مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

خشکی لب | بررسی علت ایجاد خشکی و راه های درمان

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
خشکی لب | بررسی علت ایجاد خشکی و راه های درمان

بی‌شک هدف همه ما از خرید بهترین مارک رژ لب این است که لب‌های زیباتری داشته باشیم. البته در کنار زیبایی خاصی که رژ لب به صورت ما می‌دهد، سلامت و لطافت لب‌ها نیز به زیباترشدن آن‌ها کمک شایانی می‌کند. لب‌های خشک، پوسته‌پوسته و ترک‌خورده همیشه صورت را بیمار و خسته نشان می‌دهد. شما می‌دانید چطور می‌توان این عارضه را درمان کرد؟ اگر پاسختان منفی است، همراه ما باشید تا به موضوع خشکی لب بپردازیم. در این نوشته علت ایجاد این عارضه و سپس روش‌های درمانش را بررسی می کنیم.

علت خشکی لب

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث خشکی لب ها شود. در زیر مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • نبودن غدد چربی در زیر پوست لب

نبودن غدد چربی در زیر پوست لب

اولین و شایع‌ترین علت خشکی لب ها، نبودن غدد چربی در زیر پوست آن است. پوست لب نیز مانند پوست سایر اجزای بدن، لطافت و شادابی‌شان را مدیون رطوبت پوست هستند. در همه سلول‌های پوست، غدد چربی وجود دارد که رطوبت ضروری آن را تأمین می‌کند؛ اما متأسفانه این غدد در پوست لب وجود ندارند. به همین دلیل هم هست که پوست لب، خیلی زودتر از سایر قسمت‌های بدن، خشک و پوسته‌پوسته می‌شود.

  • تأثیر آب‌وهوای محیط روی پوست

اگر مقالات قبلی بلاگ را خوانده باشید، به‌خاطر دارید که گفتیم پوست انسان در هوای سرد، به سمت خشکی می‌رود. همچنین وقتی هوا بسیار گرم و خشک باشد نیز پوست رطوبت خود را از دست داده و تا حد زیادی خشک می‌شود. پوست لب نیز از این قاعده جدا نیست. در روزهای سرد پاییز و زمستان و همچنین در شهرهای کویری مثل یزد و کرمان، خشکی لب بیشتر اتفاق می‌کند.

  •  بیماری‌های زمینه‌ای

 بیماری‌های زمینه‌ای

گاهی مصرف برخی داروها و ابتلا به برخی بیماری‌ها باعث بروز ترک و خشکی لب می‌شود. ساده‌ترین نوع بیماری، سرماخوردگی و انواع آنفولانزاست. حتی ورود باکتری یا آلودگی‌های محیطی به پوست لب باعث خشکی آن می‌شود.

  • کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی نیز ممکن است ریشه این مشکل باشد. سعی کنید میزان مصرف مواد غذایی خود را به تعادل برسانید. اطمینان حاصل کنید که از هر ماده مغذی حیاتی به اندازه کافی استفاده می‌کنید. از پزشک بخواهید برای جبران کمبود مواد مغذی‌، برایتان مکمل تجویز کند. البته هیچ چیز به اندازه یک رژیم غذایی سالم برای سلامتی و طراوت پوست بدن جواب نمی‌دهد.

  • خیس کردن لب با زبان

خیس کردن لب با زبان باعث خشکی لب

برخلاف تصور عموم مردم،خیس کردن لب با زبان به درمان خشکی لب هیچ کمکی نمی‌کند. این عادت باعث می‌شود مقداری از بزاق دهان روی لب قرار بگیرد. بخارشدن بزاق دهان به تبخیر رطوبت لب سرعت می‌بخشد.

  • حساسیت به برخی مواد

این احتمال نیز وجود دارد که به یک یا چند ماده که با لب شما در تماس هستند، حساسیت داشته باشید. نعنا یکی از رایج ترین مواد حساسیت‌زا است. حتی برخی از رژ لب‌ یا بالم لب نامرغوب، ایجاد حساسیت می‌کنند. همچنین بعضی افراد هستند که لبشان به مواد خمیردندان حساس است و با مسواک‌زدن، دچار خشکی می‌شود.

درمان خشکی لب

  • استفاده از بالم لب مناسب

استفاده از بالم لب برای درمان خشکی لب

بالم لب مانند یک محافظ عمل می‌کند. به این معنی که رطوبت و چربی ضروری پوست لب را در آن قفل می‌کند و مانع از تبخیر آن می‌شود. از سوی دیگر این سد دفاعی، مانع از ورود باکتری یا آلودگی‌های دیگر به پوست شده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

  • اسکراب به‌موقع لب

اسکراب لب کمک می‌کند سلول‌های مرده دور ریخته شود. به این ترتیب فرصتی برای تولید پوست جدید ایجاد می‌شود. این کار مخصوصاً قبل از استفاده از بهترین مارک رژ لب بسیار ضروری است. با این کار شما صاحب لبی نرم و زیبا می‌شوید. برای اسکراب لب هم می‌توانید از مخلوط یک قاشق مرباخوری شکر و کمی آبلیمو یا یک قاشق مرباخوری عسل و چند قطره آبلیمو استفاده کنید.

  • دوری از مواد حساسیت‌زا

دوری از مواد آلرژی زا

احتمالاً با یک آزمون و خطای ساده می‌توانید متوجه شوید که پوست لب شما به چه ماده‌ای حساسیت دارد. دوری از این ماده به شما در درمان خشکی لب، کمک بسزایی می‌کند. لانوین، اکالیپتوس، اسانس نعناع، اسانس دارچین، اکسی بنزون، سولفات‌های موجود در شوینده‌ها و خمیر دندان، پروپیل گالات، اسید سالیسیلیک و غیره همه می‌توانند یک ماده حساسیت‌زا برای لب شما باشند. حتی برخی میوه‌های محبوب هم در این لیست هستند؛ پس با کشفشان خیلی تعجب نکنید.

  • ترک دخانیات

مصرف دخانیات از هر نوعی که باشد هزاران بلا به بدن تحمیل می‌کند. یکی از سایع‌ترین آن‌ها زردشدن دندان‌ها و سیاه و زشت شدن لب‌هاست. برای درمان خشکی لب بهتر است دخانیات را کنار بگذارید.

مواد کمکی برای درمان خشکی لب

مواد کمکی برای درمان خشکی لب

برخی از مواد در بالم لب و حتی بهترین مارک رژ لب وجود دارد که به درمان خشکی کمک شایانی می‌کند. لیست برخی از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم.

  • روغن دانه کرچک؛
  • سرامیدها؛
  • دی متیکون؛
  • روغن دانه کنف؛
  • روغن معدنی؛
  • کره شی؛
  • مواد محافظ در برابر آفتاب، مانند اکسید تیتانیوم یا اکسید روی.

توصیه پایانی

اگر لب‌های شما حساس است و در برابر هر ماده‌ای واکنش نشان می‌دهد، بهتر است رژ لب یا بالم لبتان را قبل از استفاده، داخل گودی آرنجتان امتحان کنید. این نقطه به پوست لب شما شبیه‌تر است. اگر سوزش یا خارش احساس کردید، آن را کنار بگذارید. در غیر این صورت با خیال راحت استفاده کنید. برای تهیه بهترین بالم و بهترین مارک رژ لب، پیشنهاد می کنیم به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. مطمئن باشید دست خالی باز نمی‌گردید.

منبع: Cleure دیدگاه‌ها 2883بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه