تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آموزش گام به گام ساخت عطر زنانه مورد علاقه تان در خانه

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
آموزش گام به گام ساخت عطر زنانه مورد علاقه تان در خانه

اگر به‌دنبال خرید عطر زنانه خوشبو هستید، با خود فکر می‌کنید خرید عطر کار ساده‌تری از ساخت عطر خانگی است. این نظریه تا حدی درست است، اما جالب است بدانید روش‌‌های ساده‌ای نیز برای ساخت عطر خوشبو وجود دارد. با این روش‌‌ها به‌جای خرید عطر زنانه می‌توانید شخصاً دست‌به‌کار شوید و برای خودتان عطری دست‌ساز درست کنید که رایحه خوش آن تا مدت‌ها در خاطرتان بماند. به‌این ترتیب اگر به فکر ساخت عطر خانگی افتاده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید و برای یک بار هم که شده این کار جذاب را انجام دهید.

گام اول: آشنایی با نت های آغازین، میانی و پایانی

گام اول: در عطرسازی همه چیز از نت ها شروع می‌شودقبل از اینکه سراغ ساخت عطر برویم، بهتر است توضیحی در خصوص نت های عطر بدهیم. عطرها‌ از نت های آغازین، میانی و پایانی تشکیل می‌شوند و اولین چیزی که از یک عطر به مشام می‌رسد، نت آغازین آن است. رایحه این نت چیزی حدود ۱۵ دقیقه دوام می‌آورد و عموماً بوی مرکباتی مانند گریپ فروت، لیمو، لیمو‌ ترش، ترنج و گیاهانی مانند ریحان، اسطو خودوس، رزماری، نعنا و بهار نارنج می‌دهد.

پس از پایان نت های آغازین، نوبت فعال‌شدن نت های میانی در عطرها فرا می‌رسد و این رایحه ها عموماً حدود ۳۰ دقیقه دوام می‌آورند و بوی خوش آن‌ها از گل های بهاری، میوه ها، گیاهان و ادویه جات گرفته می‌شود. رایحه‌ خوش نعنا، فلفل سیاه، هل سبز، گشنیز، دارچین، پالماروزا (palmarosa)، بابونه، میخک، مرزنجوش، برگ لیمو، بهار نارنج، رز، رزماری، جوز هندی، یلانگ یلانگ و اسطو خودوس را در نت های میانی عطرها شاهد هستیم.

در نهایت نیز نوبت نت پایه یا پایانی فرا می‌رسد که اساس عطر را تشکیل می‌دهد و دوام آن هم چیزی حدود ۴ تا نهایتاً ۲۴ ساعت است. نت پایه پس از به‌پایان‌رسیدن نت میانی فعال می‌شود و یک عطر زنانه خوشبو عموماً دارای نت پایه ای با رایحه های چوبی یا بالزامیک است. سدر، چوب صندل، کاج، سرو، وانیل، زنجبیل، نعنا هندی، مشک و کندر را می‌توان به‌عنوان مطرح‌ترین رایحه هایی نام برد که از بوی خوش آن‌ها در نت های پایانی استفاده می‌شود. با این حساب برای ساخت عطر خانگی باید روغنِ معطر رایحه هایی که به‌ آن‌ها اشاره کردیم را خریداری نمایید.

گام دوم: آشنایی با میزان تراکم نت ها

گام دوم: آشنایی با میزان تراکم نت هاتجربه نشان داده است بیشتر عطرها به‌صورت میانگین دارای حدود ۲۰ درصد نت پایه یا پایانی هستند و ۵۰ درصد از تراکم عطرها را نیز نت میانی تشکیل می‌دهد و ۳۰ درصد باقیمانده را شاهد حضور نت آغازین در عطرها هستیم. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم برای ساخت عطر زنانه خوشبو خانگی، مقدار تراکمی که اشاره کردیم را رعایت کنید.

گام سوم: مقدار ترکیب اسانس‌ عطر

گام سوم: مقدار ترکیب اسانس‌ عطرعطرها تنها از نت هایی که به آن‌ها اشاره کردیم تشکیل نمی‌شوند و باید روغن حامل نیز اضافه کنیم تا نت های عطر با هم مخلوط شوند. روغن دانه انگور، روغن جوجوبا و روغن بادام شیرین به‌عنوان معروف‌ترین روغن های حامل در عطر شناخته می‌شوند. پس از تهیه روغن حامل و رایحه های دل‌خواه برای نت های آغازین، میانی و پایانی، نوبت ترکیب مواد عطر فرا می‌رسد. برای این کار باید از نت‌ پایانی شروع کنید و سپس نت های میانی و آغازین را به روغن حامل اضافه نمایید.

در نهایت نیز برای ساخت عطر زنانه خوشبو نیاز به الکل دارید تا نت ها و روغن حامل را نسبت به یکدیگر فعال کند و موجب تبخیر رایحه های عطر شود. الکلی که برای این کار انتخاب می‌کنید باید خلوصی بین ۸۰ تا ۱۰۰ داشته باشد. توجه داشته باشید که خلوص الکل دو برابر تراکم آن است و یک الکل با خلوص ۸۰، تراکمی حدود ۴۰ درصد دارد و الکلی با خلوص ۱۰۰، از تراکمی حدود ۵۰ درصد برخوردار است.

گام چهارم: مواد لازم برای تهیه عطر خانگی

مواد لازم برای ساخت عطربرای ساخت عطر زنانه لوازم زیر را آماده کنید:

  • ۲ قاشق چای خوری روغن بادام شیرین (یا دیگر روغن های حامل)؛
  • ۶ قاشق چای خوری الکل؛
  • ۲ قاشق چای خوری آب تقطیرشده؛
  • ۹ قطره اسانس دل‌خواه برای رایحه آغازین؛
  • ۶ قطره اسانس دل‌خواه برای رایحه میانی؛
  • ۱۵ قطره اسانس دل‌خواه برای رایحه پایه؛
  • ۲ شیشه تمیز برای نگهداری از عطری که ساخته‌اید؛
  • صافی کاغذی قهوه؛
  • ۳ لیوان کوچک؛
  • قیف.

گام پنجم: دستور ساخت

دستور ساخت عطر

بعد از تهیه مواد لازم، بر طبق مراحلی که مطرح می‌کنیم، شروع به ساخت عطر زنانه مورد علاقه خود کنید.

  • در سه لیوان مختلف ۲ قاشق چای خوری الکل بریزید؛
  • نت پایه را به ظرف اول، نت میانی را به ظرف دوم و نت آغازین را به ظرف اول اضافه نمایید؛
  • روغن حامل را داخل شیشه عطری که از قبل آماده کرده‌اید بریزید؛
  • نت پایه، میانی و آغازین را به‌ترتیب داخل شیشه بریزید؛
  • در شیشه را محکم ببندید و بین ۴۸ ساعت تا ۶ هفته شیشه را در مکانی با هوای معتدل قرار دهید. هر چقدر عطر در این شرایط بیشتر باقی بماند، ترکیبات آن با هم بهتر مخلوط می‌شود و رایحه‌ دل‌پذیرتری خواهد داشت.
  • نفوذ رایحه عطر را بررسی کنید و اگر بوی آن به اندازه لازم نافذ نبود، مقداری اسانس به‌ آن اضافه کنید یا اجازه دهید ترکیبات عطر مدت‌زمان بیشتری برای مخلوط‌شدن داشته باشند؛
  • پس از اینکه عطری که ساخته‌اید بویی دل‌نشین پیدا کرد، آب مقطر به‌ آن اضافه نمایید؛
  • شیشه عطر را به‌مدت ۶۰ ثانیه تکان دهید؛
  • قیف و فیلتر قهوه را داخل شیشه دوم قرار دهید و عطر را از شیشه اول درون شیشه دوم بریزید.

به این ترتیب شما موفق به ساخت عطر زنانه مورد علاقه‌ی خود شدید.

نکته مهم

اسانس های محبوبی که در ساخت عطر های مطرح دنیا استفاده می‌شوند، طی فرایندهای پیچیده و پرهزینه‌ای بدست می‌آیند. برندهای مطرح عطرسازی در دنیا، براساس فرمول های خاصی که متخصصان این حرفه طراحی کرده‌اند، از ترکیب منحصربه‌فرد و غیرتکراری چند اسانس با دوز معینی به محصولی خاص و خوشایند می‌رسند. با این حساب قطعاً عطری که در خانه ساخته می‌شود، آن هم به‌عنوان تجربه‌ی اول، قابل‌مقایسه با عطر و ادکلن های برندهای معتبر نیست.

همان‌طور که در جریان قرار گرفتید، ساخت یک عطر خوشبو، دور از ذهن نیست و به یک بار انجامش می‌ارزد، اما اگر به هر دلیلی وقت یا مواد لازم برای ساخت عطر را ندارید،‌ پیشنهاد می‌‌کنیم نگاهی به عطرهای فروشگاه اینترنتی اردمی بیاندازید و از میان بهترین برندها، یک عطر زنانه خوشبو را انتخاب نمایید. در ارتباط با این موضوع خواندن مقاله‌ی «راهنمای آسان خرید عطر زنانه خوشبو مناسب روحیات فردی» خالی از لطف نیست. در پایان برای ما در قسمت نظرات از رایحه های مورد علاقه‌ی خود و تجربه‌هایتان در ساخت عطر خانگی بگویید.

منبع: Fragranceadvisors دیدگاه‌ها 14199بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه