مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

برای برطرف کردن واریس چه ویتامین‌هایی مصرف کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
برای برطرف کردن واریس چه ویتامین‌هایی مصرف کنیم؟

بعضی عارضه‌های جسمی ممکن است درد و ناراحتی زیادی به همراه نداشته باشند اما به لحاظ زیبایی‌شناختی خوشایند نیستند. گشاد شدن سیاهرگ‌ها که به آن واریس نیز گفته می‌شود، عارضه‌ای است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند، خوشبختانه این عارضه نیز مانند بسیاری دیگر از عارضه‌های جسمی، با رعایت رژیم غذایی مناسب، قابل جلوگیری است.

با این حساب، این سوال پیش می‌آید که مصرف چه میوه‌هایی از گشادی سیاهرگ‌ها و واریس جلوگیری می‌کند. در این مطلب به این پرسش پاسخ خواهیم داد، اما بهتر است ابتدا ببینیم چرا سیاهرگ‌ها گشاد می‌شوند؟

همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید وظیفه اصلی سیاهرگ‌ها، انتقال خون به قلب است. جریان مناسبِ خون در دستگاه گردش خون باعث می‌شود تا تمامی مواد مغذی به اندام‌های مختلف بدن برسند.

سیاهرگ‌ها در واقع نقش لوله‌های یک‌طرفه‌ای را در بدن ایفا می‌کنند که از بازگشت جریان خون به اندام‌ها جلوگیری می‌کنند. به این ترتیب اگر این لوله‌های حیاتی در بدن ضعیف شوند یا اینکه فرآیند گردش خون در آنها به هر دلیلی مختل شود، جریان خون دوباره به رگ‌ها بر می‌گردد و در نتیجه شاهد گشاد‌ شدن سیاهرگ‌ها خواهیم بود. در این حالت سیاهرگ‌ها به اندازه‌ای متورم و گشاد‌ می‌شوند که به راحتی می‌توان آن‌ها را از زیر پوست مشاهده کرد.
متاسفانه باید گفت مشکل گشاد‌ شدن سیاهرگ‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود و واریس، عوارضی نظیر خستگی مفرط، احساس سنگینی و تورم شدید در پاها را به دنبال دارد. همان‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم، در این مطلب، ویتامین‌هایی را معرفی می‌کنیم تا با رساندن‌ آنها به بدن، عوارض واریس را کاهش دهید.

چهار ویتامین موثر در برطرف کردن واریس

ویتامین C:

ویتامین C

به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند. ویتامین C تاثیر بسیار مثبتی در از بین بردن التهاب دارد و در فرآیند تولید کلاژن نیز مؤثر است.

بد نیست بدانید کلاژن، فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن است. این ویژگی‌های ویتامین C باعث می‌شود تا دیواره رگ‌ها استحکام بیشتری داشته باشند، از طرف دیگر به ترمیم قسمت‌های بدن نیز که در اثر رادیکال‌های آزاد تخریب شده‌اند کمک می‌کند. با این حساب، برای بهره‌مند شدن از مزایای ویتامین C جهت برطرف کردن گشادی‌ سیاهرگ‌ها، پیشنهاد می‌کنیم انواع توت‌ها، گل کلم، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پرتقال و لیمو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ویتامین E:

ویتامین E

باعث بهبود سلامتی رگ‌ها و ارتقا گردش خون می‌شود و از چسبیدن پلاکت‌های خونی به دیواره‌های رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

به این ترتیب، افرادی که از گرفتگی عضلات پا به دلیل سخت شدن جریان گردش خون رنج می‌برند، توصیه می‌کنیم حتما ویتامین E را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

گل کلم، اسفناج و کیوی منابع غنی از ویتامین E به‌حساب می‌آیند.

ویتامین E را در بعضی از مواد غذایی غنی شده نیز می‌توان یافت.

ویتامین B:

ویتامین B

ویتامین‌های مختلفی را در گروه ویتامین B کمپلکس می‌توان یافت. تیامین یا ویتامین B۱، ریبو فلاوین یا ویتامین B۲، نیاسین یا ویتامین B۳، اسید فولیک، ویتامین B۶، ویتامین B۱۲، بیوتین یا ویتامین B۷ و اسید پانتوتنیک، را می‌توان در گروه ویتامین‌های B قرار داد. اگر رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید، این گروه از ویتامین‌های مفید به خوبی به سراسر بدن شما منتقل شده و باعث بهبود وضعیت رگ‌ها می‌شوند.

ویتامین‌های B را می‌توانید در غذاهای فرآوری نشده نظیر برنج قهوه‌ای، گندم و جو پیدا کنید. فرآورده‌های گوشتی نظیر جگر، گوشت بوقلمون و ماهی تن نیز دارای ویتامین B هستند.
به غیر از موادی که ذکر شد، در سیب‌زمینی، موز، عدس، فلفل‌های تند، لوبیا، مخمرهای غنی شده و شیره چغندر قند نیز می‌توان ویتامین‌های B را یافت.

ویتامین K:

ویتامین K

مالیدن کرم‌های محتوی ویتامین K به تقویت مویرگ‌ها کمک می‌کند. جالب است بدانید ویتامین K بر اساس عبارتی آلمانی (koagulation) نام‌گذاری شده است، این عبارت معنای گرفتگی خون را می‌دهد. گرفتگی خون، در بدن انسان مانند چاقوی دو لبه عمل می‌کند، گاهی اوقات لخته شدن خون در یکی از اندام‌های داخلی دردسر ساز می‌شود و از طرف دیگر گرفتگی خون در حین بریده شدن قسمتی از بدن باعث توقف خونریزی خواهد شد.

میوه‌های برگ‌دار نظیر اسفناج، گل کلم و کلم بروکسل در کنار جعفری از مواد غذایی سالمی هستند که به عنوان منبع غذایی سرشار از ویتامین K به کمک شما خواهند آمد.

موادی که به آنها اشاره کردیم را می‌توانید میل کنید یا آب آنها را گرفته و نوش جان نمایید. از طرف دیگر این روزها شاهد افزایش محبوبیت اسموتی‌ها هستیم، با این حساب بد نیست نگاهی به اسموتی‌ داشته باشیم که در آن از ویتامین C برای مبارزه با واریس و گشاد‌ی سیاهرگ‌ها کمک گرفته شده است:

اسموتی‌ سرشار از ویتامین C:

۱ فنجان تمشک؛
نصف فنجان آب پرتقال
نصف فنجان زغال اخته
نصف فنجان توت‌فرنگی

تمامی این مواد را با هم در مخلوط‌کن ترکیب کنید تا حالتی نرم به خود بگیرند، سپس در یک لیوان ریخته و نوش‌جان کنید.

در کنار مصرف این ویتامین‌ها، اگر درد واریس، امان شما را بریده، پیشنهاد می‌کنیم موارد کلیدی زیر را نیز رعایت کنید:

  • تا می‌توانید آب بنوشید.
  • گاهی اوقات پاهای خود را به سمت بالا بگیرید.
  • از پوشیدن جوراب‌های مخصوص واریس غافل نشوید.
  • ورزش‌های سبک انجام دهید یا مسافت‌های کوتاهی را پیاده طی کنید.
  • به فکر کاهش وزن خود باشید.

واریس از آن دسته عارضه‌هایی است که افراد بسیاری به آن مبتلا می‌شوند، به این ترتیب اگر شما هم در زمینه برطرف کردن گشادی‌ سیاهرگ‌ها اطلاعات خوبی دارید، این موارد را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Avogel دیدگاه‌ها 5071بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>