تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

راه های درمان جوش بدن چیست و کدام روش بهتر است؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
راه های درمان جوش بدن چیست و کدام روش بهتر است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای درمان جوش بدن سراغ بهترین کرم ضد جوش رفته باشید. برخی از شما با مصرف این کرم‌ها درمان شده‌اید و برخی با وجود استفاده مستمر از آن، نتیجه‌ای نگرفته‌اید. در این مقاله قصد داریم به علت همین موضوع بپردازیم. در واقع قبل از ورود به بحث می‌خواهیم علت بروز این عارضه و سپس راه های درمان جوش بدن را بررسی کنیم. اگر این بحث برای شما هم جالب است، تا پایان مطلب با ما باشید.

جوش بدن و علت بروز آن چیست

جوش بدن و علت بروز آن چیست

یکی از دلایلی که افراد برای درمان جوش بدن سراغ بهترین کرم ضد جوش می‌روند، شباهت زیاد آن با جوش صورت است؛ اما تحقیقات پزشکی، نظر دیگری دارند. طبق نظر کارشناسان، آکنه یا جوش صورت با آکنه بدن فرق می‌کند. اگر بخواهیم در این باره تخصصی‌تر صحبت کنیم، باید بگوییم این عارضه آکنه نیست، بلکه «فولیکولیت» است.

فولیکولیت یک بیماری شایع پوستی است که با ورود باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌ها به فولیکول‌های مو رخ می‌دهد و باعث آلودگی آن‌ها می‌شود. ازآنجاکه منافذ و فولیکول‌های بدن بزرگ‌تر از منافذ و فولیکول‌های صورت هستند، آلودگی محیطی و چربی به‌راحتی داخل آن حبس می‌شود. به همین دلیل است که در ماه‌های گرم سال، این جوش‌ ها بیشتر مشکل‌ساز می‌شوند. در واقع گرمای هوا باعث می‌شود بدن شما بیشتر عرق کرده و چربی بیشتری تولید کند. به این ترتیب محیط برای رشد باکتری‌ها آماده‌تر می‌شود.

چه عواملی باعث بروز جوش بدن می‌شود

چه عواملی باعث بروز جوش بدن می‌شود

به غیر از تعریق یا آلودگی محیطی، چند عامل دیگر بروز جوش در بدن را تشدید می‌کند. بی‌شک یکی از بهترین راه های درمان جوش بدن حذف یا ترک این عوامل است. عواملی که باعث آسیب فولیکول و مسدودشدن منافذ‌ می‌شوند عبارت‌اند از:

  • پوشیدن لباس تنگ

وقتی به‌طور مداوم لباس تنگ می‌پوشید، پوست ناخودآگاه بیشتر عرق کرده و رطوبت و چربی بیشتری به منافذ وارد می‌شود. حبس این دو ماده، به‌راحتی به فولیکول‌های مو آسیب‌ رسانده و آن‌ها را مستعد ابتلا به عفونت‌ می‌کند.

  • استفاده از عطر

ممکن است شما عطر را به‌صورت مستقیم استفاده کنید یا اینکه از طریق مواد شوینده لباس به پوست شما نفوذ کند. در هر دو صورت، عطرهای مصنوعی، محرک‌های پوستی شناخته شده و‌ ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که منافذ و فولیکول‌های مو را مسدود‌ می‌کنند.

  • حوله حمام و ملحفه ورزش

حوله حمام و ملحفه‌ای که برای ورزش با خود به باشگاه می‌برید، شاید با چشم غیرمسلح تمیز به نظر برسند؛ اما سلول‌های مرده پوست، ذره‌های گرد و غبار و باکتری‌های جوش‌زا را در خود جمع می‌کنند.

  • محصولات مراقبت از مو

برخی مواد شیمیایی موجود در محصولات موی شما (مانند سولفات‌ها و رنگ‌های مصنوعی) ممکن است پوست را تحریک کرده و منافذ آن را مسدود کنند.

  • وان آب گرم

طبق نظر کارشناسان پوست و مو، وان آب داغ یا استخرهای آب گرم، به فولیکول آسیب می‌رسانند تا جایی که حتی در تخصص پوست و مو، بیماری به نام «فولیکولیت وان آب داغ یا Hot tub» وجود دارد.

راه های درمان جوش بدن چیست

راه های درمان جوش بدن

روش‌های بسیاری برای درمان جوش بدن وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌توانید در خانه انجام دهید. برای مثال:

  • لایه برداری از پوست

دقیقاً مانند پوست صورت، پوست بدن شما نیز به پاکسازی و لایه برداری منظم نیاز دارد تا سلول‌های مرده آن را از بین برده و آلودگی‌های منافذ را بیرون بکشد.

  • استفاده از بهترین کرم ضد جوش

یکی دیگر از راه های درمان جوش بدن استفاده ار بهترین کرم ضد جوش حاوی روغن درخت چای، بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید است. همچنین گاهی استفاده از رتینوئیدهای موضعی پیشنهاد می‌شود. البته برای مصرف این ماده لازم است با پزشک معالج مشورت کنید.

  • شستن حوله و ملحفه باشگاه

شاید برای شما سخت باشد که هر بار ملحفه و حوله حمام مخصوص باشگاه را بشویید؛ اما برای حفظ سلامت خودتان هم که شده این کار را بکنید و در فواصل کوتاه یا حداقل هفته‌ای یک بار ملحفه و حوله خود را بشویید و ضدعفونی کنید.

  • اضافه کردن پروبیوتیک بیشتر به رژیم غذایی

شاید شما بگویید که پروبیوتیک‌ها برای تقویت میکروبیوم روده و جلوگیری از التهاب استفاده می‌شوند؛ اما باید بدانید که پروبیوتیک یک مانع محافظتی روی پوست شما ایجاد‌ می‌کند که مانع از شیوع باکتری‌های و عفونت در فولیکول‌ها یا منافذ پوست می‌شود.

  • نپوشیدن لباس تنگ

همانطور که گفتیم یکی از علت‌های بروز جوش بدن، پوشیدن لباس تنگ است. با تغییر سبک لباس‌پوشیدن مخصوصاً هنگام تمرین‌های ورزشی، به بدن خود خدمت بزرگی می‌کنید.

  • مراجعه کردن به پزشک متخصص

گاهی با لایه برداری یا روش‌های دیگر، جوش بدن شما درمان نمی‌شود. در چنین مواقعی به متخصص پوست مراجعه کنید تا راه های دیگری برای درمان جوش به شما پیشنهاد کند.

سخن پایانی

در این مقاله با علت ایجاد و راه های درمان جوش بدن آشنا شدید. برای تهیه بهترین کرم ضد جوش می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی، مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کنید. در پایان نیز اگر نظر یا پرسشی دارید در بخش نظرات برای ما بنویسید.

منبع: Dermstore دیدگاه‌ها 17694بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه