد ریزش مو، قبلاً با متخصص یا کارشناس پوست و مو مشورت کنید.

  • استفاده از ماینوکسیدیل

این دارو در ابتدا به‌عنوان درمانی برای فشار خون معرفی شده بود؛ اما افرادی که آن را مصرف کرده بودند شاهد رشد بیشتر موهای خود شدند. بعدها مطالعات تحقیقاتی تأیید کردند که ماینوکسیدیل که مستقیماً روی پوست سر اعمال شود می‌تواند رشد مو را تحریک کند. البته واضح است که ماینوکسیدیل یک داروی معجزه‌آسا نیست. اگرچه می‌تواند باعث رشد موهای جدید شود؛ اما نمی‌تواند تراکم کامل موهای از دست رفته را بازگرداند.

ضمناً لازم است این دارو تا مدت‌ها مصرف شود تا نتیجه دهد. این تأثیر اغلب در حدود ۴ ماه به اوج خود می‌رسد؛ اما ممکن است بیشتر طول بکشد. بنابراین برای گرفتن نتیجه باید برای ۶ تا ۱۲ ماه زمان در نظر بگیرید. اگر روند درمان متوقف شود، ریزش مو از سر گرفته می‌شود. همچنین حق ثبت اختراع در Rogaine (نسخه با نام تجاری minoxidil) منقضی شده است و بسیاری از محصولات عمومی دیگر که حاوی همان مقدار ماینوکسیدیل هستند به بازار عرضه شده‌اند؛ اما برخی این محصولات شامل مواد اضافی مانند عصاره‌های گیاهی هستند که ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شوند.

  • استفاده از آنتی آندروژن

آندروژن ها شامل تستوسترون و سایر هورمون‌های مردانه هستند که ممکن است ریزش موی زنان را تسریع کنند. برخی از زنانی که ماینوکسیدیل برایشان کارگشا نیست، ممکن است به استفاده از داروهای ضدآندروژن برای درمان آلوپسی آندروژنتیکی توصیه شوند. این امر به‌ویژه درباره زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک صادق است. پزشکان معمولاً اسپیرونولاکتون را به همراه داروی ضدبارداری خوراکی برای زنان در سنین باروری تجویز می‌کنند. این دارو در بارداری بسیار خطرناک است و ممکن است باعث ناباروری جنین شود. عوارض جانبی احتمالی دیگر شامل افزایش وزن، کاهش میل جنسی، افسردگی و خستگی است.

  • استفاده از مکمل های آهن

کمبود آهن ممکن است یکی از دلایل ریزش موی زنان باشد. پزشک ممکن است سطح آهن خون شما را آزمایش کند. به خصوص اگر گیاه‌خوار باشید یا سابقه کم‌خونی یا خون‌ریزی شدید قاعدگی داشته باشید، ‌این آزمایش برای شما جدی است. اگر کمبود آهن دارید، باید مکمل مصرف کرده و تا حدی ریزش مو را متوقف کنید. البته اگر میزان آهن شما طبیعی باشد، مصرف آهن اضافی فقط باعث عوارض جانبی مانند ناراحتی معده و یبوست خواهد شد.

سخن پایانی

امیدواریم با توجه به نوشتار بالا با علت ریزش موی زنان و راه های درمان آن آشنا شده باشید. اگر تصمیم خرید بهترین شامپو برای ریزش مو را دارید، فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. گروه مشاوره اردمی، برای راهنمایی شما در ساعات اداری آماده پاسخ‌گویی هستند. همچنین می‌توانید دیدگاه‌ها یا پرسش‌های خود را در بخش نظرات به ما منتقل کنید.

منبع: Health دیدگاه‌ها 6437بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه