تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

شایع ترین بیماری های پوستی کدامند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
شایع ترین بیماری های پوستی کدامند؟

شایع ترین بیماری های پوستی کدامند؟ شاید این پرسش شما باشد. خیلی از افرادی که به دنبال خرید بهترین کرم ضد جوش برای درمان آکنه خود هستند، تصور می‌کنند فقط این عارضه پوست را درگیر می‌کند، در حالی که چندین و چند بیماری دیگر برای پوست دست و صورت وجود دارد که هر کدام علایم مختلف و روش درمان متفاوت دارند. در این مقاله به جوش، پسوریازیس، لک و پیس، اگزما، کهیر و روزاسه می‌پردازیم. این عارضه‌ها در بین سایر بیماری‌های پوستی، شایع‌تر هستند.

انواع جوش

انواع جوش از شایع ترین بیماری های پوستی

بروز انواع جوش، از شایع ترین بیماری های پوستی است که معمولاً با بهترین کرم ضد جوش یا انواع ماسک صورت درمان می‌شود. البته می‌دانید که جوش انواع مختلفی دارد و هرکدام شدت و وخامت متفاوتی دارند. با این توضیح باید بدانید که انتخاب اینکه کدام گزینه برای درمان بیشتر جواب می‌دهد، به عهده پزشک متخصص است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب هر روشی برای درمان عارضه خود با متخصص یا مشاور خبره پوست مشورت کنید.

پسوریازیس

پسوریازیس

پسوریازیس هم یکی دیگر از شایع ترین بیماری های پوستی​ است که برخی افراد به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری در بین مردم با نام صدف یا صدفک هم شناخته می‌شود. پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی است. علت بروز این بیماری، اختلال در روند بازسازی پوست است. در واقع پوست افراد پس از فرسوده‌شدن می‌ریزد. به این پوست ریخته، بافت مرده می‌گویند.

در حالت طبیعی، به همان میزانی که پوست از دست می‌رود، پوست جدید ایجاد می‌شود؛ اما در حالت بیمارگونه، سرعت تولید پوست جدید بیشتر است. به این ترتیب چند لایه پوست روی هم شکل می‌گیرد. این بیماری به‌خودی خود آزاردهنده نیست؛ مگر اینکه با قرمزی و خارش و درد همراه شود. پزشکان علت اصلی ابنلا به این عارضه را وراثت می‌دانند. در مقاله زیر به‌طور مفصل درباره این عارضه صحبت کردیم.

لک و پیس

لک و پیس از شایع ترین بیماری های پوستی

لک و پیش هم یکی دیگر از شایع ترین بیماری های پوستی در افراد مختلف و نژادهای متفاوت است. علت بروز این بیماری، اختلال در تولید رنگدانه پوست است. تنش‌های عصبی، استرس زیاد، وراثت، آفتاب سوختگی شدید، قراگرفتن در برابر مواد شیمیایی و غیره از دلایل بروز این عارضه هستند. این بیماری هم مانند پسوریازیس، نوعی بیماری خود ایمنی است. به این معنی که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم پوست حمله کرده و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کنند.

معمولاً برخی داروها می‌توانند به درمان لک و پیس کمک کنند. البته باید بیماری در مراحل ضعیف یا ابتدایی باشد که به دارو جواب بدهد. در مرحله بعد نوردرمانی انجام می‌شود. با کمک تابش مقدار معینی اشعه به ناحیه آسیب‌دیده، عامل تولید رنگدانه تحریک می‌شود. اگر پوست بیمار به هیچ‌کدام از این روش‌ها پاسخ نداد، پیوند پوست انجام می‌شود. به این ترتیب که از بخش سالم بدن مقداری پوست برداشته و به قسمت آسیب‌دیده پیوند می‌زنند.

اگزما

اگزما از شایع ترین بیماری های پوستی

اگزما به نوعی بیماری گفته می‌شود که در آن پوست ملتهب یا تحریک می‌شود. عوامل تحریک‌کننده پوست در این نوع بیماری ممکن است حتی سردی یا گرمی بیش از حد هوا باشد. این بیماری در افرادی که خودشان یا یکی از اعضای خانواده‌شان به آسم مبتلا هستند، شایع‌تر است. این بیماری بیش از ۳۰درصد از بزرگسالان و ۲۰درصد از کودکان جهان را درگیر خود می‌کند و به همین علت یکی از شایع ترین بیماری های پوستی شناخته می‌شود.

تشخیص اگزما فقط از عهده متخصص پوست بر می‌آید. برای درمان نیز متناسب با شدت و وخامت اوضاع، داروهای مختلف پیشنهاد می‌شود. گاهی می‌توان با کمک انواع مرطوب کننده و آبرسان، این بیماری را کنترل و حتی درمان کرد. گاهی نیز به داروهای استروئیدی قوی‌تر نیاز است. تشخیص این موضوع را به پزشک مختصصان بسپارید.

کهیر

کهیر

حتماً در تصویر بالا، کهیر را مشاهده کرده‌اید. این بیماری نیز یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که در اثر ابتلا به آلرژی یا عفونت ایجاد می‌شود. شکا ظاهری آن، همان طور که مشاهده می‌کنید، شبیه دانه های متورم سفید و گاهی قرمز است. نیش حشرات، عفونت، سرما و گرمای شدید، حساسیت به ماده غذایی خاص، نور خورشید، استرس، پوشیدن لباس تنگ و غیره باعث بروز یا تشدید کهیر می‌شود.

اگر کهیر در مرحله ابتدایی خود باشد و از نوع مزمن نباشد، معمولاً با انواع آنتی هیستامین‌ها درمان می‌شود. البته تأکید می‌کنیم که تشخیص این عارضه فقط از عهده پزشک متخصص برمی‌آید. یک فرد باتجربه می‌تواند شدت عارضه را مشخص کند و با توجه به آن میزان مناسب دارو را تجویز نماید. با این توضیح هرگز برای رفع این عارضه به درمان خودسرانه نپردازید.

روزاسه​

روزاسه

روزاسه نیز یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که با رنگ قرمز پوست خودش را نشان می‌دهد. این بیماری در حالت پیشرفته باعث آسیب جدی به چشم و گاهی ضخیم‌شدن پوست می‌شود. برخی پزشگان ابتلا به روزاسه را ارثی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که بازشدن رگ‌های خونی باعث قرمزشدن پوست و بروز این عارضه می‌شود.

برای درمان روزاسه روش قطعی و صدردرصدی وجود ندارد. البته با مصرف میزان مشخصی از آنتی بیوتیک‌ها می‌‌توان شدت بیماری را کاهش داد یا جلوی پیشروی آن را گرفت؛ ولی یقیناً به درمان کامل آن نمی‌انجامد. در نهایت، استفاده از ژل و در مواقع ضروری‌تر، عمل جراحی زیبایی می‌تواند به رفع این عارضه تا حدی کمک کند.

سخن پایانی

در این نوشته با شایع ترین بیماری های پوستی آشنا شدید. دانستید که هر کدام از این عارضه‌ها علت مشخص و درمان منحصر به خود دارند. همچنین تأکید کردیم که بدون مشورت با پزشک معالج و متخصص پوست، به درمان خودسرانه هیچ کدام از این عارضه‌ها نپردازید. برای درمان جوش نیز پیشنهاد می‌کنیم با توجه به تشخیص متخصص، از بهترین کرم ضد جوش موجود در فروشگاه اینترنتی اردمی استفاده کنید.

دیدگاه‌ها 8419بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه