تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

مراقبت از پوست مستعد آکنه | چرا و چگونه؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
مراقبت از پوست مستعد آکنه | چرا و چگونه؟

آکنه، عارضه‌ای پردردسر است که به‌راحتی نمی‌توان از شر آن خلاص شد. این عارضه به‌سرعت منتقل می‌شود و قسمت‌های دیگر پوست را گرفتار می‌کند. از بخت بد روزگار، پوست بعضی‌ها حساس‌تر به آکنه است. جوش‌های کوچک قرمز و التهاب از نشانه‌های پوست حساس به آکنه به حساب می‌‌آید. ناگفته پیداست چنین پوستی نیازمند مراقبت بیشتری است. از آنجایی که نمی‌خواهیم پوست شما هرگز روی آکنه را ببیند، در این مطلب ابتدا با هم نشانه‌های پوست مستعد آکنه را بررسی می‌کنیم. سپس به دلایل آکنه اشاره می‌کنیم و در انتها روش‌های جالبی برای مراقبت از پوست مستعد آکنه را با شما در میان می‌‌گذاریم. به شما قول می‌دهیم با انجام این روش‌ها، پوستتان هرگز روی آکنه را نبیند و همیشه زیبا و شاداب باقی بماند.

چه پوستی مستعد آکنه است؟

در همین ابتدا اجازه دهید این موضوع را روشن کنیم که اگر پوست شما گاه‌و‌بیگاه آکنه می‌زند، این پوست مستعد آکنه است. ناگفته نماند در کنار آکنه، جوش‌های دیگری نیز راه خود را به پوست پیدا می‌کنند. منظور ما این جوش‌ها نیست، پوستی مستعد آکنه است که در بازه زمانی طولانی‌مدت، آکنه‌دار بماند. گاهی اوقات آکنه ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشد تا از بین‌ برود. در نتیجه پوست مستعد آکنه فقط منحصر به نوجوانان نیست. این افراد در بزرگسالی نیز از آکنه خلاصی ندارند. از طرف دیگر پوست مستعد آکنه، فقط در قسمت صورت آکنه‌دار نمی‌شود. جوش‌های آکنه در چنین پوست‌هایی راه خود را به گردن، پشت، سینه و حتی شانه‌ها نیز پیدا می‌کنند.

نشانه‌های پوست مستعد آکنه چیست؟

نشانه‌های پوست مستعد آکنه چیست؟

آکنه به دو نوع غیرالتهابی و التهابی تقسیم می‌شود. همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید، آکنه غیرالتهابی، متعادل است و بر اثر بسته‌شدن منافذ پوستی ایجاد می‌شود. جوش‌های سرسیاه و سرسفیدی که روی بینی و شقیقه می‌زند، نمونه‌ای از آکنه غیرالتهابی است. جوش‌های سرسفید برآمدگی چندانی ندارند و کوچک هستند. از طرف دیگر جوش‌های قرمز و برآمده‌ای که روی پوست ایجاد می‌شود، عموماً آکنه التهابی هستند. این جوش‌ها گاهی اوقات چرکی و دردناک می‌شوند. جوشی که بر اثر آکنه التهابی ایجاد شده، عمیق‌تر و بزرگ‌تر است.

چرا پوست مستعد آکنه می‌شود؟

چرا پوست مستعد آکنه می‌شود؟

دلیل‌های بی‌شماری برای آکنه وجود دارد. با این حال بسته‌شدن منافذ پوست، مهم‌ترین دلیل آکنه به حساب می‌آید. در این شرایط سلول‌های مرده و باکتری‌ داخل منافذ پوست جمع می‌شود و راه خروج چربی را در غدد پوست می‌بندند. در نتیجه منفذ پوستی که راه آن بسته‌شده، ملتهب می‌شود و جوش می‌زند. به این جوش، آکنه می‌گوییم. در این شرایط آکنه ممکن است سرسفید یا سرسیاه باشد.

بر خلاف باور عموم، علاوه بر رعایت نکردن بهداشت فردی، رژیم غذایی نامناسب و اضطراب از دلیل‌های اصلی این نوع آکنه به حساب می‌آید. بعضی افراد نیز حساسیت‌های خاصی به برخی از ترکیبات لوازم آرایش دارند. پوست چنین افرادی زمانی که در معرض مواد آرایشی خاص قرار گرفت، آکنه می‌زند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم دقت بیشتری برای انتخاب لوازم آرایش داشته باشید و همیشه محصولات باکفیت خریداری کنید.

به رغم اینکه آکنه عموماً در پوست‌های چرب ایجاد می‌شود، گاهی اوقات افرادی با پوست چرب نیز آکنه را تجربه می‌کنند. آلودگی هوا، کثیف‌شدن پوست و رسیدگی نامناسب پوست از دیگر دلایلی است که بسته‌شدن منافذ آن را به دنبال دارد؛ در نتیجه پوست خشک نیز با قرارگرفتن در معرض این دلیل‌ها، آکنه‌دار می‌شود.

روش‌های درمان پوست مستعد آکنه

روش‌های درمان پوست مستعد آکنه

اکنون که در جریان دلیل‌های مستعدشدن پوست به آکنه قرار گرفتید، زمان آن است که با هم روش‌های درمان پوست مستعد آکنه را بررسی کنیم. رسیدگی به پوست آکنه‌دار، فقط با تغییر محصولات ضدآکنه انجام نمی‌شود. باید روتین رسیدگی به پوست خود را کاملاً تغییر دهید و رویکردی درمان‌محور برای جلوگیری از آکنه را در پیش بگیرید. به لطف روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، پوست مستعد به آکنه، هرگز روی این جوش‌های سمج را نخواهد دید.

پوست صورت باید همیشه تمیز باشد

پوست صورت باید همیشه تمیز باشد

صورت را روزانه دو بار بشویید. اگر صورت شما بیش‌ا‌ز‌حد عرق می‌کند، می‌توانید شست‌وشوی آن را بیشتر از دو بار انجام دهید. برای شست‌وشوی صورت از شوینده‌های ملایمی کمک بگیرید که در کنار پاکیزگی، آن را سم‌زدایی کند. در این شوینده نباید خبری از ترکیبات شیمیایی مضر، اسید سالیسیلیک، الکل و رایحه‌های مصنوعی باشد. شوینده‌ای انتخاب کنید که منافذ بسته پوست را باز کند. ترکیباتی مانند عصاره فندق، آویشن و زینک در شوینده صورت، از اثربخشی مطلوب آن خبر می‌دهد. چنین شوینده‌ای منافذ عمیق پوست را تمیز می‌کند و چربی جمع‌شده را از بین می‌برد.

در لایه‌برداری پوست زیاده‌روی نکنید

در لایه‌برداری پوست زیاده‌روی نکنید

لایه‌برداری روشی کارآمد برای پاک‌کردن سلول‌های مرده پوست به حساب می‌آید. با این حال لایه‌برداری بیش‌از‌حد، پوست را ملتهب و مستعد آکنه می‌کند؛ در نتیجه برای لایه‌برداری پوست از محصولاتی با ترکیباتی ملایم کمک بگیرید.

لوازم آرایش و محصولات رسیدگی به پوست را با ترکیبات غیرالتهابی انتخاب کنید

لوازم آرایش و محصولات رسیدگی به پوست را با ترکیبات غیرالتهابی انتخاب کنید

منظور از ترکیبات غیرالتهابی در لوازم آرایش و محصولات رسیدگی به پوست، موادی است که باعث بسته‌شدن منافذ پوست نمی‌شوند؛ در نتیجه اگر پوست مستعد آکنه دارید، لوازم آرایش و محصولات رسیدگی به پوست بدون چربی، الکل، رایحه‌های مصنوعی و هر ماده‌ دیگری که پوست را ملتهب می‌کند، انتخاب نمایید.

به میزان کافی آب بنوشید

به میزان کافی آب بنوشید

گفته می‌شود پوست افرادی که دست‌کم ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز می‌نوشند، کمتر مستعد آکنه می‌شود. پوستی که از داخل آبرسانی‌شده، چربی بیش‌از‌حد تولید نمی‌کند؛ در نتیجه شرایطی برای ایجاد جوش‌های آکنه مهیا نمی‌شود.

روتین رسیدگی به موهای خود را تغییر دهید

روتین رسیدگی به موهای خود را تغییر دهید

ممکن است از خود بپرسید که رسیدگی به مو چه ربطی به پوست دارد؟ جالب است بدانید کاندیشنر و دیگر محصولات رسیدگی به پوستی که روزانه استفاده می‌کنید، احتمال ایجاد آکنه در ناحیه پیشانی و کمر را افزایش می‌دهد. در نتیجه از کاندیشنرها و هرگونه محصولات رسیدگی به پوست با ترکیبات چرب دوری کنید. این محصولات وضعیت پوست مستعد آکنه را وخیم‌ می‌کند.

بهداشت منزل را افزایش دهید

جوش را دستکاری نکنید

مراقبت از پوست مستعد آکنه فقط به رعایت بهداشت فردی خلاصه نمی‌شود. تمامی چیزهایی که در طول روز با آن‌ها سروکار دارید، باید همیشه تمیز و پاکیزه باشد. در نتیجه بالشت، روتختی و ملافه‌ای که استفاده می‌کنید را در بازه‌های زمانی منظم بشویید. برس‌های آرایشی، صفحه‌نمایش گوشی و هر چیزی دیگری که با پوست و موی شما تماس دارد نیز باید تمیز شود.

جوش را دستکاری نکنید

جوش را دستکاری نکنید

بعضی‌ها وسوسه‌ می‌شوند تا آکنه‌های صورت را از جا بیرون بیاورند یا آن‌ها را دستکاری کنند. این کار نه‌تنها درد دارد، بلکه پوست را زخم می‌کند. اگر آکنه عمیق باشد، اثر زخم آن ممکن است برای همیشه باقی بماند. از طرف دیگر بیرون‌کشیدن آکنه، باعث انتقال باکتری‌های آن به دیگر قسمت‌های پوست می‌شود. در نتیجه اگر پوست مستعد آکنه دارید، آن را دستکاری نکنید.

سخن پایانی

پوست مستعد به آکنه مراقبت‌ متفاوتی نسبت به پوست‌های معمولی دارد. امیدواریم به لطف روش‌هایی که برای مراقبت از پوست مستعد آکنه با شما در میان گذاشتیم، هرگز روی آکنه را نبینید. ضمناً می‌توانید برای درمان یا کنترل آکنه خود از محصولات ضد جوش موجود در فروشگاه اینترنتی اردمی استفاده کنید. این محصولات از بهترین برندهای موجود در بازار هستند و با ضمانت اصالت کالا و قیمت مناسب به شما تقدیم می‌شود. ضمن اینکه قبل از تهیه هر محصول می‌توانید از مشاوره رایگان تخصصان مجموعه استفاده کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی برای مراقبت از آکنه دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها 6784بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه