تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش | هشداری برای سلامت پوست

زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش | هشداری برای سلامت پوست

می‌دانید نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش چیست؟ برای مثال اگر رژ لب یا کرم پودر شما فاسد شود، می‌توانید نشانه‌هایش را تشخیص دهید؟ از کجا می‌توانید متوجه شوید که ریمل شما هنوز هم قابل استفاده هست یا نه؟ تاریخ انقضا و تاریخ مصرف محصولتان را می‌شناسید؟ می‌دانید از یک محصول تا چند ماه اجازه و فرصت دارید استفاده کنید؟ تفاوت تاریخ انقضای محصول و بهترین تاریخ مصرفش را می‌دانید؟ ما در این مقاله قصد داریم به این موضوعات بپردازیم. همراه ما باشید.

عوارض استفاده از محصولات آرایشی تاریخ گذشته

عوارض استفاده از محصولات آرایشی تاریخ گذشته

قبل از اینکه بخواهیم به نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش بپردازیم، اجازه دهید شما را با عوارض استفاده از محصولات آرایشی تاریخ گذشته آشنا کنیم. همه می‌دانیم که پوست بدن، عضو بسیار حساسی است که در حالت عادی لازم است از خودش در برابر سرما و گرما محافظت کند. لوازم بهداشتی که استفاده می‌کنیم، در واقع نیروهای کمکی هستند که به مراقبت پوست کمک می‌کنند. از سویی هر از چندگاهی برای تنوع یا برای شرکت در مراسم خاصی لازم است از لوازم آرایشی استفاده شود. اگر این لوازم بهداشتی و آرایشی سالم نباشند، آسیب جبران‌ناپذیری به پوست می‌زنند. برخی از این آسیب‌ها را در ادامه برایتان می آوریم:

  • ابتلا به انواع جوش؛
  • بروز حساسیت‌های شدید پوستی؛
  • ابتلا به اگزما؛
  • ایجاد عفونت پوستی؛
  • ایجاد قارچ پوستی؛
  • ریزش مو؛
  • التهاب پوست؛
  • قرمزی و التهاب چشم؛
  • التهاب پلک و عفونت آن؛
  • و غیره.

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش

لوازم آرایشی نیز مانند خوراکی‌ها پس از فاسد شدن، تغییراتی در ظاهرشان ایجاد می‌شود. البته این تغییرات آنقدر به‌آهستگی صورت می‌گیرد و آنقدر نامحسوس است که اگر دقیق نباشید، متوجه آن نمی‌شوید. برای مثال تا کمی خبره و کارکشته نباشید، نمی‌توانید فاسدشدن عطر یا ریمل یا خط چشم خود را تشخیص دهید. از همه این‌ها ظریف‌تر برس‌ها و پدهای آرایشی شماست که تشخیص سالم یا ناسالم بودنش بسیار سخت است. در ادامه به‌طور اختصار چند نشانه رایج و واضح از نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش را برایتان می‌آوریم. سپس در ادامه مطلب به تک‌تک آن‌ها می پردازیم.

  1. تغییر رنگ لوازم آرایش؛
  2. تغییر بافت لوازم آرایش؛
  3. تغییر بوی لوازم آرایش.

آنچه مسلم است اگر این تغییرات آنقدر واضح و روشن باشد، بی‌تردید باید محصول را دور ریخت؛ اما به این نکته هم توجه داشته باشید که غالب لوازم ارایش از انواع مواد معطر برای خوشبو شدنشان بهره می‌برند. به همین علت شاید تغییر بو و تغییر بافت در بسیاری از محصولات مشهود نباشد. به همین دلیل بهتر است با نشانه های جز‌ئی‌تر فاسد شدن لوازم آرایش آشنا شوید.

نشانه های فاسد شدن کرم پودر

نشانه های فاسد شدن کرم پودر

کرم پودر از جمله لوازمی‌ است که تقریباً هر روز از آن استفاده می‌کنیم و ساعات زیادی هم روی پوستمان قرار می‌گیرد. همین موضوع به‌خودی خود باعث بروز انواع جوش و عارضه پوستی می‌شود. حال تصور کنید که کرم پودرتان فاسد شده باشد. بی‌شک این عوارض چند برابر می‌شوند. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که کرم پودر فاسد به‌سرعت می‌تواند بافت پوست شما را دستخوش تغییرات بسیار ناخوشایند کند؛ بنابراین به محض مشاهده یکی از این علائم حتماً کرم پودرتان را دور بیندازید. این علائم شامل تغییر بوی کرم پودر و استشمام بوی روغن مانده، تغییر رنگ کرم پودر به‌سمت تیرگی و تغییر بافت کرم پودر مثل خیلی سفت‌شدن یا خیلی شل و لزجی هستند.

نشانه های فاسد شدن سایه چشم

نشانه های فاسد شدن سایه چشم

شاید با خودتان بگویید که مگر سایه چشم هم خراب یا فاسد می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. این محصول هم در اثر قرارگرفتن در معرض هوای آزاد با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و اکسیده می‌شود. از سویی آلودگی‌های محیط یا برس آلوده نیز می‌تواند به‌سرعت به خراب‌شدن سایه بینجامد. از آنجایی که سایه چشم در دو نوع کرمی و پودری وجود دارد که نوع کرمی آن خیلی زودتر از نوع پودری‌اش فاسد می‌شود. نشانه های فاسدشدن آن دو نیز کمی با یکدیگر متفاوت است؛ اما آنچه بین هر دو محصول مشترک است، احساس قرمزی و خارش پشت چشم پس از استفاده از آن‌هاست. در چنین مواقعی حتماً تغییر رنگ و بافت را در محصول به‌دقت بررسی کنید. معمولاً سایه چشم کرمی ۶ ماه پس از باز شدن محصول و سایه پودری ۲ سال پس از باز شدنش، باید دور ریخته شوند.

نشانه های فاسد شدن پنکیک

نشانه های فاسد شدن پنکیک

پنکیک هم مثل کرم پودر معمولاً پای ثابت بسیاری از زیرسازی‌های آرایشی است. به همین دلیل نیز باید با دقت انتخاب و نگهداری شود. این محصول اگر فاسد شود، به تیرگی رنگ پوست و بروز انواع جوش می‌انجامد. التهاب، قرمزی و خشکی بیش از حد پوست نیز از دیگر نشانه‌های فاسدشدن پنکیک هستند. برای تشخیص این موضوع باید بو، رنگ و بافت محصول را بررسی کنید. بویی شبیه به تیزی الکل یا ماندگی روغن، بافت بسیار سفت و خشک و تغییر رنگ به سمت تیرگی، از نشانه‌های خراب‌شدن پنکیک شما هستند. به محض دیدن چنین علائمی، حتی اگر بهترین مارک پنکیک را هم دارید، محصول را دور بیندازید.

نشانه های فاسد شدن رژ لب

نشانه های فاسد شدن رژ لب

همه می‌دانیم که رژ لب به واسطه اینکه روی لب قرار می‌گیرد، برخی اوقات خورده می‌شود. به همین دلیل باید خیلی مراقب انتخاب رژ خود باشید و حتماً از بهترین برند آن را تهیه کنید. همچنین باید حواستان باشد که از رژ لب تاریخ گذشته یا فاسد استفاده نکنید. هر چند خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که رژ لب نشانه‌هایی از خراب‌شدن داشته باشد؛ اما برخی علائم هستند که به شما در تشخیص نشانه های فاسد شدن رژ لب کمک می‌کند. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به تغییر رنگ، تغییر بافت، تغییر بو و ماسیده شدن رژ لب روی پوست یا پوسته‌پوسته شدن لب بعد از استفاده اشاره کرد.

نشانه های فاسد شدن رژگونه

نشانه های فاسد شدن رژگونه

رژ گونه هم مثل سایه چشم، در تماس با اکسیژن هوا و آلودگی‌های محیطی قرار می‌گیرد. همچنین برای استفاده از آن باید از برس استفاده کرد که اگر حتی یک درصد برس آلوده باشد، به‌راحتی آلودگی را به پوست شما منتقل می‌کند. علائم فاسد شدن رژگونه نیز شبیه سایه چشم است. اگر هر کدام از آن‌ها را دیدید، به فکر خرید یک رژ گونه جدید باشید.

نشانه های فاسد شدن ریمل

نشانه های فاسد شدن ریمل

افرادی که همیشه از ریمل برای حالت دادن مژه‌های خود استفاده می‌کنند، معمولاً به ۶ ماه نرسیده، محصولشان تمام می‌شود. در این بین افرادی هم هستند که هرازگاهی برای مهمانی یا دورهمی خاصی از ریمل استفاده می‌کنند. این افراد باید بدانند که فقط ۶ ماه از بازکردن درپوش محصول خود فرصت دارند تا از آن استفاده کنند. در غیر این صورت چه یک قطره و چه همه محصول باقی مانده باشد، باید چشم خود را ببندند و آن را درون سطل زباله بیندازند. اگر کسی به هر دلیل این کار را نکند و چشمش دچار قرمزی، سوزش و خارش یا حتی عفونت شود، نباید تعجب کند. این محصول به محض فاسد شدن تغییر بو می دهد. اگر دارای خرده‌مژه است، همه یک‌جا سفت و گلوله می‌شوند. سایر انواع ریمل هم با تغییر بو و تیزی بو تشخیص داده می‌شوند.

نشانه های فاسد شدن خط چشم

نشانه های فاسد شدن خط چشم

خط چشم نیز مانند ریمل به محض فاسد شدن، سلامت چشم شما را به خطر می‌اندازد. اگر از خط چشم مایع استفاده می‌کنید، از روی تغییر بوی آن می‌توانید متوجه شوید که محصولتان خراب شده است. نشانه دیگر فاسد شدن آن این است که مدام زیر چشم می‌ریزد و حالت روان و نرم سابق خود را ندارد. مدادها نیز معمولاً باید ۲ سال بعد از اولین استفاده دور ریخته شوند.

نشانه های فاسد شدن رنگ مو و اکسیدان

نشانه های فاسد شدن رنگ مو و اکسیدان

همه می‌دانیم که معمولاً موقع رنگ‌کردن مو لازم است از ترکیب چند رنگ استفاده کنیم تا رنگ دل‌خواهمان به دست بیاید. می‌دانید که رنگ با ریشه تماس دارد و اگر اندکی هم خراب شده باشد، باعث ریزش موهای شما و حتی آسیب جدی به پوست سرتان می‌شود. به همین دلیل لازم است که از رنگ موی کاملاً تازه استفاده کنید. اگر حس می کنید که رشد موهایتان کم است و فاصله بین هر بار رنگ‌کردن موهایتان بیشتر از چند ماه طول می‌کشد، حتماً به آرایشگاه معتبر بروید. اگر هم در خانه موهایتان را رنگ می‌کنید به تاریخ انقضا و فرم تیوپ رنگ دقت کنید. رنگ مو و اکسیدان فاسد شده، معمولاً بادکرده و بد فرم هستند و بوی ناخوشایندی دارند. همچنین قبل از استفاده کمی از آن را روی بخش کوچکی از موهایتان امتحان کنید تا از سلامت محصول مطمئن شوید.

تفاوت تاریخ مصرف و تاریخ انقضا

تفاوت تاریخ مصرف و تاریخ انقضا

تاریخ انقضا معمولاً عددی است که روی محصول درج می‌شود. تاریخ مصرف زمانی است که از باز شدن محصول می‌گذرد. برندهای معتبر روی محصول خود تاریخ مصرف را شبیه شکل بالا درج می‌کنند. عدد کنار ظرف، تعداد ماه‌هایی است که پس از بازشدن درپوش محصول فرصت دارید از آن استفاده کنید. اگر روی محصول عددی درج نشده بود، طبق دسته‌بندی زیر عمل کنید.

  • ژل حمام و شامپو: ۲ تا ۳ سال
  • لوسیون بدن: ۹ تا ۱۲ ماه
  • کرم صورت کاسه‌ای: ۹ ماه
  • کرم صورت با بطری‌های پمپی یا تیوپی: ۱۲ ماه (یک سال)
  • لاک ناخن: ۱ تا ۲ سال
  • ریمل مژه و ابرو: ۳ ماه
  • کانسیلر: ۳ تا ۶ ماه
  • کرم روز و شب: ۶ تا ۹ ماه
  • پاک‌کننده آرایش: ۶ تا ۹ ماه
  • اسکراب و لایه‌بردارها: ۶ تا ۹ ماه
  • ماسک مرطوب‌ کننده: ۶ تا ۹ ماه
  • کرم ضدقرمزی: ۸ ماه
  • کرم‌پودر: ۹ ماه
  • رژگونه: ۲ تا ۳ سال
  • سایه چشم: ۲ تا ۳ سال
  • پنکک: ۲ تا ۳ سال
  • مداد چشم: ۲ سال
  • مداد ابرو: ۲ سال
  • رژ و مداد لب: ۲ سال

سخن پایانی

در این مقاله با نشانه های فاسد شدن لوازم‌ آرایشی خود آشنا شدید. اگر دوست دارید محصولات مطمئن بخرید و به سلامت پوست خود کمک کنید، حتماً سری به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی بزنید. چقد راز این اطلاعات برای شما تازه بود؟ چند درصد از آن را می‌دانستید؟ حواستان به محصولات پوستیتان هست؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاه‌ها 13484بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه