تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

علت خشکی مو و روش پیشگیری از بروز آن چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
علت خشکی مو و روش پیشگیری از بروز آن چیست؟

یکی از دلایل ریزش مو و استفاده از بهترین شامپو برای ریزش مو، خشکی بیش از حد آن است. موهای خشک و شکننده در مردان و زنان و در سنین مختلف دیده می‌شود. در حقیقت، خشکی مو بین زن و مرد تفاوتی ندارد. اگرچه خشکی مو ممکن است آزاردهنده باشد؛ اما معمولاً نشانه‌ای از یک بیماری جدی نیست و چند تغییر ساده در برنامه مراقبت از مو می‌تواند خشکی را کاهش دهد. ما قصد داریم در این مقاله به بررسی علت خشکی مو و روش پیشگیری از آن صحبت کنیم.

آشنایی با خشکی مو

علت خشکی مو

غدد چربی موجود در فولیکول‌های موی شما روغنی طبیعی به نام سبوم تولید می‌کنند که باعث محافظت از مو و رطوبت طبیعی آن می‌شود. با افزایش سن یا دلایل دیگر، بدن چربی کمتری تولید می‌کند و موهای شما بیشتر در معرض خشکی قرار می‌گیرند. افرادی که دارای موهای فر یا موج‌دار هستند، بیشتر از سایر افراد در معرض خشکی مو قرار می‌گیرند. دلیل این امر این است که در موهای موج دار، سبوم به‌راحتی نمی‌تواند به انتهای مو برسد. به همین دلیل هم هست که در بهترین شامپو برای ریزش مو ترکیباتی وجود دارد که سبوم و رطوبت طبیعی مو را تنظیم می‌کند.

عوامل و علت بروز خشکی مو

عوامل بروز عارضه

عوامل محیطی، برنامه مراقبت از مو و نوع هورمون‌های شما می‌توانند در مرطوب نگه‌داشتن و سلامت موهای شما نقش داشته باشند. اگر در هر کدام این‌ها اختلال ایجاد شود، موهای شما خشک و شکننده می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خشکی مو اشاره می‌کنیم.

  • شامپو زدن بیش از حد

شامپو زدن بیش از حد به موها، یکی از عوامل و علت های خشک شدن مو است. در واقع این کار باعث می‌شود چربی ضروری و محافظ مو از بین رفته و پوست و موی سر به‌شدت خشک شود. البته اینکه شما در طول هفته چند بار به حمام‌کردن یا شستن موی سر خود احتیاج دارید، امری کاملاً شخصی است. مثلاً اگر موهایتان ذاتاً خشک است، شاید لازم باشد به جای حمام‌کردن روزانه، هر ۳ روز یک‌بار سرتان را با شامپو بشویید. همچنین اگر موهای شما فر یا موج دار است، سعی کنید گاهی سرتان را بدون شامپو بشویید و استفاده از شامپو را به ۲ بار در هفته کاهش دهید.

  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش ناشی از نور خورشید یا برنزه‌شدن در دستگاه سولاریوم یکی دیگر از عوامل و علت های خشکی مو است. اشعه فرابنفش خورشید همان قدر که به پوست شما آسیب می‌رساند، می‌تواند به لایه بیرونی موهای شما که کوتیکول نامیده می‌شود نیز آسیب برساند .کوتیکول از لایه‌های داخلی مو محافظت کرده و به حبس‌شدن رطوبت کمک می‌کند. وقتی کوتیکول آسیب دید، موهای شما خشک یا شکننده می‌شود.

  • سشوار کشیدن و استفاده از آب گرم

قراردادن مو در معرض گرما هنگام سشوار یا حمام کردن با آب گرم، یکی دیگر از علت های خشکی مو است. مطالعات نشان می‌دهد که هر چه سشوار کشیدن مو با دمای بیشتری انجام شود، میزان آسیب‌دیدگی مو نیز به همان میزان افزایش می‌یابد.

  • اختلال در عملکرد تیروئید

غده تیروئید شما هورمون‌هایی تولید می‌کنند که باعث کنترل سوخت‌وساز بدن شما می‌شود. نتیجه پژوهش‌ها حاکی از آن است که هورمون‌های تیروئید با تأثیر بر سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های مو رشد مو را تحریک می‌کنند. هم کم‌کاری تیروئید و هم پرکاری آن می‌تواند تأثیر منفی بر رشد مو داشته و یکی از علت های بروز خشکی مو باشد.

  • آب کلر دار

تماس مکرر با آب کلر دار ممکن است میزان چربی طبیعی موهای شما را کاهش دهد. همین موضوع به خشکی موی شما منجر می‌شود.

  • محصولات آرایشی مو

برخی از محصولات آرایشی مو حاوی مواد خشن هستند و ممکن است موهای شما را خشک کنند. برخی ترکیبات مانند ایزوپروپیل الکل، پروپانول و الکل پروپیل در محصولات آرایش مو وجود دارد که به‌تنهایی علت خشکی مو در خانم‌ها و آقایان می‌شود. اگر هر کدام از این عبارت را روی محصول خود مشاهده کردید، دست از مصرف آن بکشید.

پیشگیری از بروز موهای خشک و شکننده

پیشگیری از بروز موهای خشک و شکننده

در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید موهای خود را به‌راحتی هیدراته و سرحال نگه دارید:

  • کمتر شامپو بزنید

اگر موهای شما خشک است، می‌توانید حداکثر یک تا دو بار در هفته از شامپو استفاده کنید. اگر دچار ریزش مو شده‌اید، از بهترین شامپو برای ریزش مو استفاده کنید.

  • از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید

استفاده از آب ولرم تا خنک هنگام شستن موها به شما در حفظ رطوبت کمک می‌کند.

  • شامپو یا نرم کننده خود را تغییر دهید

تعویض شامپویی که در حال مصرف آن هستید با شامپویی که مخصوص موهای خشک طراحی شده است، به مرطوب نگه‌داشتن موی شما منجر می‌شود.

  • از نرم کننده یا ماسک مو استفاده کنید

برخی از ماسک‌های مو را باید در حمام و در آخرین مرحله آبکشی سرتان استفاده کنید. برخی را نیز بهتر است قبل از حمام‌کردن به موی خود بزنید و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه موهای خود را با شامپو مناسب و آب ولرم بشویید.

  • موهایتان را با جریان طبیعی هوا خشک کنید

این شیوه می‌تواند به شما در جلوگیری از آسیب ناشی از گرمای احتمالی کمک کند. اگر به هر دلیل مجبور هستید موهایتان را سشوار بکشید، سعی کنید از کمترین درجه حرارت آن استفاده کنید.

  • موی خود را از نور خورشید بپوشانید

اگر به پیاده‌روی می‌روید یا در ساحل قدم می‌زنید یا کار شما به گونه‌ای است که باید در محیط باز کار کنید، حتماً سر خود را با کلاه یا روسری و دستمال سر بپوشانید تا اشعه کمتری به موهای شما برسد.

سخن پایانی

در این مقاله به علت های خشکی مو پرداختیم. همچنین چند راه برای پیشگیری از بروز این اتفاق به شما پیشنهاد کردیم. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین شامپو برای ریزش مو به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. شما برای درمان یا پیشگیری از بروز موی خشک چه راهکارهایی دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 6298بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه