تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

تفاوت های عطر و ادکلن چیست؟ کدام بهتر است؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
تفاوت های عطر و ادکلن چیست؟ کدام بهتر است؟

تقریباً همه افرادی که مشتری بهترین عطر مردانه یا زنانه هستند، در طول عمرشان هزاران بار اصطلاح عطر و ادکلن را شنیده‌اند. برخی افراد این دو واژه را با یکدیگر یکی می‌دانند و تفاوتی بین آن دو قائل نیستند. از سوی دیگر برخی دوست دارند بدانند این دو اصطلاح دقیقاً چه معنایی دارد. این افراد می‌خواهند به پاسخ این پرسش برسند که آیا تفاوتی بین عطر و ادکلن وجود دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود ما به ماده‌ای بگوییم عطر یا اسم ادکلن را برایش انتخاب کنیم؟ در این مقاله ما قصد داریم به تفاوت های عطر و ادکلن بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید، همراه ما باشید.

داستان عطر و ادکلن

غلظت محصول

اگر شما هم همواره خواهان بهترین عطر مردانه یا زنانه بودده‌اید، حتماً می‌دانید که دو اصطلاح عطر و ادکلن با یکدیگر تفاوت دارند. این دو اسم در دنیای صنعت عطرسازی به دو محصول کاملاً متفاوت اطلاق می‌شود. از جایی که رایحه خوش در زبان عربی به نام عطر شناخته می‌شده است، در زبان ما نیز به هر ماده خوشبویی، عطر یا معطر می‌گویند. تا حدود صد و چند سال پیش، چیزی به نام ادکلن در ایران شناخته‌شده نبود. در واقع تا آن زمان، هر ماده یا محصولی که باعث خوشبویی فرد یا محیط می‌شد به نام عطر شناخته می‌شد.

از زمانی که صنعت عطرسازی به نوعی تجارت در جهان تبدیل شد، دسته‌بندی‌ها و طبقات عطر نیز خط و مرز مشخص‌تری پیدا کردند. واژه عطر یا همان پرفیوم به هر ماده غلیظ و معطر اطلاق شد که می‌توانست در غلظت‌های متفاوت به مردم عرضه شود. واژه ادکلن نیز در اصل به ترکیب آب و عصاره خوشبو گفته می‌شد. با گسترش ارتباط ایران با فرانسه و دادوستدهای مختلف بین این دو کشور، ادو کلن هم وارد ایران شد. از آن زمان به بعد هر ماده معطری که در شیشه‌های برش‌خورده و زیبا در بازار وجود داشت به نام ادو کلن یا همان ادکلن معروف شد. این در حالی بود که این محصولات بر اساس ویژگی‌های مختلف خود، نام‌های مختلفی داشتند.

تفاوت های عطر و ادکلن

تفاوت ماندگاری عطر و ادکلن

حال که با منشأ نام عطر و ادکلن آشنا شدید، بهتر است با ذکر جزئیات دقیق‌تر تفاوت های عطر و ادکلن را بدانید. در ادامه این تفاوت‌ها را از چند منظر برایتان بیان می‌کنیم.

  • غلظت محصول

اصلی‌ترین تفاوت های عطر و ادکلن و حتی سایر محصولات معطر در غلظت آن‌هاست. عطر یا همان پرفیوم، ماده روغنی اصلی است که بسیار غلیظ است. این در حالی است که ادو کلن از ترکیب همین ماده به همراه آب و الکل تشکیل شده است. با این توضیح حتماً متوجه شده‌اید که ادو کلن بسیار از عطر رقیق‌تر است. اگر بخواهیم این محصولات را از نظر غلظت دسته‌بندی کنیم و از غلیظ به رقیق برشماریم، دسته‌بندی زیر به دست می‌آید:

  • پرفیوم: ماده اصلی و خالص عطر؛
  • ادو پرفیوم: ترکیب ماده اصلی و تقریباً ۳درصد الکل؛
  • ادو تویلت: ترکیب ماده اصلی با آب و الکل (الکل بیشتر و آب کمتر)؛
  • ادو کلن: ترکیب ماده اصلی عطر با آب و الکل (الکل کمتر و آب بیشتر)؛
  • ادو فرایش: ترکیب ماده اصلی عطر به میزان کم و آب و الکل به میزان زیاد.
  • ماندگاری محصول

قانونی در صنعت عطر و ادکلن وجود دارد و آن اینکه هر چه غلظت عطر بیشتر باشد، ماندگاری بیشتری هم دارد. به این ترتیب یکی دیگر از تفاوت های عطر و ادکلن مشخص می‌شود. علت این موضوع حضور الکل در محصولاتی نظیر ادو تویلت و ادو کلن است. الکل نوعی ماده فرّار است و باعث تبخیر زودهنگام ماده خوشبو نیز می‌شود. با این توضیح مشخص است که ماندگاری عطر یا همان پرفیوم، از ادو کلن بیشتر است. در واقع شاید حتی گاهی عطر بیش از ۱۰ساعت روی پوست یا لباس دوام بیاورد؛ ولی ادو کلن بیشتر از ۳ ساعت دوام ندارد.

  • پخش بوی عطر

قانون دیگر در صنعت عطر این است که هر چه غلظت عطر بیشتر باشد، پخش بوی آن کمتر می‌شود. دلیل این موضوع نیز حضور الکل یا فیکساتور است. این دو ماده با رقیق‌کردن عطر، به تبخیر و پخش بوی آن سرعت بیشتری می‌بخشند. به همین دلیل هم هست که محصولاتی مانند ادو فرایش‌ یا اسپری‌ خوشبوکننده بدن به‌محض استفاده، فضای وسیعی را معطر می‌کنند. در واقع بین غلظت عطر و پخش بوی آن، رابطه معکوسی برقرار است. همین موضوع یکی دیگر از تفاوت های عطر و ادکلن است.

  • قیمت محصول

قیمت محصول متأثر از چند عامل مهم است. برای مثال برند محصول، کشور تولیدکننده آن، ترکیبات محصول، سال ساخت آن، اصل یا فیک‌بودن محصول، اورجینال یا تستربودن بطری و غیره در قیمت‌گذاری نهایی دخیل هستند. با وجود همه این‌ها اگر یک محصول از یک برند و یک کارخانه، با یک ترکیب واحد وارد بازار شد، نسخه پرفیوم و ادو پرفیوم آن از ادو تویلت و ادو کلن گران‌تر است. به‌عبارتی  ماده اصلی عطر همیشه گران‌قیمت است و هر چه محصول غلیظ‌تر باشد، قیمت بیشتری پیدا می‌کند. این نیز یکی دیگر از تفاوت های عطر و ادکلن است.

عطر بخریم یا ادکلن؟

عطر بخریم یا ادکلن

اگر هنوز به پاسخ این پرسش نرسیده‌اید، یک بار دیگر همه توضیحات بالا را مرور کنید. در انتها توقع خودتان را مشخص کنید. اینکه ماندگاری محصول برایتان مهم‌تر است یا پخش بوی آن و اینکه تا چه میزان بودجه قرار است صرف خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه کنید. در نهایت تصمیم با شماست که دوست دارید عطر بخرید یا ادکلن.

سخن پایانی

اکنون که با تفاوت های عطر و ادکلن آشنا شدید، با دید بازتری می‌توانید محصولات فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات ارایشی و بهداشتی را قضاوت کنید. ضمن اینکه در زیر هر محصول می‌توانید توضیحات مفصل درباره همان محصول را مطالعه کنید. همچنین امکان مقایسه انواع عطر در این فروشگاه برای شما وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید به‌راحتی بهترین عطر محبوب خود را پیدا کنید. معطل چه چیزی هستید؟ روی عبارت بهترین عطر مردانه کلیک کنید تا وارد بخش انواع عطرها شوید. اگر هم قبل از خرید، راهنمایی یا توضیح بیشتری می‌خواهید، در بلاگ اردمی سایر مقالات زیرمجموعه عطر را مطالعه کنید. در زیر برخی از آن‌ها را برایتان می‌آوریم.

دیدگاه‌ها 6480بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه