تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

فواید نوشیدن شیر پس از ورزش

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
فواید نوشیدن شیر پس از ورزش

اگر نوشیدنی‌ای که برای رفع تشنگی پس از ورزش انتخاب می‌کنید، انرژی زا و یا سرشار از پروتئین غیرطبیعی باشد، ممکن است بهترین آب‌رسانی به بدن خود را انجام ندهید. پژوهشی که به تازگی در مجله «فیزیولوژی کاربردی، تغذیه و متابولیسم» به چاپ رسیده است عنوان می‌کند که نوشیدن شیر (از همان نوعی که شما در رژیم صبحانه خود قرار می‌دهید) به حفظ آب بدن افرادی که تازه یک ورزش سنگین را به پایان رسانده‌اند کمک می‌کند. شیر یک نوشیدنی عالی برای نوشیدن پس از تمرینات ورزشی است. یافته‌ها نشان داده‌اند که همین نتیجه برای مایعات مشابه شیر و مشتقات آن نیز به‌دست آمده است.

طی آزمایشی بر روی ۱۵ نفر دوچرخه‌سوار، محققان دریافتند که شیر گاو، شیر سویا و یا یک میان‌وعده حاوی شیر، در یک مورد با هم وجه اشتراک داشتند: هیچ کدام از آن‌ها، شرکت‌کنندگان را تشنه‌تر نکردند. با این حال، مکمل‌های غذایی بر پایه شیر، نسبت به همه محصولات دیگری که با انواع دیگر شیر تهیه شده بودند بهتر عمل می‌کردند.

شیر طبیعی و فاقد هرگونه شیرین‌کننده‌های مصنوعی، حاوی ۹ ویتامین و ماده معدنی است. بر اساس گفته‌های متخصصان تغذیه و صاحب‌نظران، شیر به عنوان یک نوشیدنی سالم، میزان مناسبی ازپروتئین، پتاسیم و کربوهیدرات را به بدن می‌رساند. پروتئین موجود در شیر حاوی میزان ایده‌آلی از اسیدهای آمینه ضروری است و نوشیدن شیر، عملکرد فیزیکی بدن را ارتقا می‌دهد.

نوشیدن شیر پس از ورزشفرآیند ورزش، به کاهش گلیکوژن منجر می‌شود. گلیکوژن، ماده‌ای است که عضلات برای تولید انرژی از آن استفاده می‌کنند. نوشیدن شیر پس از ورزش، دوباره ذخایر گلیکوژن را در بدن تامین می‌کند. برای مقایسه، یک فنجان شیر بدون چربی تنها ۸۰ کالری دارد و ۸ گرم نیز پروتئین تولید می‌کند، در حالی که بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زای ورزشی علیرغم ایجاد مقادیر زیادی الکترولیت، سرشار از قند هستند. ورزشکار ممکن است بدون یک نوشیدنی سالم، دچار خستگی، کم آبی و درد عضلانی طولانی مدت شود و احتمال دارد طی تمرینات ورزشی بعدی، دچار کمبود قدرت و استقامت شود.

منبع: RodaleWellness دیدگاه‌ها 6109بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>