تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

چرا محافظت از پوست صورت مهم است؟

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
چرا محافظت از پوست صورت مهم است؟

درهر سنی که باشید و هر نوع پوستی که داشته باشید، سالم بودن پوست اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. پوست شما می‌تواند داستان زندگی‌تان (از جوش‌های دوران نوجوانی تا لکه‌های ایجاد شده در اثر تابش آفتاب) را تعریف کند. قطعا مطالب زیادی درباره مراقبت از پوست شنیده‌اید، اما شیوه‌های زیر راه‌هایی برای حفظ سلامتی ماندگارتر به شما ارائه می‌دهند.

چرا داشتن پوست سالم مهم است؟

پوست سالم نه تنها برای داشتن ظاهر خوب، بلکه برای عملکرد حفاظتی پوست نیز اهمیت دارد. پوست، اولین سد دفاعی بدن است که آن‌را در مقابل باکتری‌ها، ویروس‌ها و هم‌چنین آسیب اشعه‌ فرابنفش نور خورشید محافظت می‌کند. وقتی پوست شما سالم باشد، در مقابل نور خورشید ویتامین D تولید می‌کند. این ویتامین، به دلایل زیادی از جمله حفظ تعادل دمای بدن و عکس‌العمل سریع‌تر حین فشار و درد، برای بدن اهمیت دارد.
چرا داشتن پوست سالم مهم است؟متاسفانه افراط کردن در هر کاری، مضراتی را نیز به دنبال دارد؛ قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش آفتاب هم شامل آن می‌شود. آفتاب بیش از حد، هم به زیبایی پوست آسیب می‌رساند و هم خطر سرطان را افزایش می‌دهد.

انواع پوست

اولین گام سالم نگه‌داشتن پوست، شناختن نوع پوست خود است: نرمال، خشک، چرب یا ترکیبی. علت تنوع نوع پوست، تنوع آب و هوا و عوامل طبیعی مثل میزان رطوبت، مقدار چربی و میزان حساسیت است.

برای تعیین نوع پوست باید تفاوت بین این پنج نوع پوست را بدانید:

انواع پوست

  • پوست نرمال
    پوست نرمال، نه چرب است و نه خشک. این پوست، نقایص کمی داشته و منافذ پوست خیلی واضح و مشخص نیستند؛ به‌علاوه، حساسیت آن نیز خیلی زیاد نیست. پوست نرمال تقریبا درخشان است.
  • پوست خشک
    پوست خشک ظاهری تیره و زبر و همچنین لکه‌های قرمز دارد. این پوست، خطوطی واضح با انعطاف اندک و منافذی تقریبا نامرئی دارد. از مشخصه‌های پوست خشک این است که حساس و ملتهب است؛ پوسته پوسته می‌شود، ترک می‌خورد و زبر است و به فرد احساس خارش می‌دهد. این نوع پوست با افزایش سن، آفتاب یا باد، تابش اشعه ماورا بنفش دستگاه‌های سولاریوم و استفاده از برخی صابون‌ها و مواد آرایشی، بدتر می‌شود.
  • پوست چرب
    پوست چرب ظاهری تیره یا براق، منافذی بزرگ، آکنه و دیگر لکه‌های پوستی دارد. میزان چربی بسته به آب و هوا تغییر می‌کند و بر اساس بلوغ، استرس، گرما، رطوبت و عدم تعادل هورمونی بدتر می‌شود.
  • پوست ترکیبی
    پوست ترکیبی در برخی نقاط نرمال یا خشک و در برخی جاها چرب است. بسیاری از افراد پوست ترکیبی در ناحیه تی صورت (پیشانی، بینی و چانه) دارند. این نوع پوست، جوش‌های سرسیاه و منافذ بسیار بزرگی دارد و براق است.
  • پوست حساس
    پوست حساس از طریق تعیین علت تحریک، قابل کنترل است. علائم پوست حساس شامل سوختگی، خشکی، قرمزی و خارش می‌شود.

ترکیباتی برای محافظت از پوست صورت

درست مثل ترکیبات مصنوعی بد و خوب، ترکیبات طبیعی بد و خوب هم برای پوست وجود دارند. یافتن گزینه مناسب پوست به رفع جوش‌ها، لکه‌های آفتابی، حساسیت و ناهمواری رنگی پوست کمک می‌کند. وقتی به دنبال ترکیبات طبیعی برای مراقبت از پوست هستید، این موارد را در نظر بگیرید:ترکیباتی برای مراقبت طبیعی از پوست

  • بتاکاروتن: معمولا در پرتقال، میوه‌ها و سبزیجات قرمز و زرد یافت می‌شود و زمانی که به صورت موضعی استفاده شود، خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد.
  • عصاره‌ی چای سبز: این نوشیدنی سالم، آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد و از آسیب اشعه فرابنفش به پوست جلوگیری می‌‌کند. این ماده هم‌چنین ضد التهاب و نرم‌کننده نیز هست.
  • جو دوسر: سازمان جهانی غذا و دارو، مصرف جو دوسر را برای درمان پوست خشک، اگزما و دیگر حساسیت‌های پوستی تایید کرده است. این ماده هم‌چنین به حفظ خواص دفاعی پوست در برابر عوامل خارجی کمک می‌کند.
  • سویا: این ماده، به تعادل رنگی پوست و روشن شدن آن کمک می‌کند. این ماده، بی‌رنگی‌های ناشی از آسیب خورشید را روشن می‌کند و جایگزین خوبی برای ترکیبات قوی‌تری است که برای کمک به پوست توسط پزشکان تجویز می‌شوند.
  • بید علفی: این گل وحشی ضد حساسیت، ضد میکروب و گندزدای طبیعی است که می‌تواند مشکلاتی مثل اگزما و روزاسه را التیام دهد. این گیاه، باکتری‌های مولد جوش را از بین می‌برد.

استفاده از محصولات حفظ سلامتی پوست

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست را می‌توانید در منزل تهیه کنید؛ از جمله:

محصولات مراقبت از پوست که می‌توانید در منزل تهیه کنید

  • لایه‌بردار لیمو و روغن درخت چای: علاوه بر رایحه خوب و آرامش‌بخش، لیموی موجود در این لایه‌بردار مثل مواد سفت‌کننده و قابض، عمل می‌کند. روغن درخت چای، مسئول بهبود قرمزی و آکنه است.
  • لوسیون تابستانی: شامل ترکیباتی مثل بابونه و گل همیشه بهار که باعث می‌شوند تمام تابستان را با حس و ظاهری عالی بگذرانید.
  • ماسک گِل: ترکیبی از قهوه و نوعی خاک مخصوص که سموم را از پوست بیرون می‌کشد و آن را نرم می‌کند.
  • روغن بدن: روغن انبه و روغن شی، پوست را نرم و درخشان می‌کند.
  • کرم زیر چشم طبیعی: با کرم طبیعی قهوه، حلقه‌های تیره زیر چشم را کم‌رنگ کنید.

منابع محافظت از پوست صورت

گزینه‌های زیادی برای سالم و درخشان نگاه‌داشتن پوست دارید، نکته اصلی این است که بدانید کدام مورد برای شما بهترین‌ است.

محصولات مراقبت از پوست که می‌توانید در منزل تهیه کنیددقت داشته باشید که همه محصولات، برای همه افراد خوب نیستند؛ اما موارد زیادی خواهید یافت که بسته به نوع پوستی که دارید، برای شما بهترین است فقط به کمی تجربه نیاز است. به همین دلیل خواهشمندیم تجربیات مفید خود را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشراک بگذارید.

منبع: Youqueen دیدگاه‌ها 17779بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه