تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

فواید دویدن برای طول عمر

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه
فواید دویدن برای طول عمر

برای بهره بردن از فواید دویدن، لزوما نیازی نیست دوی ماراتن انجام دهید، حتی نیازی نیست سریع بدوید! در تحقیقی که به تازگی در مجله دانشکده کاردیولوژی (دانش قلب‌شناسی) آمریکا چاپ شده، عنوان شده است که دویدن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در طول روز (به طور کلی کمتر از ۵۱ دقیقه در هفته)، تا ۳۰ درصد خطر مرگ و تا ۵۰ درصد خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

دویدن برای سلامتی مفید است اما زیادتر دویدن لزوما بهتر نیست! به این کار به چشم یک چالش بزرگ نگاه نکنید و دنبال این نباشید که برای بهره بردن از فواید دویدن، این زمان را بیشتر و بیشتر کنید. طبق یافته‌ها، روزانه ۱۰ دقیقه دویدن کافیست. برای اینکه فواید دویدن نصیبتان شود، نیازی نیست زیاد بدوید. درست است که نمی‌خواهید برای یک مسابقه دوی بزرگ آماده شوید، اما اگر می‌خواهید از فواید دویدن بهره‌مند شوید، همچنان بهتر است از آموزش‌های یک مربی حرفه‌ای استفاده کنید.

نکته کلیدی، تداوم است. در این تحقیق، بررسی روی افراد بالاتر از ۱۵ سال انجام شده است و جالب اینجاست که این افراد تمرینات خود را هر روز و به مدت شش سال انجام دادند، که همین باعث شد نتایج قابل اطمینان‌تری به دست بیاید. استمرار، مطمئنا تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.
ورزش‌های بسیاری وجود دارند اما چرا دویدن را انتخاب کرده‌ایم؟ دویدن راحت و دلپذیر است. این کار نه نیاز به مربی دارد و نه تجهیزات و آموزش خاص؛ فقط بند کفش‌های‌تان را می‌بندید و می‌دوید.

دویدن برای مبتدی‌ها

دویدن برای مفاصل کار سختی است. فرقی نمی‌کند اندام شما چقدر ظریف و یا ورزیده باشد، دویدن فشار وحشتناکی به پاها، زانوها، قوزک، پاشنه و پشت شما وارد می‌کند. باید با دویدن آهسته شروع کنید. نیازی نیست با دویدن چندین کیلومتر در هفته، نه تنها از فواید دویدن بی‌بهره بمانید بلکه نام خود را نیز در لیست بیماران ثبت کنید، به ویژه اگر تا الان اهل ورزش نبوده‌اید یا اضافه وزن دارید. با راه رفتن شروع کنید، سپس بین دویدن و راه رفتن تغییر حالت دهید و کم کم بدوید.

یک فرمول ساده برای شروع

مسافت دویدن خود را هر هفته اضافه کنید، اما این افزایش بیشتر از ۱۰ درصد مسافت قبلی نباشد. بدن شما به دویدن در مسافت‌های طولانی عادت خواهد کرد. فقط زمان مورد نیاز را به او بدهید؛ ضمنا داشتن یک جفت کفش مناسب بسیار مهم است.

فواید دویدن برای بیماران قلبی

دویدن برای بیماران قلبی

درست است که دویدن، ۴۵ درصد بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، اما اگر بیماری قلبی دارید باید بیش از این‌ها محتاط باشید.
اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید یا قبلا سکته کرده‌اید، باز هم قلب شما در واقع یک عضله است که با تمرین، قوی می‌شود و با ورزش کردن شانس سلامتی قلبی بیشتری خواهید داشت. اگر به خاطر ابتلا به بیماری قلبی نمی‌دوید و خود را از فواید دویدن محروم می‌کنید، مرتکب اشتباه بزرگی می‌شوید!

۷ نکته مهم برای بهره‌گیری از فواید دویدن:

۱-  قبل از هر اقدامی، با پزشک خود (که ویژگی‌های جسمی شما را بهتر از هر کسی می‌داند) مشورت کنید.
۲-  از فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.
۳-  از هوای خیلی سرد و خیلی گرم اجتناب کنید. گرما، سرما و رطوبت فراوان روی تنفس و گردش خون شما تاثیر می‌گذارد. همین مطلب درباره سونا و حمام بخار هم صدق می‌کند.
۴-  در زمین‌های ناهموار تمرین کنید تا فعالیت شما را تشدید کند. مثل تپه‌های شیب‌دار.
۵-  اگر بیمار هستید یا تب دارید، ندوید.
۶-  اگر علائم زیر را دارید از دویدن بپرهیزید: نفس کم آوردن، ضربان کند یا تند قلب، درد در قفسه سینه، فشار در گردن، بازو، فک یا شانه، سرگیجه و ضعف.
۷-  اگر بعد از ۱۵ دقیقه استراحت، ضربان قلب شما کاهش پیدا نکرد (یعنی تعداد ضربان ۱۲۰ تا ۱۵۰ تا در دقیقه بود) حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: RodaleWellness دیدگاه‌ها 4800بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. عالی بود.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>