تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

شوره سر چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
شوره سر چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟

شوره سر پدیده‌ای است که معمولا در حین رشد سلول‌های پوست سر اتفاق می‌افتد و در بیشتر موارد با خارش همراه است. سلول‌های پوست سر، عمری یک ماهه دارند و پس از این بازه زمانی، از بین می‌روند و جای آنها به سرعت‌ با سلول‌های تازه پر می‌شود. در بیشتر افراد، تجمع سلول‌های مرده پوست سر به اندازه‌ای کوچک است که اصلا دیده نمی‌شود. اما زمانی که پوست در نواحی جمجمه گرفتار عارضه‌ای باشد، سلول‌های پوست در بازه زمانی ۵ تا ۷ روز، قبل از این‌که بمیرند از روی پوست سر جدا می‌شوند. در بیشتر مواقع، این سلول‌ها با چربی زیاد در تجمع‌های قابل مشاهده، از پوست سر جدا می‌شوند.

علل شوره سر

عدم تعادل هورمون‌ها ممکن است به شوره‌ سر منجر شود. استرس، کم‌خوابی، ضعف سیستم‌ ایمنی بدن و وراثت را نیز می‌توان از دیگر دلایل شوره سر دانست. در این بین، گزارش‌های معتبر پزشکی از تاثیر آلرژی بر شوره سر حکایت دارند. بر اساس این گزارش‌ها، حساسیت به شکلات، محصولات لبنی، صدف و آجیل را می‌توان از مواردی دانست که به شوره سر در افراد مبتلا به این‌گونه آلرژی منتهی می‌شود. گفته می‌شود که مصرف بیش از اندازه شکر، نشاسته و چربی‌ نیز ممکن است به بروز شوره کمک کند.علل شوره سر

از طرف دیگر، عوامل بیرونی نظیر زیاده‌روی در مصرف محصولات حالت دهنده مو، رنگ‌موها، اتوی مو، بیگودی و سشوار نیز در بروز شوره سر موثر هستند.

شستشوی سر با شامپو در بازه‌های زمانی نامرتب یکی دیگر از دلایل شوره سر به‌حساب می‌آید.

درمان شوره سر

برای جلوگیری از شوره سر، باید پس از شستشو، مو و پوست سر را کاملا خشک کرد.
عوامل محیطی دیگری نظیر هوای سرد، خشکی هوای منزل در اثر بخاری و سایر تجهیزات گرم‌کننده و پوشیدن کلاه تنگ نیز از مواردی است که به بروز شوره سر منجر می‌شود. با این حساب، افرادی که سر آنها شوره دارد، در ماه‌های سرد و زمستان، شاهد شوره بیشتر سر هستند.

جالب است بدانید بر روی سطح پوست سر، قارچ‌های میکروسکپی بی‌ضرری وجود دارند و بعضی از متخصصین پوست، حساسیت به این قارچ‌ها را دلیل شوره سر می‌دانند. همان‌گونه که اشاره شد، این قارچ‌ها با مسالمت کامل در پوست سر به زندگی خود ادامه می‌دهند بدون این که برای پوست سر ضرری داشته باشند. اما داستان برای افرادی که به این قارچ‌ها حساسیت دارند متفاوت است. این قارچ‌ها باعث از بین رفتن زود‌هنگام سلول‌های پوست سر می‌شوند و در نتیجه شوره سر را موجب می‌شوند.

۱- شامپوهای ضد شوره

woman-with-shampoo-in-hair

خوشبختانه شوره سر، عارضه پوستی حادی نیست و افراد زیادی به راحتی این عارضه را در منزل درمان می‌کنند. برای درمان شوره سر اولین گزینه، استفاده از شامپوهای ضد شوره است. شامپوهای ضد شوره، بسته به میزان ماده موثر موجود در ترکیبات آنها دسته‌بندی می‌شوند.

شامپوهای ضد شوره‌ای که در ترکیبات آن‌ها مواد ضد باکتری و ضد قارچ نظیر زینک پیریتیون استفاده شده برای کاهش قارچ‌های موجود در پوست سر هستند و در نتیجه برای درمان شوره سر مناسبند. جالب است بدانید شامپوهایی نیز در بازار برای درمان شوره سر وجود دارند که در ترکیبات آنها از قطران ذغال سنگ استفاده شده است. مواد موجود در این شامپوها به کاهش فرآیند ریختن سلول‌های پوست سر کمک می‌کنند. شامپوهایی نیز با ترکیبات مختلف برای درمان شوره سر در بازار به فروش می‌رسند، این شامپوها به کاهش از بین رفتن سلول‌های پوست‌ سر کمک می‌کنند، اما از طرف دیگر باعث خشکی پوست‌ سر می‌شوند. متاسفانه هیچ‌کدام از این شامپوها تاثیر درمانی دائمی ندارند و در نتیجه پس از چند روز شتسشوی سر با شامپوهای ضد شوره، شاهد ایجاد دوباره شوره‌ سر خواهیم بود.

۲- استفاده از دارو

پماد‌های مخصوص رفع شوره سر

این‌جاست که متخصصین پوست و مو وارد عمل می‌شوند و برای افرادی که سر آنها شوره زیادی دارد، لوسیون یا پماد‌های مخصوصی را تجویز می‌کنند.

سلنیم و زینک پیریتیون، را می‌توان از ترکیباتی دانست که در تجویز پزشکان متخصص پوست و مو برای درمان شوره سر یافت می‌شود. البته مصرف قرص‌های ضد قارچ نیز به کاهش شوره سر منجر می‌شود.

روش‌هایی هم با استفاده از ایمنی‌درمانی که شاخه‌ای جدید در علم پزشکی است برای از بین بردن شوره سر وجود دارد، از طریق این روش، واکنش پوستی که ملتهب شده است، کاهش پیدا می‌کند.

۳- تغذیه مناسب

کنترل شوره سر با تغذیه مناسب

بعضی از متخصصین نیز بر این باور هستند که تغذیه نیز تاثیر زیادی در برطرف کردن شوره سر دارد. مصرف کم مواد غذایی دارای کربوهیدرات و اسید چرب، ممکن است شوره سر را تشدید کند. علاج این کار نیز بسیار ساده است و پیشنهاد می‌کنیم ویتامین B را به سبد غذایی منزل اضافه کنید. جالب است بدانید سیر و روغن آویشن را به عنوان دشمن شوره سر می‌شناسند. جالب‌تر این‌که بعضی افراد نیز ادعا می‌کنند مالیدن پیاز بر روی پوست مبتلا به شوره سر نیز در کاهش خارش و شوره سر تاثیر دارد. اگر خاطر شما باشد در ابتدا گفتیم که استرس نقش کلیدی را در شوره سر ایفا می‌کند با این حساب افراد، پس از این‌که در شرایط سخت و دشوار قرار می‌گیرند، بهتر است میوه و سبزی بیشتری میل کنند و به اندازه کافی آب بنوشند تا شاهد شوره سر نباشند.

۴- مشاوره با پزشک متخصص

مشاوره با پزشک متخصص

ذکر این نکته نیز لازم که است شوره سر ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها یا آلرژی‌های شدید باشد و در نتیجه اگر درمان‌های بالا برای شوره‌ سر موثر نیافتاد، پیشنهاد می‌کنیم مشکل خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید. چرا که ممکن است شوره سر شما ناشی از بیماری‌های دیگری باشد.

همان‌گونه که اشاره شد، شوره سر عارضه پوستی رایجی است که در بسیاری از موارد قابل درمان است، به این ترتیب اگر شما هم تجربه‌ای در درمان شوره سر دارید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در همین زمینه می‌توانید به مقالات دیگری از بلاگ تخصصی اُردمی که پیشتر از این منتشر شده‌اند نیز مراجعه کنید:

منبع: Wisegeekhealth دیدگاه‌ها 2836بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه