تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

رنگ کردن موی سر چه عوارضی دارد و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
رنگ کردن موی سر چه عوارضی دارد و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

بسیاری از افرادی که سراغ بهترین شامپو برای ریزش مو را می‌گیرند، موهای خود را در اثر رنگ کردن از دست داده‌اند. رنگ کردن موی سر از دیرباز در بین جوامع مختلف بشری مرسوم بوده و همچنان ادامه دارد. رنگ کردن مو اصول و قواعدی دارد که اگر به‌درستی اعمال شود، زیبایی و حتی رشد موها را تضمین می‌کند؛ درغیراین‌صورت باعث آسیب‌های جدی به مو و پوست سر می‌شود. این آسیب‌ها از موخوره، شوره سر، التهاب و قرمزی و غیره گرفته تا سرطان غدد لنفاوی در افراد مختلف دیده می‌شود. در این مقاله شما را با عوارض رنگ کردن موی سر آشنا می‌کنیم.

همه چیز درباره رنگ کردن موی سر

همه چیز درباره رنگ کردن موی سر

مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده و رنگ مو باعث تجزیه مقداری از این پروتئین و درنتیجه نازکی تارهای مو می‌شود. رنگ مو همچنین دارای مواد شیمیایی مختلفی است که هنگام قرارگرفتن روی مو، لایه خارجی آن را در بر می‌گیرد. مولکول‌های کوچک رنگ وارد لایه داخلی مو شده و با مولکول‌های بزرگ‌تر که رنگ طبیعی موها را شکل می‌دهند واکنش نشان می‌دهد. این واکنش سبب اکسیدشدن موها و در نهایت تغییر رنگ تارهای مو می‌شود. البته خیلی افراد تجربه و اطلاع کافی در زمینه رنگ کردن مو ندارند و با انجام غیراصولی این کار، آسیب جدی به موهای خود وارد می‌کنند.

عوارض رنگ کردن موی سر

عوارض

وقتی صحبت از آسیب مو در اثر رنگ کردن آن می‌شود به این معنی نیست که هیچ کس نباید از رنگ مو استفاده کند. اگر وضعیت موهای شما مناسب است و از رنگ موهای معتبر و به شیوه صحیح استفاده کنید، آسیب خاصی به موهایتان وارد نمی‌شود و می‌توانید با رعایت زمان‌بندی مناسب موهای خود را رنگ کنید. البته بهتر است این کار را آرایشگری ماهر انجام دهد تا آسیب کمتری به موهایتان وارد شود.

نکته جالب دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که آسیب رنگ‌های تیره کمتر از رنگ‌های روشن است. با این توضیح هنگامی که از رنگ تیره برای پوشش موهای خاکستری یا سفید خود استفاده می‌کنید، موهایتان کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد تا زمانی که از رنگ روشن برای بلوند کردن موی تیره استفاده می‌کنید. همچنین استفاده نادرست یا بیش‌ازحد (بیش از ۴ یا ۵ بار در سال) رنگ مو، آسیب جدی به موها وارد کرده و باعث بروز موخوره می‌شود. زبر، خشک و شکننده شدن مو نیز از عوارض دیگر رنگ مو است. این اتفاق در اثر ازبین‌رفتن چربی مو به وجود می‌آید.

همچنین تکرار رنگ مو برخی حساسیت‌های پوستی، خارش و سوزش سر، ورم و قرمزی و حتی شوره‌ی سر را به دنبال دارد. حتی اگر در رنگ مو از مواد قوی شیمیایی استفاده شده باشد، ممکن است ایجاد سوختگی کرده و تا مدت‌ها و گاهی تا پایان عمر آثار آن روی پوست باقی بماند. گاهی نیز سرطان ​غدد لنفاوی در اثر واکنش‌های شیمیایی رنگ مو روی بدن گزارش شده است.

رنگ کردن مو در دوران بارداری

رنگ کردن مو در دوران بارداری

هرچند تحقیقات کاملی در این باره انجام نشده است؛ اما مشاهدات مبتنی بر این است که مواد شیمیایی رنگ مو از طریق پوست سر وارد خون مادر شده و به جنین منتقل می‌شود. با این توضیح در سه ماهه اول بارداری که از ماه‌های پرخطر برای جنین و مادر باردار است، بهتر است موهای خود را رنگ نکنید. گاهی نیز سقط جنین در اثر جذب آمونیاک رنگ موی مادر باردار گزارش شده است. البته برخی آرایشگران ادعاهایی مبنی بر بدون آمونیاک‌بودن رنگ یا بی‌خطر بودن آن دارند که در صحت و سقم آن جای تردید است.

نکات مهم قبل و بعد از رنگ کردن مو

نکات مهم هنگام رنگ کردن مو

قبل از هرچیز برای دور ماندن از آسیب‌های ناشی از رنگ مو، سعی کنید رنگ مو را از برندهای شناخته‌شده و معتبر تهیه کنید. رنگ‌های ناشناخته ممکن است موهای شما را خراب کرده یا اصطلاحاً بسوزانند. همچنین برای رنگ کردن مو از افراد متخصص کمک بگیرید. افراد نابلد ممکن است هنگام ترکیب مواد یا زدن رنگ به مو، دچار اشتباه شده و به مو یا پوست سرتان آسیب بزنند. توجه به زمان نیز بسیار مهم است. هرگز مو را بیشتر از زمان قید شده در بروشور در معرض رنگ قرار ندهید. همچنین به محض احساس سوزش یا خارش، سر خود را به کمک آرایشگر بشویید.

پس از رنگ زدن نیز باید کاملاً مراقب موهای خود باشید. بلافاصله پس از زدن رنگ، موهای خود را با شامپو نشویید. اجازه دهید ۴۸ ساعت بگذرد، سپس با بهترین شامپو برای ریزش مو، موهای خود را بشویید. دقت داشته باشد این شامپو فاقد سولفات باشد؛ زیرا سولفات باعث خشکی بیشتر مو می‌شود. پس از آن نیز بهتر است نرم کننده مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. برای شستن مو نیز از آب ولرم استفاده کنید. آب بسیار گرم نیز به موها آسیب می‌زند و باعث وز یا خشکی آن می‌شود.

سخن پایانی

امیدواریم ضمن مطالعه مقاله، با قواعد رنگ کردن موی سر آشنا شده باشید. برای خرید رنگ مو یا بهترین شامپو برای ریزش مو می‌توانید به فروشگاه اردمی– مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کنید. در پایان نیز اگر پرسش یا تجربه‌ای در این زمینه دارید در بخش نظرات برای ما بنویسید یا از طریق شماره تلفن درج شده در سایت با مشاوران پوست و زیبایی مجموعه در تماس باشید.

دیدگاه‌ها 7981بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه