تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

موها از چه زمانی شروع به ریزش می‌کنند؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
موها از چه زمانی شروع به ریزش می‌کنند؟

پزشکان، استرس را یکی از اصلی‌ترین عوامل ریزش مو قلمداد می‌کنند. در این بین، هر چقدر زودتر به فکر جلوگیری از ریزش مو و درمان آن بیافتید، سریع‌تر نتیجه خواهید گرفت. اولین راهکار موقتی، استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو است. در کنار خرید بهترین شامپو ضد ریزش مناسب نوع موی خود و استفاده به‌موقع از آن، روش‌های بی‌شمار دیگری برای درمان ریزش مو وجود دارد که در ابتدا باید دلایل آن را بشناسید. به‌طور کلی این عارضه بیشتر در میان آقایان رایج است؛ اما ریزش مو گریبان بعضی از خانم‌‌ها را نیز می‌گیرد. به غیر از استرس، فاکتورهای دیگری هم در ریزش مو دخیل هستند.

حتماً می‌دانید که مو دائماً خود را احیا می‌کند و از دست دادن تعداد کمی تار مو در طول روز امری کاملا طبیعی به حساب می آید. جالب است بدانید این‌گونه ریزش مو در بهار یا پاییز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، ریشه مو در اثر گذشت زمان باریک‌تر می‌شود و با این حساب موهای تازه رشد کرده، نسبت به موهای قدیمی باریک‌تر هستند. با در نظر گرفتن این موارد، اگر شما در روز بیشتر از صد تار مو از دست می‌دهید، به ریزش مو دچار شده‌اید. طبیعی است که از دست دادن این مقدار مو در دراز مدت، به کم‌پشتی یا از دست دادن کامل مو منجر می‌شود. از طرف دیگر، بسیاری افراد، سرِ طاس را به لحاظ زیبایی‌شناختی دوست ندارند. پس لازم است برای جلوگیری از ریزش مو اقدامات سریعی مانند مراجعه به پزشک، خرید بهترین شامپو برای ریزش مو و رفع دلایل ریزش مو را انجام دهید.

جلوگیری از ریزش مو

درمان ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو در صورت مشاهده اولین نشانه‌های ریزش مو نباید دست روی دست گذاشت. بهتر است سریعاً به دنبال مداوا باشید. بدون شک، درمان ریزش مو زمانی که هنوز مقداری مو روی پوست سر شما باقی مانده باشد، راحت‌تر است. استفاده از بهترین شامپو برای ریزش اولین راهکار موقتی کنترل ریزش مو به‌حساب می‌آید.

همان‌گونه که در بالا ذکر شد، در بیشتر مواقع ریزش مو با باریک‌تر شدن تارهای مو صورت می‌گیرد؛ به این ترتیب، به محض این‌که مشاهده کردید تارهای موی سر شما باریک‌تر شده‌اند، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک متخصص با شناخت نوع ریزش موی شما، در اتخاذ بهترین شیوه برای جلوگیری از ریزش مو و درمان نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

انواع ریزش مو

۱. جلوگیری از ریزش مو «آندروژنیک»

جلوگیری از ریزش مو

رایج‌ترین حالت طاسی سر را ریزش موی آندروژنیک می‌نامند، این حالت در واقع نوعی طاسی وابسته به هورمون مردانه‌ است. به عبارت دیگر می‌توان گفت افراد به دلایل ژنتیکی و هورمونی به این نوع طاسی دچار می‌شوند. این نوع ریزش مو در بین آقایان بسیار رایج است و از هر دو مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. از سوی دیگر، مشاهده شده است که مردها در سنین جوانی و پس از دوران بلوغ نیز دچار ریزش موی آندروژنیک می‌شوند. در این نوع طاسی، موها در قسمت شقیقه و پیشانی شروع به نازک شدن می‌کنند. موهای خانم‌ها نیز در قسمت بالای فرق‌ سر شروع به نازک شدن می‌کند. متخصصان به کسانی که ریشه ارثی در ریزش مو دارند توصیه می‌کنند با استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو کمک به جلوگیری از ریزش مو کنند.

ریزش موی آندروژنیک به دلیل افزایش حساسیت پیاز مو به هورمون‌‌های مردانه ایجاد می‌شود. این هورمون‌ها، چرخه حیات مو را شتاب بیشتری می‌بخشند. در واقع باید گفت عمر هر پیاز مو، از پیش مشخص شده است و یک پیاز مو می‌تواند بین ۲۴ تا ۲۵ تار مو را تولید کند. اینجاست که حساسیت بیش از اندازه نسبت به هورمون‌های مردانه، باعث می‌شود فرآیند تولید مو توسط پیاز مو سریع‌تر انجام شود؛ در نتیجه موهای سر به تدریج نازک‌تر می‌شوند. در بالا اشاره کردیم که این نوع طاسی سر، در بیشتر موارد به دلایل ارثی اتفاق می‌افتد؛ اما به دلیل سازوکار پیچیده‌ای که دارد به این راحتی‌ها قابل پیش‌بینی نیست و تنها با کمک یک پزشک متخصص می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو اقدام کنید.

۲. جلوگیری از ریزش مو به‌صورت موضعی در پوست سالم سر:

در این حالت، تارهای مو در قسمت‌های مشخصی از سر شروع به باریک شدن می‌کنند در حالی که موهای بقیه قسمت‌های سر در سلامتی کامل به سر می‌برند. بعد از پیداکردن دلیل این نوع ریزش مو، می‌توانید با استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو روال درمان و جلوگیری از ریزش مو را بهبود ببخشید. این عارضه به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  • ریزش موی آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای)

طاسی منطقه ای حالتی از ریزش مو است که باعث می‌شود در یک قسمت مشخص از پوست سر، ریزش کامل مو را شاهد باشیم.

  • ریزش مو در اثر وسواس مو کنی

فرد در این حالت دائم موهای یک قسمت از سر را به حالتی وسواس‌گونه می‌کَند.

۳. جلوگیری از ریزش مو به‌صورت موضعی در پوست‌ صدمه‌دیده سر:

زخم‌ها و بیماری‌های پوستی و سایر عارضه‌‌های پوستی که به تاول و التهاب پوست منجر می‌شوند نیز در تخریب پیاز مو و در نهایت طاسی تأثیر دارند. عفونت‌های قارچی هم باعث طاسی موضعی می‌شوند. برای جلوگیری از ریزش مو در این نوع، باید بیشتر به سلامت پوست سر خود توجه کنید. لازم به ذکر است که این عارضه بیشتر در کودکان دیده می‌شود و خوشبختانه باید گفت در بیشتر مواقع پس از این‌که عفونت درمان شد، موهای از دست رفته دوباره رشد خود را آغاز می‌کنند.

عوامل ریزش مو

hair_loss_treatment

همان‌گونه که مطرح شد، ژنتیک نقش زیادی در ریزش مو دارد، اما در این میان، علل دیگری را نیز می‌توان برای ریزش مو برشمرد:

  • محرک‌های مکانیکی:

برس کشیدن بیش از اندازه مو و استفاده زیاد از وسایل فرکننده در آرایش مو، می‌تواند به ریزش مو منجر شود. بنابراین برای جلوگیری از ریزش مو باید در استفاده از لوازم آرایش موی مکانیکی با احتیاط رفتار کنید.

  • مصرف دخانیات:

استعمال دخانیات به زودبالغ شدن مو منجر می‌شود. بد نیست بدانید افرادی که روانه بیشتر از ۲۰ نخ سیگار می‌کشند، دو برابر نسبت به سایر افراد در معرض طاسی قرار دارند.

  • کمبود مواد مغذی:

کمبود آهن، ویتامین‌ها و گوگرد نیز در طاسی سر دخیل هستند.

  • درمان‌های ویژه:

تجویزهای پزشکی خاص و شیمی‌درمانی هم به ریزش مو ختم می‌شود.

  • سایر عوامل محیطی یا شخصی دخیل در ریزش مو:

قرار گرفتن در برابر پرتوهای فرابنفش و نور خورشید، آلودگی‌ هوا و فشارهای روانی را هم می‌توان از عوامل طاسی سر دانست.

درمان ریزش مو

با توجه به این‌که علل آسیب و ریزش مو در بانوان و آقایان با هم تفاوت دارد، درمان‌ ریزش مو ممکن است به شیوه‌های گوناگونی انجام شود. ممکن است این درمان به صورت موضعی و مستقیماً روی پوست سر صورت گیرد یا این‌که در کنار استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو، داروهای خوراکی برای شما تجویز شود. بد نیست بدانید حتی امکان جراحی پوست در شرایط حاد هم وجود دارد. با انجام این روش‌های درمان، پس از مدتی شاهد بهبود روند ریزش موی سر و جلوگیری از ریزش مو خواهید بود. در بیشتر مواقع پس از دو تا سه ماه درمان، ریزش مو متوقف می‌شود و سپس شاهد رشد موهای جدید خواهید بود.

برای این‌که موهای جدید به ثبات کامل برسند، به گذشت چندین ماه زمان نیاز است. در حال حاضر درمان قطعی و ثابتی برای ریزش موی آندروژنیک وجود ندارد و با این حساب برای حفظ سلامت موهای سر پس از درمان ریزش مو نیز باید حتما تجویزهای جدیدی صورت گیرد تا در دراز مدت سلامت مو حفظ شود. علاوه بر مصرف دارو، عوامل دیگری مانند رسیدگی به پوست، استفاده از مکمل‌های غذایی یا برخی روغن‌های گیاهی و استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو هم می‌‌توانند به جلوگیری از این عارضه کمک کنند؛ فقط به شرط آن‌که زیر نظر متخصص پوست و مو انجام شود. اگر شما هم به نوعی با ریزش مو سر و کار دارید و نکته‌ای در خصوص جلوگیری از ریزش مو در ذهن دارید، آن‌را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران اُردمی به اشتراک بگذارید.

منبع: Biorga ۲۷ دیدگاه 37534بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. خیلی عالی.
    ممنون از توضیحات کاملتون.

  2. من بعد از خوردن رواکوتان به شدت ریزش مو گرفتم و حدود دوسال هست تحت نظر پزشکم و قطع نشده ریزش
    ایا ممکنه دائمی باشد?

    • درود به شما فاطمه عزیز

      روآکوتان به علت داشتن دوز بالای ویتامین A ممکن است باعث ریزش و یا نازکی و بوری موها شود. از این رو در هنگام استفاده از این دارو باید مصرف سبزیجات حاوی ویتامین A مثل جگر، هویج و یا فلفل دلمه‌ای قرمز و کدو حلوایی را به حداقل برسانید.
      اشباع بیش‌ازحد این ویتامین در بدن باعث ریزش مو می‌شود که موقتی است و پس از قطع دارو بهبود خواهد یافت.
      برای کمک به بهبودی می‌توانید از اسپری تقویت ریشه فارماسریز استفاده کنید.
      محلول رشد موی اچ استیموفرتن Pharmaceris

      سپاس که پرسش خود را با ما در میان گذاشتید.

  3. من قبلا ریزش مو داشتم که خودبه‌خود قطع شد.
    آیا موهایی که ریختن خودبه‌خود در خواهند آمد یا باید به پزشک مراجعه کنم؟

  4. سلام
    من یه جوان 19سالم
    تقریبا دو سالی میشه دچار ریزش مو شدم. موهامم خیلی کم پشت شده. تا حالا از همه چی هم استفاده کردم؛ بارها هم دکتر رفتم، ولی نتیجه نداده.
    درضمن هیچ فرد طاسی هم در افراد فامیل نیست.
    لطفا کمک کنید؛ من باید چه کاری انجام بدم؟ ????

    • درود به شما هوشیار عزیز
      در ابتدا باید بدانیم تا کنون از چه محصولات درمانی برای ریزش موی خود استفاده کرده‌اید.
      لطفاً محصولات یا داروهایی که تا کنون استفاده کردین رو برای ما عنوان کنید تا مشاوره دقیق‌تری به شما ارائه شه.

  5. سلام

    من 23 سالمه و در طول این یک سال خیلی بهم استرس وارد شد. دو ماهی هست که از داروی دکتر استفاده می‌کنم؛ ولی ریزشم قطع نشده.
    داروهایی که استفاده می‌کردم:
    – یک محلول انواع ویتامین ها (ترکیبی بود) که به سر می‌زدم و شب و صبح با شامپو می‌شستم؛
    – قرص‌های فیناستراید و ویتامین B و ویتامین زینک پلاس C را در روز می‌خوردم؛
    – پدر و برادرهای بزرگترم کچل نیستند؛ ولی عمویم کچل است.
    چه کار کنم تا نتیجه بگیرم؟

    با تشکر

    • درود به شما مهران عزیز

      اگر پزشک برای شما قرص فینستراید تجویز کردند باید حداقل یک تا دو سال مصرف دارو را ادامه دهید.
      محلول ضد ریزش سپیژن را دو ماه استفاده کنید و برای اینکه ریزش مو کاملاً قطع شود و رویش مجدد صورت بگیرد، در سال دو مرتبه این محلول را خریداری کرده و طبق دستور استفاده نمایید.
      ویال ضد ریزش و محرک رشد مو نوول Cepigene

      سپاس که پرسش خود را با ما در میان گذاشتید.

  6. سلام
    من 19 سالمه و مدتی هست که حس می‌کنم موهام نازک شده. وقتی دست می‌کشم تو موهام چند تار مو کنده می‌شه. بنظرتون عادیه در این سن؟ و اینکه رویش مجدد داره؟

    • درود به شما دوست عزیز
      معمولاً دلایلی که در این سن باعث ریزش مو می‌شود کم‌خوابی، استرس درس و دانشگاه، کم‌خونی، تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌هاست.
      ریزش ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی هست و مجدداً رویش ایجاد می‌شود.
      برای تقویت و برطرف‌کردن نازکی موها از مکمل فلوکسیا استفاده کنید و روزی یک عدد بعد از غذا میل کنید.
      محصول پیشنهادی:
      مکمل غذایی Floxia

      سپاس که پرسش خود را در میان گذاشتید.

  7. سلام. من الان ۳۲ سال سن دارم و به مدت ۶ سال قرص فینستراید مصرف کردم و راضی بودم. الان یک ساله که دیگه مصرف نمی‌کنم. آیا نیاز هست دوباره شروع کنم؟

    • درود به شما سعید عزیز?

      مقدار مصرف این قرص فقط بستگی به نظر پزشک شما دارد، پزشک بعد از گرفتن یک آزمایش متوجه میزان ترشح تستسترون در شما خواهد شد و به شما خواهد گفت که مصرف قرص را ادامه دهید و یا کافی است.

      گروه اُردمی از همراهی شما سپاس‌گزار بوده و برای شما آرزوی بهترین‌ها را دارد. ??

  8. باسلام.
    با اینکه کلاً ۱۶سالمه ولی موهای جلوی سرم خیلی کم‌پشت و نازک شده.
    آیا قابل درمانه؟

  9. سلام.
    همسرم ۳۲ سالشه برای چربی موهاش به دکتر مراجعه کرد. دکتر بهش قرص آ_کنوترن ۲۰ با یه شامپو ضد خارش داد.
    می‌خواستم ببینم این قرص باعث ریزش مو میشه و چون به موهاش حساسه موهاش قبل استفاده قرص کلا کم پشت شده؛ می‌خواستم نظر شما رو بدونم چی کار کنه.

    • درود به شما آتنای عزیز?
      این دارو از مشتقات ویتامین آ است که باعث کنترل ترشح سبوم در بدن می‌شود.
      در حال حاضر ترشح چربی بیش از اندازه برای ریزش موی همسرتان خطرناک‌تر است تا عوارض مصرف این دارو.
      و اینکه عوارض در همه یکسان نیست و هر دارویی به نسبت خود عوارضی دارد که ممکن است در همه رخ ندهد؛ حتی یک قرص استامینوفن معمولی.
      به پزشک خود اعتماد کنید و دارو را به هیچ وجه خودسرانه قطع نکنید.
      گروه اُردمی از همراهی شما سپاس‌گزار بوده و برای شما و همسرتون آرزوی بهترین‌ها را دارد. ??

      • سلام
        ببخشید همسرم فکر می‌کرد که از عوارض این قرص باشه کم پشت شدن مو هاش. به یک دکتر دیگر مراجعه کرد و اون دکتر گفت که این قرص رو نخوره به جاش بهش یه قرص زینک و یه یک شامپو ماینوکیسیدل ۱ درصد داده برای استفاده و اینکه اون قرص رو از ۷ اردیبهشت هر ۴ روز در میان می‌خورده و فقط ۵ عدد از اون قرص رو خورده بود و خیلی تاثیر خوبی داشت در این مدت. می‌خاستم بدونم الان که این قرص رو ول کرده ضرری داره که شما می‌گین به هیج وجه قطع نکنه؟ همسرم خیلی به موهاش حساسه موهاش کم پشت و نازک شده. به نظر شما چی کار باید کرد؟

  10. آیا داروهایی مثل ویزارسین ویا داپوکستین سبب ریزش مو می‌شوند؟

    • درود به شما محمد عزیز?
      خیر؛ این داروها ارتباطی با ریزش مو ندارند.
      گروه اُردمی از همراهی شما سپاس‌گزار بوده و برای شما آرزوی موفقیت می‌کند. ??

  11. سلام. حدود ۸ ماه است که آلونتا (ونلافاکسین) و ریتالین مصرف می‌کنم و در ناحیه شقیقه‌ها و مرکز سر (بالای سر محل گوجه‌کردن موها) با ریزش مو مواجه شدم.
    به دلیل داروهاست؟

    • درود به شما هدیه عزیز?

      ما اطلاعاتی در مورد عوارض این دارو نداریم. پیشنهاد می‌کنم برای کسب اطلاعات بیشتر به بروشور داخل جعبه دارو مراجعه و عوارض دارو را مطالعه بفرمایید.

      گروه اُردمی از همراهی شما سپاس‌گزار بوده و برای شما آرزوی موفقیت می‌کند. ??

  12. سلام
    من ۲۱ سالمه و بابت رژیم که گرفتم موهام می‌ریزه. تقریباً یک ماه و خورده‌ای هست که می‌ریزه. به دکتر مراجعه کردم. برام قرص هیریت نوشت و ۱۲ تا آمپول بیوتن. بتپاکس و اسپری که تقریبا یک ماه و خورده‌ای هست مصرق می‌کنم و هنوز موام می‌ریزه و ریشه‌هاشون ضعیف‌شده؛ چون دست می‌کشم میاد تو دستم و بالشتم تقریباً موهام روشه.
    آیا راهکاری هست انجام بدم؟
    امکان رویش مجدد هست؟
    باتشکر.

    • درود به شما محمد عزیز?

      دوره درمان برای ریزش بین سه تا شش ماه است. حتماً در کنار داروها از اسپری ضدریزش و محرک رشد استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از محصول زیر هست:
      محلول رشد موی اچ استیموفرتن Pharmaceris

      گروه اُردمی از همراهی شما سپاس‌گزار بوده و برای شما آرزوی بهترین‌ها را دارد. ??

  13. سلام ممنون از متناتون. من فقط ۱۷ سالمه ولی انگار موهام داره می‌ریزه پدرم هم کچله. یعنی ارثیه یا موقتی؟ بهترین راه درمانش چیه؟ خیلی ممنون جواب بدین.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه