مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! «لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها»

خمیر دندان روی جوش چه اثری دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
خمیر دندان روی جوش چه اثری دارد؟

به باور بعضی‌ها خمیر دندان روی جوش خاصیت درمانی دارد. این افراد در جاهای شبیه اینستاگرام بسیار دیده‌اند که خمیر دندان جوش‌ را التیام می‌بخشد. حتی بعضی‌ها از خمیردندان برای التیام سوختگی پوست نیز کمک می‌گیرند. برای بررسی اثر خمیر دندان روی جوش، باید ترکیبات خمیر دندان را بررسی کنیم. به همین منظور در این مطلب با هم نگاهی به ترکیبات رایجی میندازیم که در خمیر دندان‌ها استفاده می‌شود. سپس اثر این ترکیبات را روی پوست بررسی می‌کنیم تا ببینیم خمیر دندان روی جوش چه اثری دارد. در پایان نیز روش‌های جایگزین استفاده از خمیر دندان روی جوش را معرفی می‌کنیم. امیدواریم به لطف مطالعه این مطلب تا انتها، روش درمان مناسبی را جایگزین استفاده از خمیر دندان روی جوش کنید.

خمیر دندان پوست را ملتهب می‌کند

خمیر دندان پوست را ملتهب می‌کند

اجازه دهید در همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم که خمیر دندان نه‌تنها جوش را از بین نمی‌برد، بلکه با ملتهب‌کردن پوست، زمینه‌ای برای ایجاد جوش فراهم می‌کند. بیشتر خمیر دندان های موجود در بازار دارای ترکیباتی مانند جوش شیرین، الکل، هیدروژن پراکسید (hydrogen peroxide) و سدیم لورت سولفات (sodium laureth sulfate) هستند. این ترکیبات برای بهداشت دهان و دندان اثربخشی سودمندی دارند، اما پوست را التیام نمی‌بخشند و جوش‌ را از بین نمی‌برند. دندان، سخت‌ترین عضو بدن است. به همین دلیل خمیر دندان با ترکیباتی قوی ساخته می‌شود که دندان‌ها را کاملاً‌ تمیز کند. این ترکیبات قوی پوست را خشک و ملتهب می‌کند. استفاده مستمر از خمیر دندان برای درمان جوش، باعث ایجاد لکه‌های تیره زیر پوست می‌شود. این لکه‌ها گاهی اوقات چندین ماه باقی می‌ماند. در نتیجه جوشی که ممکن است چند روز بعد خود‌به‌خود از بین برود، با استفاده از خمیر دندان چندین هفته باقی می‌ماند.

خمیر دندان آکنه را از بین نمی‌برد

خمیر دندان آکنه را از بین نمی‌برد

تری کلوسان (Triclosan)، ماده‌ای است که در گذشته برای ساخت بیشتر خمیر دندان‌ها استفاده می‌شد. این ماده دلیل اصلی محبوبیت استفاده از خمیر دندان روی جوش بود. تری کلوسان خاصیت ضدباکتری دارد. در نتیجه این ماده باکتری‌های تولیدکننده آکنه را از بین می‌برد. با این حال مدت زیادی است که شرکت‌های دارویی مجاز به استفاده از تری کلوسان برای ساخت خمیر دندان نیستند. این ماده اثربخشی نامطلوبی برای هورمون‌های تیروئید دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت در گذشته به دلیل وجود تری کلوسان در خمیر دندان، آکنه از بین می‌رفت. با توجه به اینکه در خمیر دندان‌های امروزی تری کلوسان استفاده نمی‌شود، با اطمینان می‌توان نتیجه گرفت که خمیر دندان آکنه را از بین نمی‌برد. حتی اگر خمیر دندانی حاوی تری کلوسان پیدا کردید، باز هم عقل سلیم حکم می‌کند که به‌جای این خمیر دندان، از لوسیون‌های ضدآکنه کمک بگیرید.

خمیر دندان پوست را بیش‌ازحد خشک می‌کند

خمیر دندان آکنه را از بین نمی‌برد

بیشتر ترکیبات خمیر دندان، پوست را خشک می‌کند. دردسرهای استفاده از خمیر دندان روی جوش فقط به خشکی آن خلاصه نمی‌شود. خشکی پوست عارضه‌ دیگری را به دنبال دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد جوش‌های بیشتر است. خشکی پوست، غده‌های چربی را وادار به ترشح چربی بیشتر می‌کند. در نتیجه به دنبال چرب‌شدن پوست، جوش‌های آکنه افزایش میابد. پیشنهاد می‌کنیم اگر آکنه یا اگزما دارید، هرگز به فکر استفاده از خمیر دندان روی جوش نیفتید. در عوض از ترکیبات مخصوص درمان آکنه و اگزما کمک بگیرید.

سایر محصولات جایگزین خمیردندان برای درمان جوش

سرم‌ها و محصولات شوینده پوست

سرم‌ها و محصولات شوینده پوست

به جای اینکه از خمیر دندان روی جوش استفاده کنید، سراغ محصولات مخصوص درمان آکنه بروید. از آنجایی که آکنه عارضه‌ای رایج است، هزارویک‌ محصول برای درمان آن وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم در بین این محصولات، سراغ محصولی بروید که دارای ترکیباتی مانند اسید سالیسیلیک (Acid Salicylic)، بنزوئیل پروکساید و رتینوئید‌ها (retinoids) باشد. بسیاری از سرم‌ها و محلول‌های شوینده صورت از این ترکیبات برای جلوگیری از آکنه بهره می‌گیرند. ترکیباتی که به آن‌ها اشاره کردیم، التهاب‌‌های پوست صورت را کاهش می‌دهند و باکتری‌های آکنه‌زا را می‌کشند.

چسب ضد جوش

مطمئن باشید درمان موضعی آکنه از مالیدن خمیر دندان روی جوش بهتر است. این محصولات باکتری‌های تولید آکنه را از بین می‌برند و قرمزی و التهاب پوست اطراف آن را کاهش می‌دهند. محصولاتی که برای درمان موضعی آکنه ساخته شده‌اند، اثربخشی بسیار سریعی دارند. برای نمونه می‌توان به چسب‌های ضد جوش اشاره کرد. این چسب‌ها را باید مستقیماً‌ روی آکنه   بگذارید. بعضی از این چسب‌ها بسیار نازک هستند. در نتیجه در زیر آرایش دیده نمی‌شوند. چسب‌های ضد جوشی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم با ترکیبات مخصوص از بین بردن جوش ساخته شده‌‌اند. ناگفته پیداست که اثربخشی این چسب‌ها با استفاده خمیر دندان روی جوش قابل مقایسه نیست.

درمان‌های خانگی آکنه

درمان های خانگی برای رفع جوش به جای خمیردندان

به جای اینکه پوست خود را با مالیدن خمیر دندان روی جوش به‌خطر بیندازید، از درمان‌های خانگی آکنه کمک بگیرید. این درمان‌ها در کنار اینکه عارضه‌ای به دنبال ندارد، آکنه را از بین می‌برد. تجربه ثابت کرده درمان‌های خانگی آکنه که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم اثربخشی چشمگیری برای از بین بردن جوش‌های صورت دارد.

آلوئه ورا برای جوش صورت

آلوئه ورا برای جوش صورت

آلوئه‌ ورا سرشار از آنتی‌اکسیدان و گلیکوپروتئین (Glycoprotein) است. این ترکیبات باکتری‌های آکنه‌زا را از بین می‌برد و پوست را التیام می‌بخشد. برای از بین بردن آکنه، مقداری ژل آلوئه ورا را از داخل برگ آن جدا کنید. سپس این ژل را روی تمامی قسمت‌های صورت بمالید. مالیدن سرم‌های شستشوی صورت به همراه ژل آلوئه ورا اثربخشی آن را بیشتر می‌کند. اگر شرایطش فراهم بود، بگذارید ژل آلوئه‌ ورا شب روی صورت شما باقی بماند. صبح روز بعد صورت را با آب بشویید. فرایندی که به آن اشاره کردیم را حدود یک هفته تکرار کنید تا آکنه و جوش‌های پوستی کاملاً‌ از بین برود.

روغن درخت چای برای آکنه

روغن درخت چای برای آکنه

تجربه ثابت کرده موادی با خاصیت ضد باکتری، جلوی آکنه را می‌گیرند. روغن درخت چای منبع سرشاری از مواد ضد باکتری است. این روغن خاصیت ضدالتهابی نیز دارد. در نتیجه قرمزی و تورم ناشی از جوش آکنه را کاهش می‌‌دهد. با این حساب می‌توان گفت استفاده از روغن درخت چای بدون شک گزینه بهتری به جای خمیر دندان روی جوش است. توجه داشته باشید که روغن‌های گیاهی روش استفاده خاص خودشان را دارند. برای از بین بردن آکنه با روغن درخت چای، چند قطره از این روغن را با عسل، آلوئه ورا یا روغن‌های حامل مانند بادام یا زیتون مخلوط کنید. سپس یک گوش پاک‌کن را به مخلوط بدست آمده آغشته کنید. در نهایت گوش پاک‌کن آغشته به روغن درخت چای را مستقیماً روی جوش‌های آکنه بمالید. اجازه دهید روغن درخت چای تا صبح روی جوش‌ها باقی بماند. با فرارسیدن صبح، صورت را با آب و شوینده‌های ملایم بشویید.

چای سبز برای آکنه

چای سبز برای آکنه

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. در نتیجه این چای فایده‌های بی‌شماری برای سلامت بدن دارد. از طرف دیگر چای سبز دارای ماده‌ای با نام کاتچین (catechin) است. تحقیقات اثربخشی این ماده را در کاهش التهاب آکنه ثابت کرده است. درمان آکنه با چای سبز روشی ساده و کارآمد نسبت به استفاده از خمیر ندان روی جوش به حساب می‌آید.

کافی است یک چای سبز کیسه‌ای را چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید. سپس کیسه چای را بیرون بکشید و اجازه دهید سرد شود. در مرحله بعد چند قطره آب لیمو روی چای سبز کیسه‌ای بریزید. کیسه چایی که روی آن آبلیمو ریخته‌اید را داخل یخچال بگذارید. پس از سردشدن کامل چای سبز کیسه‌ای در یخچال، پنبه‌ای روی آن بکشید تا به ترکیبات چای سبز آغشته شود. این پنبه را روی جوش‌های آکنه بمالید و اجازه دهید چای سبز روی جوش خشک شود. تکرار روزانه این فرایند جلوی ایجاد آکنه‌های جدید را می‌گیرد و جوش‌های فعلی را از بین می‌برد.

سخن پایانی

مالیدن خمیر دندان روی جوش روشی است که باید برای همیشه از آن صرف نظر کنید. در عوض روش‌هایی که برای درمان آنکه مطرح کردیم را به کار ببندید. به شما قول می‌دهیم به لطف این روش‌ها، صورتتان هرگز روی آکنه و جوش‌های پوستی را نبیند. در پایان پیشنهاد‌ می‌کنیم اگر شما هم تجربه جالبی در استفاده از خمیر دندان روی جوش دارید، یا روش‌های دیگری را برای درمان آکنه می‌شناسید، این تجربه‌های سودمند و روش‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها 7008بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه