۳۰۰هزارتومان بُن تخفیف در حساب کاربری شما شارژ شد! مهلت استفاده: از ۲۰ تا ۲۷ اردیبهشت به مناسبت روز دختر

با این حرکت های یوگا رشد موهای خود را دوبرابر کنید

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
با این حرکت های یوگا رشد موهای خود را دوبرابر کنید

به شما حق می‌دهیم اگر با مطالعه عنوان این مطلب با خودتان بگویید به حق چیزهای ندیده و نشنیده، یوگا چه ربطی به افزایش رشد مو دارد؟! جالب است بدانید یوگا بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید فایده‌ دارد. یکی از این خاصیت‌ها، افزایش رشد مو به دنبال انجام حرکات یوگاست. با این حرکات بدن سلامت از دست رفته خود را باز می‌یابد. به همین دلیل با احیای سلامت بدن، رشد مو نیز افزایش پیدا می‌کند. در ادامه چندین حرکت یوگا را مطرح می‌کنیم. تجربه ثابت کرده این حرکات تاثیر چشمگیری در رشد مو دارد.

حرکات مودرا در یوگا چیست؟

حرکات مودرا در یوگا چیست؟

ریشه‌های یوگا به سده‌های پیش در هندوستان باز می‌گردد. از آن زمان تاکنون یوگا به‌عنوان ورزشی سودمند برای سلامت ذهن و جسم شناخته می‌شود. حرکات یوگا و تمرین‌های نفس‌کشیدن در این ورزش سلامت بدن را تضمین می‌کند. جالب است بدانید یوگا تمرین‌هایی با نام مودرا (Yoga Mudras) دارد. انگشت‌های دست در این تمرین‌ها به حالت‌های مختلفی قرار می‌گیرد. به لطف این تمرین، انرژی بدن متمرکز می‌شود و دردهای جسمی از بین می‌رود. جالب‌تر اینکه تمرین‌های مودرا در یوگا، اثربخشی طولانی مدتی دارد. این تمرین‌ها فایده‌های بی‌شماری دارد. یکی از این فایده‌ها، افزایش رشد و درخشش تارهای مو است.

حرکات مودرا چگونه باعث افزایش رشد مو می‌شود؟

حرکات مودرا چگونه باعث افزایش رشد مو می‌شود؟

استادهای یوگا بدن انسان را متشکل از ۵ عنصر آتش، آب، هوا، خاک و فضا می‌دانند. نبود تعادل در این ۵ عنصر، اختلال‌های جسمی و روحی را به دنبال دارد. از آنجایی که هر دست ۵ انگشت دارد، گفته می‌شود که ۵ عنصر سازنده بدن در این ۵ انگشت قرار گرفته است. به همین دلیل با انجام حرکات خاصی توسط انگشتان، انرژی در بدن جریان پیدا می‌کند. به دنبال جریان انرژی در بدن، عناصر ۵ گانه‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم متعادل می‌شود. حرکت‌های مودرا جریان خون را بهینه می‌کند و مواد مغذی به بدن می‌رساند. در نتیجه با تامین مواد مغذی در بدن، مو تقویت می‌شود و زودتر رشد می‌کند.

جالب است بدانید بعضی از حرکات مودرا در یوگا، پرانا (Prana) را در سلول‌ها افزایش می‌دهد. پرانا در اصطلاح‌های یوگا به نیروی حیات‌بخش گفته می‌شود. با افزایش این نیروی حیات‌بخش در سلول‌ها، تارهای مو دیرتر سفید می‌شود. از طرف دیگر بازیابی عناصر خاکی در بدن با حرکات مودرا، تقویت بافت مو را به دنبال دارد. به لطف این حرکات ساقه مو قوی‌تر می‌شود. از طرف دیگر پوست سر نیز مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کند. تمامی این شرایط دست‌به‌دست هم می‌دهد تا انجام حرکت‌های مودروا در یوگا، زمینه‌ای برای افزایش چشمگیر رشد مو فراهم کند.

حرکت پریتوی مودرا (Prithvi mudra)

حرکت پریتوی مودرا (Prithvi mudra)

این حرکت درواقع نمادی از عنصر خاک در بدن است. پریتوی مودرا در کنار بهینه‌سازی عنصر خاک در بدن، عنصر آتش را را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه بافت مو تقویت می‌شود و رشد آن‌ افزایش می‌یابد.

شیوه انجام حرکت پریتوی مدرا

  • در موقعیت راحتی مانند ورجراسانا (vajrasana) یا حالت نیلوفری (padmasana) قرار بگیرید.
  • چشم‌ها را ببندید و نفسی عمیق بکشید.
  • سپس انگشت حلقه را به سمت انگشت شَست خم کنید.
  • نوک انگشت حلقه را با نوک شست لمس کنید.
  • ۳ انگشت باقیمانده را در حالت کشیده نگه دارید.
  • این حرکت را با ۲ دست انجام دهید.
  • هر ۲ دست را روی ران‌ها قرار دهید و در حالی که تمرکز کرده‌اید، واژه «اُم» را دائم زمزمه کنید.
  • این مودرا را روزانه ۳۵ دقیقه انجام دهید.

برای افزایش اثربخشی حرکت پریتوی مودرا، انگشت‌های خود را بیش‌از‌حد نکشید. نوک انگشت حلقه و شست را به‌آرامی روی هم بگذارید. این روش افزایش تمرکز شما را به دنبال دارد. حرکت پیتوی مودرا باید در مکانی ساکت و بدون هواس‌پرتی انجام شود تا تمرکز بیشتری داشته باشید.

حرکت پراسانا مودرا (Prasanna mudra)

حرکت پراسانا مودرا (Prasanna mudra) برای رشد مو

این حرکت یکی از معروف‌ترین حرکات یوگا برای رشد مو به حساب می‌آید. در این حرکت که به آن بالایم یوگا (Balayam yoga) هم می‌گویند، گردش خون در پوست سر افزایش می‌یابد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به ساقه مو می‌رسد و زودتر رشد می‌کند. حرکت پراسانا مودرا درواقع نوعی مالیدن ناخن‌های انگشت‌ها بر روی یکدیگر است. از آنجایی که پیاز مو به انتهای عصب ناخن متصل است، مالیدن ناخن‌ها روی هم جریان خون را در زیر پوست سر افزایش می‌دهد.

شیوه انجام حرکت پراسانا مودرا

  • دست‌ها را جلوی سینه نگه دارید. سپس انگشت‌های ۲ دست را به داخل خم کنید. این کار باید به گونه‌ای انجام شود که انگشت شست بیرون باشد.
  • اگر این حرکت را درست انجام داده باشید، باید ناخن‌های انگشت‌های ۲ دست روبه‌روی هم قرار گرفته باشد. سپس با حرکات بالا به پایین، ناخن‌ها را محکم روی هم بمالید.
  • حرکت پراسانا مودرا را حدود ۱۰ دقیقه انجام دهید. برای افزایش سرعت رشد مو با یوگا، ادامه این حرکت به مدت ۲۰ دقیقه پیشنهاد می‌شود.

حرکت وایو مودرا (Vaayu Mudra)

حرکت وایو مودرا (Vaayu Mudra)

برای شما گفتیم که بر اساس اطلاعات یوگا، هوا یکی از عناصر تشکیل‌دهنده بدن است. هوا در اصطلاحات یوگا با عبارت وایو (Vaayu)، شناخته می‌شود. به همین دلیل انجام حرکت وایو مودرا، هوای بیشتری به بدن وارد می‌کند. در نتیجه دردهای ناشی از نامتعادل‌بودن هوا در بدن کاهش می‌یابد. این حرکت یوگا برای افزیش رشد مو، فایده‌های چشمگیری در آرامش ذهن نیز دارد. به همین دلیل اگر مضطرب هستید، می‌توانید با انجام حرکت وایو مودرا، آرامش پیدا کنید.

شیوه انجام حرکت وایو مودرا

  • در موقعیت راحتی مانند ورجراسانا (vajrasana) یا حالت نیلوفری (padmasana) قرار بگیرید.
  • دست‌ها را به‌گونه‌ای روی ران‌های خود بگذارید که کف دست به سمت بالا باشد.
  • دست‌ها را صاف نگه دارید، چشم‌ها را ببندید و نفسی عمیق بکشید.
  • اکنون انگشت اشاره را به سمت داخل دست خم کنید. سپس این انگشت را با شصت نگه دارید.
  • موقعیتی که توضیح دادیم را حدود ۱۵ دقیقه حفظ کنید. در صورت تمایل می‌توانید این موقعیت را تا ۳۰ دقیقه انجام دهید.

لازم به ذکر است پس از اینکه با انجام این حرکت یوگا موهای شما به مقدار دلخواه رشد کرد، تکرار این حرکت را متوقف کنید. استمرار در این حرکت به مدت طولانی، تعادل عنصر هوا در بدن را مختل می‌کند. در نتیجه ادامه حرکت وایو مودرا در درازمدت عارضه‌های خطرناکی برای بدن به دنبال دارد. در حین انجام این حرکت نیز فشار بیش‌از‌حدی به انگشت اشاره وارد نکنید. این حرکت را در حالتی انجام دهید که عضله‌های شما آرام و منبسط است. انقباض عضله‌ها در هنگام انجام حرکت وایو مودرا، این یوگا برای رشد موهای سر را بی‌اثر می‌کند.

حرکت پرانا مودرا (Prana Mudra)

حرکت پرانا مودرا (Prana Mudra)

پرانا در اصطلاحات یوگا به معنای زندگی است. به همین دلیل حرکت پرانا مودرا نمادی از زندگی به حساب می‌آید. انجام روزانه حرکت پرانا مودرا، انرژی را آزادانه به قسمت‌‌های مختلف بدن منتقل می‌کند. این حرکت عنصر خاک را در بدن بهینه می‌کند و دوام و تقویت مو را به دنبال دارد.

شیوه انجام حرکت پرانا مودرا

  • روی زمین بنشینید و موقعیت مدیتیشن بگیرید. حالت‌های ورجراسانا و نیلوفری، موقعیت مناسبی برای حرکت پرانا مودرا است.
  • پشت خود را صاف کنید و چشم‌ها را بسته‌ نگه دارید تا تمرکزتان بیشتر شود.
  • سسپس نوک انگشت شست را روی انگشت حلقه و انگشت کوچک قرار دهید. این حرکت را با انگشت‌های هر ۲ دست انجام دهید.
  • انگشت اشاره و انگشت کناری آن را صاف و کمی کشیده نگه دارید.
  • این حرکت را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه انجام دهید.

حرکت پرانا مودرا یکی از حرکت‌های اثربخش یوگا برای افزایش رشد مو به حساب می‌آید. با این حال در انجام این حرکت زیاده‌روی نکنید. پرانا مودرا عنصر آتش را در بدن کاهش می‌دهد. در نتیجه با انجام طولانی‌مدت حرکت پرانا مودرا، وزن بدن افزایش پیدا می‌کند.از طرف دیگر پیشنهاد می‌کنیم حرکت پرانا مودرا را بعد از نیم‌روز انجام ندهید. این حرکت پس از نیم‌روز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل ممکن است با انجام دیرهنگام پرانا مودرا، کم‌خوابی شبانه را تجربه کنید.

سخن پایانی

در مجموع باید گفت حرکت های یوگا برای رشد مو که به آن‌ها اشاره کردیم، اثربخشی چشمگیری در سلامت بدن و مو دارد. با این حال زمانی اثربخشی این حرکت‌ها مشخص می‌شود که دست‌کم چندین هفته آن‌ها را تکرار کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم حرکت‌های جالبی از یوگا برای افزایش رشد مو و سلامت بدن سراغ دارید، این حرکت‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان فروشگاه اینترنتی اردمی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها 12077بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه