تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

چگونه منافذ پوست خود را کوچک کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
چگونه منافذ پوست خود را کوچک کنیم؟

اگر از آن دسته‌ خانم‌هایی هستید که به زیبایی ظاهر و پوست خود اهمیت می‌دهند، بدون شک تاکنون در خصوص کوچک‌ کردن منافذ پوست شنیده‌اید. این کار به صاف و زیبا شدن پوست کمک می‌کند؛ از طرف دیگر باعث می‌شود کرم و پودرهای آرایشی نیز راحت‌تر روی پوست بخوابند. با این حساب ممکن است تاکنون شیوه‌های مختلفی را برای این کار به خدمت گرفته باشید.

با این‌که برخی متخصصان معتقدند که مسئله منافذ پوست ژنتیکی است، اما عده‌ای بر این باورند که پاشیدن مقدار کمی آب یخ یا استفاده از ماسک سفیده تخم‌مرغ به کوچک‌ کردن منافذ پوست کمک می‌کند. البته داستان به همین‌جا ختم‌ نمی‌شود و می‌توان برای کوچک‌ کردن منافذ پوست اقداماتی را انجام داد که در ادامه خواهید خواند:

منفذ پوستی چیست و چه می‌کند؟

نقطه‌های کوچکی که بر روی سطح پوست خود مشاهده می‌کنید مجراهای ظریفی برای رویش مو، ترشح چربی و یا عرق هستند. جالب این‌جاست که منافذ پوستی در قسمت‌هایی از صورت که بیشتر در معرض دید هستند حضور بیشتری دارند. پیشانی یا بینی انسان از منافذ بزرگ‌تری برخوردار هستند.

همان‌گونه که در ابتدا هم ذکر شد، ابعاد منافذ پوست شما به ژنتیک برمی‌گردد. عموما افرادی که پوست روشن‌تری دارند، منافذ پوست کوچک‌تر و انسان‌هایی با پوست‌های تیره‌تر دارای پوستی با منافذ بزرگ‌تر هستند. به این ترتیب می‌توان گفت رنگ پوست شما نقش اساسی در این زمینه دارد. از طرف دیگر در پوستی که به صورت طبیعی خشک است، منافذ کمتر و در پوست چرب، منافذ بیشتری مشاهده می‌شود.

افراد سبزه منافذ باز بیشتری دارند

دلایل بزرگ شدن منافذ پوست

البته اندازه منافذ پوست انسان به همین‌جا ختم نمی‌شود و دلایل دیگری نیز وجود دارد. سلول‌های مرده پوست و فعالیت غده‌های مولد چربی نیز می‌توانند باعث تشکیل جوش شوند. وجود این جوش‌ها در زیر پوست به کشیدگی و در نتیجه بزرگ‌تر شدن منافذ پوست منجر می‌شود.

بد نیست بدانید پروتئینی به نام کلاژن، به تنگ و باریک ماندن منافذ پوست کمک می‌کند. اشعه ماورای بنفش باعث ضعیف‌تر شدن کلاژن می‌شود. با این حساب اگر بیش از حد در معرض اشعه ماورای بنفش قرار داشته باشید، احتمال بزرگ‌تر شدن منافذ پوست شما زیادتر است. کهولت سن هم به ضعیف شدن کلاژن کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود افراد مسن، منافذ پوستی بزرگ‌تری داشته باشند. کندن یا فشار دادن جوش‌های پوستی هم باعث می‌شود تا به پوست بدن شوک وارد شده و به بزرگ‌تر شدن دائمی ابعاد منافذ پوست ختم می‌شود.

wash-face

تا اینجا به دلایل بزرگ شدن منافذ پوست اشاره کردیم؛ اکنون نوبت آن رسیده که با هم راه‌های کوچک‌ کردن منافذ پوست را بررسی کنیم. جالب است بدانید اولین گزینه‌ای که برای جلوگیری از بزرگ‌تر شدن منافذ پوست پیشنهاد می‌شود، شستن و تمیز نگه داشتن پوست بدن و به‌خصوص صورت است.

راه‌های کوچک‌ کردن منافذ پوست

متخصصین پوست پیشنهاد‌ می‌کنند در طول روز از مرطوب‌کننده‌ و لوازم آرایشی که ضد جوش هستند استفاده کنید. موادی که در ترکیبات آنها وازلین و روغن‌های معدنی به کار رفته را نیز کنار بگذارید، این موارد ممکن است باعث برانگیخته شدن پوست شما و در نتیجه بزرگ‌ شدن منافذ پوستی شوند.

کارشناسان همچنین تاکید دارند قبل از خواب، همیشه پوست صورت را با تمیز کننده‌های ملایم بشویید. این کار باعث می‌شود آلودگی‌ها و مواد آرایشی که در طول روز بر روی پوست شما نشسته‌اند از بین بروند. قبل و بعد از انجام تمرینات ورزشی هم حتما پوست صورت و بدن خود را بشویید. عرق تولید شده در حین ورزش، مواد آرایشی که به پوست خود زده‌اید و آلودگی‌‌های محیطی را به درون منافذ پوست هدایت کرده و باعث کشیدگی پوست و در نتیجه بزرگ‌تر شدن این منفذ‌ها می‌شود.

برس برقی پاکسازی صورت

برای تمیز کردن و شستن سطح پوست پیشنهاد می‌کنیم از برس‌های برقی پاک‌کننده صورت استفاده کنید. تحقیقات نشان داده‌ است این برس‌ها به مقدار دو برابر بیشتر به تمیزی سطح پوست کمک می‌کنند.

لایه‌برداری باعث می‌شود سلول‌های قسمت‌های بزرگ منافذ پوست حذف شوند. اگر پوست شما در برابر لایه‌برداری مقاومت خوبی دارد و پس از لایه‌برداری قرمز نمی‌شود، پیشنهاد می‌کنیم این کار را هر روز انجام دهید، اگر هم پوست حساسی دارید لایه‌برداری پوست بین یک تا سه بار در هفته برای شما توصیه می‌شود.

در کنار این موارد همیشه به خاطر داشته باشید که هنگام لایه‌برداری پوست، حتما از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 15 استفاده کنید. دلیل این امر نیز روشن است: لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست باعث می‌شود پوست صورت شما نسبت به اشعه ماورای بنفش آفتاب حساسیت بیشتری داشته باشد.

retin-a-micro

راه‌حل‌های اساسی‌تر

اگر تمامی دستوراالعمل‌های بالا را انجام دادید و همچنان پوست شما منافذ بزرگی داشت، می‌توان اقدام‌های جدی‌تری را با مشورت پزشک انجام داد. در این زمینه پزشک متخصص پوست می‌تواند محلول‌های لایه‌بردار قوی‌تری را تجویز کند، ژل‌هایی که در ترکیبات آنها Retin-A Micro به کار رفته، همچنین قرص‌های اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک، انتخاب‌های مناسبی برای این روش درمان می‌توانند باشند.

خوشبختانه پیشرفت علم پزشکی، تجویزهای جدیدی را در اختیار پزشکان گذاشته است، برای کوچک‌ کردن منافذ پوست هم در درمان‌های جدی‌تر ممکن است از لیزر غیر تخریبی استفاده شود. این فرآیند به سرعت انجام شده و حدود ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. البته ناگفته نماند که ممکن است این شیوه درمان نسبت به سایر مواردی که ذکر کردیم، هزینه‌ بیشتری داشته باشد.

در اینجا به پایان راه‌های کوچک‌ کردن منافذ پوست رسیدیم. اگر شما هم از آن دسته خانم‌های مشکل‌ پسندی هستید که به کوچک‌ کردن منافذ پوست اهمیت زیادی می‌دهند و تجربه‌ای در این زمینه دارید، خواهشمندیم تجربه‌های ارزشمند خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Health دیدگاه‌ها 3400بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه