تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۰ راه‌حل خانگی برای رهایی از شوره سر (قسمت اول)

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
۱۰ راه‌حل خانگی برای رهایی از شوره سر (قسمت اول)

شوره سر نوعی اگزمای پوستی است که معمولا در قسمت‌هایی از بدن اتفاق می‌افتد که غدد چربی یا تجمع چربی در آن ناحیه زیاد باشد. این مشکل پوستی که بسیاری از خانم‌ها و آقایان را دچار مشکل کرده است، دلایل متعددی دارد و می‌توان درمان‌های خانگی زیادی را برای رهایی از آن امتحان کرد.

علل ایجاد شوره سر

اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که علت اصلی شوره سر، خشکی پوست این ناحیه می‌باشد، اما درست برخلاف این است. دلایل متعددی برای این مشکل وجود دارند:

  • این اگزمای پوستی نه تنها در فرق سر اتفاق می‌افتد بلکه می‌تواند در سایر نواحی پوستی نیز ایجاد شود و معمولا با تولید چربی بالا ارتباط دارد.
  • نوعی قارچ پوستی به نام «مالاسزیا فورفور» عامل اصلی ایجاد شوره سر است.
  • سلول‌های پوستی که دائما در پوست سر شکل می‌گیرند ممکن است زودتر از حالت عادی از بین بروند و به صورت تکه‌های سفید رنگ در سر دیده شوند.
  • اگر قارچ پوستی بیش از حد رشد کند، به شوره سر منجر می‌شود.
  • استرس، تغییرات هورمونی، مقادیر زیاد چربی یا نقص‌های سیستم دفاعی می‌توانند باعث شوره سر شوند.

بهترین درمان‌های خانگی برای رهایی از شوره سر

درمان‌های خانگی متعددی برای رهایی از شوره سر وجود دارند. می‌توان با خیال آسوده به آن‌ها پرداخت زیرا مواد اولیه این شیوه‌های درمانی بی ضرر بوده و بسیاری از آن‌ها نیز برای پوست مفید هستند. بنابراین، مزیت عمده درمان‌های خانگی این است که نه تنها باعث حل مشکل می‌شوند بلکه پوست سر و موها نیز تغذیه می‌شوند.

۱- استفاده از سرکه سیب:

درمان شوره سر با سرکه سیبسرکه سیب معمولا با عنوان ماده اولیه کارآمدی در درمان مشکلات متعدد پوستی شناخته می‌شود. در این شرایط، می‌توان برای رهایی یافتن از پوست‌های اضافی (پیش از آن‌که ریخته شوند) از سرکه استفاده کرد. در مواردی که قارچ پوستی عامل اصلی ایجاد شوره سر باشد، سرکه سیب عملکرد ضدقارچی دارد. نحوه استفاده از این ماده برای رهایی از شوره سر به شرح زیر است.

مواد لازم:

  • نصف فنجان سرکه سیب
  • نصف فنجان آب گرم

دستور العمل:

آب و سرکه را در یک لیوان با هم ترکیب کنید؛ مقدار آن با توجه به اندازه موها متفاوت است. ترکیب را برروی موها ریخته و پوست سر را به آرامی به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. سپس سر خود را با آب بشویید. پس از 8 تا 12 ساعت می‌توانید از شامپو استفاده کنید. هفته‌ای یک یا دوبار این عمل را تکرار کنید.

۲- استفاده از جوش شیرین:

Baking-sodaجوش شیرین ماده‌ای است که در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی و همچنین جهت درمان عفونت‌های مختلف استفاده می‌شود. خواص لایه‌بردار آن در از بین بردن پوست‌های اضافی به شما کمک می‌کند و حتی خواص ضدقارچی نیز دارد. اگر عامل ایجاد شوره، عفونت قارچی باشد ذرات جوش‌شیرین می‌توانند با ذرات پوست‌های اضافی ترکیب شده و پیش از تبدیل شدن آن‌ها به شوره، این ذرات را از بین ببرند.

مواد لازم:

  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • یک فنجان آب
  • می‌توان چند قطره روغن رزماری نیز به این ترکیب اضافه نمود

دستور العمل:

جوش شیرین را در آب گرم حل کنید و سپس ترکیب حاصل را به آرامی به سر خود بمالید. می‌توان از آن به عنوان شامپو نیز استفاده کرد؛ به‌ویژه اگر روغن رزماری افزوده‌اید زیرا عطر بسیار خوبی دارد.

۳- قدرت شنبلیله:

fenugreek-seedsشنبلیله گیاهی است که دانه‌های آن به عنوان ادویه، به‌ویژه در آشپزی هندی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، کاربردهای پزشکی مختلفی نیز دارد زیرا سرشار از اسید آمینه و پروتئین است و باعث رشد موهای سالم و تقویت پوست سر می‌شود و در عین حال شوره سر را نیز از بین می‌برد. مقادیر زیاد لسیتین موجود در این گیاه، باعث می‌شود موها نرم و ابریشمی شوند.

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله
  • یک کاسه آب
  • آسیاب

دستور العمل:

دو قاشق دانه شنبلیله را شب هنگام خیس کنید. صبح روز بعد، آن‌ها را آسیاب کنید تا خمیر شوند. خمیر را به سر خود بمالید و به مدت 30 دقیقه یا بیشتر بگذارید برروی سر باقی بماند تا شوره سر دفع شود. سر خود را با آب و شامپو بشویید و از شر شوره‌ها خلاص شوید.

۴- ویتامین D بیشتری مصرف کنید

Vitamin-dشاید از خود بپرسید کدام مکمل در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند؟ بهتر است بگوییم می‌توانید آن را از طبیعی‌ترین منبع موجود، یعنی نور خورشید، دریافت کنید. به نظر می‌رسد که در اثر برخورد نور خورشید، شوره سر از بین می‌رود. در بسیاری موارد، هوای خشک باعث ایجاد شوره سر می‌شود و می‌توان با نور خورشید از شوره‌ها خلاص شد. این درمان خانگی، طبیعی‌ترین روش درمانی است.

دستورالعمل:

تنها کافی است بین 10 تا 15 دقیقه در خارج از منزل، زیر نور خورشید قرار بگیرید. با این‌حال، مراقب پوست خود باشید؛ حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا در بلند‌مدت دچار آفتاب سوختگی نشوید. اگر فعالیت‌های روزانه خود را بیرون از منزل انجام دهید احساس سلامت جسمی و روحی بیشتری خواهید داشت.

برای آشنایی با سایر راه‌حل‌های خانگی، به قسمت بعدی این مقاله مراجعه کنید.

منبع: Myhealthtips دیدگاه‌ها 2958بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه