مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

اصول حمام کردن صحیح برای داشتن پوست و موی سالم

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
اصول حمام کردن صحیح برای داشتن پوست و موی سالم

در نگاه همه ما، حمام کردن یک امر کاملاً عادی و روزمره است. همه ما زیر دوش می‌رویم و با شامپو و صابون یا هر محلول شوینده دیگری سر و بدنمان را می‌شوییم. غافل از اینکه همین عمل ساده هم آداب خاص خودش را دارد. رعایت این اصول و آداب به شما کمک می‌کند، پوست و موی سالم‌تری داشته باشید. دوست دارید با اصول حمام کردن آشنا شوید؟ پس همراه ما باشید.

تنظیم دمای آب

تنظیم دمای آب

اولین اصل از اصول حمام کردن درست، تنظیم دمای آب است. شاید فکر کنید این روزها با فراگیرشدن شیرهای آب اهرمی و هوشمند حتی، تنظیم دمای آب خیلی ساده است. اما داستان فقط تنظیم آب نیست. شما باید بدنتان را با آب ولرم سازگار کنید. در واقع همه ما دوست داریم در حمامی گرم و پر از بخار دوش بگیریم. ساختن حمامی مثل سونا شاید برای ما لذت‌بخش باشد؛ اما در طولانی‌مدت ممکن است به بافت پوست و مویمان آسیب برساند.

به عبارت دیگر آب گرم باعث بازشدن بیش از حد منافذ پوست و شل و افتاده‌شدن پوست می‌شود. همچنین موها در چنین شرایطی خیلی زودتر چرب شده یا عرق می‌کنند. از سویی این تعریق برای پوست هم اتفاق می‌افتد. اگر آب کمی داغ شود، التهاب و سایر حساسیت‌های پوستی را به وجود می‌آورد. با این توضیح همیشه آب را در دمای ولرم تنظیم کنید و به محض اینکه بخار زیاد اطرافتان را گرفت، آب را کمی سرد کنید.

کوتاه کردن زمان استحمام

کوتاه کردن زمان استحمام

همه ما شنیده‌ایم که برای صرفه‌جویی در مصرف آب باید مدت حماممان را کوتاه کنیم. این هم یکی از اصول حمام کردن است؛ اما نه فقط برای صرفه‌جویی.  بیش از حد زیر دوش آب ماندن باعث خشک شدن پوست می‌شود. هر چقدر هم باقی ماندن زیر دوش آب برای شما لذت‌بخش باشد، به پوستتان آسیب می‌رساند. فرقی نمی‌کند که پوست بدن باشد یا سر. خشکی پوست سر نیز به خارش و سوزش و حتی ریزش مو می‌انجامد.

خنک کردن صورت پس از حمام

خنک کردن صورت پس از حمام

حتی اگر قبل از حمام کردن، صورت خودتان را با شوینده ملایم شسته باشید و نیازی به شستن آن زیر دوش نباشد، قرار گرفتن در محیط حمام باعث می‌شود تا حدی منافذ پوستتان باز شود. برای اینکه از شل‌شدن پوستتان جلوگیری کنید، قبل از خروج از حمام، به اندازه یک مشت آب سرد به صورتتان بزنید تا با این کار منافذش منقبض و بسته شود. خنک کرذن صورت پس از حمام نیز یکی دیگر از اصول حمام کردن است که باید همیشه به‌خاطر داشته باشید.

استفاده از شامپو مناسب

انواع شامپو برای انواع مو

با مطالعه مقاله‌ای که در زیر همین پاراگراف برایتان می‌گذاریم، شامپوی مناسب موی خود را انتخاب کرده و فقط از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر فردی متناسب با نوع و جنس موی خود به شامپوی مخصوص خود نیاز دارد. اگر دچار ریزش مو شده‌اید، حتماً از شامپو ضد ریزش مو استفاده کنید.شاید لازم باشد به تعداد اعضای خانواده در منزلتان شامپو داشته باشید. این کار به نفع سلامت و زیبایی موهای شماست.

استفاده از صابون و لیف مناسب

استفاده از صابون و لیف مناسب

به همان میزان که انتخاب شامپو مهم است، باید در انتخاب صابون نیز دقت کنید. همیشه از یک صابون ملایم یا مایع شست‌وشوی بدن بدون SLS (سدیم لوریل سولفات)، رنگ و عطر استفاده کنید. همه این مواد ممکن است خشک‌کننده و تحریک‌کننده پوست شما باشند. معمولاً صابون‌هایی با ترکیباتی مانند گلیسیرین، کره شی و جو دوسر امتحان کنید. همه این‌ها برای بهبود رطوبت و تسکین پوست عالی عمل می‌کنند.

در انتخاب لیف خود نیز دقت کنید. آن را از جنسی انتخاب کنید که به پوستتان آسیبی نرساند. ضمناً همیشه بعد از حمام، لیف و صابونتان را در هوای آزاد قرار دهید تا از رطوبت دور بمانند. تجمع رطوبت در کیسه لیف یا صابون باعث می‌شود این دو وسیله قارچی شوند. اگر این اتفاق ناخوشایند رخ دهد، این دو وسیله باعث انتقال قارچ به بدن شما می‌شوند.

تمیزکردن ملایم پوست

تمیزکردن ملایم پوست

این تفکر قدیمی که هر چه بیشتر و محکم‌تر پوستتان را لیف بکشید، پوستتان تمیزتر‌ می‌شود، یک فکر اشتباه و منسوخ است. شما با فشار اضافی به پوستتان نه عرق بیشتری را پاک می‌کنید و نه باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شوید. کافی است با لیف ملایم و شوینده مناسب، پوستتان را به‌آرامی پاک کنید. خوشبو شدن پوست یکی از اصول حمام کردن است؛ اما نه به قیمت قرمز و حتی زخمی و حساس‌شدن آن!

استفاده از تیغ مناسب

استفاده از تیغ مناسب از اصول حمام کردن

حمام بهترین فرصت برای زدودن موهای زائد است. در حمام منافذ پوست باز می‌شوند، پوست نرم‌تر می‌شود و زدودن موها راحت‌تر انجام می‌شود. از سوی دیگر بازبودن منافذ کمک می کند که موها به داخل پوست فر نخورد و بعدها جوش‌های سر سیاه ایجاد نشوند. اما یکی از اصول حمام کردن این است که از وسایل تمیز و تا حد ممکن دست اول استفاده کنید.

رها کردن تیغ در حمام باعث می‌شود با رطوبت موجود زنگ بزند و در سری بعد موقع استفاده پوست شما را زخمی کند. اگر از تیغ‌های دائمی استفاده می‌کنید، همیشه بعد از حمام آن را بیرون ببرید تا در معرض هوای آزاد قرار گرفته و خشک شود.

خشک کردن موها و بدن

خشک کردن موها و بدن اصول حمام کردن

یکی دیگر از اصول حمام کردن صحیح این است که اجازه دهید موها و بدن شما در معرض هوای آزاد خشک شود. اگر هوا خوب است و امکان و فرصت این کار را دارید، به پوست و موی خود بزرگ‌ترین خدمت را کرده‌اید. در غیر این صورت از حوله تمیز و خشک استفاده کنید. هرگز حوله را روی پوست خود نکشید و هرگز موهایتان را برای خشک کردن لای حوله نپیچانید.

مرطوب و معطر کردن پوست بعد از استحمام

مرطوب و معطر کردن پوست بعد از حمام کردن

یکی دیگر از اصول حمام کردن که درست بعد از آن انجام می‌شود، استفاده از لوسیون بدن یا مرطوب کننده است. قبل از اینکه کاملا پوستتان خشک شود این کار را انجام دهید. اجازه دهید این مواد با رطوبت طبیعی بدنتان مخلوط و جذب بدنتان شوند. همچنین در چنین مواقعی استفاده از بهترین عطرتان توصیه می‌شود. باید بدانید که مولکول‌های عطر در چنین مواقعی به خوبی جذب پوست می‌شوند و ماندگاری و پخش بهتری پیدا می‌کنند

اصول حمام کردن بعد از ورزش

اصول حمام کردن بعد از ورزش

در پایان به اصول حمام کردن بعد از ورزش اشاره می‌کنیم. همه ما می‌دانیم که پس از یک تمرین ورزشی حال تمرینات سخت در باشگاه باشد یا یک پیاده‌روی ساده در خیابان، بدن شما دچار تعریق می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری به حمام بروید و با آب ملایم، پوستتان را بشویید. تا جایی که ممکن است قبل از حمام کردن، لباستان را عوض نکنید.

عرق و سلول‌های مرده پوست شما در چنین مواقعی پر از سموم دفع‌شده از بدنتان هستند. باقی ماندن آن‌ها روی پوستتان در طولانی‌مدت باعث بروز انواع جوش می‌شود. اگر لازم است در سالن باشگاه حمام کرده و سپس لباس خود را عوض کنید، بیشتر از همیشه مراقب سلامتی‌تان باشد. در چنین مواقعی حتما از وسایل شخصی مانند حوله، صابون و حتی دمپایی خودتان استفاده کنید تا پوستتان دچار عفونت‌های قارچی نشود.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با اصول حمام کردن آشنا کردیم. برای خرید انواع شوینده مناسب پوست و انواع شامپو به فروشگاه اینترنتی اردمی سری بزنید. در این فروشگاه می‌توانید انواع محصولات بهداشتی و آرایشی را با قیمت مناسب و ضمانت اصالت کالا تهیه کنید. شما قانون دیگری برای حمام کردن دارید؟ با ما در میان بگذارید.

منبع: Cleure دیدگاه‌ها 7228بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه