مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

درمان موهای آسیب دیده از رنگ | توصیه‌های کاربردی

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
درمان موهای آسیب دیده از رنگ | توصیه‌های کاربردی

این روزها که به سال نو نزدیک می‌شویم، بیشتر خانم‌ها به فکر رنگ و مش موهای خود می‌افتند. این عادت زیبا که در سال جدید، به شکلی متفاوت ظاهر شویم، در تغییر روحیه و ایجاد نشاط در افراد تأثیر بسزایی دارد. در این بین برخی افراد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، یا بی‌اطلاعی یا مراجعه به مراکز غیر معتبر به موهای خود آسیب می‌رسانند. در این مقاله می‌خواهیم با روش‌های درمان موهای آسیب دیده از رنگ و مش آشنا شویم.

آسیب دیدن مو در اثر رنگ

فرقی نمی‌کند که در خانه هستید یا آرایشگاه و می‌خواهید فقط چند تار موی سفید یا خاکستری خود را رنگ کنید یا از انواع رنگ موهای فانتزی برای خود استفاده کنید. اگر اصول رنگ کردن مو را به درستی رعایت نکنید، بی‌شک موهایتان آسیب می‌بیند. در واقع برای اینکه موها رنگ جدید به خود بگیرند، در ساختار خود تغییر ایجاد می‌کنند. کراتین مو که نوعی پروتئین برای محافظت از موی شماست، از بین میرود. به مرور زمان موهای شما شکننده می‌شود.

از سوی دیگر رنگ کردن مو با از دست‌رفتن رطوبت طبیعی آن همراه می‌شود. از دست دادن رطوبت مو به ایجاد موهای خشک، وز و در اصطلاح عامیانه دمج منجر می‌شود. برای اینکه تا حد ممکن از این اتفاق جلوگیری شود، چند توصیه برایتان داریم.

توصیه های لازم برای جلوگیری از بروز آسیب دیدن مو در اثر رنگ

  • دقت در انتخاب رنگ مو

شاید این توصیه را از آرایشگر خود هم شنیده باشید که تیره کردن یا روشن‌کردن یکباره مو به آسیب جدی آن منجر می‌شود. به این معنا که موهای خود را یک‌باره کاملاً روشن یا کاملاً تیره نکنید. برای رنگ کردن مو سعی کنید نهایتاً سه درجه رنگ مو با موی طبیعی‌تان اختلاف داشته باشد.

  • کاهش تعداد دفعات رنگ کردن مو

برای رنگ کردن موی حود برنامه داشته باشید که بعد از این کار موهایتان آسیب نبیند. هرگز چند ماه پشت سر هم موهایتان را رنگ نکنید. حداقل بین هر دو وعده رنگ کردن مو، بین ۸ تا ۱۰ هفته صبر کنید. اگر نگران رفتن رنگ خود هستید، در این فاصله چند توصیه زیر را به کار بگیرید تا رنگ موهایتان دیرتر از بین برود.

۱. موهایتان را هر روز نشویید. شست‌وشوی بیش از حد مو باعث می‌شود رنگش زودتر از بین برود و مجبور شوید زودتر برای ترمیم آن اقدام کنید.

۲. از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید. در این شامپوها ترکیباتی هست که به حفظ سلامت و زیبایی موهای شما کمک می‌کند.

۳. موهایتان را با آب گرم نشویید. آب گرم باعث از بین رفتن رنگ موی شما و آسیب جدی به ساقه مو می‌شود.

  • انتخاب افراد حرفه‌ای برای رنگ کردن مو

شاید گران بودن برخی سالن‌های معتبر باعث شود رنگ کردن مو در خانه یا سالن‌های معمولی و بی‌کیفیت را انتخاب کنید. فراموش نکنید که با این کار آسیب جدی به موهایتان می زنید. این آسیب گاهی به هزینه‌های هنگفت‌تری منجر می‌شود. برای جلوگیری از این هزینه‌ها بهتر است از همان ابتدا، برای رفتن به مرکزی معتبر هزینه کنید.

  • تنظیم فاصله مناسب بین خدمات مربوط به مو

شاید دوست داشته باشید موهای خود را فر کنید. یا اینکه دلتان بخواهد موهایتان را لخت و کراتینه کنید. این انتخاب شماست. هر دوی این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند که جای بحثشان در این مقاله نیست. آنچه مهم است اینکه بین رنگ کردن مو و انتخاب و اعمال هر کدم از این حالات مختلف مو، زمانی برای استراحت موهایتان در نظر بگیرید. به زبان ساده‌تر بلافاصله بعد از رنگ کردن موها، آن‌ها را فر یا صاف نکنید. اجازه دهید بین این دو روند که هر دو هم شیمیایی هستند، موهایتان کمی نفس کشیده و به‌طور طبیعی ترمیم شوند.

  • پرهیز از آب کلردار

کلر خاصیت سفیدکنندگی دارد و باعث می‌شود رنگ موهای شما از بین رفته و ساقه مو آسیب ببیند. برای پرهیز از این اتفاق حتماً موقع حضور در استخر، موهای خود را با کلاه مخصوص شنا بپوشانید بعد از شنا نیز حتماً با شامپوی مخصوص موهای رنگ شده، سر خودتان را بشویید تا اثری از کلر در موهای شما باقی نماند.

درمان موهای آسیب دیده از رنگ

اگر به همه توصیه‌های بالا عمل کنید، کمتر موهایتان دچار آسیب می‌شود. البته اگر به هر دلیل کوتاهی یا غفلت کردید و موهایتان آسیب دید، خودتان را نگران نکنید. راه‌هایی وجود دارد که آسیب ناشی از رنگ کردن مو را کاهش داده یا حتی موهای آسیب دیده از رنگ را درمان می‌کند. در ادامه به این روش‌ها می‌پردازیم.

  • استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون فقط برای پخت و پز نیست. این روغن معجزه‌گر گاهی برای رطوبت‌رسانی پوست و مو نیز استفاده می‌شود. اگر به هر دلیل موهایاتان در اثر رنگ یا مش آسیب دید، آن را با مقداری روغن زیتون آبرسانی و ترمیم کنید.

  • استفاده از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای آسیب دیده

شامپو و نرم کننده یا ماسک مو مخصوص موهای آسیب‌دیده کمک شایانی به برگشت کراتین مو و احیای آن می‌کند. ممکن است این محصولات در مقایسه با شامپوهای معمولی گران‌تر باشند؛ اما ارزش هزینه‌کردن دارند.

  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

تابش مستقیم نور خورشید بر ساقه موی آسیب دیده در اثر رنگ و مش، بر شدت آسیب می‌افزاید. هنگام حضور در فضای باز، موهای خود را با روسری یا کلاه بپوشانید تا بیشتر دچار خشکی و شکستگی نشود.

  • استفاده از آب برنج

شاید شنیدن این نکته برای شما هم تازگی داشته باشد که آب حاصل از ابکشی برنج، به درمان موی آسیب دیده از رنگ کمک شایانی می‌کند. برای این منظور کافی است هنگام آبکشی برنج، لعاب حاصل را کنار بگذارید و پس از سرد شدن موهای خود را با آن ماساژ دهید.

  • استفاده از روغن بادام

فرقی نمی‌کند روغن بادام شیرین باشد یا تلخ، کلاً این روغن تأثیر شگفت‌انگیزی در رشد مو و درمان آسیب های مو دارد. برای بهره بردن از خواص این روغن، مقدار کمی از آن را بعد از حمام و قبل از خشک شدن مو، به نوک ساقه‌ها بزنید. این کار باعث برگشتن و حفظ رطوبت موی شما می شود.

سخن پایانی

در این مقاله درباره آسیب های موی رنگ شده و روش پیشگیری و درمان آن صحبت کردیم. برای خرید محصولات مراقبت از مو می توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. شما چه پیشنهادی برای مراقبت از موی خود دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاه‌ها 6054بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه