تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

بادکش چیست و چرا مایکل فلپس این کار را انجام می‌دهد؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
بادکش چیست و چرا مایکل فلپس این کار را انجام می‌دهد؟

در مسابقات شنای المپیک، بسیاری از مردم لکه‌های کبودی را روی شانه راست و پشت مایکل فلپس دیدند. آیا او روی مدال‌هایش خوابیده بود؟ یا پشه زیکا او را نیش زده بود؟ هیچ‌کدام. مشخص شد که کبودی‌ها جای بادکش است، یک روش طب سنتی که بین ورزشکاران مطرح دنیا، متداول است.
خب این کار چگونه است؟ در بادکش‌درمانی، یک لیوان را برعکس روی ناحیه مورد نظر می‌گذارند. هوای داخل لیوان را با استفاده از یک پمپ یا حرارت خارج می‌کنند. این مکش، شدید است. قرار دادن لیوان‌ها حدود 5 دقیقه طول می‌کشد و باید 15 تا 20 دقیقه در همین حال باقی بمانند. کسانی که این کار را انجام داده‌اند می‌گویند دردی شبیه نیش زدن دارد.
بادکش بین ورزشکارانی که می‌خواهند انعطاف و دامنه حرکت خود را افزایش دهند متداول شده است. برخی نیز با اطمینان می‌گویند که بادکش‌درمانی بعد از ورزش‌های سنگین، خستگی عضله را برطرف می‌کند.

بادکش کردن

بادکش، مکشی ایجاد می‌کند که سبب بلند شدن پوست و بافت‌های زیرین آن از جای خود می‌شود. دقیقا معلوم نیست بادکش از چه طریقی موثر واقع می‌شود اما متخصصان این کار معتقدند مکش، باعث افزایش جریان خون در این نواحی شده و به همین دلیل رفع خستگی عضلانی را سریع‌تر می‌کند.
با این حال تاکنون مطالعه زیادی روی بادکش انجام نشده است. در یک بررسی روی 135 نفر، چنین نتیجه‌گیری شد که بادکش می‌تواند برای برخی مشکلات، از دردهای کمر گرفته تا آکنه (به ویژه وقتی با روش‌های دیگری همراه شود) مفید است. همچنین این تحقیقات هشدار می‌دهند بادکش را زیاد انجام ندهید زیرا هنوز مطالعه دقیقی روی آن انجام نشده است.

در این مقاله برخی از سوالات متداولی که ممکن است در ذهن شما پیش بیایند را به همراه توضیحی مختصر آورده‌ایم:

  • بادکش از کجا آمده است؟ آیا این یک روش جدید است؟

این یک روش درمانی مرسوم در اروپا، خاورمیانه، چین و آفریقاست. و این کار درمانی، از سال 1931 در ایالات متحده توسط پزشکان انجام می‌شود.

  • بادکش چطور عمل می‌کند؟

بادکش کردن

با استفاده از یک لیوان و یک شعله کوچک می‌توان این کار را انجام داد. همچنین می‌توان از پمپ استفاده کرد. جالب است که بدانید بادکش برعکس ماساژ عمل می‌کند. در ماساژ، شما عضله را فشرده می‌کنید؛ اما در این روش، سعی می‌کنید عضله را بیرون بکشید. شما پوست و لایه سطحی عضله را می‌کشید و آن را از عضله جدا می‌کنید پس ماهیچه به راحتی حرکت می‌کند و تسکین می‌یابد.

مکش، سبب می‌شود خون زیادی در آن ناحیه جمع شود و این کار روی عضله و بافت آن قسمت تاثیر می‌گذارد. اگر دردتان بیاید و کماکان به این کار ادامه دهید، ماساژ بسیار کاملی را دریافت خواهید کرد.

  •  این کار درد هم دارد؟ آن لکه‌ها دردناک به نظر می‌آیند

بادکش - مایکل فلپس

نه، تنها کاری که بادکش انجام می‌دهد این است که خون را در آن ناحیه جمع می‌کند. هرچه تجمع خون در آن ناحیه بیشتر باشد، لکه تیره‌تر خواهد شد. هرچه این کار را بیشتر انجام دهید هربار لکه‌های آن کمرنگ‌تر می‌شوند. طوری که بعد از 4 یا 5 جلسه هیچ لکه‌ای مشاهده نمی‌شود و یعنی این‌که عضله در آرامش کامل است. افراد بسیاری از این کار حس خوبی می‌گیرند.

  • فکر می‌کنید کار موثری باشد؟

بادکش کردن

از لحاظ علمی شواهدی وجود ندارد. فقط این‌که کسانی که این کار را کرده‌اند حس خوبی داشته‌اند. به‌طور تجربی ثابت شده است که این کار درد را کاهش داده و حرکت را بهبود می‌بخشد و به‌طور کلی تکسین‌دهنده است.

منبع: Webmd دیدگاه‌ها 5676بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>