تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

ناخن‌هایتان در مورد سلامتی شما چه می‌گویند؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
ناخن‌هایتان در مورد سلامتی شما چه می‌گویند؟

گاهی اوقات افراد برای ارزیابی سلامت خود به مربیان بدنسازی، چکاپ‌های پزشکی و حتی فالگیران روی می‌آورند. با این حال، با روش‌های راحت‌تری هم می‌توان به پاسخ رسید. برای بررسی نشانه‌های حیاتی بدن، تنها کافی است به ناخن‌های خود نگاه کنید! این سلول‌های سفت شده پوستی، توسط کراتین که ماده سازنده پوست و مو است ایجاد می‌شوند و به اندازه پوست و مو، در برابر تغییرات سلامت، حساس و آسیب‌پذیر می‌باشند؛ بنابراین می‌توان نام فشارسنج‌های سنتی بدن را بر آن‌ها نهاد!

۱- استرس:

اثر استرس روی پوست و ناخنهمان‌طور که موها بر اثر استرس سفید شده یا می‌ریزند، ناخن‌ها نیز به عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهند. بدین‌صورت که رنگ آن‌ها به سفید روشن تغییر می‌کند و حتی در تنش‌ها و استرس‌های شدید ممکن است ناخن‌ها شل شده و بیافتند. این بخش از بدن، نشانه‌هایی بروز می‌دهد که به شما یادآوری نماید لازم است تغییرات ضروری در سبک زندگی خود به‌وجود آورید. بدیهی است که هر چه بیشتر این نشانه‌ها نادیده گرفته شوند، بیماری‌های مرتبط با آن‌ها وخیم‌تر می‌شود.

۲- بیماری‌های کلیه:

علایم بیماری‌های کلیه روی ناخنمدت‌های مدیدی است که ارتباط میان کارکرد کلیه‌ها با رنگ پوست و سلامتی شناخته شده است؛ اما از آنجایی که ناخن نیز از مواد تشکیل‌دهنده پوست ساخته شده، می‌توانیم به تغییرات ناشی از بیماری‌های کلیوی بر روی ناخن‌ها پی ببریم. بیماری‌های کلیه باعث ایجاد نشانه‌هایی با عنوان «خطوط بیو» بر روی ناخن‌ها می‌شوند. این خطوط به‌صورت افقی روی ناخن ظاهر می‌گردند و هر چه بیشتر باشند، نشانه این است که مشکل کلیه نیز شدیدتر است. برای اطلاع یافتن از سایر علائم بیماری‌های کلیوی می‌توانید مقاله دیگری از بلاگ تخصصی اُردمی با عنوان ۱۰ نشانه ابتلا به بیماری‌ های کلیوی را بخوانید.

۳- کمبود آهن:

علایم کمبود آهن روی ناخنمشکل دیگری که در طب سنتی با رنگ پوست ارتباط دارد اما نشانه‌های آن ممکن است بر روی ناخن‌ها خیلی زودتر نمایان شود کمبود آهن است. کمبود آهن می‌تواند در نتیجه آسیب به کلیه یا تغذیه نامناسب باشد اما تقریبا همیشه به ایجاد شیارهای عمودی بر روی ناخن‌ها منجر می‌شود که از محل رشد ناخن تا انتهای آن ادامه می‌یابد.

۴- پسوریازیس:

علایم پسوریازیس روی ناخناین مشکل دردناک پوستی می‌تواند با بررسی ناخن‌ها، فرق سر یا بدن تشخیص داده شود بدین صورت که لکه‌های سفید سطح ناخن‌ها را پوشانده و شفافیت ناخن‌های سالم را از بین می‌برد.

۵- اعتیاد به تنباکو:

اثرات اعتیاد به تنباکو روی ناخنآیا هر از گاهی سیگار می‌کشید؟ ناخن‌های شما دروغ نمی‌گویند و با تغییر رنگ ناخن‌ها و کوتیکول می‌توان به مصرف 10 سیگار در روز پی برد! نیکوتین موجود در سیگار، رنگ زردی به ناخن‌ها می‌دهد که رهایی از آن غیر ممکن است مگر آنکه سیگار را ترک کرده و بگذارید این بافت به مرور زمان خود را بازسازی کند.

۶- آرتروز:

این التهاب دردناک مفاصل را می‌توان کاملا احساس کرد اما نشانه‌های آن را نیز می‌توان بر روی ناخن‌ها مشاهده کرد. از نشانه‌های آغاز آرتروز، ایجاد کیست‌های کوچک در نزدیکی یا روی کوتیکول (ریشه ناخن) است. این موارد خوش خیم هستند و پزشکان قادر به تشخیص هرگونه مشکل مرتبط با بیماری‌های پوستی هستند اما نکته مهم این است که این موارد، نشانه‌های آرتروز بوده و باید به فکر درمان باشید.

منبع: EatLiveGlow ۱ دیدگاه 11988بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. بسیار مفید بود .تشکر.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه