تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

همه چیز درباره ریزش مو در خانم ها | بررسی علت و درمان آن

زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه
همه چیز درباره ریزش مو در خانم ها | بررسی علت و درمان آن

خرید بهترین شامپو برای ریزش مو رایج‌ترین اقدامی است که افراد برای درمان ریزش موی خود انجام می‌دهند. در حالت کلی برای درمان دقیق‌تر این عارضه، ابتدا باید دلایل ریزش مو در خانم ها یا آقایان را بررسی کرد و سپس متناسب با آن راهکار درمانی را انتخاب و استفاده نمود. بر همین اساس قصد داریم در ادامه با هم فرایند رشد و ریزش مو در خانم ها را بررسی می‌کنیم و برای شما از روش های جلوگیری و درمان این عارضه بگوییم. پس با ما همراه باشید.

چرخه طبیعی رشد مو

چرخه طبیعی رشد مودر پوست سر چیزی حدود ۱۰۰ هزار تار مو وجود دارد که هر کدام از این تارها، چرخه زندگی مخصوص به خود را دارند. این چرخه با رشد یک تار مو در پیاز مو شروع می‌شود. این تار در هر ماه حدود ۱.۵ سانتی متر رشد می‌کند و بین ۲ تا ۶ سال در پوست سر باقی می‌ماند. سپس حدود یک ماه رشد آن متوقف می‌شود و در نهایت نیز با شروع چرخه تازه رشد موها، موهایی که عمر آن‌ها به پایان رسیده می‌ریزند. به این ترتیب و با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت بیشتر موهای انسان‌ها در مرحله رشد به سر می‌برند.

برای تعداد ریزش مو در خانم ها و آقایان باید بگوییم که افراد عادی چیزی بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را در طول روز از دست می‌دهند و اگر چشم شما به چند تار مو روی برس افتاد نیازی نیست نگران شوید، اما اگر دسته‌ای از موهای شما در حال ریختن بود یا متوجه نازک‌شدن تار مو ها در درازمدت شدید، بهتر است این علایم را جدی بگیرید و سری به پزشک متخصص پوست و مو بزنید.

معیار ریزش مو در خانم ها

معیار ریزش موریزش مو در خانم ها همانند آقایان در بازه‌های زمانی کوتاه و بلند‌مدت نیز اتفاق می‌افتد و ممکن است تمام موها ظریف و شکننده شوند یا اینکه با کم پشت شدن موهای قسمت خاصی از سر روبه‌رو باشیم. گاهی اوقات نیز موهای بالای پیشانی شروع به‌ ریختن می‌کنند. تمامی این عارضه ها از این حکایت دارد که ریزش مو فقط مخصوص آقایان نیست. پزشکان مقیاس خاصی را برای ریزش مو دارند و این مقیاس به آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات در خصوص الگوهای ریزش مو در خانم ها کمک می‌کند. طاسی فقط مخصوص آقایان نیست و درصد خانم‌های مبتلا به این عارضه زیاد است. تغییرات هورمونی در اثر یائسگی و عوامل وراثتی نقش مهمی در طاسی خانم ها دارد.

رایج ترین دلایل ریزش مو در خانم ها

رایج ترین دلایل ریزش مو در خانم هابرای ریزش مو در خانم ها نمی‌توان تنها به یک دلیل اشاره کرد. شرایط پزشکی، اضطراب، سبک زندگی و رژیم‌‌ غذایی تأثیر مهمی در ریزش مو دارند. ژن‌ هر فرد نیز عامل تعیین‌کننده‌ای در ریزش مو به حساب می‌آید. کم‌ پشت‌ شدن موها به اندازه‌ای پیچیده‌ است که گاهی اوقات حتی بهترین پزشک‌ها نیز متوجه دلیل اصلی بروز آن نمی‌شوند. گاهی ممکن است مشکلات تیروئید و اختلال‌های هورمونی باعث کم پشت شدن موهای شما شده باشد و با درمان این عارضه‌ها، تارهای مو، رشد مجدد خود را از سر می‌گیرند.

  • تیروئید و کم پشت شدن مو

رابطه میان تیروئید و ریزش مو در خانم هاغده پروانه‌ای شکلی که در جلوی گردن قرار دارد نقش مهمی در رشد کردن یا نکردن موها ایفا می‌کند. ترشح زیاد یا کم هورمون‌ها توسط این غده، چرخه رشد موها را مختل کرده و باعث ریزش مو در خانم ها و آقایان می‌شود. با این حساب اگر موهای شما دسته‌دسته می‌ریزند، شاید بهتر باشد در کنار مشورت به منظور خرید بهترین شامپو برای ریزش مو، به پزشک متخصص غدد نیز مراجعه کنید. اختلال تیروئید تنها کم پشت شدن موها را به‌دنبال ندارد و کاهش وزن، حساسیت به گرما و سرما و تغییرات محسوس در تپش قلب را می‌توان از دیگر نشانه‌های اختلال تیروئید ذکر کرد.

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک و کم پشت شدن مو

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو در خانم هاخانم‌هایی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک (polycystic ovary syndrome) مبتلا هستند، از اختلال هورمونی رنج می‌برند و بدن آن‌ها هورمون‌های مردانه بیشتری ترشح می‌کند. در نتیجه موهای بیشتری روی صورت و دیگر قسمت‌های بدنشان رشد کرده و در عوض موهای سر آن‌ها کم پشت می‌شود. این عارضه، فرایند تخمک‌گذاری را دچار مشکل می‌کند و موجب بروز جوش، افزایش وزن و ریزش مو در خانم ها می‌شود.

  • طاسی منطقه ای

طاسی منطقه ای در خانم هااین عارضه که در جامعه پزشکی با نام آلوپسیا آره‌آتا (Alopecia Areata) نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از دلایل ریزش مو در خانم ها و آقایان است. اختلال در دستگاه ایمنی بدن باعث ریزش دسته‌دسته موها می‌شود. در این حالت دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به پیاز مو حمله می‌کند و طاسی منطقه ای را شاهد هستیم. خوشبختانه این عارضه با خرید بهترین شامپو برای ریزش مو در عرض حدود ۶ ماه تا نهایتاً یک سال تا حد بسیار زیادی برطرف می‌شود.

  • کرم حلقوی و ریزش مو

کرم حلقوی و ریزش موکچلی قارچی بر اثر وجود کرم حلقوی روی سر ایجاد می‌شود. در این حالت موهای قسمتی از سر به‌اندازه‌ی یک سکه می‌ریزد. از آنجایی که با عارضه‌ای عفونی و قارچی طرف هستیم، پوست سر در اثر ابتلا به این بیماری قرمز و ملتهب می‌شود و برای درمان آن باید حتماً به پزشک مراجعه کنید و از داروهای ضد قارچ کمک بگیرید. کرم حلقوی در اثر تماس مستقیم به‌راحتی منتقل می‌شود و اگر کسی در خانواده دچار این بیماری شد، باید تمام لوازم شخصی و رختخواب او از دیگران جدا شود.

  • قرص های ضد بارداری و ریزش مو

قرص های ضد بارداری و ریزش موهورمون‌هایی که روی فرایند تخمک‌‌گذاری تأثیر می‌گذارند، کم پشت شدن مو را نیز به دنبال دارند. این فرایند برای خانم‌هایی که سابقه طاسی و کم پشت بودن مو در نسل قبلی آن‌ها وجود داشته، بیشتر به چشم می‌خورد. توقف در مصرف این قرص‌ها نیز، ریزش مو در خانم ها را افزایش می‌دهد. مصرف داروهای دیگری مانند قرص‌های رقیق‌کننده خون، قرص‌های فشار خون، داروهای بیماری‌های قلبی، ورم مفاصل و افسردگی نیز احتمال دارد که ریزش مو را به دنبال داشته باشد.

  • تولد نوزاد و ریزش مو

تولد نوزاد و ریزش موخانم‌های باردار احتمالاً متوجه پرپشت‌ شدن موهای خود در دوران حاملگی شده‌اند. دلیل این امر را می‌توان به حساب افزایش سطح هورمون‌ها در بارداری گذاشت. اما پس از تولد نوزاد، وضعیت هورمون‌ها به‌حالت طبیعی بازمی‌گردد و ریزش مو در خانم ها را شاهد هستیم. خوشبختانه این عارضه جایی برای نگرانی ندارد و چیزی حدود ۲ سال پس از تولد نوزاد، فرایند رشد مو کاملاً به حالت اول خود باز می‌گردد.

  • درمان سرطان و ریزش مو

ریزش مو و درمان سرطانروش‌های شیمیایی و پرتودرمانی‌هایی که برای درمان سرطان انجام می‌شود، ریزش مو در خانم ها و آقایان را به دنبال دارد. پس از بهبودی و توقف درمان‌های سرطانی، شاهد رشد دوباره موها خواهید بود.

  • اضطراب بیش از حد و ریزش مو

ریزش مو و اضطراب بیش از حداضطراب‌های محیطی و روحی عامل شناخته‌شده‌ای در ریزش مو به‌حساب می‌‌آیند و خوشبختانه موهایی که بر اثر استرس و نگرانی ریخته‌اند پس از رفع منبع اضطراب، در مدتی حدود ۶ تا نهایتاً ۸ ماه، دوباره رشد می‌کنند.

  • رژیم غذایی و ریزش مو

رژیم غذایی و ریزش مورژیم‌های غذایی که کاهش شدید وزن را به دنبال دارند، ممکن است باعث ریزش مو در خانم ها و آقایان شوند. خوشبختانه در چنین شرایطی نیازی نیست نگران باشید؛ چراکه تغییر رژیم غذایی، سلامت دوباره موها را به دنبال دارد. فقدان ویتامین A و پروتئین‌ نیز یکی دیگر از دلایل ریزش مو به حساب می‌آیند.

  • محکم بستن مو ها و ریزش مو

ریزش مو و مدل هایی که مو در آن ها محکم بسته می‌شودبافتن مو در نوارهای بسیار باریک، مدل‌های دم اسبی، پیچیدن مو با بیگودی برای فرکردن آن و هر مدلی که در آن موها محکم بسته شود، ریزش مو در خانم ها را به‌ دنبال دارد. اگر به فکر حفظ سلامت مو خود هستید بهتر است دور این مدل‌ها را خط بکشید؛ در غیر این صورت احتمال ریزش دائمی موها وجود دارد.

روش های درمان ریزش مو در خانم ها

  • درمان ریزش مو با دارو

درمان ریزش مو با دارودر کنار خرید بهترین شامپو برای ریزش مو،‌ درمان های دارویی اثبات‌شده‌ای نیز وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌‌توان داروی ماینوکسیدیل (Minoxidil)، نام برد. این دارو جلوی ریزش مو را می‌گیرد و به رشد مجدد موهایی که ریخته کمک می‌کند؛ اما توقف در استفاده از ماینوکسیدیل، ریزش مجدد موها را به‌دنبال دارد؛ در نتیجه این دارو را باید همیشه مصرف کنید. خانم‌هایی که به طاسی منطقه ای مبتلا شده‌اند نیز می‌توانند از کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) کمک بگیرند. در صورتی که ریزش موهای شما در اثر مصرف داروی خاص یا سوءتغذیه ایجاد شده باشد نیز با کنار گذاشتن این دارو و بهبود تغذیه، رشد موها دوباره به‌حالت اول باز می‌گردد.

  • درمان ریزش مو با لیزر

درمان ریزش مو با لیزربه دستگاه‌هایی که پرتوهای کم‌انرژی لیزر را ساطع می‌کنند برای درمان ریزش مو می‌توانید اعتماد کنید. اثربخشی این دستگاه‌ها در تحقیقات کلینیکی به اثبات رسیده است به شرط اینکه در کنار لیزر حتماً جهت خرید بهترین شامپو برای ریزش مو اقدام کنید و پس از شستشوی موها با این شامپو و لیزر درمانی چیزی حدود ۲ تا ۴ ماه به موهای خود برای رشد مجدد زمان بدهید.

  • کاشت مو

کاشت مو در خانم هادر این فرایند مو از قسمت‌های پرپشت جدا و در قسمت‌های کم پشت کاشته می‌شود. در این بین از آنجایی که الگوی طاسی زنانه به‌گونه‌ای است که موها در تمام قسمت‌های سر کم پشت می‌شود، پیدا کردن قسمتی از سر که موهای پرپشتی داشته باشد کار دشواری است. کاشت مو در خانم‌هایی که طاسی سر آن‌ها دارای الگوی مردانه‌ای است،‌ راحت‌تر انجام می‌شود.

  • مدل‌ های مخصوص موهای کم پشت

مدل‌‌های مخصوص موهای کم پشتبا هنر آرایش می‌توانید خیلی از نقص‌ها را جبران کنید. اگر موهای کم پشتی دارید، از آرایشگر خود مدل های مخصوص موهای کم پشت را جویا شوید. در کنار آرایش از گل سرهای بزرگ و روسری‌ نیز برای مخفی نگه داشتن قسمتی از سر که موهای آن ریخته می‌توانید کمک بگیرید. اگر هم طاسی زیادی را در میان موهای خود شاهد هستید، سراغ یک کلاه گیس جذاب و زیبا بروید.

  • خرید بهترین شامپو برای ریزش مو

خرید بهترین شامپو برای ریزش مو در خانم هاکم پشت شدن موها فرایند پیچیده‌ای است و درمان‌های مختلفی را هم طلب می‌کند، اما بعضی مواقع، کم پشتی مو با خرید بهترین شامپو برای ریزش مو و استفاده از آن به‌راحتی برطرف می‌شود و نیازی به درمان‌های پزشکی و کاشت مو نیست.

خرید بهترین شامپو برای ریزش مو رایج‌ترین و البته بهترین درمان برای ریزش مو در خانم ها و آقایان است، به شرطی که دلایل ریزش مو در خانم ها دلایل خارجی باشند. درصورت وجود دلایل داخلی ابتدا باید آن را شناسایی کرد و سپس راه های درمان ریزش مو را پیش گرفت. در پایان خاطرنشان می‌کنیم که شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی اردمی برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از معتبرترین برندها اقدام کنید.

منبع: Webmd دیدگاه‌ها 8673بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه