تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۰ نشانه ابتلا به بیماری‌ های کلیوی

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
۱۰ نشانه ابتلا به بیماری‌ های کلیوی

به گفته متخصصان، در آمریکا بیش از ۲۶ میلیون بزرگسال به بیماری‌ های کلیوی مبتلا هستند و اغلب آن‌ها (بیش از ۹۰ درصد) از این موضوع اطلاعی ندارند! بیشترین عوامل خطرزا درباره بیماری های کلیوی شامل فشار خون بالا، دیابت، وراثت و سن بالای ۶۰ سال می‌باشند.

بهترین راه تشخیص بیماری‌ های کلیوی آزمایش است، اما نشانه‌های جسمی دیگری هم وجود دارند. گاهی اوقات این علایم را به جای بیماری کلیه، به موارد دیگری مربوط می‌دانند. این بدان دلیل است که افراد دارای بیماری های کلیوی تا مراحل آخر، علایم آن را تجربه نمی‌کنند، تا جایی که کلیه یا از کار می‌افتد و یا مقدار زیادی پروتئین دفع می‌کند! در این مقاله ۱۰ نشانه ذکر می‌شوند که ممکن است زنگ خطر ابتلا به بیماری‌ های کلیوی باشند:

۱-  احساس خستگی در شما بیشتر شده است:

انرژی کمتری دارید و نمی‌توانید تمرکز کنید. کاهش شدید عملکرد کلیه می‌تواند به تولید سموم و ناخالصی‌هایی در خون منجر شود و این امر می‌تواند خستگی، ضعف و کاهش تمرکز ایجاد کند. کم خونی، یکی دیگر از عواقب بیماری های کلیوی است که به ضعف و خستگی منجر می‌شود.

۲-  پوست شما خشک و ملتهب است:

کلیه سالم کارهای زیادی انجام می‌دهد؛ زواید و پسماندهای اضافی را از بدن خارج می‌کند، به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند، استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد و املاح معدنی درون خون را تنظیم می‌کند! وقتی کلیه دیگر قادر به تنظیم درست املاح و مواد غذایی در خون نباشد، پوست خشک و ملتهب می‌تواند علامت بیماری استخوانی یا کمبود املاح معدنی باشد که اغلب با بیماری های کلیوی پیشرفته همراه است.

۳-  به سختی به خواب می‌روید:

وقتی کلیه به خوبی خون را تصفیه نکند، سموم به جای اینکه از طریق ادرار دفع شوند، بیشتر در خون باقی می‌مانند؛ این باعث می‌شود که به خواب رفتن برای بدن مشکل شود. همچنین ارتباط مستقیمی بین چاقی و بیماری‌ های کلیوی وجود دارد و آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) نیز بین این افراد شایع‌تر است.

بیخوابی یکی از علایم بیماری کلیوی

۴-  حس ادرار زیاد از حد دارید:

اگر حس می‌کنید که مدام باید ادرار کنید، به ویژه در شب، این مساله می‌تواند از علائم بیماری های کلیوی باشد. وقتی عملکرد تصفیه‌ای کلیه آسیب دیده باشد، نیاز به ادرار کردن افزایش می‌یابد. تکرر ادرار می‌تواند علامت عفونت ادراری یا پروستات بزرگ در مردان هم باشد.

۵-  مشاهده خون در ادرار:

کلیه سالم معمولا حین تصفیه خون، گلبول‌های قرمز را درون خون نگه می‌دارد، اما وقتی کلیه آسیب دیده باشد، این گلبول‌های قرمز وارد ادرار می‌شوند. این مشکل علاوه بر اینکه نشانه بیماری کلیوی است، ممکن است از تومور سرطانی، سنگ کلیه یا عفونت نیز خبر بدهد.

۶-  ادرار شما کف‌آلود است:

کف و حباب زیاد در ادرار، به ویژه در مواردی که شما را وادار به استفاده مکرر از سیفون می‌کند، نشان دهنده وجود پروتئین در ادرار است. این کف شبیه کفی است که از هم زدن سفیده تخم مرغ ایجاد می‌شود، زیرا پروتئین موجود در ادرار (آلبومین) از همان نوع پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ است.

۷-  اشتهای کمی دارید:

کمبود اشتها، علامت خیلی عمومی است که یکی از دلایل آن می‌تواند سمومی باشد که در اثر کاهش عملکرد کلیه تولید شده‌اند.

کم اشتهایی یکی از علایم بیماری کلیوی

۸-  همیشه اطراف چشم خود پف احساس می‌کنید:

مشاهده پروتئین در ادرار اولین نشانه آسیب عملکرد تصفیه‌ای کلیه است که به پروتئین اجازه ورود به ادرار می‌دهد. پف اطراف چشم ممکن است علامت این باشد که کلیه شما پروتئین زیادی وارد ادرار می‌کند به جای آنکه آن را در بدن نگه دارد.

۹-  مچ پای شما ورم دارد:

کاهش عملکرد کلیه، به حفظ سدیم و در نتیجه ورم پا و مچ پا منجر می‌شود. ورم در قسمت‌های پایینی بدن می‌تواند علامت بیماری‌های قلبی، سیاهرگ‌های پا و کبد نیز باشد.

۱۰-  عضلات شما دچار انقباض می‌شوند:

عدم تعادل الکترولیت و انقباض عضلانی، می‌تواند به دلیل عملکرد معیوب کلیه باشد. مثلا سطح پایین کلسیم و کنترل ناقص فسفر، باعث انقباض عضلات می‌شود.

در نهایت، تمامی علایم خود را به پزشک بگویید. اگر زمینه‌های ابتلا به این بیماری را دارید، حتما آزمایش خون و ادرار بدهید.

منبع: HuffingtonPost دیدگاه‌ها 6999بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>