تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

۱۳ عامل موثر بر احساس خستگی مداوم

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
۱۳ عامل موثر بر احساس خستگی مداوم

کمبود خواب، تنها چیزی نیست که انرژی شما را از بین می‌برد. کارهای کوچکی که انجام می‌دهید (یا متاسفانه انجام نمی‌دهید) می‌تواند شما را از لحاظ ذهنی و جسمی، خسته کند که تاثیر آن روی امور روزانه شما نیز مشهود است. در این مقاله چند مورد از نظرات متخصصان درباره عادات متداولی که شما را دچار خستگی می‌کنند و شگردهای سبک زندگی ساده، که چالاکی و سرزندگی را به زندگی شما برمی‌گردانند، آورده‌ایم.

۱- وقتی خسته هستید ورزش را ترک می‌کنید!

ورزش و خستگیوقتی احساس خستگی کرده و جهت ذخیره کردن انرژی از ورزش کردن صرف‌نظر می‌کنید، دقیقا نتیجه عکس می‌دهد! در مطالعه‌ای در دانشگاه جورجیا، افراد کم تحرک اما سالمی که ورزش سه روز در هفته به مدت بیست دقیقه را آغاز کرده بودند، بعد از شش هفته گزارش دادند که خستگی کمتر و انرژی بیشتری را احساس می‌کنند. ورزش منظم، انرژی و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد و به چرخه سیستم قلبی- عروقی شما کمک می‌کند موثرتر کار کند و اکسیژن و مواد مغذی را به بافت‌های شما برساند. دفعه بعد که وسوسه شدید روی کاناپه لم دهید، حداقل به پیاده‌روی کوتاهی بروید؛ قطعا پشیمان نخواهید شد.

۲- به اندازه کافی آب نمی‌نوشید!

تاثیر نوشیدن آب بر رفع خستگیبه گفته متخصص تغذیه و رژیم غذایی علوم ورزشی تگزاس، کمبود آب حتی به میزان اندک (به میزان دو درصد) روی سطح انرژی شما تاثیر می‌گذارد. کمبود آب، باعث کاهش حجم خون شده و درنتیجه به غلظت خون منجر می‌شود. این مسئله باعث کاهش کارایی قلب در پمپاژ خون و در نتیجه کاهش سرعت انتقال اکسیژن و مواد غذایی به عضلات و اندام‌ها می‌شود. برای محاسبه نیاز بدن به مایعات، وزن بدن خود (به کیلوگرم) را در ضریب ثابت 31/17 ضرب کنید و روزانه به اندازه عدد حاصل (در مقیاس میلی لیتر) آب بنوشید (به عنوان مثال اگر وزن شما 60 کیلوگرم باشد، میزان نیاز روزانه شما به آب به طور تقریبی برابر با 1870 میلی لیتر خواهد بود).

۳- به اندازه کافی آهن مصرف نمی‌کنید!

تاثیر مصرف آهن بر خستگیکمبود آهن شما را تنبل، کج خلق و ضعیف می‌کند و قدرت تمرکز را از شما می‌گیرد. کمبود آهن به این دلیل شما را دچار خستگی می‌کند که اکسیژن کمتری به عضلات و سلول‌ها می‌رسد. مصرف آهن خود را افزایش دهید تا خطر کم خونی کاهش یابد. مقدار زیادی گوشت گوساله، لوبیا قرمز، توفو (خمیر سویا که سفید و پنیر مانند است)، تخم‌مرغ (با زرده)، سبزیجاتی که سبز تیره هستند، آجیل و کره بادام زمینی مصرف کنید و همراه آن موادی را میل کنید که دارای ویتامین C هستند تا میزان جذب آهن را افزایش دهند. فراموش نکنید، کمبود آهن ممکن است به یک بیماری نهفته مربوط باشد، اگر علائم کمبود آهن دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۴- شما کمال‌گرا هستید!

کمال گرایییکی از پزشکان تغذیه دانشگاه نیویورک می‌گوید، تلاش برای بی‌نقص بودن، که در حقیقت غیر ممکن است، کار کردن را برای شما سخت‌تر و طولانی‌تر از حد لازم می‌کند. به گفته وی: «شما اهدافی چنان غیرواقعی را دنبال می‌کنید که دستیابی به آن‌ها سخت یا غیر ممکن است و در نهایت حس رضایت حاصل نمی‌شود.» وی پیشنهاد می‌دهد برای کار روی پروژه‌های خود، محدوده زمانی بگذارید و طبق آن عمل کنید. بلافاصله متوجه خواهید شد که زمان اضافه‌ای که صرف می‌کرده‌اید، هیچ تاثیری در بهبود کار شما نداشته است.

۵- از کاه، کوه می‌سازید!

از کاه، کوه می‌سازیدوقتی رئیس‌ شما را برای یک جلسه غیرمنتظره فرا می‌خواند، اگر با خود خیال کنید می‌خواهد شما را اخراج کند، یا اگر از ترس تصادف، دوچرخه‌سواری نمی‌کنید، این نگرانی شما را فلج کرده و از لحاظ ذهنی شما را دچار خستگی می‌کند. وقتی این افکار به سراغ شما می‌آیند، یک نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید چقدر احتمال دارد این حوادث رخ دهند؟ بیرون رفتن، ورزش کردن و حرف زدن با دوستان درباره نگرانی‌های خود، مقاومت و واقع‌بینی شما را بیشتر می‌کند.

۶- صبحانه نمی‌خورید!

نخوردن صبحانه و خستگیغذایی که می‌خورید در بدن شما می‌سوزد و هنگام خواب، بدن شما به مصرف شامی که خورده‌اید ادامه می‌دهد تا پمپاژ خون و جریان اکسیژن ادامه داشته باشد. بنابراین وقتی صبح بیدار می‌شوید، باید با خوردن صبحانه، دوباره به بدن سوخت‌رسانی کنید. اگر از خوردن صبحانه صرف‌نظر کنید احساس کرختی خواهید داشت. متخصصان معتقدند خوردن صبحانه، مثل روشن کردن شعله‌ای در بدن است تا متابولیسم‌های دیگر نیز شروع به کار کنند. آنها پیشنهاد می‌کنند صبحانه‌ای بخورید که حاوی غلات، پروتئین بدون چربی و چربی سالم باشد. مثل پودر جوی دوسر با پودر پروتئین و کمی کره بادام زمینی؛ اسموتی میوه، شیر کم چرب یا تخم مرغ با نان تست گندم سبوس‌دار و ماست کم‌چرب.

۷- غذاهای ناسالم زیادی می‌خورید!

نقش غذاهای ناسالم بر خستگیغذاهایی که شکر و کربوهیدارت فراوانی دارند درجه بالایی در شاخص گلوکز دارند؛ شاخصی که میزان سرعت افزایش قند خون توسط کربوهیدارت را نشان می‌دهد. افزایش ناگهانی و مدام قند خون که به کاهش شدید و ناگهانی قند خون منجر می‌شود، در طول روز باعث احساس خستگی می‌شود. با خوردن پروتئین بدون چربی همراه با غلات کامل در هر وعده، قند خون را ثابت نگه دارید. گزینه‌های خوب شامل مرغ (کبابی، نه سرخ شده) برنج قهوه‌ای، سالمون، سیب زمینی شیرین یا سالاد مرغ و سالاد میوه است.

۸- با «نه» گفتن مشکل دارید!

نه گفتنرودربایستی اغلب به قیمت از بین رفتن انرژی و خوشحالی شما تمام می‌شود. بدتر از آن این است که در طول زمان، این کار شما را بی‌میل و عصبانی می‌کند. بنابراین اگر مربی فرزندتان از شما بخواهد برای کل تیم فوتبال مدرسه کلوچه درست کنید یا رئیس از شما بخواهد روز جمعه را کار کنید، مجبور نیستید جواب مثبت بدهید! عادت کنید که قاطعانه «نه» بگویید. یکی از روانشناسان کلینیک کلورلند می‌گوید: «وقتی تنها هستید با خود تمرین کنید. وقتی صدای خود را با گوش می‌شنوید، دفعه بعد که نیاز به آن پیدا کردید گفتن آن راحت‌تر می‌شود.»

۹- دفتر کار شما نامرتب است!

محیط کار بهم ریختهطبق یک مطالعه در دانشگاه پرینستون، یک میز کار به‌هم ریخته با محدود کردن توانایی تمرکز و پردازش اطلاعات، ذهن شما را خسته می‌کند. در پایان هر روز کاری، ابزار کار خود را مرتب کنید و سر جایشان بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند روز بعد، شروع مثبتی داشته باشید. اگر دفتر کار شما نیاز به مرتب کردن اساسی دارد، آن را در یک مرحله انجام ندهید. با مرتب کردن هر چیزی که به چشم می‌خورد شروع کنید و کم‌کم به سراغ کمدها و کشوها بروید.

۱۰- حتی در حین تعطیلات و استراحت هم کار می‌کنید!

کار کردن حتی در تعطیلاتچک کردن ایمیل هنگامی که قصد رفتن به استخر دارید، شما را در خطر فرسودگی شغلی قرار می‌دهد. جدا شدن از فضای کار و رها شدن، ذهن و بدن شما را شاداب می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با انرژی بیشتری به سر کار برگردید. وقتی به درستی خستگی در کنید، هنگام کار خلاق‌تر، کاراتر و موثرتر خواهید بود.

۱۱- قبل از خواب ایمیل خود را چک می‌کنید!

استفاده از تلفن همراه قبل از خوابمتخصصان معتقدند نور تبلت، موبایل و کامپیوتر، ریتم شبانه‌روزی طبیعی بدن شما را با سرکوب کردن ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند، به‌هم می‌ریزد. حساسیت به نور دستگاه‌های دیجیتال در افراد مختلف، متفاوت است ولی به‌طور کل، یک تا دو ساعت قبل از خواب، از ابزار دیجیتال پرهیز کنید. آیا نمی‌توانید قبل از خواب از چک کردن ابزار دیجیتال خودداری کنید؟ پس حداقل آنها را ۳۵ سانتی‌متر از صورت خود فاصله دهید و به این ترتیب ریسک اختلال خواب را کاهش دهید.

۱۲- در طول روز کافئین زیادی مصرف می‌کنید!

تاثیر کافئین بر خستگیشروع روز با یک فنجان قهوه ایرادی ندارد! در واقع مطالعات نشان می‌دهند تا سه فنجان قهوه در روز مفید است، اما استفاده بیش از حد کافئین چرخه خواب را به‌هم می‌ریزد. کافئین باعث می‌شود تولید آدنوزین (که محصول جانبی سلول‌های فعال است و در اثر انباشته شدن آن به خواب می‌روید) متوقف شود. تحقیقی در مجله پزشکی خواب نشان داده است مصرف کافئین تا شش ساعت قبل از خواب روی آن تاثیر می‌گذارد، بنابراین از هنگام عصر کافئین ننوشید.

۱۳- آخر هفته‌ها دیر وقت می‌خوابید!

186781280_aV62RNO3_cپزشکان معتقدند بیدار ماندن در پنجشنبه شب و به جای آن خوابیدن صبح جمعه، خواب جمعه شب را دشوار می‌کند و سبب خواب آلودگی در صبح شنبه می‌شود. از آنجا که ممکن است زندگی اجتماعی شما دچار اختلال شود، سعی کنید طبق عادت عادی خود بیدار شوید و کم خوابی خود را با چرت عصرگاهی جبران کنید. یک چرت حدودا ۲۰ دقیقه‌ای بدون خواب عمیق، خستگی را از بین برده و انرژی بدن را بازیابی می‌کند.

منبع: Health دیدگاه‌ها 4453بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>