۱۵٪ تخفیفِ بیشتر برای همهٔ ضدآفتاب‌ها با کد تخفیفِ استثنائی SUN15 فقط تا پنجشنبه!

علت ریزش مژه چیست و چه روشی برای درمان آن وجود دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
علت ریزش مژه چیست و چه روشی برای درمان آن وجود دارد؟

خیلی افراد حتی سراغ بهترین مارک ریمل هم نمی‌روند؛ زیرا سابقه ریزش مژه داشته‌اند و با آرایش چشم این عارضه تشدید شده است. این افراد همیشه از آرایش چشم بیزار هستند و همیشه نگرانند که یک روز همه مژه های خود را از دست بدهند. از‌آنجایی‌که این افراد کم هم نیستند و دغدغه آن‌ها کاملا درست و منطقی است، در این نوشته بنا داریم علت ریزش مژه و روش جلوگیری از ایجاد و همچنین راه‌های درمان آن را بیان کنیم.

ریزش طبیعی مژه

ریزش طبیعی مژه

برای طرف‌داران بهترین مارک ریمل باید بگوییم که دیدن چند تار مو روی صورت یا گونه چندان عجیب نیست. مژه نیز مثل مو یک چرخه رشد دارد که در آن تارهایی که به سن بلوغ رسیده‌اند، از ریشه جدا می‌شوند و تار جدیدی جای آن‌ها را می‌گیرد. به این ترتیب همیشه مژه‌های جوان و تازه روی پلک خود دارید. این چرخه تا زمانی که به کم‌پشت‌شدن مژه منجر نشود، کاملاً طبیعی است. در واقع بین سه مرحله عادی رشد مژه اگر وقفه‌ای بیفتد و از زمان ریزش تارهای قبلی تا زمان ایجاد تار جدید فاصله زیادی باشد، نگرانی شما منطقی است و باید به فکر درمان آن باشید.

علت ریزش مژه

علت ریزش مژه

شاید برای شما هم جالب است که بدانید علت ریزش مژه چیست. اگر بعد از استفاده از ریمل دچار این عارضه می‌شوید، شک نکنید که حساسیت به ریمل باعث این اتفاق شده است. در غیر این صورت عواملی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، باعث ریزش مژه می‌شوند:

  • آلوپسی آره آتا
  • اسکلرودرمی
  • پرکاری تیروئید
  • کم کاری تیروئید
  • لوپوس
  • التهاب پلک ها
  • شیمی درمانی.

درمان های طبیعی ریزش مژه

درمان های طبیعی ریزش مژه

چند روش برای درمان ریزش مژه وجود دارد که می‌توانید با به‌کارگیری آن‌ها، این عارضه را متوقف یا حتی درمان کنید. یکی از مهم‌ترین این روش‌ها درمان طبیعی است که داشتن یک رژیم غذایی سالم رکن اصلی آن محسوب می‌شود. این رژیم غذایی باید شامل مواد ضروری برای رشد مژه باشد. در واقع اگر هیچ بیماری زمینه‌ای یا هورمونی خاصی نداشته باشید، فقط فقر غذایی باعث ریزش مو و مژه شما می‌شود. تغذیه مناسب با سلامت پوست و موی شما در ارتباط مستقیم است. مواد اصلی که باعث تقویت مژه می‌شوند را در ادامه برایتان معرفی می‌کنیم.

  • پروتئین

موهای شما عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است؛ بنابراین استفاده از رژیم غذایی حاوی این ماده مهم، بسیار حیاتی است. پروتئین اسیدهای آمینه‌ای را فراهم می‌کند که برای تولید کراتین لازم است. کراتین می‌تواند به سالم‌ماندن و تقویت مژه ها کمک کند.

  • بیوتین

بیوتین همچنین از تولید کراتین پشتیبانی می‌کند و مانع از ریزش مژه می‌شود. این ماده در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله آجیل، گل کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، پیاز، پیازچه و غلات کامل یافت می‌شود.

  • ویتامین آ و ث

میوه و سبزیجات تازه حاوی ویتامین‌ها و املاح مختلفی هستند. در بین این‌ها ویتامین‌های آ و ث به تولید سلول‌های تازه کمک می‌کنند و باعث طراوت و شادابی پوست و مو می‌شوند. این دو نوع ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی، انواع توت و آووکادو وجود دارد.

  • نیاسین

نیاسین (ویتامین B-3) به بهبود جریان خون در فولیکول‌های مو کمک می‌کند و باعث رشد مو و مژه می‌شود. نیاسین در برخی مواد غذایی مانند مرغ، ماهی، گوشت گاو، بوقلمون، بادام زمینی، نخود سبز و آووکادو پیدا می‌شود.

  • آهن

رژیم غذایی فاقد آهن ممکن است باعث شود بسیاری از مژه ها همزمان در مرحله میانی یا مرحله استراحت از رشد خود باقی بمانند و مژه جدیدی تولید نشود. خوردن غذاهای غنی از آهن می‌تواند از این امر جلوگیری کند. این مواد شامل سبزیجات تیره و برگ مانند اسفناج، میوه خشک‌شده، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا، غلات غنی‌شده با آهن و غیره هستند.

  • مولتی ویتامین

گاهی لازم است در کنار غذای خود از مکمل‌های مولتی ویتامین هم استفاده کنید. برای این موضوع برندهای مختلف در بازار وجود دارد که بیشترشان سالم و مفید هستند. البته قبل از تهیه هر کدام با پزشک یا متخصص مشورت کنید که محصول مصرفی شما حاوی همه انواع ویتامین باشد.

درمان های شیمیایی و دارویی ریزش مژه

درمان های شیمیایی و دارویی ریزش مژه

علاوه بر روش‌های طبیعی و خوراکی برای درمان ریزش مژه، روش‌های شیمیایی هم برای این کار وجود دارد. شما می‌توانید طیف وسیعی از سرم های رشد مژه و ژل های نرم کننده را از داروخانه یا فروشگاه‌های معتبر پیدا کنید. این‌ها را می‌توان به‌تنهایی استفاده کرد یا در زیر آرایش از آن‌ها بهره برد. برخی از انواع بهترین مارک ریمل حاوی نرم کننده‌هایی مانند کمپلکس‌های لیپیدی یا پپتیدی هستند که تا حدودی به رشد مژه کمک می‌کنند.

روش های جلوگیری از ریزش مژه در آینده

روش های جلوگیری از ریزش مژه در آینده

تغییرات اندک در عادات روزانه شما می‌تواند از ریزش بیش از حد مژه جلوگیری کند. بسته به سبک زندگی خود، روش‌های زیر را در پیش بگیرید تا از ریزش مژه جلوگیری کنید.

  • استفاده از بهترین مارک ریمل

ممکن است به نوع ریمل خود حساسیت داشته باشید. تا حد ممکن سراغ ریمل ضد آب نروید. اگر لازم بود از فرمول ضد آب استفاده کنید، سراغ بهترین مارک ریمل شناخته‌شده بروید. برای این منظور می‌توانید به فروشگاه اردمی مراجعه کنید.

  • پاک کردن آرایش چشم با ملایمت

مالش یا کشیدن مژه ها، به‌خصوص هنگامی که از ریمل ضد آب استفاده کرده‌اید، می‌تواند باعث ریزش مژه ها شود. استفاده از پاک کننده آرایش ملایم و بهره‌بردن از نرم‌کننده‌های مخصوص شستن آرایش صورت تا حد زیادی به پاک‌کردن درست آرایش چشم کمک می‌کند.

  • شستن آرایش قبل از خواب

باقی ماندن آرایش روی صورت در زمان خواب باعث پیری و ایجاد چروک روی پوست می‌شود. باقی‌ماندن ریمل روی مژه هم باعث می‌شود اکسیژن کافی به آن‌ها نرسد و تار مژه به‌مرور حساس و شکننده شود. همین موضوع به ریزش مژه می‌انجامد. ضمن اینکه ممکن است مواد ریمل در طول شب به چشم شما وارد شده و باعث حساسیت یا عفونت آن شود.

  • استفاده درست از فرمژه

استفاده نادرست از فرمژه دستی یا برقی باعث ریزش شدید مژه‌ها می‌شود؛ زیرا فشار زیادی روی مژه ها وارد می‌کند. سعی کنید تا حد ممکن از این دستگاه‌ها مخصوصاً فرمژه های برقی و حرارتی استفاده نکنید.

  • گذاشتن و برداشتن اصولی اکستنشن و مژه مصنوعی

اکستنشن مژه معمولاً با چسب مخصوص بهداشتی به مژه های طبیعی شما می‌چسبند. برداشتن چسب ممکن است مژه های شما را هم بیرون بکشد. در چنین مواقعی برای برداشتن اکستنشن مژه حتماً از پاک کننده ملایم با پایه چربی استفاده کنید. یا اجازه دهید چسب‌ها به‌مرور و به‌طور طبیعی از بین بروند. در بسیاری مواقع هم استفاده از بهترین مارک ریمل بلندکننده و حجم دهنده به جای اکستنشن و مژه مصنوعی پیشنهاد می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به موضوع ریزش مژه و راه های جلوگیری و درمان آن پرداختیم. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای خرید بهترین مارک ریمل یا انواع فرمژه‌های دستی مرغوب به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. اگر هم پرسش یا نظری درباره ریزش مژه یا روش تقویت آن دارید، در بخش نظرات بلاگ مطرح کنید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 6490بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه