تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

عواملی که لبخند شما را خراب می‌کنند (قسمت اول)

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
عواملی که لبخند شما را خراب می‌کنند (قسمت اول)

لبخند یکی از ویژگی‌های شماست و قطعا دوست دارید درخشش آن را حفظ کنید. اما تنها مسواک زدن، استفاده از خمیردندان سفیدکننده و معاینه هر شش ماه یک‌بار دندان توسط دندانپزشک کافی نیست.

در این مقاله عواملی را ذکر کرده‌ایم که می‌توانند دندان‌ها و لثه را خراب کرده و به مرور از زیبایی لبخند شما کم کنند.

مرکبات و خوراکی‌های اسیدی

smile-citrus-400x400هرچند لیمو، گریپ فروت و آب مرکبات مستقیما باعث پوسیدگی دندان نمی‌شوند، اما آن‌ها حاوی اسید هستند که سبب خرابی مینای دندان و ضعیف شدن آن شده و در نهایت، دندان مستعد پوسیدگی می‌شود.

مسواک زدن، شست‌وشوی دهان و جویدن آدامس بدون قند می‌تواند به شما کمک کند. به ویژه زایلیتول را مورد نظر قرار دهید که یک شیرین‌کننده طبیعی موجود در گیاهان و میوه‌ها است که در سال 1986 از سوی سازمان جهانی غذا به عنوان یک افزودنی مجاز ثبت شد.

زایلیتول که در آدامس‌های بدون قند، نعناع و خمیردندان‌ها وجود دارد، می‌تواند از رشد باکتری‌هایی که موجب خرابی دندان هستند، جلوگیری کند. اغلب دندانپزشکان به بیمارانی که بیشتر مستعد پوسیدگی دندان هستند توصیه می‌کنند روزی دوبار از این آدامس‌ها بجوند.

نوشیدنی‌های شیرین

soda-smile-400x400این نوشیدنی‌ها سرشار از قند هستند که شما را در معرض فساد و پوسیدگی دندان و عفونت لثه قرار می‌دهند، هم‌چنین نوشابه سیاه می‌تواند روی دندان لکه بر جای بگذارد و لبخندی بی فروغ برای شما ایجاد کند.

پیشنهاد می‌کنیم نوشابه را با نی بنوشید و بعد از آن دهان را با آب بشویید یا آدامس بدون قند بجوید تا اثر اسید نوشابه را خنثی کند. همچنین پیشنهاد می‌شود تا یک ساعت پس از نوشیدن نوشابه، از خمیر دندان استفاده نکنید.

سفیدکننده‌های قوی

smile-dentist-400x400متخصصین هنوز به وضوح نمی‌دانند که آیا سفیدکننده سبب خرابی مینای دندان می‌شود یا نه، اما می‌تواند حساسیت آن را افزایش دهد، به ویژه اگر زیاد استفاده شود.

حتی سفیدکننده‌های خانگی را نیز باید در حد تعادل استفاده کنید. خمیردندان‌ها و ژل‌های سفیدکننده حاوی ترکیبات ساینده‌ای هستند که سبب افزایش حساسیت و نهایتا درد دندان می‌شوند.

به علاوه، همراه با افزایش سن و پس از مرحله خاصی، سفیدکننده‌ها دیگر فایده زیادی برای زیبایی لبخند شما ندارند.

مسواک در زمان نامناسب

خمیر دندانهرچند آموخته‌اید که بعد از هر غذا مسواک بزنید اما این کار بسته به غذایی که می‌خورید یا نوشیدنی که می‌نوشید همیشه هم توصیه خوبی نیست.

بعد از مصرف خوردنی یا نوشیدنی‌های حاوی اسید زیاد مثل قهوه، مرکبات و نوشیدنی‌های شیرین، دهان را فقط با آب بشویید تا اسید از بین برود، اما قبل از مسواک زدن و استفاده از خمیردندان، یک ساعت صبر کنید. استفاده از خمیردندان بلافاصله بعد از نوشیدنی‌های کربوهیدراتی و غذاهای اسیدی سبب خرابی دندان‌ها می‌شوند.

نخ دندان

نخ دندانهرچند بیش‌تر ما به مسواک زدن بیش‌تر از نخ دندان‌ اهمیت می‌دهیم باید بدانیم که این دو به یک اندازه مهم هستند.

روزی یک‌بار استفاده از نخ دندان، بهترین راه مراقبت از دندان‌ها است. نخ دندان مهم‌ترین عامل جلوگیری از بیماری‌های دوره‌ای دندان است که بیش از 50 درصد بزرگسالان به آن دچار می‌شوند.

نخ دندان به رفع پلاک و بقایای غذا که بین دندان و لثه قرار دارند کمک می‌کند و با سایش سطح دندان، لبخندی سفیدتر به شما هدیه می‌کند و هم‌چنین بوی بد دهان را نیز کنترل می‌نماید.

قرص‌های ضد بارداری

smile-birth-control-400x400از آن‌جا که قرص‌های ضدبارداری حالتی شبیه به حاملگی ایجاد می‌کنند می‌توانند به تورم و عفونت لثه منجر شوند.

به علاوه برخی مطالعات نشان می‌دهد زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند پس از کشیدن دندان، دیرتر بهبود پیدا می‌کنند و دو برابر بیشتر از سایر افراد، در جای خالی دندان دچار لخته خون می‌شوند.

اگر از این قرص‌ها استفاده می‌کنید درباره اثرات طولانی مدت آن‌ها روی دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

افزایش سن

brush-teeth-smile-400x400همزمان با بالارفتن سن‌تان بیش‌تر مستعد پوسیدگی دندان در نزدیکی پرکردگی‌های قدیمی و ریشه‌هایی می‌شوید که با تحلیل لثه بیرون آمده‌اند. اما دلیلی وجود ندارد که شما دندانتان را از دست بدهید. این بیماری‌های دهان هستند که خطرناکند نه افزایش سن.

کلید حل این مشکل، افزایش استفاده از فلوراید است. و اگر دچار ورم مفاصل هستید محصولات دیگری وجود دارند که با کمک آن‌ها، می‌توانید بدون درد از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

بزرگسالانی که به طور منظم از خمیردندان و ژل فلوراید یا دهان‌شویه فلوراید استفاده می‌کنند، کم‌تر دچار پوسیدگی می‌شوند.

نوشیدنی‌های داغ

smile-coffee-400x400نوشیدنی‌های داغ ممکن است یکی از دلایل تیرگی دندان‌های شما باشند.

چای سیاه و قهوه سبب افزایش تیرگی‌های لکه مانند می‌شوند که وارد حفره‌ها و شیارهای مینای دندان می‌شوند و سطح آن را زبر و تیره و چسبناک می‌کنند و سبب حفظ باکتری‌های مخرب دندان‌ می‌شوند.

این نوشیدنی‌ها را با دمای متعادل مصرف کنید و روزانه آب بیش‌تری بنوشید، به چای و قهوه خود شیر اضافه کنید تا اثر اسیدها را خنثی کند.

رژیم لاغری

poor-diet-smile-400x400رژیم‌های غذایی محدود و عادات غذایی ناسالم سبب کاهش ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای یک لبخند زیبا می‌شوند.

بسیار مهم است که میزان کافی اسید فولیک، ویتامین‌های گروه B، پروتئین، کلسیم و ویتامین C مصرف کنیم که همگی برای سلامت دندان‌ها و لثه ضروری هستند.

تغذیه ناکافی کل سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آمادگی برای اختلالات و عفونت‌ها را افزایش می‌دهد.

خشکی دهان

smile-dry-mouth-400x400خشکی دهان نه تنها نامطلوب است بلکه برای دندان‌ها نیز مضر است. بزاق دهان، باکتری‌های مسبب پوسیدگی را از بین برده و اسیدهای مضر را خنثی می‌کند.

دهان خشک، دندان‌هایش را زودتر از دست می‌دهد زیرا بزاق، از فساد دندان و دیگر بیماری‌های دهان جلوگیری می‌کند.

آب زیاد بنوشید، آدامس بدون قند بجوید، از خمیردندان یا دهان‌شویه فلوراید استفاده کنید و اگر این مشکل مداوم است، به دندانپزشک مراجعه کنید.

ادامه مطلب را در قسمت بعدی بخوانید.

منبع: health دیدگاه‌ها 6986بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>