مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

مشکلات پوستی و درمان آن‌ها

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
مشکلات پوستی و درمان آن‌ها

پوست، بزرگترین اندام بدن محسوب می­‌شود که از ما در برابر عوامل خارجی همچون آفتاب و باد و همچنین فرایند پیری محافظت می‌کند. البته شما هیچ تسلطی بر گذر زمان و عوامل خارجی ندارید اما کارهای زیادی وجود دارند که می­‌توانید با انجام آن­‌ها پوست خود را در بهترین حالت خود نگه داشته و از بروز مشکلات پوستی جلوگیری نمایید. این مقاله را بخوانید تا با چگونگی حفظ پوست در شرایط مختلف بیشتر آشنا شوید.

مشکل شماره ۱: قرمزی بیش از حد پوست

Untitled-1توضیح مشکل

هر چقدر فردی مسن­‌تر شود، پوست وی نیز نازک­‌تر می­‌گردد و در نتیجه رگ­‌های خونی بیش­تر نمایان می­‌شوند. مشکل پوستی دیگری که ممکن است افراد زیادی با آن روبرو شوند، روزاسه می­‌باشد. روزاسه عارضه­‌ای است که در اثر متورم شدن مویرگ­‌ها در زیر پوست به‌وجود می­‌آید. قرمزی پوست در این حالت، زمانی تشدید می­‌شود که پوست در معرض عوامل خارجی مانند آفتاب، هوای گرم و باد قرار گیرد و یا این­‌که فرد دچار استرس شود.

شکل ظاهری مشکل

قرمز شدن نواحی صورت مانند گونه­‌ها، بینی و یا پیشانی. ضمن آن­که روزاسه معمولا با پدید آمدن آکنه­‌هایی بر روی پوست همراه است.

درمان

قرمزی پوست را با کانسیلرهای سبز رنگ بپوشانید. اگر همچنین دچار عارضه روزاسه هستید، پزشک متخصص پوست می­‌تواند برای شما آنتی­ بیوتیک یا داروهای موضعی تجویز کند که حاوی سولفور یا اسید آزلائیک هستند؛ این مواد خاصیت ضدالتهابی دارند. ضمن آن­که هیچ­‌گاه نباید مصرف کرم ضدآفتاب را فراموش کرد. همچنین می­‌توان با استفاده از لیزر، التهاب مویرگ­‌های پوست را کاهش داده و از این طریق، قرمزی بیش از حد پوست را حل نمود.

مشکل شماره ۲: آسیب­‌های پوستی در اثر آفتاب و ایجاد چین و چروک

Untitled1توضیح مشکل

هر چه بدن رو به پیری می­‌رود، مقدار تولید کلاژن و الاستین نیز در آن کاهش پیدا می­‌کند و بنابراین خاصیت کششی پوست کم می‌شود که نتیجه آن، شیارهای به‌وجود آمده بر روی پیشانی، خطوط اخم و یا چین و چروک در اطراف چشم می­‌باشد. همچنین با بالا رفتن سن باید به یاد روزهای جوانی بیفتیم که بدن خود را بدون کرم ضدآفتاب در معرض آفتاب قرار می‌دادیم و همچنین باید بدانیم که سلول­‌های پوستی طی این سالیانی که در معرض اشعه فرابنفش بوده‌اند، تولید رنگدانه­‌ها را افزایش داده‌اند.

شکل ظاهری مشکل

چین و چروک، نقاط قهوه­‌ای یا سیاه به‌وجود آمده بر روی نقاطی از پوست مانند صورت، گردن و دستان که در معرض آفتاب قرار داشته است.

درمان

لکه‌های پیری: کرم­‌های سفیدکننده موجود در داروخانه­‌ها که حاوی 2 درصد هیدروکینون و یا ماده­‌ای به نام اسیدکوژیک هستند می­‌توانند در درمان این عارضه به شما کمک کنند. اما اگر آسیب ایجاد شده بر روی پوست بیش از حد باشد، احتمالا به داروی دیگری نیاز دارید. با تجویز پزشک می­‌توانید از هیدروکینون ٪4 استفاده کنید اما، حتما در مورد خطرهای آن با پزشک متخصص پوست صحبت نمایید. در همین رابطه می‌توانید مقاله دیگری از بلاگ تخصصی اُردمی با عنوان کرم هیدروکینون چیست؟ را مطالعه کنید.

چین و چروک: کرم­‌هایی که حاوی رتینول می­‌باشند، به ساخت کلاژن و در نتیجه از بین رفتن چروک کمک می‌کنند. همچنین برای از بین رفتن چین و چروک موجود بر روی پیشانی، تزریق بوتاکس می­‌تواند راه‌­حل­‌ سریع و مناسبی باشد.

مشکل شماره ۳: مشکلات پوستی ناشی از حساسیت و آلرژی

skin-problemsتوضیح مشکل

اگر بر روی پوست شما به تازگی دانه­‌هایی ظاهر شده‌­است که پوست را تکه تکه، قرمز و خشک نموده احتمالا شما به درماتیت تماسی مبتلا هستید. یا اینکه پوست شما با موادی برخورد داشته که به آن حساسیت دارد مانند نیکل یا پلاستیک و یا ممکن است علیه مواد شیمیایی واکنش نشان داده باشد.
همچنین ممکن است شما دارای بیماری اگزما باشید. این عارضه زمانی تشدید می­‌شود که پوست در معرض موادی مانند عطر و ادکلن، هوای سرد و یا حتی استرس قرار بگیرد. اگزما معمولا خود را با خارش پوست و ایجاد تاول­‌های آب­دار نشان می‌­دهد.
اگر پوست فردی ورم کرده، این ورم می­‌خارد و در طول روز بیشتر بدن وی را فرا می­‌گیرد، او از عارضه کهیر رنج می­‌برد. کهیر حاد به­‌صورت ناگهانی و در اثر حساسیت به نوعی غذا یا دارو رخ می­‌دهد.

درمان

اگر به­‌صورت ناگهانی کهیر بر روی پوست خود مشاهده کردید به سرعت داروی بنادریل (دیفن‌هیدرامین) مصرف کرده و به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید. درماتیت تماسی معمولا پس از دور شدن از عاملی که آن را تشدید می‌­کند، از بین می‌­رود. همچنین آنتی‌هیستامین­‌هایی که بدون تجویز پزشک می­‌توان از داروخانه­‌ها تهیه کرد مانند ستیریزین (زیرتک) و یا کرم­‌های هیدروکورتیزون می­‌توانند به این عارضه کمک کنند.

مشکل شماره ۴: تومور پوستی

مشکلات پوستیتوضیح مشکل

ابتدا این نکته را بدانید که تنها برخی از تومورهای پوستی سرطانی هستند. رایج­‌ترین این نوع عارضه­‌های پوستی، بیماری­‌های به نام کراتوز سبورئیک‌ نام دارد که نشانه آن به‌وجود آمدن توده‌های قهوه­‌ای یا سیاه می‌باشد. این بیماری با افزایش سن خود را نشان می­‌دهد و معمولا ارثی است. از دیگر توده­‌های موجود بر پوست که مشکلی جدی برای فرد ایجاد نمی­‌کنند می‌توان از زگیل و خال‌های گوشتی نام برد. زگیل‌ها بر اثر فعالیت ویروس پاپیلوما در بدن ایجاد شده و عارضه­‌ای مسری به شمار می­‌ر‌ود اما خطر مرگ را در بر ندارد. از طرفی دیگر خال‌های گوشتی، در زیر بغل و بر اثر سایش پوست پدیدار می‌­شوند.

شکل ظاهری مشکل

بیماری کراتوز سبورئیک معمولا با به‌وجود آمدن توده­‌های سفت، کوچک و قهوه­‌ای رنگ بر روی پوست، خود را نشان می­‌دهد. محل به‌وجود آمدن این توده­‌ها معمولا صورت، سینه، شانه­‌ها و روی کمر می­‌باشد. زگیل­‌ها نیز توده­‌هایی کوچک، دانه­‌دار و تقریبا سفت هستند. خال‌های گوشتی نیز زائده­‌هایی هستند که از پوست بیرون می­‌آیند و تقریبا از پوست آویزان می­‌باشند.

درمان

تمام این توده‌ها بی‌خطر هستند و برای برداشتن آن‌ها می‌توانید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. از راه‌های برداشتن آن‌ها می‌توان به منجمد کردن این توده‌ها با نیتروژن مایع، سوزاندن آن‌ها اشاره نمود و در صورتی که زائده بزرگ بود می‌توان از لیزر استفاده کرد. اما همیشه آگاه باشید که در صورت مشاهده چنین عارضه‌ای بر روی پوست خود حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: Health دیدگاه‌ها 3100بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه