تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

با انواع چین و چروک پوست و راه‌های درمان آنها آشنا شوید

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
با انواع چین و چروک پوست و راه‌های درمان آنها آشنا شوید

دلایل مختلفی مانند وراثت یا سبک زندگی با ازبین‌بردن قوام، سفتی و حالت کشسان پوست منجر به بروز چین و چروک در سطح پوست می‌شوند. در این بین انسان‌ها نیز دست روی دست نگذاشته‌اند و با ابداع محصولات ضدپیری مختلف، به جنگ چروک‌ها رفته‌اند. بنابراین به هر اندازه اطلاعات بیشتری در خصوص انواع چین و چروک داشته باشید، به همان اندازه شانس بیشتری برای جلوگیری از این عارضه ناخوشایند پوستی خواهید داشت. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آناتومی پوست

قبل از اینکه بخواهید با انواع چروک پوست آشنا شوید و اقدام به خرید کرم ضد چروک یا سایر محصولات مراقبت از پوست خود کنید، بهتر است از آناتومی پوست اطلاعات بیشتری داشته باشید.

در سطحی‌ترین لایه پوست، اپیدرم قرار دارد که در واقع همان لایه روپوستی است. سلول‌های این لایه عمر زیادی ندارند و هر ماه پس از مرگ آنها، سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. این لایه پس از افزایش سن، نازک‌تر می‌شود و سلول‌های جدید آن در بازه‌ زمانی طولانی‌تری جایگزین سلول‌های مرده خواهند شد. از این رو، لایه اپیدرم به میزان بسیار کمی شفاف‌تر می‌شود، اما باید بدانید چین‌وچروک‌ها روی این لایه ایجاد نمی‌شوند.

آناتومی پوستدر زیر لایه اپیدرمی، لایه دِرم قرار دارد. این لایه دارای تمامی ترکیبات مورد نیاز پوست می‌باشد. رگ‌های خونی، حسگرهای گرما و لامسه، غدد عرق و ریشه مو در لایه درم جای گرفته‌اند. در این لایه، سلول‌های فیبروبلاست (Fibroblast) نیز قرار دارند. این سلول‌ها فرآیند تولید ساختار پروتئین‌های کلاژن و الاستین را بر عهده دارند.

حدود ۸۰ درصد از لایه درم پوست از کلاژن ساخته شده است. این کلاژن‌ها در بافت پیوندی قرار گرفته‌اند و با درهم‌تنیده‌شدن با الاستین قوام لازم را برای پوست به وجود می‌آورد. این ساختار باعث می‌شود تا پوست حالت کشسان خود را حفظ کند.

پوست دائم در حال بازسازی و التیام ساختار خود است و سلول‌های فیبروبلاست، کلاژن و الاستین جدید تولید می‌کنند، اما با افزایش سن، پوست در معرض آسیب‌های بیشتری قرار می‌گیرد و بافت پیوندی آن دچار اختلال می‌شود. در نتیجه شادابی و جوانی پوست کاهش پیدا خواهد کرد.

انواع چین و چروک و روش‌های درمان آنها

انواع مختلف چین و چروک با ضعیف‌ترشدن پوست و قرارگرفتن در برابر شرایط محیطی متفاوت ایجاد می‌شوند. از طرف دیگر از آنجایی که حالت کشسان پوست ضعیف‌تر می‌شود، برخی از چروک‌ها به سرعت به حالت اول خود باز نمی‌گردند و درمان آنها زمان‌بر خواهد بود.

کسی را سراغ نداریم که اکسیر جوانی را پیدا کرده باشد، اما خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد که به لطف آنها می‌توان فرآیند پیری پوست را کنترل کرد.

خرید کرم ضد چروک و سایر محصولات ضدپیری می‌تواند نخستین گام در فرایند کاهش و درمان چروک باشد؛ اما بهتر است برای دریافت بهترین نتیجه، درمان را با توجه به نوع چین و چروک پیش رو بگیرید

۱- چین‌وچروک‌های ظریف (آتروفی)

Atrophic Crinkling Rhytidsاین دسته از چین‌وچروک‌ها عمق زیادی ندارند و پس از گذشت ۳۰ سالگی، رفته‌رفته در صورت و سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌شوند. در این بین افرادی که بیش‌ازحد آفتاب می‌گیرند احتمال دارد این چین‌وچروک‌ها را کمتر از سن ۳۰ سالگی نیز مشاهده کنند.

خوشبختانه جایی برای نگرانی وجود ندارد و در بیشتر مواقع افرادی که برای اولین بار متوجه حضور چین‌وچروک‌های ظریف پوست خود می‌شوند، با خرید کرم ضد چروک و استفاده به موقع، می‌توانند آنها را رفع و درمان کنند.

  • درمان چین و چروک‌های ظریف

Atrophic Crinkling Rhytidsبه افرادی که چین‌وچروک‌های ظریف، راه خود را به پوست آنها پیدا کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم زمان کمتری را زیر نور مستقیم خورشید سپری کنند و زمانی که بیرون از منزل هستند حتماً کرم‌های ضدآفتابی که میزان SPF آنها دست‌کم 30 باشد را استفاده کنند.

استفاده از کرم ضد آفتاب تنها برای صورت کافی نیست و گردن و قسمت‌هایی از دست که در معرض آفتاب قرار دارند را نیز باید ضدآفتاب بزنید.

  • استفاده روزانه از کرم مرطو‌ب کننده نیز به پرکردن چین‌وچروک‌های ظریف و ازبین‌بردن آنها کمک می‌کند.
  • استفاده از ترکیبات حاوی اسید آلفا هیدروکسی فرآیند لایه‌برداری طبیعی پوست را سریع‌تر می‌کند.
  • از شستشوی روزانه پوست در صبح‌ها و شب‌ها غافل نشوید.
  • تا جایی که می‌توانید سبزی و میوه بخورید. بهتر است سراغ میوه‌هایی بروید که رنگ و روی بیشتری دارند. جالب است بدانید این میوه‌ها حاوی ترکیبات ضدپیری و آنتی‌اکسیدان بیشتری هستند که پوست شما برای مقابله با چین‌وچروک‌های ظریف، به آنها نیاز دارد.
  • با مشورت پزشک متخصص و خرید کرم ضد چروک مناسب و استفاده به موقع از آن، خیال خود را بابت رفع کامل این چین‌وچروک‌ها راحت کنید.

۲- چین‌وچروک‌های ارتجاعی دائم (الاستیک دائمی)

Permanent Elastic Creasesاگر از درمان چین‌وچروک‌های ظریف غفلت کنید، در طولانی‌مدت عمیق‌تر می‌شوند. حضور بیش‌ازحد در زیر نور مستقیم خورشید و همچنین مصرف دخانیات نیز چین‌وچروک‌های ارتجاعی داثمی را به دنبال دارند.

این چین‌وچروک‌ها که ظاهری عمیق و نازیبا دارند، در بیشتر مواقع در محدوده چشم‌، لب بالایی، گونه، گردن و ناحیه دکلته ایجاد می‌شوند.

  • درمان چین‌وچروک‌های ارتجاعی

Laser therapy for treat Elastic Creasesهمان‌گونه که اشاره کردیم عامل اصلی ایجاد این چین‌وچروک‌ها، حضور در زیر نور مستقیم خورشید و همچنین دخانیات است. بنابراین اگر چین‌وچروک‌های نسبتاً عمیقی را در صورت خود شاهد هستید، موارد زیر را رعایت کنید:

  • تا حد امکان از حضور در زیر نور آفتاب برحذر باشید. برای بیرون رفتن در طول روز حتماً تمامی قسمت‌هایی از پوست صورت و دست‌ها که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند را با لایه‌ای از کرم ضد آفتاب بپوشانید.
  • دخانیات را کنار بگذارید.
  • به لطف ترکیبات مرطوب‌کننده‌ای که دارای اسید هیالورونیک، ویتامین C و پپتید (Peptid) هستند، فرآیند آبرسانی پوست را انجام دهید. این ترکیبات تولید کلاژن را تقویت می‌کنند و پوست جوان‌تر خواهد شد.
  • استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی رتینول (Retinol) نیز گزینه خوبی برای افرادی است که چروک‌های نسبتاً عمیقی را در سطح پوست مشاهده می‌کنند.
  • در کنار خرید کرم ضد چروک و سایر محصولات درمانی، برای افزایش تولید سلول‌های جدید و کاهش چین و چروک می‌توانید روی لیزر و لایه‌بردارهای شیمیایی حساب باز کنید. این درمان‌ها سطح پوست را شاداب و بانشاط می‌کنند و حالت کم‌حال و بی‌رنگ آ‌ن را از بین می‌برند.

توجه داشته باشید که درمان لیزر گزینه خوبی برای التیام مویرگ‌های ریز پوستی است و قرمزی بیش‌ازحد را از بین می‌برد. این درمان، لکه‌های سیاه و تغییر رنگ قسمت‌هایی از پوست به دلیل قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آفتاب را بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید حتی گاهی اوقات درمان لیزر برای بانوانی که در اثر بارداری شاهد تیره شدن رنگ قسمت‌هایی از پوست هستند نیز جواب می‌دهد.

۳- چین‌وچروک‌های ابراز احساسات

Expression Wrinklesجنبشِ عضلانیِ تکراری باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می‌شود. بنابراین از آنجایی که عضله‌های صورت نیز به طور دائم برای بیان احساسات مختلف تغییر حالت می‌دهند، پس از بالا رفتن سن، عامل ایجاد چین و چروک روی پوست می‌شوند.

برای نمونه اگر از آن دسته افرادی هستید که در حین مطالعه برای تمرکز بیشتر چشم‌های خود را جمع می‌کنند و یا با اخم به مانیتور یا صفحه کتاب خیره می‌شوند، در جریان باشید که دیر یا زود در اطراف چشمان خود شاهد چروک‌های جدیدی خواهید بود. از طرف دیگر جمع و آزادشدن عضله‌های صورت برای خنده، گریه، اخم، بالا انداختن ابرو و احساساتی از این دست نیز چین‎وچروک‌های پوست را به دنبال دارند.

در این بین عوامل ژنتیکی و همچنین دخانیات به عنوان دلایل دیگر ایجاد این چین‌وچروک‌ها شناخته می‌شوند. به تجربه ثابت شده است چین‌وچروک‌های ابراز احساسات در بیشتر مواقع در نواحی دور چشم و کناره‌های بیرونی آن، اطراف لب، بین ابروها و پیشانی ایجاد می‌شوند.

  • درمان چین‌وچروک‌های ابراز احساسات

Botox for treat wrinklesاین چروک‌ها در بازه زمانی طولانی‌مدت ایجاد می‌شوند. به همین دلیل نیز به راحتی نمی‌توان از شر آنها خلاص شد. اما با عمل به دو راه‌کار زیر بیشترین نتیجه را خواهید گرفت:

  • نمی‌توان جلوی ابراز احساسات و حرکت عضلات صورت را گرفت، اما بهتر است تا حد امکان، هنگام بروز احساسات، عضلات کمتری را در صورت خود درگیر کنید.
  • درمان با بوتاکس گزینه خوبی برای ازبین‌بردن موقتی چین‌وچروک‌های ابراز احساسات مانند خط اخم و حنده است.

نکته قابل توجه آن است که از بوتاکس، می‌توان قبل از عمیق شدن چین‌وچروک‌های ابراز احساسات استفاده کرد. بوتاکس ناحیه عمیقی در پوست که بر اثر چین و چروک ایجاد شده را پر می‌کند تا با بقیه قسمت‌های پوست هم‌سطح شده و عملاً چین‌وچروک‌ها از بین بروند.

۴- چین‌وچروک‌های گرانشی (افتادگی پوست)

Gravitational Foldsنیروی جاذبه زمین عامل اصلی افتادگی پوست و ایجاد چین‌وچروک‌های گرانشی است. به زبان ساده‌تر، از آنجایی که بدن توسط نیروی گرانش به سمت زمین کشیده می‌شود، پس از بالا رفتن سن، قسمت‌هایی از پوست در اثر این کشش، چروکیده می‌شوند. یکی دیگر از مواردی که افتادگی پوست را به دنبال دارد، کاهش وزن ناگهانی است.

این چین‌وچروک‌ها بیشتر در ناحیه لب و بینی ایجاد می‌شود و به دلیل کشیده شدن پوست، به راحتی درمان نمی‌شوند.

  • درمان چین‌وچروک‌های گرانشی

Gravitational Foldsبرای درمان چین‌وچروک‌های گرانشی و افتادگی پوست کافی است تا به همان ترتیب که نیروی گرانش زمین، پوست را به سمت پایین کشیده است، پوست را با فیس‌لیفت (FaceLift) به سمت بالا کشید. بنابراین:

  • جراحی فیس لیفت تنها راه برای درمان چین‌وچروک‌های سمج و پردردسر گرانشی است.

در این روش با کمک فناوری آلتراسونیک، انرژی به قسمت‌های عمیق ساختار پوست ارسال می‌شود. این انرژی در این قسمت‌ها به کلاژن پوست منتقل می‌شوند و با کشیده‌شدن پوست، چروک‌ها از بین می‌روند. به این ترتیب در یک بازه درمانی ۳ تا ۶ ماه، فرآیند احیاشدن طبیعی پوست انجام می‌شود و کاملاً به بالا کشیده خواهد شد. این روش برای درمان چین و چروک خط گردن، فک، ابرو و پوست زیر چانه نیز مناسب است.

در مجموع می‌توان گفت بیشتر چین‌وچروک‌ها را می‌توان درمان کرد و جلوی ایجاد آنها گرفت. خوشبختانه قانون پیشگیری بهتر از درمان، در خصوص این موضوع کاملاً صدق می‌کند و بهتر است به جای اینکه به فکر درمان چین و چروک باشید جلوی ایجادشدن آنها را بگیرید. مراقبت از پوست و خرید کرم ضد چروک مناسب در کنار رژیم غذایی سالم و زندگی در محیطی به دور از استرس، نقش زیادی در جلوگیری از بروز چین و چروک دارد.

منبع: Eliasdermatology دیدگاه‌ها 5003بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>