تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۸ راه پیشگیری از «چین‌وچروک و افتادگی پوست ناشی از کاهش وزن»

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
۸ راه پیشگیری از «چین‌وچروک و افتادگی پوست ناشی از کاهش وزن»

کاهش وزن دغدغه‌ای است که هر کسی در طول زندگی با آن روبه‌رو می‌شود و خانم‌های زیادی را سراغ داریم که به روش‌های مختلف به دنبال کاهش وزن هستند. اما دغدغه بعد از کاهش وزن، افتادگی پوست و ایجاد چین‌وچروک در نواحی‌ای از پوست است که اکنون لاغرتر شده‌اند.

این دغدغه چندان هم بی‌دلیل نیست و پوست انسان پس از کاهش وزن مستعد چین‌‌وچروک است اما خوشبختانه جای نگرانی وجود ندارد چرا که در کنار کم کردن وزن می‌توان جلوی چین‌و‌چروک‌ها را گرفت.

البته باید دقت داشته باشید که اگر در حال کاهش وزن شدید هستید نمی‌توانید کاملا از افتادگی پوست پوست جلوگیری کنید.

به همین دلیل در ادامه قصد داریم با هم نگاهی به فرآیند کاهش وزن داشته باشیم و ببینیم چرا پس از کاهش وزن، پوست چین‌و‌چروک برمی‌دارد و برای پیشگیری از افتادگی پوست، چه مواردی را رعایت کنیم؟

چرا پس از کاهش وزن، شاهد چین‌و‌چروک و افتادگی پوست هستیم؟

چروک چروک پوست پس از کاهش وزن

بیش‌تر افراد به دنبال کاهش وزن موضعی هستند اما کاهش وزن خیلی دقیق انجام نمی‌شود، برای مثال لاغر کردن شکم باعث می‌شود سایر قسمت‌های بدن نیز لاغرتر شوند.

با اینکه پوست انسان به عنوان یک اندام زنده، انعطاف‌پذیرشناخته می‌شود اما در زمان کاهش وزن، پوست به ناگاه از داخل خالی می‌شود و از آنجایی که به دلیل وجود چربی کشیده شده بود همانند یک بادکنک که هوای داخلش کمتر شده، حالتی چروکیده پیدا می‌کند.

در این مقاله، ۸ روش جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک و افتادگی پوست ناشی از کاهش وزن پیشنهاد می‌شود:

روش‌های پیشگیری یا کاهش چین‌وچروک و افتادگی پوست در پروسه کاهش وزن:

۱- به تدریج وزن کم کنید

بسیاری از متخصصین، کاهش وزن بین «نیم» تا «دو و نیم کیلوگرم» در هفته را پیشنهاد می‌کنند. به گفته آن‌ها، رژیم‌های سخت‌گیرانه و حرکات ورزشی سنگین با هدف کاهش وزن را کنار بگذارید چرا که چربی‌ها با سرعتی بیش‌تر آب می‌شوند و پوست فرصتی برای جمع‌ کردن و انبساط پیدا نمی‌کند، سلامت آن را به خطر می‌اندازد و در موفقیت کلی برنامه کاهش وزن شما نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

۲- حواستان به ورزش کردن باشد

ورزش دو

ورزش در هر سن و سالی توصیه می‌شود اما اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که پا به سن گذاشته‌اید بهتر است در ورزش کردن خیلی به خودتان سخت‌ نگیرید و حرکت‌هایی را انجام دهید که فشار زیادی به بدن وارد نکنند.

برای نمونه دویدن به مدت طولانی و با سرعت زیاد پیشنهاد نمی‌شود، این ورزش، چربی‌ها را به سرعت آب می‌کند و باعث افتادگی ماهیچه‌ها نیز می‌شود که این امر نیز ظاهر پوست را پر چین‌و‌چروک نشان می‌دهد.

بدن بانوان از سن ۳۰ سالگی به بالا دچار کاهش تراکم ماهیچه می‌شود، از آنجایی که ماهیچه‌ها برای سوخت‌و‌ساز به چربی بیش‌تر نیاز دارند، کاهش تراکم ماهیچه‌ها سوخت‌و‌ساز بدن را کندتر می‌کند. چنین فرآیندی می‌تواند منجر به افزایش چربی در ناحیه دور کمر شود.

در نتیجه پس از ۳۰ سالگی آهنگ ورزش‌های خود را ملایم‌تر کنید، برای مثال همچنان به دویدن ادامه دهید اما بهتر است در کنار دویدن از ورزش‌های دیگری مانند یوگا برای تناسب اندام کمک بگیرید.

بیش‌تر بخوانید: ۷ راهکار کاهش وزن بعد از ۶۰ سالگی

۳- عضله بسازید

اگر می‌خواهید از افتادگی پوست جلوگیری کنید، بهتر است پس از رسیدن به وزن دلخواه با انجام برنامه‌های ورزشی قدرتی، عضله‌سازی کنید. هنگامی که عضلات شما سفت و محکم باشند آن‌گاه بنیان قوی‌تری به پوست شما می‌دهند.

تمرکز روی عضله‌سازی نه تنها پوست شما را استوار نگه می‌دارد، بلکه حتی پس از بیرون آمدن از باشگاه ورزشی، این فرآیند ادامه دارد و به تثبیت وزن نیز کمک می‌کند.

با توجه به آنچه می‌پسندید، می‌توانید از دمبل، دستگاه یا وزنه استفاده کنید اما هدف شما باید انجام ورزش مقاومتی به مدت ۴ روز در طول هفته باشد. ۲ تا ۳ روز دیگر را به ورزش‌های استقامتی اختصاص دهید تا متابولیسم بدن و حجم عضلات خود را افزایش دهید.

۴-رژیم‌های غذایی سالم داشته باشید

رژیم‌های غذایی سالم

خانم‌هایی که به فکر کاهش وزن هستند باید رژیم‌هایی را در پیش‌ بگیرند که سلامت پوست در این رژیم‌ها در نظر گرفته شده باشد. کمبود آب در بدن، باعث آسیب رسیدن به سلول‌های پوستی، سختی آن‌ها و ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات در روز و خوردن خوراکی‌هایی که در آن‌ها روغن ماهی، روغن نارگیل، آجیل و آوکادو وجود داشته باشد گزینه خوبی برای کسانی است که نگران چین‌و‌چروک‌ پوست خود هستند.

همچنین میوه‌ها و سبزیجات متنوع که حاوی مواد مغذی لازم برای حفظ پوست هستند را مصرف کنید. مصرف ویتامین A و آنتی‌اکسیدان لیکوپن را افزایش دهید، زیرا بررسی‌ها نشان داده است این آنتی‌اکسیدان، مانع از تاثیرات منفی پرتوهای فرابنفش می‌شود. این ماده مغذی در گوجه فرنگی، فلفل قرمز، هویج و سایر سبزیجات سرخ‌ یا نارنجی رنگ یافت می‌شود. سبزیجات سبز رنگ و مرکبات نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند که باعث تولید کلاژن می‌شود.

از طرفی خوردن شکر، غذاهای فست‌فودی و کم‌خوابی مواردی هستند که باعث افزایش چین‌وچروک پوست می‌شوند.

۵- حفاظت در برابر نور خورشید را تمرین کنید

اگر در فضای آزاد ورزش می‌کنید، طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل تماس با پرتوهای فرابنفش (که نابود کننده کلاژن هستند) را داشته باشید. برنامه دو یا پیاده‌روی را صبح زود یا هنگام عصر انجام دهید، زیرا نور خورشید در این ساعات حرارت کمتری دارد.

در مصرف کرم ضدآفتاب صرفه‌جویی نکنید و حتما از کرم‌هایی استفاده کنید که روی آن‌ها عنوان «طیف گسترده» ذکر شده باشد، زیرا این کرم‌ها شما را در برابر انواع اشعه‌های UVA و UVB محافظت خواهند کرد. همچنین سعی کنید از لباس‌های محافظ استفاده کنید. به گفته متخصصان، لباس‌های UPF متعددی وجود دارند که محافظت با SPF 50 در برابر نور خورشید را فراهم خواهند آورد، تنها کافی است آن لباس را بپوشید!

۶- از سیگار دوری کنید

از سیگار دوری کنید

سیگار خود را دور بیاندازید و تا می‌توانید از دود فاصله بگیرید تا از افتادگی پوست خود پیشگیری کنید؛ چرا که به گفته جراحان پلاستیک و متخصصان زیبایی، سیگار کشیدن ارتجاع‌پذیری پوست را کاهش می‌دهد.

به علاوه، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند اگر سیگاریِ ثانویه باشید (کسانی که خود سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود سیگار نزدیکان خود قرار دارند) سطوح پروتئین التهابی انباشته شده در بدن افزایش می‌یابد و باعث کاهش سطح کلاژن می‌شود، پوست نازک شده و چین‌وچروک ایجاد می‌شود.

۷- پوست خود را با استفاده از سرم یا مواد حاوی رتینوئید نرم کنید

اگر چه محصولات جادویی برای سفت کردن پوست وجود ندارند، اما استفاده از کرم‌های موضعی به صورت روزانه و دائمی می‌توانند به بهبود ظاهر شما منجر شوند.

متخصص پوست شما می‌تواند کرم‌ها یا ژل‌های حاوی رتینوئید را برای شما تجویز کند. حتی می‌توانید از سرم‌هایی که حاوی عامل رشد پوستی هستند و به افزایش فعل و انفعالات پوستی و ایجاد کلاژن منجر می‌شوند، استفاده کنید.

۸- از روش‌های درمانی برای برطرف کردن چین‌و‌چروک‌ها کمک بگیرید

افتادگی پوست

انصافاً باید اعتراف کرد روش‌‌های درمانی که برای از بین بردن چین‌و‌چروک‌ها وجود دارد همیشه در آخر فهرست راه‌های از بین بردن چین‌و‌چروک قرار دارد. دلیل این امر نیز روشن است اما به قول قدیمی‌ها نمی‌توان از دریا گذشت و خیس نشد. در نتیجه با این واقعیت باید روبه‌رو شد که به هر اندازه هم که مواظب باشید باز هم کاهش وزن، افتادگی و چین‌‌و‌چروک‌های پوست را به دنبال دارد.

اینجاست که می‌توان روی روش‌های درمانی برای پرکردن چین‌و‌چروک‌ها حساب باز نمود.

در بیش‌تر این روش‌ها از موادی استفاده می‌شود که فرآیند تولید کلاژن پوست را تحریک می‌کند و در نتیجه با تولید کلاژن بیش‌تر، ظاهر پوست جوان و شاداب خواهد شد. درمان‌های رادیوفرکانسی نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که برای پرکردن چین‌چروک‌ها توصیه می‌شود.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون تجربه‌‌ خوبی در زمینه کاهش وزن داشته‌اید بدون اینکه پوست شما افتاده شود یا چین‌و‌چروک بردارد، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان تجربه‌های مفید خود قرار دهید.

منبع: Prevention دیدگاه‌ها 6706بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه