تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

کدام یک از انواع نان ها قند کم‌تری دارند؟

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کدام یک از انواع نان ها قند کم‌تری دارند؟

غلاتی مثل گندم نشاسته زیادی دارند و نشاسته از رشته‌های بلند گلوکز ساخته شده است. مولکول‌های نشاسته در دهان در برخورد با بزاق، تبدیل به قند می‌شوند. وقتی این مواد به معده می‌رسند تبدیل نشاسته به قند افزایش می‌یابد اما استثنائاتی نیز وجود دارد که هنگام خرید انواع نان باید به آن‌ها توجه کرد.

هنگام خرید نان باید دنبال چه چیزی بگردید

۱. کربوهیدارت قابل استفاده کمتر

«کربوهیدرات قابل استفاده» از کم کردن میزان فیبر از کربوهیدارت کلی به‌دست می‌آید. اگر می‌خواهید میزان کربوهیدارت مصرفی خود را بدانید باید برچسب محصولات را بخوانید تا بدانید چه میزان کربوهیدرات مصرف می‌کنید. اگر این کار را نمی‌کنید با یک نگاه کلی به تکه نان‌هایی که مصرف می‌کنید می‌توانید بفهمید در حال استفاده از چه حجم از کربوهیدرات هستید.

خرید نان

۲. نان نازک

بدیهی است که نان نازک یا کوچک‌تر، کربوهیدرات کمتری دارد زیرا حجم آن کم است. بنابراین به دنبال نان‌هایی با تراکم کمتر باشید زیرا از نظر مقدار نشاسته می‌تواند مثل نان‌های معمولی باشد.

۳. فیبر زیاد

در برخی نان‌ها فیبر را جایگزین نشاسته می‌کنند و کالری و کربوهیدرات را کاهش می‌دهند.

با این حال اگر فیبر به جای اینکه جایگزین نشاسته شود فقط به دیگر ترکیبات نان اضافه شده باشد، لزوما به معنی تاثیر کمتر بر قند خون نیست.

۴. بافت زبر و دانه‌ای

هرچه دانه گندم یا دیگر غلات بیشتر پودر شده باشند تبدیل نشاسته به قند سریع‌تر اتفاق می‌افتد. بسیاری از صنایع پخت نان تلاش کرده‌اند نانی با 100% سبوس با بافتی نرم‌تر شبیه نان سفید تولید کنند. مشکل اینجاست که این نان درست به اندازه نان سفید قند تولید می‌کند. به عبارت دیگر، نان هرچه بافت زبرتری داشته باشد کمتر به قند تبدیل می‌شود.

بهترین نان برای این منظور دانه‌های درشت و مشهود غلات را دارد.

۵. نان جوانه غلات

هنوز مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده اما شواهد اولیه نشان داده است که نان جوانه غلات به اندازه نان معمولی موجب افزایش قند در خون نمی‌شود.

با این حال چنان‌که برچسب برخی از این محصولات ادعا می‌کنند، جوانه غلات، فیبر کامل نیستند.

۶. نان پروتئین بالا

برخی از نان‌ها به جای غلات کامل از گلوتن گندم استفاده می‌کنند. از آن‌جا که گلوتن پروتنین گندم است، اگر به آن حساسیت نداشته باشید، گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

۷. نان خمیر ترش

یک مطالعه درباره مقایسه نان خمیر ترش با نان معمولی نشان داده نان خمیر ترش قند کمتری را در خون تولید می‌کند.

نان سبک چیست؟

نان سبک شما را سبک نمی‌کند. نان سبک از نان‌های دیگر کالری کمتری دارد اما این کار را با فرآیند هوادهی و کوچک کردن تکه‌های نان انجام می‌دهند. به عبارت دیگر برخی نان‌های سبک از دیگر نان‌های هم‌رده خود کالری کمتری دارند.نان سبک

به مثال زیر توجه کنید:

  • یک تکه نان سبوس کامل گندم 38 گرم وزن، 17 گرم کربوهیدرات، 3 گرم فیبر و 100 کالری انرژی دارد.
  • همین تکه از نان سبک 23 گرم وزن 9 گرم کربورهیدرات، 3.5 گرم فیبر و 40 کالری انرژی دارد.
  • در این مورد بیشتر کاهش کربوهیدرات مربوط کوچک کردن تکه‌های نان است اما جایگزینی نشاسته با فیبر را در آن شاهد هستیم.

انتخاب فوق‌العاده! تورتیلای کم کربوهیدرات

بهترین نان، تورتیلای کم کربورهدیدارت است. این نان‌ها قیمت مناسبی دارند و در بسیاری از فروشگاه‌ها یافت می‌شوند.تورتیلای کم کربوهیدرات

از این نان می‌توانید در ساندویچ‌های خانگی، هات داگ یا به عنوان نان پیتزا استفاده کنید.

انواع نان هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید

۱. نان بیگل (دونات) و رل (پیچی)

این نان‌ها گول زننده هستند زیرا حاوی ۲، ۳ یا حتی ۴ وعده نان معمولی هستند. میزان سبوس آن‌ها خیلی کم است و تقریبا ۱۰۰ درصد این نان‌ها را غلات خالص تشکیل می‌دهند.

البته بیگل‌های سبک نیز هستند که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. اما اگر در دسترس شما نیستند، خودتان می‌توانید داخل این نان‌ها را با قاشق یا انگشت خالی و سپس از آن استفاده کنید.

نان بیگل

۲. نان فانتزی

این نان‌ها از آرد سفید یا آرد آسیاب شده کامل ساخته می‌شوند که در بدن به سرعت تبدیل به قند می‌شوند.

۳. نان شیرین

بدیهی است که از نان‌هایی که قند افزوده دارند باید اجتناب کنید البته بیش‌تر نان‌های موجود در فروشگاه‌ها کمی شکر در خود دارند. قاعده کلی این است که از نان‌هایی که یکی از ترکیبات شکر، عسل، شیره قند و فروکتوز را دارند باید پرهیز کنید.

۴. نان‌های غلات جایگزین

از آنجا که گندم نسبت به دیگر غلات، پروتئین بیشتری دارد، نان غلاتِ جایگزین مانند نان‌های بدون گلوتن (پروتئین) کربوهیدارت بیشتری از نان‌های گندم دارند.

حال که با انواع نان، ترکیبات آن‌ها و عملکردشان در بدن آشنا شدید، بهتر است در انتخاب نان مصرفی روزانه خود تجدید نظر کنید و به دنبال انتخاب سالم‌ترین نان باشید.

تجربه‌های خود از تغذیه سالم و تاثیر آن بر بدن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: Verywellfit دیدگاه‌ها 39164بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>