تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

عواملی که لبخند شما را خراب می‌کنند (قسمت دوم)

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
عواملی که لبخند شما را خراب می‌کنند (قسمت دوم)

در قسمت قبل با برخی عواملی که لبخند شما را خراب می‌کنند، آشنا شدید. در این بخش از مقاله، باقی‌مانده آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.

بلوغ

smile-puberty-400x400هورمون‌های دوران بلوغ نه تنها سبب جوش‌های صورت بلکه باعث تورم لثه نیز می‌شوند. این مسئله سبب عفونت لثه و جوش‌های دهانی می‌شود. اما معمولا لثه فقط زمانی این‌طور عکس‌العمل نشان می‌دهد که مراقبت بهداشتی کم باشد. مطمئن شوید که نوجوانان مرتبا از مسواک و نخ دندان استفاده کرده و به‌صورت پیوسته به دندانپزشک مراجعه می‌کنند.

 

آب‌نبات

smile-sugar-400x400قند، مستقیما دندان‌ها را خراب نمی‌کند بلکه اسیدی که حین خوردن قند و کربوهیدرات تولید می‌شود مسبب این امر است. باکتری‌های طبیعی دهان از قند، اسیدی تولید می‌کنند که به مینای دندان حمله می‌کند و به پوسیدگی و مشکلات زیاد دیگری مانند عفونت لثه و پوسیدگی دندان منجر می‌شود.

بدترین کاری که می‌توانید بکنید این است که بگذارید قند روی دندان و لثه بماند. خوردن مقدار زیادی شکلات و کشیدن مسواک و نخ دندان، بلافاصله بعد از آن خیلی کم‌تر آسیب می‌رساند تا اینکه فقط یک تکه شکلات قبل از خواب بخورید اما مسواک نزنید. اگر نمی‌توانید بعد از خوردن میان وعده مسواک بزنید فقط پنیر و ماست میل کنید و بعد از آن آدامس بدون قند بجوید تا جریان بزاق را تشدید و اسیدها را خنثی کند.

دندان قروچه

دنددان قروچهدندان قروچه ممکن است به فک شما آسیب بزند و باعث درد و حتی تغییر ظاهر صورت شما شود.

افرادی که دندان‌های سالمی دارند ممکن است با فشردن مداوم آن‌ها روی هم، به شدت و به مدت زیاد، مینای دندان را از بین ببرند و باعث لب‌پر شدن و حساسیت دندان شوند.

استرس و خشم می‌تواند سبب دندان قروچه در هنگام خواب شود. پیدا کردن راهی برای تسکین این حس‌ها می‌تواند به شما کمک کند اما مراجعه به دندانپزشک بسیار مهم است تا راه حلی برای این مسئله به شما ارائه دهد.

قرص‌های رژیمی

diet-pills-smile-400x400هرچند این قرص‌ها راه حل سریعی برای کم کردن سایز است اما می‌تواند مسیر میانبری برای بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان نیز باشد. قرص‌های رژیمی نیز مثل بسیاری از داروهای با نسخه و یا بدون نیاز به نسخه، جریان بزاق دهان را کاهش می‌دهند که به خشکی دهان و درنهایت افزایش خطر بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان‌ها و دیگر ناراحتی‌ها منجر می‌شود.

یک رژیم غذایی متعادل و ورزش، سریع‌ترین راه برای کاهش وزن و لاغر شدن است.

بارداری

smile-pregnancy-400x400مراقبت از دندان و لثه در دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا مطالعات نشان داده است بین بیماری لثه مراقبت نشده و نوزاد کم وزن و تولد پیش از موعد رابطه وجود دارد.

تغییر در میزان هورمون‌ها در طول بارداری به ویژه استروژن و پروژسترون می‌تواند سبب تورم لثه شود که شما را در معرض عفونت لثه قرار می‌دهد.

اگر دچار تهوع صبحگاهی هستید دهان‌تان را با آب بشویید و کمی جوش شیرین روی دندان‌ها مالیده و سپس بشویید تا اسیدی که باعث تهوع می‌شود را از بین ببرید زیرا این اسید، سبب پوسیدگی دندان نیز می‌شود.

تنباکو

smile-smoking-400x400سیگار، دندان‌های شما را زرد می‌کند اما آسیب آن به همین یک مورد ختم نمی‌شود. استفاده از هرگونه تنباکو آسیب‌های زیادی به دندان‌ها و لثه می‌زند.

دود تنباکو سبب سرطان گلو، ریه و دهان شده و در مواردی حتی به مرگ نیز منجر می‌شود. به علاوه، دود سیگار لایه‌ای روی دندان‌ها ایجاد می‌کند که محلی برای تجمع باکتری‌های تولید اسید و سموم محرک می‌شود و هر دو به تورم لثه و پوسیدگی دندان و نهایتا افتادن دندان منتهی می‌شوند.

دیابت

smile-diabetes-400x400دیابت، مقاومت بدن در مقابل عفونت را کاهش می‌دهد بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های لثه افزایش می‌یابد. مسواک و نخ دندان و نظارت مداوم بر میزان قند خون به شما کمک خواهد کرد.

دیابت، ارتباط مستقیم با بیماری‌های دوره‌ای دارد بنابراین ملاقات با دندانپزشک و کنترل منظم کلسترول و تری‌گلیسرید بسیار مهم است.

تحقیقات نشان داده است که دیابت، میزان انسولین را کاهش می‌دهد و بیماران باید لثه‌های سالم داشته باشند تا بتوانند دوباره انسولین را وارد بدن کنند.

منبع: health دیدگاه‌ها 6499بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>