تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

راهنمای خرید مواد غذایی سالم

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
راهنمای خرید مواد غذایی سالم

همه مواد غذایی ارزش تغذیه‌ای برابری ندارند و شما به خوبی از این مساله آگاهید. اما، وقتی مثلا در مورد برنج صحبت می‌کنید، آیا می‌دانید کدام نوع برنج برای شما بهتر و مناسب‌تر است؟ برنج سفید، برنج قهوه‌ای، برنج وحشی؟ البته این موضوع بیشتر در مورد افرادی صدق می‌کند که پیگیر تغذیه خود هستند تا از نظر جسمی و سلامتی، وضعیتی ایده‌آل داشته باشند. در مورد گوشت، پاستا، ماست و سبزیجات چطور؟ اطلاعاتی که متخصصان حوزه تناسب اندام و سلامتی در این زمینه به دست آورده‌اند را گردآوری نموده و آن‌ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پاستا

پاستااحتمالا در مورد این قانون شنیده‌اید که «مصرف هر نوع کربوهیدراتی پس از ساعت 6 عصر ممنوع!» با پیروی از این قانون، شما کار هوشمندانه‌ای انجام داده‌اید. چرا؟ زیرا تا زمانی که شما در زمره آن افرادی نباشید که شب‌ها ورزش می‌کنند، توانایی هضم کردن و سوزاندن کربوهیدرات را نخواهید داشت، یعنی بدن شما تمام این مواد غذایی را به صورت چربی ذخیره خواهد کرد. البته زیاد در این مورد سختگیری نکنید. به هیچ عنوان بعد از 6 عصر نان سفید نخورید، البته این مورد شامل سایر خوراکی‌هایی نیز می‌شود که آرد، از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده آن‌ها محسوب می‌شود. اجتناب از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سیب‌زمینی نیز در ساعات پایانی شب، کار عاقلانه‌ای است. اما تا جایی که می‌توانید از سبزیجات استفاده کنید. بگذارید این‌طور دسته‌بندی کنیم:

بد: پاستای سفید

یک کربوهیدرات تصفیه‌شده. یعنی بسیاری از مواد مغذی آن از بین رفته‌ است و اغلب فیبر اندکی دارد.

خوب: پاستای سبزیجات

فیبر اندکی دارد اما حاوی ویتامین A و C بیشتری است.

عالی: پاستای ٪100 گندم

این نوع پاستا تصفیه نشده‌ است؛ بنابراین تمام مزایای مواد مغذی را دارد به علاوه این که به صورت طبیعی حاوی فیبر بالایی هم هست.

ماست

ماستبه سوپر مارکت بروید و به بخش مخصوص ماست نگاه کنید. تنوع ماست‌ها بسیار زیاد است، این طور نیست؟ اما گزینه‌های مناسبی برای انتخاب وجود ندارد، به همین دلیل امکان دارد اشتباه انتخاب کنید.

بد: ماست‌های حاوی میوه

این نوع ماست با شربت حاوی عصاره میوه ترکیب شده است و دارای شکر بسیاری می‌باشد.

خوب: ماست بدون چربی

منبع بسیار خوبی از کلسیم و منبع غنی پروتئین است. با این حال، از برچسب مواد مغذی اطمینان حاصل کنید زیرا باز هم امکان این وجود دارد که این نوع ماست‌ها قند بالایی داشته باشند، به خصوص اگر طعم‌دار شده باشند.

عالی: ماست خالص یونانی

ماست یونانی، در صورتی که ساده و خالص باشد، سرشار از پروتئین است و قند کمی دارد! برای طعم‌دار کردن این نوع ماست، می‌توانید اندکی جو، میوه تازه یا خشک و غلات به آن بیفزایید. همچنین استفاده از ماست چرب یونانی نیز بلامانع است.

سبزیجات :

سبزیجاتاین روزها، زیاد اسم کلم‌ بروکلی را می‌شنوید. سبزیجات هم تنوع بسیاری دارند.

بد: کاهوی سالادی

تقریبا بیشتر حجم آن آب است و ارزش غذایی ندارد.

خوب: کلم بروکلی

این نوع سبزی منبع بسیار خوب ویتامین‌های A ،C و K و نیز کلسیم و پروتئین است.

عالی: آراگولا

آراگولا نوعی سبزی است، دو فنجان از این سبزی در طی روز، تنها ده کالری دارد. آراگولا، نیترات بسیار بالایی دارد که باعث کاهش اکسیژن مورد نیاز در طی ورزش شده و در نتیجه، باعث افزایش عملکرد ورزشی می‌گردد. این گیاه همچنین حدود %20 ویتامین‌ A و %50 ویتامین K مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند و منبع خوبی برای فولیت و کلسیم است.

گرانولا

گرانولاحکایت‌های زیادی وجود دارند که بر طبق آن‌ها، «گرانولا یکی از مواد غذایی سالمی است که در حقیقت چندان هم سالم نیست» که تا حدی درست است! مساله این است که احتمالا شما به سرعت در مورد استفاده از گرانولا گمراه می‌شوید اما اگر به اندازه کافی باهوش باشید، عناصر آن را کنترل کرده و مقدار استفاده خود را محدود کنید، گرانولا می‌تواند انتخابی بسیار عالی محسوب شود.

بد: گرانولای تجاری

گرانولا اغلب عناصر سالم و نه چندان سالم را با یکدیگر ترکیب می‌کند. بیشتر دستورهای گرانولای سنتی، حاوی مقادیر بسیار زیاد کالری و قند هستند. یک فنجان گرانولا، حدود 600 کالری، 20 گرم چربی و 24 گرم قند دارد! پس، با خرید یک جعبه گرانولا فکر نکنید که مواد غذایی سالمی تهیه کرده‌اید.

خوب: گرانولای مخلوط

یک وعده گرانولای مخلوط غلات، با چربی و کالری پایین یا بدون چربی همراه با ماست یونانی انتخاب خوبی است.

عالی: گرانولای فیبردار

گرانولا می‌تواند مملو از عناصر سالمی همچون میوه خشک، آجیل، غلات و نیز سرشار از فیبر باشد. گرانولایی را انتخاب کنید که در هر وعده حداقل سه گرم فیبر داشته باشد. یک قاعده کلی خوب دیگر، توجه به عناصر تشکیل‌دهنده گرانولاست. اگر بر روی جعبه گرانولا کلمه ناآشنایی را دیدید یا فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن کمتر از ده عنصر بود، از خرید آن اجتناب کنید. شما به فیبر و پروتئین نیاز دارید نه قند و مواد فرآوری شده.

گوشت مرغ و گاو

گوشت مرغ و گاواگر بخواهیم در مورد گوشت مرغ شفاف باشیم، برچسب «بدون هورمون» در حقیقت یعنی «ویژگی دیگری نداریم تا بر روی بسته بنویسیم». اگر روی برچسب نوشته شده باشد «کاملا طبیعی» اغلب یعنی هیچ افزودنی رنگ خوراکی یا عنصر مصنوعی به آن اضافه نشده است، اما باید روی بسته‌بندی مشخص باشد که منظور از «کاملا طبیعی» چیست. گرچه استفاده از گوشت و مواد غذایی ارگانیک، گران‌تر است و از دید بسیاری از منتقدان، هدر دادن پول محسوب می‌شود، اما اگر می‌خواهید امنیت و سلامت داشته باشید، از گوشت و مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید. واژه ارگانیک یعنی اینکه حیوانات در طول عمر خود، به محیط بیرونی دسترسی داشته‌اند و به آن‌ها هورمون و آنتی‌بیوتیک تزریق نشده و با غذاهایی رشد کرده‌اند که کاملا به صورت طبیعی تولید شده و هیچ نوع ماده مصنوعی و شیمیایی در تغذیه آن‌ها دخیل نبوده است. برای گوشت قرمز نیز همین موارد صادق است اما متخصص ما پیشنهاد می‌دهد تا از گوشت گاوهایی که با علوفه تغذیه شده باشند بیشتر از گوشت گاوهایی که به صورت سنتی با غلات تغذیه شده‌اند استفاده کنیم.

بد: بال مرغ سرخ‌شده

بال مرغ نسبت به گوشت سفید حاوی چربی بیشتری است؛ همچنین پوست مرغ، چربی بسیاری دارد.

خوب: بال مرغ پخته شده بدون پوست

پخت مرغ، باعث کاهش مواد و کالری اضافه شده نسبت به سرخ کردن آن در روغن می‌شود. پوست کندن مرغ باعث می‌شود از میزان کالری و چربی آن کاسته شود.

عالی: سینه مرغ پخته‌شده

سینه مرغ، گوشت سفید محسوب می‌شود که نسبت به گوشت قرمز کالری و حجم کمتری دارد. یک قاعده کلی آگاهی از این مسئله است که بال مرغ نسبت به ران مرغ، چربی و کالری بیشتری دارد و همین طور ران نیز چربی و کالری بیشتری نسبت به سینه دارد.

بد: گوشت گاو فرآوری‌شده

گوشت فرآوری‌شده، سدیم بالایی دارد و حاوی مواد نگه‌دارنده است.

خوب: گوشت گاو تغذیه شده با علف

این نوع گوشت، کم‌چربی‌تر است و در مقایسه با گوشت گاوی که به صورت سنتی با غلات و جو تغذیه شده باشند، حاوی اُمگا 3، اسیدهای چرب و اسید لینولئیک ضروری بیشتری است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اسید لینولئیک احتمالا در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی نقش مهمی دارد.

منبع: Details دیدگاه‌ها 5395بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>