تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

منظور از درمان پروبیوتیک چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
منظور از درمان پروبیوتیک چیست؟

وقتی صحبت از درمان پروبیوتیک به میان می‌آید منظور هضم میکروارگانیسم‌های زنده‌ و مفیدی است که به عنوان پروبیوتیک نیز شناخته می‌شوند. این میکروارگانیسم‌ها به سلامتیِ قسمت‌های مختلف بدن کمک می‌کنند.

بد نیست بدانید منظور از پروبیوتیک درواقع موادی است که در محیط طبیعی وجود دارند. این مواد حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند. این امر باعث شده است این روزها شاهد فرآورده‌های خوراکی پروبیوتیک زیادی باشیم.

فایده‌های مختلف مواد پروبیوتیک از جانب محققین در حال بررسی و مطالعه است، اما همان‌گونه که اشاره شد، باور جامعه پزشکی بر این است که مصرف مواد غذایی پروبیوتیک باعث حفظ سلامتی بدن می‌شود و به برطرف شدن عارضه‌های مختلف کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: غذای پروبیوتیک چیست؟

فرایند درمان پروبیوتیک

میکروارگانیسم‌های زنده‌ای که در درمان پروبیوتیک استفاده می‌شود را در بیشتر مواقع باکتری‌ها تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید گفته می‌شود بعضی از مخمرها نیز دارای پروبیوتیک مفید هستند. «لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس» و «بیفیدوباکتریوم بیفیدوس» دو باکتری پروبیوتیک رایجی هستند که در قالب داروی «ساکارومیس بولاردی» شاهد تجویز آن هستیم.

این ارگانیسم‌ها شباهت بسیار زیادی به باکتری‌های مفیدی دارند که در دستگاه گوارش به فرآیند هضم غذا کمک می‌کنند. جالب است بدانید بدن انسان میزبان باکتری‌های مفید بسیار زیادی است که وجود آن‌ها برای هضم غذا کاملاً ضروری و لازم است. جالب‌تر اینکه پروبیوتیک‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود عملکرد قسمت‌های مختلف بدن نیز مفید هستند.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

از آنجایی که در درمان پروبیوتیک از میکروارگانیسم‌های زنده کمک گرفته می‌شود، از این فرآیند، به‌عنوان درمان از طریق مکمل‌های زنده نیز یاد می‌شود. با این حساب اگر به ماده غذایی فرآورده شده‌ای برخوردید که روی جعبه آن قید شده بود حاوی باکتری‌های فعال می‌باشد، این محصول بدون شک در گروه غذاهای پروبیوتیک قرار می‌گیرد.

به صورت طبیعی نیز گاهی اوقات در خوراکی‌هایی نظیر ماست، آب‌میوه‌ها، خمیر سویا، شیر تخمیر شده و آب سویا نیز شاهد این ارگانیسم‌های زنده هستیم. مکمل‌‌های غذایی پروبیوتیک را به عنوان دارو و در قالب قرص و پودر می‌توان یافت. مکمل‌های غذایی پروبیوتیک ضرری برای بدن ندارند و در نتیجه با حفظ تعادل می‌توان از مکمل‌های پروبیوتیک برای درمان عارضه‌های مختلف و به‌خصوص بیماری‌های دستگاه گوارش کمک گرفت، اما بهتر است قبل از مصرف مکمل‌های پروبیوتیک در این زمینه با پزشک مختصص مشورت کنید.

اثرات درمان پروبیوتیک

در بیشتر مواقع، از درمان پروبیوتیک برای کمک به هضم غذا در دستگاه گوارش و همچنین افزایش ایمنی بدن در مبارزه با بیماری‌ها کمک گرفته می‌شود. پس از درمان توسط آنتی‌بیوتیک‌ها نیز برای تولید مجدد باکتری‌های مفید در بدن از درمان پروبیوتیک کمک گرفته می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها گاهی اوقات باکتری‌های مفید بدن را از بین می‌برند و در نتیجه غذاهای پروبیوتیک می‌توانند به رشد و گسترش باکتری‌های مفید در بدن کمک کنند.

درمان‌های پروبیوتیک برای التیام قسمت‌های دیگر بدن نیز کاربرد دارند اما همان‌‌گونه که اشاره شد جامعه پزشکی هنوز تحقیقات کاملی را در این زمینه انجام نداده است. تجربه نشان داده است از درمان پروبیوتیک برای تنظیم دستگاه گوارش و بیماری سندرم تحریک‌پذیر نیز می‌توان کمک گرفت.

درمان پروبیوتیک می‌تواند به جلوگیری از اگزما در کودکان نیز کمک کند، دوره نقاهت سرماخوردگی را کاهش داده و جلوی پوسیدگی دندان را بگیرد. تحقیقات در خصوص فایده‌های درمان پروبیوتیک هنوز در حال انجام است و با توجه به دستاوردهای اخیر، انتظار می‌رود در آینده شاهد درمان‌های بیشتری از طریق محصولات و داروهای پروبیوتیک باشیم.

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 3067بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>