تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

بهداشت دهان و دندان | همه چیز درباره مسواک و زمان تعویض آن

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
بهداشت دهان و دندان | همه چیز درباره مسواک و زمان تعویض آن

خوشبختانه در روزگاری زندگی می‌کنیم که بهداشت دهان و دندان برای همه یک امر بدیهی شده است. این روزها افراد فهمیده و بافرهنگ می‌دانند که حداقل دو بار در روز مسواک بزنند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید تا قبل از قرن هجدهم، مراقبت از دندان‌ها و مسواک زدن را فقط یک عده محدود می‌دانستند. با این توضیح ما خیلی خوش‌شانس هستیم که در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نیاز نیست خرابی یا بوی بد دندان اطرافیانمان را متذکر شویم. البته این همه ماجرا نیست. هنوز لازم است که یاد بگیریم از چه مسواکی استفاده کنیم و هر چند وقت یک‌بار آن را عوض کنیم. برای توضیح بیشتر همراه ما باشید.

نقش مسواک و در بهداشت دهان و دندان ما چیست؟

نقش مسواک و در بهداشت دهان و دندان ما

شاید لازم نباشد خیلی توضیح دهیم که نقش مسواک و خمیردندان در سلامت دندان‌های ما چیست. در اصل مسواک با برس‌های ریز خود انواع پلاک و جرم را از روی دندان شما پاک می‌کند. گاهی که این جرم‌ها بیشتر هستند، باید از خمیردندان برای رفع آن استفاده کرد. خمیردندان علاوه بر تمیزکردن دندان و لثه، به استحکام آن کمک می‌کند. در واقع با کمک این محصول، از ایجاد پلاک و جرم‌های سنگین روی دندان جلوگیری می‌کنیم. ضمن اینکه یک خمیردندان خوب و مطمئن، جلوی پوسیدگی دندان‌ها را نیز می‌گیرد. در این بین نخ دندان هم به تمیزشدن لایه‌های پنهان و درزهای دندان‌ها کمک چشمگیری می‌کند. به این ترتیب، این سه محصول در کنار هم دندان‌های شما را سالم و درخشان می‌کنند.

چه زمانی باید مسواک خود را عوض کنیم؟

مسواک و خمیردندان مناسب

یکی از نکات مهم در سلامت و بهداشت دهان و دندان این است که شما بعد از گذر یک زمان مشخص مسواک و خمیردندان خود را عوض کنید. درباره خمیردندان که موضوع کاملاً مشخص است. به محض اینکه آخرین قطره از مواد خمیردندان از لوله‌اش خارج شد، وقت خرید یک خمیردندان جدید است. گاهی نیز تاریخ انقضای خمیر دندان سر می‌آید و لازم است آن را دور بیندازید و به یک محصول دیگر فکر کنید.

اما درباره مسواک چطور؟ از کجا بفهمیم که وقت تعویض مسواکمان رسیده است؟ کارشناسان معتقدند که لازم است همه ما هر ۳ تا ۴ ماه یکبار مسواک خود را عوض کنیم. این موضوع به سلامت و بهداشت دهان و دندان ما کمک شایانی می‌کند. در واقع همه ما ملزم هستیم حدود ۱۶ هفته پس از اولین استفاده از مسواک، آن را دور بیندازیم و به فکر خرید مسواک جدید باشیم.

چرا باید مسواک خود را جایگزین کنیم؟

چرا باید مسواک خود را جایگزین کنیم

شاید ظاهر مسواک شما هنوز شبیه روز اولش است و اصلاً به ذهن شما خطور نمی‌کند که باید آن را دور بیندازید. همین موضوع باعث شده خیلی‌ها به این پرسش فکر کنند که چرا باید مسواک خود را عوض کنیم. در پاسخ باید بگوییم مسواک شما حداقل روزی دوبار با مواد خمیردندان و براق شما در ارتباط است. از سویی حرکت آن روی دندان و پلاک‌های احتمالی آن باعث فرسودگی‌اش می‌شود.

اگر دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که برس دندان به محکمی و صافی روز اولش نیست. برس فرخورده و خمیده نه‌تنها نمی‌تواند پلاک دندان را به‌خوبی پاک کند، بلکه باعث آسیب به لثه نیز می‌شود. همچنین باقی ماندن مواد غذایی و حتی خمیردندان روی مسواک باعث ایجاد انواع باکتری در آن می‌شود. پلاک باقی‌مانده و این باکتری‌ها ممکن است به مرور زمان دندان شما را پوسیده و عفونی کنند. این قضیه به بوی بد دهان و آزار اطرافیانتان نیز منجر خواهد شد.

به نظرتان کدام قابل‌هضم‌تر است: هزینه هنگفت برای درمان دندان یا خرید یک مسواک نو؟ خودتان قضاوت کنید. شما در سال فقط به ۴ مسواک نیاز دارید. هزینه این ۴ مسواک در سال بیشتر است یا یک نوبت عصب‌کشی و پرکردن دندان خراب شده؟

چه کسانی باید زودتر مسواکشان را عوض کنند؟

چه کسانی باید زودتر مسواکشان را عوض کنند

در قسمت قبل گفتیم که برای رعایت بهداشت دهان و دندان لازم است هر ۳ تا ۴ ماه یکبار، مسواکتان را عوض کنید. در این بین گاهی لازم است که مسواکتان را زودتر از این موعد عوض کنید. در ادامه به این نشانه‌ها دقت کنید.

  • اگر حس می‌کنید موقع مسواک زدن حالت سایشی روی دندان یا لثه‌تان ایجاد می‌شود، به فکر نو کردن مسواکتان باشید.
  • اگر در ظاهر برس مسواک تغییر دیدید، مثلاً برس نازک، خمیده یا از هم پاشیده شده است، سراغ مسواک جدید بروید.
  • معمولاً سری مسواک‌های برقی خیلی زودتر از مسواک‌های دستی خراب می‌شود. آن‌ها را بعد از چند هفته تعویض کنید.
  • اگر بیماری عفونی شدید گرفتید، برای مثال به سرماخوردگی یا آنفولانزای شدید دچار شدید، حتماً بعد از بهبودی‌تان، بلافاصله مسواکتان را دور بیندازید.
  • معمولاً کودکان عادت دارند که مسواک خود را بجوند. والدین باید به این موضع توجه بیشتری کرده و در صورت لزوم، مسواکشان را عوض کنند.

چگونه از مسواک خود مراقبت کنیم؟

چه زمانی مسواکمان را عوض کنیم

برای رعایت بهداشت دهان و دندان خود باید به نکات زیر توجه کنید:

  • مسواکتان را در جای تمیز و خشک و دور از رطوبت قرار دهید. سعی کنید در این مدت ۳ تا ۴ ماه، مسواکتان هموازه تمیز باقی بماند.
  • بعد از هربار استفاده، مسواک خود را کاملاً بشویید. سپس آن را کاملاً ایستاده در جایی قرار دهید که کاملاً خشک شود.
  • هرگز درپوش مسواک را در حالت خیس روی آن قرار ندهید. این کار به قارچی و باکترایی‌شدن مسواک می‌انجامد.
  • توجه داشته باشید که نگه‌داشتن مسواک در سرویس بهداشتی نیز اصلاً توصیه نمی‌شود. محیط سرویس بهداشتی آلوده است و همه آلودگی‌ها روی مسواک می‌نشیند.

چگونه تاریخ تعویض مسواک را به خاطر بسپارید؟

بهداشت دهان و دندان چگونه از مسواک خود مراقبت کنیم

در این دنیای ماشینی پرمشغله، بعید نیست که حتی تاریخ تولد خودمان را هم فراموش کنیم، چه برسد به تاریخ خرید مسواک! برای همین پیشنهاد می‌کنیم جایی مثل گوشه دفترچه یادداشتتان یا در گوشی‌تان تاریخ انقضای مسواک را یادداشت کنید. پیشنهاد کاربردی ما این است که آلارم گوشی‌تان را برای زمان خرید مسواک جدید ذخیره کنید.

البته می‌توانید یک روز مشخص در ماه را برای خرید مسواک در نظر بگیرید. برای مثال اول فروردین را برای استفاده از مسواک جدید در نظر بگیرید. از این تاریخ هر سه یا چهار ماه بعدش را روز خرید مسواک جدید در نظر بگیرید. شما خودتان حتماً برنامه‌های جالب‌تر و کاربردی‌تری دارید. اگر این طور است در بخش نظرات برای ما بنویسید که چطور زمان خرید مسواک را به خودتان یادآوری می‌کنید.

سخن پایانی

در این نوشته درباره بهداشت دهان و دندان و نکات مهم درباره مسواک صحبت کردیم. برای خرید مسواک، خمیردندان و نخ دندان می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی سری بزنید. این فروشگاه یک مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی است که همه محصولاتش را با ضمانت اصالت کالا و قیمت مناسب عرضه می‌کند.

منبع: Cleure دیدگاه‌ها 11359بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه