تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۰ علت اصلی ریزش مو در نوجوانان و راه های درمان آن

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
۱۰ علت اصلی ریزش مو در نوجوانان و راه های درمان آن

ریزش مو برای افراد زیادی مخصوصاً نوجوانان مشکل جدی به حساب می‌آید. راهکارهای متنوعی برای کنترل و درمان ریزش مو وجود دارد. به‌عنوان نمونه می‌توان با مراجعه به پزشک، استفاده از داروهای درمان کننده ریزش مو و انتخاب بهترین شامپو برای ریزش مو، تغییر رژیم غذایی، استفاده از انواع ماسک موی طبیعی و … از ریزش موهای خود جلوگیری کرد. اما قبل از درمان بهتر است ابتدا علت ریزش مو بررسی شود و سپس متناسب با آن، راهکار درمانی را به کار برد. علت اصلی ریزش مو در نوجوانان تغییرات هورمونی است؛ به همین دلیل گاهی اوقات ریزش ‌مو حتی گریبان افراد ۱۰ تا ۱۱ ساله را نیز می‌گیرد. در ادامه درباره دلایل دیگر ریزش موی نوجوانان گفته‌ایم؛ همراه ما باشید.

علت ریزش موی خود را پیدا کنید

به طور کلی دو نوع ریزش مو وجود دارد:

  • ریزش موی هورمونی یا تیپ مردانه (Progressive): این نوع ریزش مو غالباً ارثی است که به علت افزایش ترشح چربی و عدم تعادل در هورمون‌های جنسی مردانه رخ می‌دهد.
  • ریزش موی واکنشی یا تیپ زنانه (Reactional): این نوع ریزش به علل مختلفی از جمله بارداری، استرس، خستگی مفرط، تغذیه نامناسب و عواض جانبی برخی داروها رخ می دهد.

اگر شما در حال گذر از سنین نوجوانی خود هستید و گرفتار ریزش موی هورمونی یا واکنشی شده‌اید تا زمانی که علت اصلی آن را پیدا نکنید، نمی‌توانید از ریزش موی خود جلوگیری کنید. این موضوع باعث شد تا در ادامه با هم به بررسی علت ریزش مو و روش‌های درمان آن در نوجوانان بپردازیم.

۱. تیروئید

تیروئیدکم‌کاری یا پرکاری تیروئید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عارضه های هورمونی محسوب می‌شوند. غده تیروئید، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که سرعت سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند. کم‌کاری و پرکاری این غده نشانه‌هایی دارد که ریزش مو می‌تواند یکی از این علائم باشد. پس اختلال در کارکرد غده‌ی تیروئید خود می‌تواند علت ریزش مو باشد. البته در صورت وجود چنین مشکلی جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه می‌تو‌انید با مراجعه به پزشک متخصص این مشکل را رفع کنید.

۲. بیماری تنبلی تخمدان

این بیماری عارضه ‌ای رایج در میان دختران نوجوان است که حدود یک‌سوم از دختران آن‌ را تجربه می‌کنند. این عارضه نه‌تنها بر نظم چرخه‌ی پریودی دختران تأثیر می‌گذارد،‌ بلکه فرایند رشد موها را نیز تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد و با نازک کردن تارهای‌ مو، زمینه‌ی ریزش آن‌ها را فراهم می‌کند. پس تنبلی تخمدان ها می‌تواند علت ریزش مو در خانم‌ها باشد. ورزش‌کردن منظم و داشتن رژیم غذایی مناسب، در بهبود عملکرد تخمدان بسیار موثر بوده و باعث کاهش ریزش مو شود.

۳. کمبود آهن

هر ماه در دوران قاعدگی مقداری از خون بدن از دست می‌رود. طبیعتاً در پی این اتفاق مقدار آهن موجود در بدن نیز کاهش پیدا می‌کند. اگر این کمبود آهن در طول ماه جبران نشود، به‌تدریج باعث ریزش مو می‌شود؛ بنابراین با توجه به شناخت علت ریزش مو، باید به دنبال متعادل‌کردن میزان خون و آهن بدن بود. مصرف خوراکی‌های حاوی آهن مثل گوشت و جگر و تخم‌مرغ تا حد زیادی می‌تواند این مشکل را رفع کند. همچنین می‌توانید با قراردادن سبزیجات و میوه‌هایی مثل موز، کیوی، انار، هلو و زردآلو در رژیم‌غذایی خود تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کنید.

۴. تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسبخوردن غذاهای ثابت در هر روز جلوی تأمین ویتامین های ضروری بدن را می‌گیرند و نبود سبزیجات، گوشت‌ قرمز و آجیل، علت ریزش مو را در نوجوانان به‌ شمار می‌روند. برای کنترل ریزش موی ناشی از تغذیه نامناسب، علاوه‌بر تغییر برنامه غذایی خود؛ بهتر است برای خرید بهترین شامپو مناسب نوع موی خود اقدام کنید.

اگر به‌دنبال بهترین شامپو برای ریزش مو هستید که ریزش موی ناشی از تغذیه نامناسب را درمان کند، به شما شامپو تقویتی فورتیشیا رنه فورتره را معرفی می‌کنیم. ترکیبات موجود در این شامپو همچنین برای کنترل ریزش موی ارثی مناسب است.

۵. رژیم غذایی سخت

برای هر کسی داشتن اندامی ایدئال و وزنی متناسب با قد، خیلی خوب است اما نه به هر قیمتی! خیلی از افراد از راه‌های غلط و با رژیم‌های غذایی سخت در پی رسیدن به فرم ایدئالشان هستند. رژیم غذایی نادرست و غیراصولی باعث می‌شود ویتامین‌های A، B و C که اهمیت‌ فراوانی برای سلامت مو دارند، به میزان لازم به بدن نرسند و خود علت ریزش ‌مو در این دسته از افراد شود.

۶. راه های اشتباه درمان جوش

بعضی از درمان هایی که پسران و دختران نوحوان برای برطرف کردن جوش و دیگر عارضه های پوستی مربوط به سن خود انجام می‌دهند نیز احتمال ریزش‌ مو را افزایش می‌دهند. بهتر است از محصولات درمانی ضد جوش با کیفیت استفاده کنید. اما اگر شما یا فرزند دلبندتان در حین مصرف داروهای درمان جوش، با ریزش مو روبه‌رو شده‌اید، حتماً قبل از ادامه‌ی مصرف این داروها، با پزشک مختصص مشورت کنید.

۷. استفاده از محصولات شیمیایی

استفاده از حالت دهنده های شیمیایی نامرغوب نیز یکی دیگر از چند علت ریزش‌ مو به‌ حساب می‌آید. ژل های نرم ‌کننده، صاف ‌کننده و هرگونه محصول شیمیایی بی کیفیتی که برای مو استفاده می‌شود، ممکن است ریزش مو را به‌ دنبال داشته باشد. شما می‌توانید با جایگزینی محصولات حالت دهنده مو باکیفیت نه‌تنها مانع ریزش موی خود می‌شوید، بلکه باعث تقویت آن‌ها نیز خواهید شد. آلوئه‌ورا، روغن بادام، تخم کتان و دیگر حالت دهنده های طبیعی نیز جایگزین مناسبی برای محصولات شیمیایی بی کیفیت هستند.

۸. استفاده اشتباه از گیره مو یا گل سر

 استفاده اشتباه از گیره مو، گل سرگیره ‌‌مو، گل‌ سر، تِل و هرگونه حالت دهنده‌ فیزیکی که تارهای مو را بیش از حد می‌کشد، به پیاز‌ مو صدمه وارد می‌کند و ریزش‌ آن را به دنبال دارد. برای نمونه کسانی که عادت دارند موهای جلوی سر را حسابی به عقب بکشند و با کش ببندند، در درازمدت ممکن است با کاهش دائم موهای جلوی سر روبه‌رو شوند. به ‌عبارت دیگر، حالت دهنده های شیمیایی باعث ریزش موقتی مو می‌شوند؛ اما هرگونه وسیله‌ی فیزیکی که مو را از ریشه می‌کشد، ریزش‌‌ دائم آن را به دنبال دارد.

۹. انتخاب اشتباه محصولات آرایش مو

یکی از عوارض رنگ و دکلره، ریزش مو است؛ به‌خصوص اگر از مواد بی‌ کیفیت و ارزان ‌قیمت استفاده شود و روش کار اشتباه باشد. رنگ شیمیایی و دکلره، به مرور طراوت و شادابی مو را از بین می‌برد. این کار به‌مرور زمان باعث خشک، شکننده و آسیب پذیر شدن مو می‌شود و ریزش مو را به دنبال دارد. با این توضیح پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه دور رنگ‌ کردن موهای خود را خط بکشید، رنگ مو گیاهی یا شیمیایی باکیفیت را جایگزین رنگ مو های بی کیفیت کرده و روش استاندارد و مهم رنگ کردن را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت‌انگیز رنگ موی گیاهی

۱۰. ریزش موی ارثی

اگر پدر، مادر، پدربزرگ یا مادربزرگ شما دچار طاسی یا ریزش ‌مو بوده یا هستند، به احتمال زیاد این عارضه به شما یا دیگر اعضای خانواده ارث خواهد رسید. خوشبختانه اگر این عارضه را در سنین کم تشخیص دهید،‌ می‌توانید با استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو و سایر روش‌های درمانی از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

شامپو تقویت کننده اکسپرت اُلیژن از بهترین شامپوهای درمان ریزش موی ارثی به‌شمار می‌رود.

در این مقاله ۱۰ علت ریزش مو در نوجوانان و روش های جلوگیری و درمان آن را مشاهده کردیم. لازم به ذکر است که استرس و نگرانی‌های شغلی و محیطی نیز تأثیر مستقیمی بر ریزش مو دارند. اکنون می‌توانید با مراجعه به سایت اردمی بهترین محصولات برای درمان ریزش مو را مشاهده کرده و با توجه به جنس موهایتان مناسب‌ترین محصول آرایشی و درمان مو را انتخاب کنید. در پایان اگر نکته یا تجربیاتی درباره علت اصلی ریزش مو در نوجوانان دارید، با ما و دیگر همراهان به اشتراک بگذارید.

منبع: bestbeautyinfo دیدگاه‌ها 34001بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه