تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

راه های جلوگیری از ریزش مو چیست و کدام سودمندتر است؟

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
راه های جلوگیری از ریزش مو چیست و کدام سودمندتر است؟

برای کم پشتی مو، درمان‌های زیادی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها خرید بهترین شامپو برای ریزش مو است. در واقع زمانی می‌توانیم بهترین روش را برای جلوگیری از ریزش مو تشخیص دهیم که با انواع آن‌ها آشنایی کامل داشته باشیم. در نتیجه در ادامه ابتدا با هم می‌بینیم که چرا مو کم پشت می‌شود و سپس شما را در جریان راه های جلوگیری از ریزش مو قرار می‌دهیم. امیدواریم با این اطلاعات راحت‌تر از گذشته برای انتخاب روش های درمان اقدام کنید.

علت کم پشت شدن مو

راه های جلوگیری از ریزش مو

دلایل مختلفی برای کم پشتی مو سراغ داریم که سبک زندگی، عادت های فرد و عوامل وراثتی به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها شناخته می‌شوند. بر اساس گزارش آکادمی پوست‌شناسی آمریکا، ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. زمانی با خطر کم پشتی مو مواجه هستیم که تعداد بیشتری از تارهای مو در هر روز ریزش داشته باشد. در چنین مواقعی باید به دنبال راه های جلوگیری از ریزش مو باشیم.

عوامل زیر احتمال کم پشتی مو را افزایش می‌دهند:

  • زیاده‌روی در انجام فر مو یا استفاده از رنگ‌، نرم کننده و محصولاتی از این دست؛
  • استفاده از محصولاتی مانند ژل‌، اسپری و رنگ دهنده های موقتی که ترکیبات مضری دارند؛
  • هرگونه مدل مویی که باعث کشیدگی و بستن محکم مو شود؛
  • نبود آهن، اسید فولیک و دیگر مواد معدنی ضروری در رژیم غذایی به منظور تقویت پیاز مو؛
  • استرس و نگرانی؛
  •  افزایش هورمون هایی مانند کورتیزول.

این عوامل نیز به‌عنوان دلایل غیراصلی ریزش مو شناخته می‌شوند:

  • زایمان؛
  • قطع یکباره‌ی قرص های ضد بارداری؛
  • تغییرات هورمونی؛
  • کاهش وزن ناگهانی به مقدار بیشتر از ۹ کیلوگرم؛
  • درمان بیماری‌ خودایمنی (autoimmune disease)؛
  • ضعف دستگاه ایمنی‌ بدن؛
  • عفونت‌ یا بیماری پوستی.

با این حساب پیشنهاد می‌کنیم، قبل از اینکه به فکر خرید بهترین شامپو برای ریزش مو باشید، ابتدا دلیل اصلی ریزش موهای خود را با توجه به آنچه اشاره کردیم تشخیص دهید. چه بسا با حذف این عوامل و به‌کارگیری راه های جلوگیری از ریزش مو بتوانید رشد موها را به حالت اول برگردانید.

راه های جلوگیری از ریزش مو

  • ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر، یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو

این روش رایگان و کارآمد، یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو به حساب می‌آید و هیچ عارضه‌ای هم به دنبال ندارد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در هر فرصتی که دست داد، سرانگشتانتان را با فشاری آرام روی پوست سر بمالید تا جریان خون افزایش پیدا کند.

  • روغن های گیاهی

استفاده از روغن های گیاهی یک یاز راه های جلوگیری از ریزش مو

جایی در روش های مختلف درمانی پوست و مو نیست که صحبتی از روغن های گیاهی نباشد. این روغن‌ها بسیار مؤثر هستند تا جایی که گاهی در ترکیبات بهترین شامپو برای ریزش مو نیز برخی از این روغن ها به چشم می‌خورد. برای نمونه می‌توان به روغن اسطوخودوس اشاره کرد که گفته می‌شود اثربخشی خوبی در درمان ریزش مو دارد.

ترکیب روغن اسطوخودوس با روغن‌‌های دیگری مانند روغن رزماری و آویشن نیز یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو به حساب می‌آید. قبل از استفاده از این روغن ها پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقداری از آن را روی بازوی خود بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. در این مدت اگر جوش یا قرمزی را در ناحیه‌ای که روغن زده‌اید مشاهده نکردید، پوست شما به این روغن حساسیت ندارد و با خیال راحت می‌توانید آن را روی پوست سر بمالید و جلوی ریزش مو را بگیرید.

  • خرید بهترین شامپو برای ریزش مو

خرید بهترین شامپو

استفاده از شامپو نیز یکی دیگر از راه های کنترل و جلوگیری از ریزش مو است. شامپوهای باکیفیتی را در بازار سراغ داریم که حجم مو را افزایش می‌دهند و به لحاظ بصری، کم‌ پشت‌ شدن موها را جبران می‌کنند. فراموش نکنید فقط زمانی می‌توان یک محصول را بهترین شامپو برای ریزش مو دانست که سرشار از ویتامین‌ و اسید‌های آمینه باشد و با التیام پوست سر، به رشد مو کمک‌ کند.

  • مولتی ویتامین ها

مصرف مولتی ویتامین‌ها برای جلوگیری از ریزش مو

مسلماً موی سالم متعلق به بدن سالم است. سوء‌تغذیه و نبود تنوع در رژیم غذایی جلوی رشد مو را می‌گیرد. با این حساب با مشورت پزشک، مصرف مولتی ویتامین ها را آغاز کنید و خوراکی هایی سرشار از آهن،‌ اسید فولیک و زینک بخورید.

  • مکمل های فولیک اسید

مکمل های فولیک اسید

فولیک اسید نوعی از ویتامین B است. مصرف این ویتامین‌ برای تولید سلول های جدید در بدن ضروری است. مصرف مکمل های فولیک اسید به تولید موهای جدید در قسمت های کم پشت کمک می‌کند و یکی از راه های سودمند جلوگیری از ریزش مو به شمار می‌آید.

  • بیوتین

بیوتین برای درمان کم پشتی مو

بیوتین یا ویتامین B-7، در خوراکی هایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می‌شود. اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، به احتمال زیاد به اندازه‌ی کافی بیوتین به بدن شما می‌رسد. در غیر‌ این‌ صورت یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو این است که پس از مشورت با پزشک و خرید مکمل های بیوتین، برای درمان کم پشتی مو اقدام کنید.

  • اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶

امگا ۳ و امگا ۶

این اسید‌ها در انجمن‌های تغذیه با نام «اسید‌های چرب ضروری» شناخته می‌شوند. این نام‌گذاری به این دلیل است که بدن انسان قادر به تولید این اسید‌های چرب نیست و باید آن را از طریق خوردن منابع آن جذب کند. امگا ۳ اثربخشی مطلوبی برای التیام‌ التهاب‌‌های بدن دارد. ازآنجایی‌که ریزش مو نیز نوعی التهاب به حساب می‌آید، مصرف مکمل اسید چرب امگا ۳ جلوی این عارضه را خواهد گرفت. امگا ۶ نیز نقش مهمی در سلامت کلی بدن ایفا می‌کند و پوست سر را سالم نگه می‌دارد.

  • ماینوکسیدیل

استفاده از ماینوکسیدیل برای جلوگیری از ریزش مو

اثربخشی این دارو که در بازار با عنوان روگین (Rogain) هم شناخته می‌شود از جانب سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده و یکی دیگر از راه های جلوگیری از ریزش مو محسوب می‌شود. روزانه ۲ بار استفاده از محصولات حاوی ماینوکسیدیل در تراکم مو و پرپشت‌شدن آن نقش به‌سزایی دارد. شامپوهای ضد ریزش مو نیز برای اثربخشی کامل، چیزی حدود ۱۶ هفته زمان نیاز دارند؛ بنابراین باید در مصرف این محصولات حتماً استمرار داشته‌ باشید.

  • اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون برای درمان کم پشتی مو

مصرف این دارو که در محافل پزشکی با نام آلداکتون (Aldactone) هم شناخته می‌شود یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو برای درمان کم پشتی موی خانم ها در اثر تغییرات هورمونی است. مصرف خودسرانه‌ی اسپیرونولاکتون (Spironolactone) توصیه نمی‌شود و حتماً قبل از مصرف آن نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

  • فیناستراید

فیناستراید برای درمان کم پشتی مو

فیناستراید فقط برای آقایان تجویز می‌شود و برخلاف داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل، این دارو به‌صورت قرص‌های روزانه‌ مصرف می‌‌شود. فیناستراید عوارض وخیمی برای بانوان و به‌خصوص خانم‌های باردار و شیرده دارد.

  • کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئید

مصرف این دارو نیز یکی دیگر از راه های جلوگیری از ریزش مو است. این دارو برای درمان کم پشتی مو ناشی از التهاب تجویز می‌شود و بسته به میزان این عارضه، دستور مصرف متفاوتی دارد.

  • لیزر درمانی خانگی

لیزر درمانی خانگی برای درمان کم پشتی مو

پیش‌‌ از‌ این، لیرز درمانی فقط در کلینیک و زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شد؛ اما مدتی است که دستگاه های لیرز خانگی برای درمان ریزش مو در بازار مشاهده می‌شود. استفاده از این دستگاه‌ها را انجمن‌های پزشکی بین‌المللی معتبری مانند سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید کرده است. استفاده از دستگاه‌های لیزر درمانی خانگی، نقش مهمی در پر پشت کردن موها و افزایش ضخامت آن‌ها دارد.

سخن پایانی

برای شما گفتیم چرا مو کم پشت می‌شود و راه های جلوگیری از ریزش مو را در میان گذاشتیم. مطالب دیگری نیز در مقاله‌ی «راه های درمان ریزش مو» آورده‌ایم که مطالعه‌ی آن در کنار این مقاله سودمند است. برای خرید یک شامپوی ریزش موی عالی نیز پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به فروشگاه اُردمی بیندازید و از میان برند‌های معتبری که برای شما آماده‌کرده‌ایم،‌ بهترین شامپو برای ریزش مو را خریداری کنید. در پایان اگر شما هم روش مفید و سودمندی سراغ دارید، با ما و دیگر خواننده‌ها در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 9033بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه