تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

نکات مهم درباره ضد آفتاب | آنچه درباره کرم ضد آفتاب نمی‌دانید

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
نکات مهم درباره ضد آفتاب | آنچه درباره کرم ضد آفتاب نمی‌دانید

درباره بهترین کرم ضد آفتاب نکات مهم و جالب مختلفی وجود دارد که بسیاری از افراد از آن اطلاع چندانی ندارند. از جمله آن‌ها لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه، محل کار یا هنگام رانندگی است. همچنین بسیاری افراد برای اینکه ویتامین D بیشتری از طریق نور خورشید جذب کنند، از زدن کرم ضد آفتاب طفره می‌روند. در این مقاله به تفصیل هر کدام از این موضوعات را مطرح کرده و توضیح می‌دهیم. تا انتهای مطلب با ما باشید که با این نکات مهم درباره ضد آفتاب ها آشنا شوید.

۱. وقتی در خانه یا محل کار هستیم به ضد آفتاب نیاز داریم

استفاده از ضد آفتاب در منزل یکی از نکات مهم درباره ضد آفتاب

یکی از نکات جالب و مهم که درباره بهترین کرم ضد آفتاب وجود دارد این است که برخی فکر می‌کنند تا زمانی که در منزل هستند به ضد آفتاب نیاز ندارند. این عده شاید ساعت‌ها زیر نور پنجره اتاق آفتاب بگیرند و سراغ ضد آفتاب نروند. به این دسته از افراد توصیه می‌کنیم که حتی وقتی بیشتر وقت خود را در منزل یا محل کار و در معرض نور خورشید می‌گذرانند، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنند، مخصوصاً اگر قرار است وقت خود را کنار پنجره بگذرانند.

محققان معتقدند دو نوع نور ماورای بنفش (UVA و UVB) وجود دارد که به پوست آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. شیشه پنجره، جلوی نفوذ اشعه UVB را می‌گیرد؛ اما اشعه UVA را مسدود نمی‌کند. مطالعات نشان داده است که قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه UVA از طریق پنجره‌ها ممکن است پیری پوست را برای پنج تا هفت سال تسریع کند و از همه مهم‌تر، خطر سرطان پوست را افزایش دهد.

۲. نور خورشید روش خوبی برای برنزه شدن نیست

برنزه شدن با نور خورشید یکی از نکات مهم درباره ضد آفتاب

یکی دیگر از نکات مهم درباره ضد آفتاب این است که برخی فکر می‌کنند ماندن در معرض نور خورشید، بدون استفاده از کرم ضد آفتاب سالم‌ترین راه برای برنزه شدن است. به این افراد باید گفت در حقیقت چیزی به نام برنزه شدن بدون خطر یا برنزه شدن سالم و ایمن وجود ندارد. اشعه ماورای بنفش، یک پدیده سرطان‌زای اثبات شده است و قرارگرفتن در معرض این اشعه ها خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید برنزه شدن، مانند آفتاب سوختگی در اثر آسیب دائمی به پوست ایجاد می‌شود. در واقع سیستم ایمنی بدن، آنزیم‌های ترمیم‌کننده را به محل آسیب‌دیده می‌فرستد. در روند ترمیم، دیواری از رنگدانه‌های تیره‌تر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بیشتر به سطح پوست فرستاده می‌شود. اگر مدت زمان حضور در معرض نور خورشید ادامه یابد، روند ترمیم با اختلال روبه‌رو شده و سلول‌های پوستی دچار جهش می‌شوند. این نقص در سلول‌ها به لکه‌های تیره، چین و چروک و نهایتاً سرطان پوست منجر می‌شود.

۳. میزان SPF بیشتر، حفاظت بیشتری ایجاد نمی‌کند

نکات مهم درباره کرم ضد آفتاب

این باور که میزان SPF بیشتر، حفاظت بیشتری ایجاد می‌کند، یکی از اشتباهات رایج درباره کرم ضد آفتاب است. به این دسته افراد باید گفت که SPF یا همان فاکتور محافظت در برابر آفتاب، معنای دیگری دارد. به‌عنوان مثال، اگر پس از قرارگرفتن در معرض خورشید، ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که پوست محافظت‌نشده شما قرمز شده یا بسوزد، استفاده از ضد آفتاب SPF 15 از نظر تئوری، ۱۵ برابر از قرمزی بیشتر جلوگیری می‌کند.

ازآنجایی‌که اکثر افراد به اندازه کافی (تقریباً دو قاشق غذاخوری برای کل بدن) از ضد آفتاب، به صورت یکنواخت و روی تمامی پوست خود نمی‌زنند؛ بنابراین، محافظتی که دریافت می‌کنند معمولاً بسیار کمتر از چیزی است که در محصول ذکر شده است. یکی دیگر از نکات مهم درباره بهترین کرم ضد آفتاب این است که محصولات با مقدار +SPF 50 برای افرادی مناسب است که پوستشان به محافظت بیشتر نیاز دارد. افرادی که در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند، افراد با پوست نازک یا بسیار حساس و افرادی که پوست بسیار روشن دارند بهتر است از کرم ضد آفتاب با مقدار +SPF 50 استفاده کنند.

۴. کرم ضد آفتاب مانع از جذب ویتامین دی نمی‌شود

جذب ویتامین دی یکی از نکات مهم درباره ضد آفتاب

ویتامین D برای بدن همه ما ضروری است. این ویتامین رشد استخوان را تحریک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین باعث جلوگیری از تعدادی بیماری‌ها مانند پوکی استخوان می‌شود. با اینکه نور خورشید در کنار مصرف انواع غذا یا مکمل‌های خاص یکی از منابع ویتامین D است؛ اما قرارگرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت راه خوبی برای به‌دست‌آوردن مقدار کافی این ویتامین نیست. باید اعتراف کرد که هر چقدر هم ضد آفتاب قوی باشد نه تنها مانع از جذب ویتامین دی که حتی به‌طور کامل مانع از دریافت اشعه فرابنفش نیز نمی‌شود.

با همه این توضیحات، بهتر است ویتامین D را از طریق رژیم غذایی و مکمل‌ها به دست آورید، نه اینکه خود را عمداً در معرض اشعه‌های مضر UV قرار دهید. ماهی‌های چرب، آب پرتقال غنی و شیر همه منابع خوبی برای این ویتامین هستند. همچنین غذاهایی مانند زرده تخم مرغ، جگر گاو و پنیر نیز مقدار کمی ویتامین D دارند. برای اطمینان بیشتر بهتر است با پزشک خود درباره مصرف مکمل‌ها صحبت کنید تا مطمئن شوید که ویتامین D کافی دریافت می‌کنید.

۵. ترکیبات کرم ضد آفتاب کاملاً بی‌خطر نیستند

نکات مهم درباره ترکیبات کرم ضد آفتاب

یکی دیگر از نکات مهم درباره ضد آفتاب این است که برخی فکر می‌کنند ترکیبات کرم ضد آفتاب کاملاً بی‌خطر هستند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی چند ماده را به‌عنوان مواد سرطان‌زا در محصولات آرایشی و بهداشتی شناسایی کرده و مردم را از مصرف آن‌ها منع می‌کند. از جمله این مواد اکسی بنزون یا آووبنزون در محصولات آرایشی است. مسئولیت این دو ماده این است که با جذب اشعه UV، میزان نفوذ آن‌ها را به پوست کاهش دهد.

در کرم های معدنی خبری از این دو ماده نیست. در این محصولات دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی مانند سپر دفاعی عمل کرده و با قرار گرفتن روی پوست، مانع از جذب اشعه‌های مضر خورشید می‌شوند. کرم ضد آفتاب معدنی یا مینرال برای افرادی که نگران جذب مواد شیمیایی در پوست خود هستند، بسیار مناسب است. همچنین به خانم‌های باردار و شیرده نیز پیشنهاد می‌شود به جای بهترین کرم ضد آفتاب شیمیایی از کرم ضد آفتاب مینرال معدنی، یا فیزیکی استفاده کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با نکات و حقایقی درباره کرم ضد آفتاب آشنا شدید. برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب از برندهای معتبر ایرانی و جهانی، فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین برای انتخاب بهترین محصول متناسب با پوست خود می‌توانید با مشاوران پوست و زیبایی مجموعه مشورت کنید. به این منظور از دو روش گذاشتن پیام در بخش نظرات یا تماس تلفنی می‌توانید اقدام کنید.

منبع: Dermstore دیدگاه‌ها 2572بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه