تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

جوش روی پوست سر | بررسی علت و روش درمان آن

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
جوش روی پوست سر | بررسی علت و روش درمان آن

یکی از عواملی که باعث ریزش مو می‌شود و افراد را به استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو ترغیب می‌کند، بروز جوش روی پوست سر است. بله درست متوجه شدید. گاهی جوش‌های ریزی روی پوست سر ایجاد می‌شوند که اگر درست و به‌موقع تشخیص داده نشوند، پیشرفت کرده و در بسیاری مواقع باعث ریزش موی سر افراد می‌شود. به دلیل اهمیت فراوان موضوع، تصمیم داریم در این مقاله به جوش روی پوست سر، علت‌ها و روش درمان آن بپردازیم. اگر برای شما هم دانستن این موضوع جالب و جذاب است، با ما همراه شوید.

علت بروز جوش روی پوست سر

علت بروز جوش روی پوست سر

قبل از اینکه به استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو پناه ببرید تا کمبود موهای خود را جبران کنید، بهتر است با علت ریزش مویتان آشنا شوید. همان طور که گفتیم، یکی از علت‌های ریزش مو، وجود جوش روی پوست سر است. متخصصان معتقدند چند دلیل برای بروز این عارضه وجود دارد. رعایت‌نکردن نظافت شخصی، اولین و مهم‌ترین علت بروز این عارضه است. استفاده از روسری یا کلاه آلوده، حوله‌های مشترک در استخر و سونا، محصولات نرم کننده مو و غیره از عوامل خارجی هستند که برای این بیماری می‌توان مثال زد.

البته فراموش نکنید که جنبه‌های ارثی یا اختلال در هورمون‌های بدن نیز ممکن است به بروز این عارضه بینجامد. برای مثال اختلال در هورمون‌های زنانه در زمان قاعدگی، بارداری، شیردهی و حتی یائسگی ممکن است به ایجاد هر چه بیشتر جوش روی پوست سر دامن بزند. بلوغ در مردان و استرس فراوان نیز از عوامل دیگر است که باید به آن توجه ویژه کرد.

روش درمان جوش روی پوست سر

روش درمان جوش روی پوست سر

قبل از هر چیز توصیه می‌کنیم برای درمان جوش روی پوست سر به پزشک معالج مراجعه کنید. هرگز نخواهید با درمان‌های خودسرانه، سلامت پوست سر و موی خود را به خطر بیندازید. برای درمان این عارضه پزشک معمولاً چند روش پیش روی شما قرار می‌دهد. هر کدام از این روش‌ها بر اساس میزان و شدت عارضه در نظر گرفته شده‌اند. برخی از این روش‌ها را در ادامه برای شما می‌آوریم. تأکید می‌کنیم که معرفی این روش‌ها فقط برای آشنایی شماست و جنبه تجویزی ندارد؛ پس بدون مشورت پزشک هیچ اقدامی انجام ندهید.

  • شامپوهای کنترل کننده

ممکن است بعد از مراجعه به پزشک به شما شامپویی پیشنهاد شود. این شامپوها باید لزوماً حاوی موادی باشند که جلوی پیشرفت این عارضه را بگیرند. موادی مانند روغن درخت چای و زینک، اسید سالیسیلیک، همچنین اسید رتینولیک که ترکیبی از رتینول و اسید گلیکولیک است، برای کنترل این عارضه مفید هستند. این مواد باعث جلوگیری از شوره سر نیز می‌شوند.

  • استفاده از داروهای هورمونی

در بخش‌های قبلی برایتان گفتیم که گاهی علت بروز جوش روی پوست سر عوامل هورمونی هستند. در چنین مواقعی و اگر جوش سر شما از نوع آکنه کیستیک تشخیص داده شود، اسپیرونولاکتون و آکوتان داروهای بسیار موثری هستند. متخصصان معتقدند که درمان جوش های ناشی از هورمون ممکن است دشوار باشد؛ اما قرص‌های جلوگیری از بارداری با دوز کم استروژن و پروژسترون، قرص های آندروژن و انسداد گیرنده‌ها می‌توانند به تنظیم هورمون‌ها کمک کنند.

نکته مهم: هنگام دریافت این داروها دقت بیشتری کنید. از آنجایی‌که زنان مبتلا به جوش هورمونی، سطح آندروژن بیشتری دارند، قرص های ضد بارداری که فقط حاوی پروژسترون هستند ممکن است باعث بدتر شدن آن‌ها شود.

  • استفاده از محصولات ضد جوش

برخی متخصصان معتقدند که برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، استفاده از همان محصولات درمانی ضد جوش مخصوص صورت و بدن مانند رتینول و اسید سالیسیلیک هم خوب است. رتینول گردش خون در سلول را افزایش می‌دهد. همچنین اسید سالیسیلیک رشد باکتری را کند می‌کند. باز هم تأکید می‌کنیم که این روش فقط با تشخیص پزشک باید انجام شود. هرگز خودسرانه هیچ محصول ضد جوشی را برای پوست سر خود استفاده نکنید.

روش پیشگیری از ابتلا به جوش روی پوست سر

روش پیشگیری از ابتلا

همه ما می‌دانیم که در تمامی مراحل زندگی، پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه به عارضه جوش روی پوست سر مبتلا نشوید، چند نکته را همیشه در ذهن خود داشته باشید.

  • از کلاه و روسری تمیز استفاده کنید. هرازچندگاهی حوله‌ها، روسری‌ها و کلاه خود را با مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده تمیز کنید. هرگز از کلاه یا حوله افراد دیگر (مخصوصا در استخر و سونا) استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن استفاده از نرم کننده مو را کاهش دهید. موقع استفاده از این محصولات هم حواستان را جمع کنید که به پوست سر شما نرسد. محصولات نرم کننده را فقط به ساقه موهای خود بزنید.
  • از شامپوی مناسب پوست خود استفاده کنید. اگر پوست سر شما خشک یا حساس است از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده نکنید و بالعکس. پوست سر شما تحت تأثیر شامپوها واکنش نشان می‌دهد. بهترین شامپو برای ریزش مو هم حتی باید با نوع پوست سر شما مطابق باشد.
  • بیشتر از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید تا شیمیایی. مواد طبیعی انواع آنتی اکسیدان دارند که مانع از آسیب‌دیدن مو و پوست سر شما می‌شوند.
  • به فکر تنظیم هورمون‌های خود باشید. هر عاملی که باعث اختلال در آن می‌شود را کنترل کنید. استرس زیاد، مصرف برخی خوراکی‌ها و هر چیز دیگری که هورمون‌های شما را تحت تأثیر بگذارد، خطرناک است.
  • یکی از راه‌های کنترل هورمون‌ها و مبارزه با انواع جوش، سبک صحیح زندگی شامل ترک دخانیات و الکل و مصرف غذاهای سالم و میوه و سبزیجات تازه است.

سخن پایانی

در این مقاله به موضوع جوش روی سر، راه درمان آن و روش جلوگیری از ابتلا برایتان صحبت کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین شامپو برای ریزش مو، کرم های ضد جوش یا ماسک موی مطمئن به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. همچنین برای آشنایی با نوع پوست یا موی خود می‌توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید. نوشتن پرسش یا نظر در بخش نظرات یا تماس با شماره‌هایی که در بالای صفحه درج شده‌اند، پل ارتباطی شما با کارشناسان پوست و مو مجموعه است.

منبع: Dermstore دیدگاه‌ها 8882بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه