تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

منظور از الگوی ریزش موی زنانه چیست و چگونه درمان می شود؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
منظور از الگوی ریزش موی زنانه چیست و چگونه درمان می شود؟

معمولاً همه‌ی ما پس از مشاهده‌ی تارهای موی ریخته شده یا کم پشتی مو، به فکر خرید بهترین شامپو برای ریزش مو می‌افتیم. این رویکرد هیچ اشکالی ندارد؛ اما هزاران شامپو برای رفع این عارضه در بازار وجود دارد که سازنده‌‌ی هر کدام از آن‌ها مدعی است بهترین محصول را عرضه کرده است. به همین سادگی، خرید شامپو برای درمان ریزش موی زنانه یا مردانه به کاری دشوار و عجیب تبدیل می‌شود. البته همان طور که می‌دانید بدون آگاهی از دلایل اصلی ریزش مو یا دانستن نوع الگوی ریزش موی زنانه عملاً نمی‌توانیم بهترین محصول را خریداری کنیم. به همین دلیل در ادامه هر آنچه از ریزش موی زنانه می‌دانیم با شما در میان خواهیم گذاشت تا به لطف این اطلاعات، راحت‌تر از همیشه برای درمان آن اقدام کنید.

منظور از الگوی ریزش موی زنانه چیست

منظور از الگوی ریزش مو زنانه

الگوی ریزش موی زنانه که در محافل پزشکی از آن با نام آلوپسی آندروژنیک (Androgenic alopecia) نیز یاد می‌شود شباهت زیادی به طاسی مردانه دارد. تفاوت الگوی ریزش موی زنانه با مردانه آن است که در این الگو بانوان موهای خود را به شیوه‌ای متفاوت نسبت به آقایان از دست می‌دهند.

ریزش مو در بانوان امری کاملاً طبیعی است. این عارضه را در بانوانی که پا به‌ سن گذاشته‌اند بیشتر شاهد هستیم. حدود دو سوم از بانوان پس از یائسگی ریزش مو را تجربه می‌کنند و کمتر از نیمی از بانوان بیش از ۶۵ سال، موهای پرپشتی دارند. الگوی ریزش موی زنانه ریشه‌ای ارثی دارد و عموماً پس از یائسگی شروع می‌شود. به این ترتیب اگر موهای شما می‌ریزد، بهتر است برای خرید بهترین شامپو برای ریزش مو نظر پزشک را جویا شوید. به هر اندازه که سریع‌تر برای درمان ریزش موهای خود اقدام کنید، به همان اندازه سریع‌تر جلوی پیشرفت این عارضه را می‌گیرید و احتمال رویش مجدد تارهای موی خود را افزایش خواهید داد.

الگوی ریزش موی زنانه در چه حالتی شکل می‌گیرد

الگوی ریزش مو زنانه

لازم به ذکر است اگر متوجه شدید که روزانه ۵۰ تا ۱‍۰۰ تار از موهای شما می‌ریزد، هیچ نیازی به مراجعه به پزشک یا خرید بهترین شامپو برای ریزش مو ندارید. این مقدار از ریزش مو در روز کاملاً طبیعی است. الگوی ریزش موی زنانه در بانوان با کاهش سرعت رشد موها شروع می‌شود. در این الگو، پیاز مو کوچک‌تر می‌شود و تارهای موی جدید به زمان بیشتری برای رشد نیاز پیدا می‌کنند. در نتیجه موهای جدید با ضخامتی کمتر رشد می‌کنند و حالتی کم پشت برای موهای سر ایجاد می‌شود. این وضعیت، شکنندگی مو را به دنبال دارد.

الگوی ریزش مو در آقایان با طاسی‌ سر در قسمت جلو شروع می‌شود و تا اندازه‌ای به پشت سر پیشرفت می‌کند تا فرد کاملاً طاس شود. این الگو برای خانم ها به گونه‌ای دیگر اتفاق می‌افتد. موهای سر بانوان در تمامی قسمت‌ها شروع به ریختن می‌کند و ریزش مو از محل رویش مو شروع می‌شود. تجربه نشان داده است خانم ها کاملاً طاس نمی‌شوند؛ اما موهای آن‌ها بسیار نازک و کم‌پشت خواهد شد.

به غیر از وراثت چه دلایل دیگری پشت الگوی ریزش موی زنانه پنهان شده است

نقش وراثت در ریزش مو

برای شما از اهمیت وراثت در ریزش موی زنانه گفتیم، اما در کنار وراثت، عوامل هورمونی نیز اهمیت زیادی در افزایش احتمال الگوی ریزش موی زنانه دارد که در بین آن‌ها می‌توان به اختلالات قاعدگی و آکنه‌‌های وخیم اشاره کرد. به این ترتیب با توجه به اینکه دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای خرید بهترین شامپو برای ریزش مو با پزشک متخصص مشورت کنید.

روش های درمان ریزش موی زنانه

تغییر مدل مو اولین و ساده‌ترین روشی است که با کمک آن می‌توانید قسمت‌های کم پشت مو را پوشش دهید. اما اگر موهای شما در قسمت جلوی سر، بیش از حد کم پشت شده است، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به پزشک بزنید و با راهنمایی‌‌های دکتر مختصص، با خرید بهترین شامپو برای ریزش مو، فکری برای کاهش ریزش مو کنید. پزشک متخصص و حاذق احتمالاً روش‌های زیر را برای درمان ریزش موی زنانه پیش روی شما قرار خواهد داد:

  • ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل (Minoxidil) دارویی بسیار کارآمد برای کاهش ریزش موی زنانه است. اثربخشی این دارو را سازمان بهداشت و داروی آمریکا تأیید کرده است. به جرأت می‌توان گفت شامپوی دارای ماینوکسیدیل، بهترین شامپو برای ریزش مو به‌ حساب می‌آید. این شامپو با میزان ماینوکسیدیل ۲ و ۵درصد در بازار موجود است. پیشنهاد می‌کنیم درصورت امکان مقدار ۵درصد آن را خریداری کنید.

ماینوکسیدیل به میزان چشمگیری رشد موهای بیشتر را به دنبال دارد و کم‌پشتی مو را از بین می‌برد. اثربخشی ماینوکسیدیل پس از ۶ تا ۱۲ ماه مشخص می‌شود. برای اینکه هرگز روی ریزش مو را نبینید، باید شامپوی داری ماینوکسیدیل را همیشه استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که حتی مصرف روزانه ماینوکسیدیل، رویش مجدد تمامی موها را به دنبال نخواهد داشت.

  • فیناستراید و دوتاستراید

فیناستراید و دوتاستراید

اتحادیه غذا و داروی آمریکا فیناستراید (Finasteride) و دوتاستراید (Dutasteride) را در جلوگیری از ریزش مو مؤثر می‌داند و این داروها را تأیید کرده است. مصرف این داروها برای خانم ها به تأیید نرسیده است؛ اما پزشکانی را سراغ داریم که این داروها را برای درمان الگوی طاسی زنانه تجویز می‌کنند. تحقیقاتی نیز در این زمینه انجام شده که از اثر بخشی این داروها در طاسی زنانه حکایت دارد. مصرف این داروها عوارضی مانند سردرد، گُر گرفتگی و کاهش میل جنسی را ممکن است به دنبال داشته باشد. بانوان نباید در زمان استفاده از این داروها باردار شوند،‌ چرا که مصرف فیناستراید و دوتاستراید احتمال زایمان‌ ناقص را افزایش می‌دهد.

  • اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون

این دارو خاصیت ادرارآور دارد و آب اضافی بدن را تخلیه می‌کند. از طرف دیگر تولید هورمون استروئید را متوقف می‌کند و رشد مجدد موهای بانوان را به دنبال دارد. مصرف اسپیرونولاکتون یا دیگر داروهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، عوارضی را به دنبال دارد. برای مصرف این داروها باید حتماً فشار خون طبیعی داشته باشید و آزمایش الکترولیت (Electrolite) انجام دهید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نظر پزشک را برای خرید بهترین شامپو برای ریزش مو جویا شوید و پس از استفاه از این شامپو، روش‌های دیگر افزایش رشد مو را امتحان کنید.

همان‌گونه که به شما وعده دادیم، تمامی چیزهایی را که از الگوی ریزش موی زنانه و روش های درمان آن می‌دانستیم با شما در میان گذاشتیم. سایر «راه‌های درمان ریزش مو» نیز در مقاله‌های بلاگ اردمی آمده است. اکنون وقت آن فرا رسیده که با کمک این اطلاعات و مشورت پزشک، بهترین راه درمان این عارضه را در پیش بگیرید. همچنین در ستون کنار همین مقاله، بهترین محصولات و بهترین شامپو برای ریزش مو برایتان آمده است. با کلیک روی هر کدام از آن‌ها می‌توانید محصول مدنظر را در کوتاه‌ترین زمان خریده و به دست آورید. در پایان اگر شما هم اطلاعات جالبی از الگوی ریزش موی زنانه دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها در میان بگذارید.

منبع: Healthline ۲ دیدگاه 10170بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. از چه گیاهان دارویی می‌توان استفاده کرد تا ریزش مو متوقف شود؟

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه