تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۷ اشتباه بزرگ در استفاده از کرم های ضد آفتاب

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
۷ اشتباه بزرگ در استفاده از کرم های ضد آفتاب

2هر بانوی زیبارویی به خوبی می‌داند که حضور بیش از حد در زیر نور آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زود‌رس را افزایش می‌هد. از طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که استفاده از کرم های ضد آفتاب فرایند پیری پوست را کند‌تر می‌کنند. به این ترتیب انتخاب و خرید بهترین کرم ضد آفتاب کاملاً ضروری به نظر می‌رسد اما نحوه استفاده از این کرم‌ها را نیز باید در نظر داشت چرا که ممکن است تاثیر مفیدی برای پوست و سلامت شما نداشته باشند.

همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید استفاده از کرم ضد آفتاب مختص فصل تابستان نیست؛ اما در بیشتر مواقع این کرم‌ها در فصل‌های گرم و آفتابی طرفدار بیشتری پیدا می‌کنند. به همین دلیل در این قسمت به ۷ اشتباهی که در خصوص نحوه استفاده از کرم های ضد آفتاب وجود دارد خواهیم پرداخت.

در همین ابتدا باید به دو مفهوم اصلی نیز اشاره کنیم، در پرتو خورشید دو اشعه فرابنفش وجود دارد که آن‌ها را با اشعه فرابنفش نوع A و اشعه فرابنفش نوع B می‌شناسیم. خوشبختانه برای هر دو این پرتوهای مخرب، انواع بهترین کرم ضد آفتاب را در بازار شاهد هستیم،‌ فقط این نکته را باید در نظر داشته باشید که کرم‌های ضدآفتابی که پوست نازنین شما را از اشعه فرابنفش نوع A در برابر سوختگی محافظت می‌کنند را در بازار با ترکیبات SPF شاهد هستیم، از طرف دیگر اگر به دنبال محصولی هستید که پوست شما را از آفتاب سوختگی محافظت کند و از طرف دیگر محافظ خوبی در برابر سرطان و پیری زودرس پوست نیز باشد باید کرمی را انتخاب کنید که عبارت Broad spectrum روی ضدآفتاب مورد نظر شما در درج شده باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین کرم ضد آفتاب

۱. در استفاده از کرم های ضد آفتاب صرفه‌جویی می‌کنید

مقدار خیلی کمی کرم ضدآفتاب بر روی پوست می‌زنید

در استفاده از کرم ضد آفتاب صرفه‌جویی نکنید. اگر پوست شما به اندازه کافی به بهترین ضد آفتاب آغشته نشود، محافظت خوبی در برابر نور خورشید نخواهد داشت. در خصوص میزان مصرف کرم‌های ضد آفتاب نیز ادعاهای مختلفی وجود دارد اما با توجه به اینکه قد و وزن افراد با هم متفاوت است نمی‌توان در این زمینه نسخه واحدی پیچید. به این ترتیب پیشنهاد می‌‌کنیم سطح پوست خود را با بهترین کرم ضد آفتاب مخصوص نوع پوست خود کاملاً پوشش دهید.

توجه داشته باشید که اگر میزان بیشتریاز انواع کرم ضد آفتاب استفاده کنید ضرری شما را تهدید نمی‌‌کند اما حضور کمتر ترکیبات ضدآفتاب روی پوست، خطرساز خواهد بود.

۲. از ضد آفتاب سال‌های قبل خود استفاده می‌کنید

استفاده از کرم های ضد آفتاب قدیمی

همیشه به تاریخ مصرف کرم ضد آفتاب توجه کنید، چرا که در صورت استفاده از کرم های ضد آفتاب که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است، نه تنها هیچ محافظتی از پوست خود انجام نداده‌اید، بلکه ممکن است به پوست خود آسیب بزنید. از طرف دیگر زمانی که درِ محفظه ضد آفتاب باز می‌شود ترکیبات داخل آن در معرض آلودگی‌ها قرار می‌گیرند و در دراز مدت کیفیت خود را از دست می‌دهند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم مناسب‌ترین و بهترین کرم ضد آفتاب خود را در مکانی نگه‌داری کنید که دور از آلودگی و گرما باشد.

۳. از کرم ضدآفتاب برای آرایش هم کمک می‌گیرید

استفاده از کرم های ضد افتاب برای آرایش

ترکیباتی را در بازار شاهد هستیم که سازنده آن‌‌ها ادعا می‌‌کنند برای زیرسازی آرایش و محافظت از پوست در برابر نور آفتاب ساخته شده‌‌اند. اما این ادعا عملاً امکان پذیر نیست. اگر دستی در آرایش صورت داشته باشید حتماً به خوبی می‌دانید که میزان مواد زیرسازی که برای پوست استفاده می‌شود با مقدار استفاده از کرم ضد آفتاب تفاوت دارد. این امر باعث می‌شود، در حین استفاده از ترکیبات زیرسازی آرایش که خاصیت ضد آفتاب نیز دارند به اندازه‌ای که لازم است نتوانید مواد SPF مورد نیاز را به پوست برسانید.

از طرف دیگر آرایش در طول روز کیفیت خود را از دست می‌دهد و چه بسا مواردی پیش آید که آرایش چهره خود را پاک کنید. در این صورت با پاک کردن آرایش دیگر خبری از بهترین کرم ضد آفتاب روی پوست شما نخواهد بود. به این ترتیب استفاده از کرم های ضد آفتاب مخصوص محافظت پوست در برابر نور خورشید را به جای استفاده از مواد آرایشی SPFدار پیشنهاد می‌کنیم.

در نهایت نیز اگر قصد دارید از این گونه ترکیباتِ چند منظوره استفاده کنید، انواع کرم مرطوب کننده با مواد SPF انتخاب خوبی برای شما خواهند بود.

۴. تجدید ضد آفتاب را در طول روز فراموش می‌کنید

استفاده از ضدآفتاب در ابتدای روز و عدم استفاده از آن در طول روز

بانوان زیبارویی را شاهد هستیم که اول صبح قبل از ترک منزل استفاده از کرم های ضد آفتاب را در اولویت می‌گذارند اما در طول روز دیگر این کار را تکرار نمی‌کنند. جالب است بدانید حتی اگر بهترین کرم ضد آفتاب موجود در بازار را هم خریده باشید، استفاده از آن تنها پوست شما را ۲ ساعت یا کمتر از آن در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. به عبارت دیگر، پوست مواد مؤثر موجود در کرم‌های ضدآفتاب را جذب خود می‌کند، عرق کردن نیز باعث می‌شود تا ضد آفتاب از روی پوست پاک شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم هر یک تا دو ساعت کرم‌ ضدآفتابی که زده‌اید را تجدید کنید.

۵. تنها در روزهای آفتابی از ضد آفتاب استفاده می‌کنید

تنها در روزهای آفتابی از ضدآفتاب استفاده نکنید.

باور بیشترِ عموم بر این است که استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت پوست در برابر نور آفتاب ساخته شده‌‌اند. در نتیجه در روزهای ابری نیاز به ضدآفتاب نیست؛ اما بد نیست بدانید پرتوهای مضر آفتاب در روزهای ابری نیز راه خود را به پوست شما پیدا می‌کنند. پرتوهای فرابنفش راه خود را از میان مه و ابر به راحتی باز کرده و خود را به پوست شما می‌رسانند. از طرف دیگر پرتو‌های فرابنفش بدون بو و مزه هستند و صدایی تولید نمی‌کنند، با چشم غیرمسلح نیز دیده نمی‌شوند. در نتیجه ممکن است فکر کنید از شر اشعه مضر آفتاب در امان هستید غافل از اینکه پوست شما در معرض این پرتوهای خطرناک قرار داد. با این حساب حتی در روزهای سرد زمستان که آسمان را ابری تیره فرا گرفته است نیز نباید استفاده از کرم های ضد آفتاب را فراموش کنید.

۶. برای خرید ضد آفتاب با SPF بالاتر، هزینه بیشتری صرف می‌کنید

کرم‌های ضدآفتابی حاوی SPF ۵۰

متخصصین پوست بر این باور هستند که میزان SPF کرم ضد آفتاب باید حداقل ۳۰ باشد. به این ترتیب ممکن است با خود فکر کنید کرم ضدآفتابی که میزان SPF آن برابر با ۶۰ است، به مقدار دو برابر ماندگاری بیشتری خواهد داشت؛ اما همین متخصصین چنین تصوری را رد کرده‌اند. اگر به میزان کافی از کرم ضدآفتاب با میزان SPF ۳۰ استفاده کنید، پوست خود را به مقدار ۹۶ درصد در برابر آفتاب سوختگی ناشی از اشعه فرابنفش نوع B خورشید حفظ کرده‌اید.

اما اگر مقدار SPF کرم‌ ضدآفتاب از ۳۰ بیشتر شود، تنها شاهد تغییر کمی در میزان محافظت این کرم‌ها خواهیم بود. کرم‌ ضدآفتابی که مقدار SPF آن برابر با ۵۰ است پوست شما را به میزان ۹۸ درصد محافظت می‌کند و کرم ضدآفتابی که SPF آن برابر با ۷۵ است به مقدار ۹۹ درصد از پوست شما محافظت می‌کند. به عبارت دیگر هیچ‌ راهی برای محافظت پوست به صورت ۱۰۰ درصد در برابر نورآفتاب وجود ندارد. با این حساب لزومی برای صرف مبلغ بیشتر و خرید بهترین کرم ضد آفتاب با میزان SPF بالاتر وجود ندارد. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید کرم ضد آفتاب با مقدار SPF بیشتر، تعداد دفعات استفاده از کرم های ضد آفتاب را در طول روز بیشتر کنید.

۷. توقع دارید کرم ضد آفتاب به صورت کامل از پوست شما مراقبت کند

کرم ضدآفتاب به تنهایی قادر به محافظت کامل از پوست در برابر آفتاب نیست

به هر اندازه که برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب هزینه کنید و هرچقدر هم که این کرم خوب و با کیفیت باشد باز هم نمی‌تواند به میزان ۱۰۰ درصد از پوست نازنین شما در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کند. ببه همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در کنار استفاده از کرم های ضد آفتاب و رعایت مواردی که به آن‌‌ها اشاره کردیم باز هم در زمانی که بیرون از منزل حضور دارید از روسری، عینک‌آفتابی و لباس‌هایی که پوشش خوبی دارند استفاده کنید. در پایان پیشنهاد می‌‌کنیم اگر توصیه‌ای در خصوص استفاده از کرم ضد آفتاب و محافظت پوست از پرتوهای مضر خورشید در ذهن شما وجود دارد، ما و سایر کاربران اُردمی را از این موارد در قسمت نظرات باخبر سازید.

منبع: Huffingtonpost ۶ دیدگاه 36893بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. سلام وقتتون بخیر
    من یه ضدافتاب لافاررلایت مخصوص پوست چرب گرفتم امارنگش خیلی روشنه میخوام بایه ضدافتاب لافاررمدیوم مخصوص پوست خشک و معمولی بزنم ایاضرر داردیاخیر؟؟؟ممنون میشم جواب بدید
    (تابستان پوستم چرب وبراق بود اما الان ک پاییزه خشک شده)

  2. سلام وقتتون بخیر
    آیا میشه ضد افتاب رنگدار و با ضد افتاب بدون رنگ ترکیب کرد؟یا دو ضد افتاب رنگدار رو با هم ترکیب کرد؟

    • سلام وقت شما هم بخیر
      بله عزیزم، اگر از لحاظ ساختاری و ترکیبات مشابه باشند میشه ترکیبشون کنید.

  3. سلام من یک ضد آفتاب رنگی خریدم جون که نمی‌خواستم از وسایل آرایشی استفاده کنم و دوستم خراب بشه برای همین هم ترجیح دادم وقتی بیرون رفتنی از همین ضد آفتاب رنگی استفاده کنم با یدونه هم رژ قبلاً هم یک ضد آفتاب بی رنگ خریده بودم اون ضد آفتاب و برای خونه و گاهی که زیاد مهمونی نمیرم می‌خوام استفاده کنم آیا پوستم خراب میشود که از دو نوع ضد آفتاب استفاده کنم؟؟؟

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه