تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

بررسی اصلی ترین دلایل ریزش مو در آقایان و خانم ‌ها

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
بررسی اصلی ترین دلایل ریزش مو در آقایان و خانم ‌ها

بهترین شامپو برای ریزش مو، اگر متناسب با نیاز مو انتخاب و استفاده شود تا حد بسیاری می‌تواند علت های خارجی ریزش مو را کنترل و حتی رفع کند. در حالت کلی برای درمان ریزش مو باید ابتدا به بررسی دلایل آن در فرد پرداخته و سپس راهکار درمانی متناسب را در نظر گرفت. به همین منظور قصد داریم در ادامه عواملی را با شما به اشتراک بگذاریم که احتمال ریزش مو در خانم ها و آقایان را افزایش می‌دهند. با ما همراه باشید.

رسیدگی بیش‌ از حد به مو

رسیدگی بیش‌ از حد به مواستفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو اقدامی بسیار مناسبی است. اما گاهی استفاده از شامپوهای نا مرغوب و بی کیفیت، مدلی که موها را آرایش می‌کنید، بیش از حد شامپو زدن به سر، شستن مو با دمای خیلی بالا، شانه کردن موی خیس و مالش دادن آن با حوله نیز خود از دلایل ریزش مو در آقایان و خانم ها محسوب می‌شوند.

عوارض جانبی دارو ها

عوارض جانبی دارو ها یکی از دلایل ریزش مو است.عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها، ممکن است از دلایل ریزش مو در فرد باشند. برای نمونه داروهای رقیق کننده خون، ضد جوش هایی که سرشار از ویتامین A هستند، استروئید آنابولیک ها، داروهای مخصوص درمان ورم‌های مفصلی، افسردگی،‌ نقرس، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا به عنوان داروهایی شناخته می‌شوند که ممکن است ریزش مو را به دنبال داشته باشند.

زایمان

زایمان می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها باشد.هورمون‌های بدن خانم‌های باردار در طول مدت حاملگی جلوی ریزش مو را می‌گیرند و حتی ممکن است موها را ضخیم‌تر هم می‌کنند، اما پس از زایمان با تغییرات هورمونی بدن، شاهد ریزش مو هستیم. با این حساب زایمان در اکثر مواقع، خود یکی از دلایل ریزش مو است. خوشبختانه این عارضه موقتی است و پس از گذشت چیزی بین ۳ تا نهایتاً ۶ ماه همه چیز به حالت اول باز می‌گردد. بهتر است در دوران بارداری و شیردهی تحت نظر پزشک، رژیم غذایی مفیدی داشته باشید تا بدنتان در هیچ زمینه‌ای دچار کمبود ویتامین نشود.

فقر آهن

فقر آهن می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها باشد.آیرون یا آهن یکی از عناصر اصلی برای سلامتی مو به حساب می‌آید و فقر آهن، خود یکی از دلایل ریزش مو است. فقر آهن در کنار ریزش مو، عارضه‌ های مشهود دیگری نیز به همراه دارد که در این زمینه می‌توان به شکننده شدن ناخن ها، زردی یا سفیدی بیش از حد پوست، تنگی نفس، ضعف و تپش قلب اشاره کرد.

اضطراب و نگرانی

اضطراب و نگرانیگاهی اوقات فشارهای روانی بیش از حد باعث می‌شود تا دستگاه ایمنی بدن علیه خودش عمل کرده، به مو صدمه بزند و ریزش مو را به دنبال داشته باشد. از طرف دیگر اضطراب بیش از حد فرایند رشد مو را نیز کند می‌کند. در چنین شرایطی حتی اگر بهترین شامپو برای ریزش مو را استفاده کنید، باز هم تأثیر آنچنانی در بهبود شرایط رشد یا ریزش مو شما نداشته و باید فکری به حال نگرانی و اضطراب خود کنید؛ چراکه استرس یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو در آقایان و خانم‌ها به شمار می‌رود.

جراحی کاهش وزن

جراحی کاهش وزنگاهی اوقات افرادی که با هدف کاهش وزن جراحی انجام داده‌اند، بدنشان دچار افت ناگهانی زینک می‌شود که این کمبود زینک، خود یکی از دلایل ریزش مو است. در چنین شرایطی پزشک مختصص برای جبران این اتفاق، دارو تجویز کرده که معمولاً باعث بهبود وضعیت مو می‌شود.

کمبود پروتئین

کمبود پروتئینپروتئین نقش مهمی در سلامت مو دارد و اگر مقدار مورد نیاز بدن را تأمین نکنید، بدن پروتئین لازم را از مو ها می‌گیرد و به‌همین راحتی جلوی رشد مو گرفته می‌شود. در نهایت نیز پس از ۲ تا ۳ ماه، ریزش مو شروع می‌شود. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم اگر احساس می‌کنید رشد مو های شما کاهش پیدا کرده است گوشت، تخم‌مرغ، ماهی، آجیل و حبوبات بیشتری در برنامه غذایی خود بگنجانید؛ چراکه کمبود پروتئین، یکی از اصلی ترین و شایع‌ترین دلایل ریزش مو است.

مصرف قرص های ضد بارداری

قرص های جلوگیریقرص‌های هورمونی ضد بارداری، ایمپلنت‌ها و هر روش دیگری که با تغییر سطح هورمون‌ها، مانع بارداری می‌شود، سلامت مو های شما را به خطر می‌اندازد و یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها به شمار می‌رود. در نتیجه اگر پس از استفاده از این روش‌ها دچار ریزش مو شدید حتماً پزشک متخصص خود را در جریان بگذارید تا روش‌های غیر هورمونی برای جلوگیری از بارداری تجویز کند.

کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری

کنار گذاشتن قرص های جلوگیریقرص‌ها و دیگر روش‌های هورمونی ضد بارداری نه‌تنها ریزش مو را به‌دنبال دارند، بلکه حتی اگر این قرص‌ها را کنار بگذارید باز هم احتمال دارد ریزش موی شما چند ماه ادامه پیدا کند. به‌طور کلی رشد مو رابطه‌ی مستقیمی با هورمون‌های بدن دارد. ایجاد هر گونه نوسان در هورمون‌ها می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. البته خوشبختانه جای نگرانی نیست؛ چراکه در نهایت کم پشتی مو متوقف می‌شود و با استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو می‌توانید در کمترین زمان تا حد زیادی، موهایی که از دست‌ داده‌اید را به‌ حالت اول باز گردانید.

استفاده نادرست و بیش از اندازه از سشوار و اتوی مو

استفاده نادرست و بیش از اندازه از سشوار و اتوی مواستفاده روزانه از سشوار و اتوی صاف کننده و فر دهنده مو، تار مو را خشک و شکننده می‌کنند. ایجاد این وضعیت، یکی از دلایل ریزش مو در فرد به شمار می‌رود. دکلره و رنگ کردن مو بهتر است به‌طور اصولی و با مواد با کیفیت و مرغوب انجام شود تا احتمال آسیب به مو به حداقل میزان خود برسد. در غیر این صورت، دکلره و رنگ کردن از دیگر مواردی هستند که احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهند.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیاتدر اینکه دخانیات ضررهای زیادی به بدن وارد می‌کنند هیچ شکی نداریم، اما شاید تاکنون فکر نکرده باشید که استعمال دخانیات می‌تواند از دلایل ریزش مو به شمار رود. ماجرا از این قرار است که مواد سمی موجود در سیگار به پیاز مو آسیب وارد می‌کنند و جلوی رشد مو را می‌گیرند.

یائسگی

یائسگی نیز می‌تواند از دلایل ریزش مو در خانم ها باشد.تغییرات هورمونی در دوران یائسگی احتمال ریزش مو در خانم ها را افزایش می‌دهد. خوشبختانه در چنین شرایطی جایی برای نگرانی نیست و این وضعیت عموماً پس از گذشت ۶ ماه خود‌به‌‌خود بهبود می‌یابد. اما اگر خدای ناکرده به‌ناگاه مقدار زیادی از موهای شما ریخت و در پیشانی یا بالای سر دچار ریزش موی زیادی شدید، حتماً این مشکل را با پزشک متخصص در میان بگذارید تا با بررسی دلایل ریزش مو، راهکار درمانی مناسب تجویز کند.

اختلال ‌کندن‌ مو

اختلال ‌کندن‌ موگاهی اختلالات روانی مانند کندن مو از دلایل ریزش مو هستند. در این شرایط فرد ناخودآگاه موهای سر خود را می‌کند و ممکن است این کار را به اندازه‌ای انجام دهد که قسمتی از سرش تاس شود. این عارضه ریشه عصبی و روانی دارد و به‌راحتی قابل درمان نیست. در شرایط حاد دیده‌ شده است که فرد حتی مژه‌ها و ابروهای خود را نیز می‌کَند. کاملاً مشخص است که حتی اگر فرد بهترین شامپو برای ریزش مو را استفاده کند باز هم این عارضه درمان نمی‌شود. برای جلوگیری از اختلال کندن مو باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه نماید.

اختلال تغذیه

اختلال تغذیه از اصلی ترین دلایل ریزش مو است.دو عارضه اصلی با نام بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی در گروه اختلال‌های تغذیه قرار می‌گیرند که در صورت بروز در فرد، خود از دلایل ریزش مو محسوب می‌شوند. در بی‌اشتهایی عصبی، فرد کم‌خوراک می‌شود، در نتیجه پروتئین‌های مورد نیاز رشد مو تأمین نمی‌‌شود و شاهد ریزش مو هستیم. در پرخوری عصبی نیز فرد به‌اندازه‌ای غذا می‌خورد که معده او حجم اضافی غذا را پس می‌دهد و باز هم پروتئین‌های مورد نیاز رشد مو تأمین نمی‌شود. هر دوی این عارضه ها ریشه روانی دارند و برای درمان باید از پزشک متخصص کمک گرفت.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در آقایان و خانم ها را عنوان کنیم. در پایان اگر برای رسیدگی به موی خود، قصد خرید بهترین شامپو برای ریزش مو با کیفیت را دارید، حتماً به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کرده و با یک جست‌وجوی ساده، محصول خود را تهیه کنید.

منبع: Webmd دیدگاه‌ها 8019بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه