تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

منافذ باز پوست چیست و چگونه برطرف می شوند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
منافذ باز پوست چیست و چگونه برطرف می شوند؟

بسیاری افراد از منافذ باز پوست خود شکایت دارند. برای رفع این عارضه به برخی افراد خرید بهترین کرم ضد جوش و استفاده از آن توصیه می‌شود. برخی افراد نیز با کمک تونر و محلول قابض منافذ به درمان این عارضه می‌پردازند. البته گاهی استفاده از تونر و محلول قابض باعث ایجاد التهاب و کومدون در افراد می‌شود. اختلاف در شیوه‌های درمان منافذ باز پوست باعث شده است که عده‌ای در تشخیص نوع عارضه‌ی خود دچار سردرگمی شوند. در این مقاله سعی می‌کنیم به تشریح کامل این موضوع بپردازیم. با ما باشید تا بدانیم منافذ باز پوست چیست و چگونه برطرف می‌شود.

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ باز پوست چیست

در سطح بدن به ازای هر تار مو، یک منفذ وجود دارد. وقتی ترشحات غدد سباسه در این منافذ بیشتر شود، به دیواره‌ی منفذ فشار وارد می‌شود. فشار وارد شده باعث گشاد شدن منفذ و ایجاد عارضه‌ی منافذ باز می‌شود. منافذ باز در واقع یک تومور پوستی کوچک ایجاد شده در فولیکول مو هستند. متخصصان پوست اغلب آن‌ها را دانه‌ی چربی می‌نامند؛ اما این بدان معنی نیست که این منفذ یک آکنه ناشی از چربی است. این حالت را همچنین منفذ باز وینر می‌نامند. این عارضه بیشتر در بزرگسالان و اکثراً در مردان رخ می‌دهد. بیشتر این منفذهای باز بی‌خطر هستند؛ اما تعداد اندکی از آن‌ها به سرطان تبدیل می‌شوند. کسانی که منافذ باز دارند می‌توانند آن را درمان کنند. برای مثال، یکی از راه‌های درمان، استفاده از بهترین کرم ضد جوش یا تونر و محلول قابض است.

علت باز شدن منافذ پوست چیست؟

علت باز شدن منافذ پوست

برای بروز این عارضه، دلایل مختلفی وجود دارد. در ادامه به شایع‌ترین این دلایل می‌پردازیم.

  • ژنتیک

ژنتیک در ایجاد بسیاری از ناهنجاری‌های پوستی دخیل است. خوشبختانه حتی اگر فردی به‌لحاظ ژنتیکی به این عارضه دچار باشد، راه‌هایی برای درمان آن وجود دارد. استفاده از ماسک صورت، استفاده از تونر، لایه برداری طبیعی یا به شیوه‌ی میکرودرم ابریژن و غیره راه‌های درمان این عارضه هستند.

  • ترشح چربی

عامل مهم دیگر در بروز این عارضه ترشح بیش از حد چربی است. افرادی که پوست بسیار چرب دارند معمولاً به انواع جوش نیز مبتلا هستند. این دسته افراد باید قبل از هر چیز به کنترل ترشح چربی پوست خود بپردازند. استفاده از بهترین کرم ضد جوش می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

  • نور خورشید

قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر نور خورشید و تأثیر اشعه‌ی مادون قرمز روی پوست، علت دیگری برای بروز منافذ باز پوست است. استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابی در چنین مواقعی راهگشاست.

  • قرار گرفتن طولانی در محیط گرم

افرادی که بنا به شغل خود در محیط بسیار گرم قرار دارند نیز پس از مدتی به این عارضه دچار می‌شوند. مثلاً نانواها، آشپزها و کارکنانی که در کارخانجات با گرما و حرارت سروکار دارند، باید به این موضوع توجه کنند. کمپرس یخ یا آب سرد و شست‌وشوی مداوم صورت برای جلوگیری از این عارضه پیشنهاد می‌شود.

  • استفاده مداوم از لوازم آرایش چرب

استفاده مداوم از لوازم آرایش چرب و کرم پودرها نیز باعث می‌شود مجرای طبیعی پوست برای دفع سبوم و چربی مسدود شود. در چنین مواقعی سلول‌ها برای تنفس به دیواره‌ی منفذ فشار وارد کرده و منفذ را بیشتر از حد باز می‌کنند. در چنین مواقعی از لوازم آرایش بدون چربی استفاده کنید. افرادی که پوست خشک دارند نیز قبل از استفاده از کرم پودر بهتر است از کرم مرطوب کننده برای آبرسانی پوست خود استفاده کنند و کمتر سراغ کرم پودرها یا مواد زیرسازی چرب بروند.

  • آلودگی محیطی

ذرات گرد و غبار و آلودگی‌های دیگر با بستن منافذ پوست، در جریان طبیعی تنفس و دفع مواد زاید اختلال ایجاد می‌کنند. سلول‌های پوست به‌طور طبیعی برای رفع این معضل، قطر منافذ را افزایش می‌دهند. برای پیشگیری یا رفع این عارضه شست‌وشوی مداوم پوست با شوینده‌های ملایم و فاقد صابون توصیه می‌شود.

منافذ باز پوست بیشتر در کدام قسمت‌های صورت به چشم می‌خورد؟

بیشتر آن‌ها در صورت، بالای لب، پیشانی یا گردن بروز می‌کنند. تعداد کمی از آن‌ها نیز در سینه یا پشت دیده می‌شوند و معمولاً به شکل یک ضایعه جداگانه بسته به ساختار فولیکول مو بروز می‌کنند. این تومور به دلایل مختلفی مربوط به فرایند طبیعی پیری پوست رخ می‌دهند. توقف تولید کلاژن، سبب تضعیف و فروپاشی دیواره فولیکول می‌شود. و سلول‌های مرده و آلودگی سطح پوست را در خود جمع می‌کند. که به سختی زدوده می‌شوند و در نتیجه به توده سفتی تبدیل می‌شود.

چه راه هایی برای درمان منافذ باز پوست وجود دارد؟

روش های درمان منافذ باز چیست

منافذ باز پوست از لحاظ اندازه و شدت با هم فرق می‌کنند. برخی از افراد می‌توانند با لایه‌برداری، آن‌ها را مداوا کنند. رژیم‌های ثابت برای مراقبت از پوست در بزرگسالان می‌تواند ظاهر این منافذ را بهبود دهد. برخلاف بیشتر آکنه‌ها، اکثر این منافذ، قرمز یا دردناک نیستند. کارشناسان پوست به پرهیز از دستکاری منافذ یا درمان خودسرانه توصیه می‌کنند؛ زیرا گاهی اوقات سبب عفونت این منافذ می‌شود.

سخن پایانی

همانگونه که گفتیم منافذ باز پوست عارضه‌ی خطرناکی نیست و فقط ظاهر نازیبای آن ذهن افراد را درگیر می کند. به افرادی که به‌علت چربی پوست یا ایجاد جوش به این عارضه مبتلا هستند خرید بهترین کرم ضد جوش را توصیه می‌کنیم. در مقاله‌ی «درمان جوش با استفاده از بهترین کرم ضد جوش» با چند محصول عالی برایی رفع آکنه آشنا می‌شوید. کارشناسان زبده‌ی ما نیز در بخش پشتیبانی فروشگاه اردمی آماده‌ی شنیدن نظرات یا پاسخگویی به پرسش‌ها و ارائه‌ی راهنمایی و مشاوره به شما هستند.

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 16520بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه