مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

۷ اشتباه مرگبار برای ساختار بدن

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
۷ اشتباه مرگبار برای ساختار بدن

قوز کردن تنها حالتی نیست که برای بدن مضر است اما در هر صورت در صدر لیست حالت‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد، قرار دارد. عادت‌ها و حالت‌های مضر و متعددی وجود دارند که به کمر شما آسیب می‌رسانند (که خود افراد نیز در انجام آن‌ها مقصر هستند). در ادامه به این ۷ اشتباه مرگبار که مضرترین عادات روزانه در وضع اندامی بدن می‌باشند، پی خواهید برد؛ درنتیجه می‌توانید از درد و رنج و آسیب‌دیدگی و همچنین از زحمت رفتن نزد پزشک پیشگیری کنید.

۱- قوز کردن

قوز کردن از قوز کردن با حالتی که سر خم شده و کمر کاملا قوس‌دار است، اجتناب کنید. این حرکت، مرگبارترین حالت برای ستون فقرات شما به‌شمار می‌رود. انجمن متخصصان وضع اندام، از این وضعیت که سبب ایجاد ضایعه در ستون فقرات می‌شود و سندرم گردن پیامکی “text neck” نامیده می‌شود، به عنوان «اعتیاد نوین» یاد می‌کنند؛ این امر به قوزدار شدن افراد می‌انجامد. عارضه گردن پیامکی به سبب نگاه کردن طولانی مدت افراد با سری خم شده، به وسایلی نظیر تلفن و تبلت روی می‌دهد. این عمل به آسیب‌دیدگی در گردن انسان منجر می‌شود. 70 درصد از افراد 16 تا 44 ساله درمعرض  خطر ابتلا به این سندروم و آسیب دیدگی مزمن در گردن هستند.
بدیهی است که قرار گرفتن بدن در وضعیتی مناسب، بهترین راه حل و سالم‌ترین گزینه برای پیشگیری از این عارضه می‌باشد، اما همیشه انجام این عمل امکان‌پذیر نیست. اگر در تمام طول روز نمی‌توانید در وضعیت صحیح قرار بگیرید، باید به خاطر داشته باشید که وضعیت بد و بدتری نیز وجود دارد. به ویژه در زمان‌هایی که در حال استراحت هستید، به جای قوز کردن، به صندلی خود تکیه داده و دراز بکشید و هیچ‌گاه به‌گونه‌ای ننشینید و یا نایستید که سر شما به جلو خم شده باشد.

۲- بی‌حرکت ماندن در یک وضعیت

بی‌حرکت ماندن در یک وضعیت ممکن است تا کنون کمر شما آسیب دیده باشد (شاید به دلیل ماندن در یک وضعیت اشتباه) و یا شاید آن‌قدر گرفتار هستید که حتی فرصت بلند شدن نیز ندارید! پشت میز نشستن به مدت طولانی به منزله قرار گرفتن در یک وضعیت اشتباه است و به همان میزان برای بدن مضر است. از جای خود برخاسته و حتی برای مدت کمی هم که شده چند قدمی راه بروید، مثلا تا محل آب‌سردکن بروید یا اگر در منزل هستید، دوش مختصری بگیرید یا این که عضلات خود را تکان دهید و تنش ایجاد شده در بدن خود را آزاد کنید. تحرک داشتن، سبب می‌شود تا مایعات بدن به حرکت در بیایند که در نهایت میزان اسید لاکتیک ایجاد شده در عضلات اطراف ستون فقرات را کاهش می‌دهند و برای رفع درد مفید است.

۳- قرار دادن پاها روی هم

قرار دادن پاها روی هم باید اذعان کنیم که اکثریت افراد، به ویژه خانم‌ها، در هنگام نشستن چنین حالتی را بر می‌گزینند، اما اصلا نمی‌دانند که این حرکت تا چه حد می‌تواند مضر باشد! هنگامی که پاهای خود را بر روی یکدیگر قرار می‌دهید، باعث چرخش لگن به سمت جلو و فشردگی ستون فقرات می‌شوید. این عمل بر روی قسمت تحتانی کمر شما فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود تا کمی وزن خود را به یک سمت بدن بیندازید (به سمت پایی که در زیر قرار گرفته است) و تعادل لگن را بر هم می‌زنید. اگر باور نمی‌کنید، این کار را امتحان کنید: در هنگامی که پاهای خود را روی هم قرار داده‌اید، کشیده نگه داشتن ستون فقرات، عملی بسیار سخت و آزار دهنده خواهد بود.
یک حقیقت جالب: اکثر ما طبق عادت در هنگام نشستن، پاهای خود را به صورت ضربدر روی هم می‌گذاریم و همیشه به طور ناخودآگاه یک پای مشخص را بر روی دیگری قرار می‌دهیم! فرقی نمی‌کند که راست دست یا چپ دست باشیم، برخی از پژوهش‌ها حاکی از این امر هستند که ممکن است بین پای انتخابی ما برای قرار گرفتن بر روی پای دیگر و نیم‌کره‌ای از مغز که بیشتر اوقات به کار برده می‌شود، ارتباطی وجود داشته باشد.

۴- بلند کردن اجسام سنگین

بلند کردن اجسام سنگین این مورد را بارها پیش از این هم به ما گوشزد کرده‌اند، اما هنوز هم آن را تکرار می‌کنیم! برداشتن اجسام سنگین در حالی که به جلو خم شده‌اید، سبب وارد آمدن فشار شدیدی به عضلات اطراف ستون فقرات می‌شود. میزان آسیب‌دیدگی کمر شما، به وزن جسمی که بلند می‌کنید بستگی دارد. صرف نظر از این که چه قدر ورزش می‌کنید، عضلات اطراف ستون فقرات شما در مقایسه با عضلات پاهای شما، همواره کوچک‌تر و ضعیف‌تر هستند. (مطمئن باشید! اگر قرار بود این‌گونه نباشند، بی‌شک شکل وحشتناکی داشتند). پاهای شما توانایی بیشتری در تحمل بار سنگین دارند، بنابراین عادت کنید که زانوهای خود را خم کرده و اجسام را با کمری صاف بلند کنید، عادت کنید این روش را برای اجسام کوچک‌تر و سبک‌تر نیز به کار ببندید. بدین ترتیب هر زمان که مجبور به بلند کردن اجسام سنگین‌تری شدید، اتفاقی خم نشده و جسم را بلند نمی‌کنید و به کمر خود صدمه نمی‌زنید.

۵- حمل کیف‌های سنگین

حمل کیف‌های سنگین همه می‌دانیم که از این مورد حتما باید اجتناب کرد، به‌خصوص اگر برای کار خود مجبور به حمل لوازم زیادی باشید! کیف‌هایی که بر روی یک شانه آویزان می‌شوند مانند کیف‌های لپ‌تاپی، کیف‌های دستی، ساک‌های ورزشی برای باشگاه زمانی که با بار اضافی همراه شده باشند، برای وضعیت بدن شما بسیار مضر هستند. یک کیف نباید بیشتر از ده درصد وزن شما را داشته باشد.
این موضوع به این دلیل است که مدل کیف‌های شانه آویز بر روی عضله ذوزنقه کتف شما فشار وارد می‌کند. این عضله، مهم‌ترین ماهیچه در کتف شما به‌شمار می‌رود که یک سری از بیماری‌ها از قبیل گرفتگی گردن، سر درد، ناراحتی‌های قسمت فوقانی کمر و… با آن در ارتباط هستند. وارد کردن چنین فشاری بر روی شانه (به ویژه در هنگام حمل وسایل زیاد) به اندازه کافی مضر است، اما میزان آسیب آن به اینجا ختم نمی‌شود! وزن کیف، خود به خود بدن شما را به سمت پهلو سوق می‌دهد و سبب می‌شود تا به یک سمت خم شوید. احتمالا برای جبران این شرایط، سعی می‌کنید خود را به سمت دیگر خم کنید تا تعادل بالا تنه خود را حفظ نمایید. این عمل همه فشار را بر روی کمر شما وارد می‌کند و ممکن است به آزردگی و آسیب‌دیدگی آن منجر شود.
اگر امکان دارد، سعی کنید برای حمل وسایل خود از کوله پشتی استفاده کنید، زیرا این وسیله وزن بار را به‌طور مساوی میان دو کتف بدن تقسیم می‌کند. اگر این امکان وجود نداشت، وسایل خود را در دو کیف قرار دهید و سعی کنید بین وزن دو کیف تعادل ایجاد کنید تا این که دیگر یک طرفی راه نروید.

۶- توزیع نابرابر وزن به یک سمت بدن

توزیع نابرابر وزن به یک سمت بدن چه ایستاده و چه نشسته باشید، تکیه دادن به یک طرف، حتی اگر تکیه‌گاه یک میز باشد، آسان است. قرار دادن تمام وزن بدن بر روی یک سمت آن، باعث می‌شود تا ستون فقرات به طور غیر طبیعی به سمت پهلو خم شود و بر روی قسمت تحتانی کمر فشار وارد کند. هر چه قدر هم که ممکن است ایستادن بر روی یک پا و یا تکیه دادن به یک طرف صندلی راحت باشد، اما همچنان خطرناک است؛ پس اطمینان حاصل کنید که وزن خود را به طور مساوی بین دو طرف بدن توزیع کرده‌اید.

۷- گودی کمر معکوس

گودی کمر معکوس داشتن کمر قوس‌دار مضر است اما تلاش برای صاف کردن کمر و یا قوس‌دار کردن کمر در جهت عکس برای رفع خستگی نیز به همان میزان برای بدن ضرر دارد. هدف، داشتن ستون فقراتی متعادل و کشیده است تا قوس طبیعی کمر، که عامل محافظت کننده عضلات و مفاصل است از فشار شدید و صدمه حفظ شود. برای رسیدن به یک وضعیت مناسب، تصور کنید که سر شما با یک طناب به بالا کشیده می‌شود؛ اندکی قفسه سینه خود را جلو آورده و شکم خود را داخل ببرید؛ استخوان کتف خود را پایین و عقب نگه داشته و چانه را کمی به سمت داخل بدهید. هدف شما داشتن وضعیتی مقتدرانه است که نشان‌دهنده اعتماد به نفس شما، به بهترین شکل ممکن باشد.

منبع: LumoBodyTech دیدگاه‌ها 4567بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>