تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

آیا با راه‌حل‌‌های طبیعی رفع آلرژی آشنایی دارید؟

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
آیا با راه‌حل‌‌های طبیعی رفع آلرژی آشنایی دارید؟

آلرژی یا حساسیت، برای همه پیش می‌آید و گاهی اوقات می‌تواند ناخوشایند باشد، از همین رو افراد به دنبال راه‌های رفع آلرژی هستند. آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است که در بین این عوامل، حساسیت غذایی و پوستی رایج‌ترین آنهاست. حساسیت مخاط بینی هم آلرژی دیگری است که با قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و ریز گردهای موجود در هوا ایجاد می‌شود. آبریزش و خارش بینی به همراه عطسه، از نشانه‌های این نوع آلرژی است.

حساسیت به گرده گیاهان نیز از انواع آلرژی‌های رایجی است که با نام‌های تب‌یونجه یا زکام بهاره از آن یاد می‌شود.

علم پزشکی مدعی است درمان کاملی برای آلرژی وجود ندارد؛ اما اگر به رفع آلرژی به شیوه طبیعی علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه متن با ما همراه باشید تا نگاهی به شیو‌ه‌های رفع آلرژی داشته باشیم.

۱- گیاه باتِربور

این گیاه، ظاهری همانند بوته توت‌فرنگی دارد و در آسیای شمالی، اروپا و قسمت‌هایی از آمریکای شمالی رشد می‌کند. عصاره این گیاه برای رفع آلرژی، میگرن، دردهای معده، سرفه و تنگی نفس استفاده می‌شود.

butterburگیاه باتربور را یکی از راه‌های رفع آلرژی می‌دانند. در حال حاضر مشخص نیست این گیاه به لحاظ پزشکی چه تاثیری بر روی بدن دارد که باعث کاهش علائم آلرژی می‌شود؛ اما در بدن انسان عملکردی شبیه به داروهای ضد آلرژی دارد. عصاره باتربور جلوی فعالیت هیستامین و لوکوترین را می‌گیرد و ممکن است واکنشی التهابی در فرد ایجاد کند.

البته، باتربور عوارضی هم دارد که سوء هاضمه، سردرد، احساس خستگی، حال تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست را می‌توان به عنوان عوارض گیاه باتربور دانست. خانم‌های باردار و پرستارهای زن، کودکان و افرادی که به بیماری‌های کلیوی و ریوی دچار هستند نیز نباید روی گیاه باتربور برای رفع آلرژی خود حساب باز کنند.

۲- کوارسیتین

quercetin-sources

کوارسیتین، فلاونوئید است که در بیشتر میوه‌ها، سبزیجات، برگ‌ها و دانه‌ها یافت می‌شود. در خصوص اثر بخشی کوارسیتین بر روی آلرژی تاکنون تحقیقات زیادی انجام نشده است، اما گفته می‌شود که کوارسیتین جلوی آزاد شدن هیستامین را می‌گیرد و مصرف آن در صورت بروز نشانه‌های آلرژی نظیر عطسه کردن و خارش بدن تاثیر دارد.

کوارسیتین به صورت طبیعی در میوه‌هایی مانند سیب (البته سیب باید با پوست میل شود)، انواع توت‌ها، انگور قرمز، پیاز قرمز  و چای سیاه یافت می‌شود.

۳- کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها (Carotenoids)دسته‌ای از رنگدانه‌ها هستند که در جذب نور در گیاهان نقش بسیار مهمی دارند، معروف‌ترین کاروتینوئید را می‌توان بتاکاروتن دانست. بتاکاروتن رنگ‌دانه‌ای قرمز – نارنجی است که در گیاهان و میوه‌ها یافت می‌شود. ادعا می‌شود که کمبود این مواد در رژیم غذایی شما باعث التهاب ریه و دستگاه تنفسی می‌شود.

در صورت ابتلا به تب یونجه، تجویز به‌خصوصی برای مصرف این ماده نشده است و افراد زیادی هم هستند که مقدار مناسبی از بتاکاروتن را در طول روز دریافت نمی‌کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم بادام، هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کلم برگ و کدو گردویی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۴- اسید‌های چرب امگا ۳

جالب است بدانید اسید‌های چرب امگا ۳ در دسته‌ اسید‌هایی قرار دارند که مصرف آنها برای بدن لازم است. در حال حاضر تاثیر مستقیم اسید‌های چرب امگا ۳ بر روی کاهش عوارض آلرژی ثابت نشده است اما در آزمایشی که در آلمان روی ۵۶۸ نفر صورت گرفته است، مشخص شده که میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۳ در گلبول‌های قرمز خون یا مصرف این اسید‌ها در رژیم روزانه باعث کاهش ریسک ابتلا به تب یونجه می‌شود.

omega-3منابع مفید دارای اسید‌های چرب امگا ۳ به شرح زیر است:

کپسول‌های روغن ماهی که البته ممکن است مصرف این کپسول‌ها به مقدار بسیار کمی، خون را رقیق کند. به این ترتیب اگر داروی ضد انعقاد خون مصرف می‌کنید یا در جراحت پوستی و خونریزی دچار مشکل می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم بدون مشورت با پزشک معالج، روغن ماهی مصرف نکنید. مصرف روغن ماهی به مدت دو هفته قبل و بعد از هرگونه عمل جراحی (و حتی بوتاکس) نیز ممنوع است.

روغن تخم کتان هم از منابع اسید چرب امگا ۳ است و یکی دیگر از منابع اسید چرب امگا ۳ را گردو تشکیل می‌دهد.

اگر یکی از این روش‌ها را برای تامین اسید چرب امگا ۳ بدن خود در نظر می‌گیرید، به صورت همزمان مقدار اسید آراشیدونیک مصرفی را نیز کم کنید. این ماده در زرده تخم‌مرغ، گوشت قرمز و حلزون‌های دریایی یافت می‌شود.

۵- رفع آلرژی با طب سوزنی

acupuncture

طب سوزنی یکی از روش‌های درمان بیماری‌هاست که چینی‌ها حدود ۵ هزار سال پیش ابداع کرده‌اند. تحقیقات نشان داده که طب سوزنی هم می‌تواند در کاهش و کنترل آلرژی تاثیر داشته باشد.

در حال حاضر، تحقیقات به اندازه‌ای کامل نشده است که بتوان نسخه‌ جامعی از رفع آلرژی را برای بیماران مبتلا به آن پیچید.

۶- حساسیت‌های خود به مواد غذایی را بشناسید

همان‌گونه که افراد زیادی هستند که به گرده‌ها و مواد موجود در هوا حساسیت دارند، افرادی هم هستند که ممکن است با خوردن غذای به خصوصی، آلرژی آنها عود کرده و دچار تب یونجه شوند. از طرف دیگر رژیم غذایی ما با عوض شدن فصل‌ها تغییر می‌کند بنابراین اگر غذای مشخصی وجود دارد که در بهار بیشتر آن‌را میل می‌کنید، بد نیست نام مواد مصرفی در این غذا را در صورت ابتلا به آلرژی برای پزشک خود ذکر کنید. برای نمونه افرادی که به نارسایی «عدم تحمل لاکتوز» دچار هستند ممکن است بعد از مصرف لبنیات تازه دچار احتقان و پرخونی در قسمت خاصی از اعضای بدن بشوند.

Composition with variety of grocery products isolated on whiteبر اساس تحقیقات اولیه، افرادی که نسبت به گرده‌های گیاهان آلرژی دارند ممکن است نسبت به گوجه‌فرنگی، بادام زمینی، گندم، سیب، هویج، کرفس، هلو، لیمو و تخم‌مرغ حساس باشند.

برای شناخت میزان حساسیت به مواد غذایی چاره‌ای نیست به غیر از این‌که مواد خوراکی مختلف را برای تشخیص میزان حساسیت خود آزمایش کنید و در صورت بروز آلرژی، این مواد غذایی را از رژیم خود حذف نمایید. در حال حاضر مشخص نشده است که کدام مواد غذایی در ایجاد آلرژی تاثیر مستقیم دارد و اگر احساس می‌کنید نسبت به ماده غذایی به‌خصوصی آلرژی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۷- شستشوی کامل بینی

گفته می‌شود شتسشوی کامل بینی هم در بهبود بیماری تب یونجه تاثیر دارد. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از آب نمک، مجرای بینی کاملا شسته شود. محققین امور پزشکی هم بر شستشوی بینی برای بهبود عوارض ناشی از آلرژی تاکید زیادی دارند.

۸- گیاهان خانواده گزنه‌ها

nettle

برگ‌های تیز گیاه گزنه در بهبود حساسیت تاثیر دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که عوارض آلرژی مانند عطسه، گرفتگی بینی و خارش را می‌توان با گزنه درمان کرد.

بی‌خطر بودن رفع آلرژی هنوز به صورت کامل آزمایش نشده است و از آنجایی که رژیم‌های غذایی افراد با یکدیگر متفاوتند، نتیجه تجویزهای طبیعی برای رفع آلرژی هم ممکن است متفاوت باشد.

در این‌جا به پایان ۸ روش رفع آلرژی رسیدیم. چه بسا شما هم که در حال خواندن این متن هستید آلرژی دارید یا ممکن است در اطراف خود کسی را بشناسید که حساسیت داشته باشد. به این ترتیب اگر در فصول آلرژی‌زا به حساسیت مبتلا می‌شوید و از درمان‌های طبیعی استفاده می‌کنید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Verywell دیدگاه‌ها 6427بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه